Jena [Fries, 4 jarig.] in de les. [Filmpjes]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faelivrin

Jena [Fries, 4 jarig.] in de les. [Filmpjes]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 23:27

Hierbij filmpjes van Jena onder het zadel. Dit is nu de 3de keer dat ik Jena rijd.
Doel is om haar uit te brengen in wedstrijden, maar eerst moet ze nog goed doorgereden worden.
Jena is een beetje doof voor het been [Weet niet hoe, ze is correct beleerd ect. maar was al doof voor het been toen ik haar ging rijden.], en mijn sporen zijn te kort. Nagelbijten / Gniffelen
Vandaar dat ik een beetje erg wild met mijn voeten ben,om haar actief te houden, volgende keer langere sporen zodat ik minder mijn been hoef te verplaatsen om aan te sporen.

Commentaar & Tips van harte welkom!

Afbeelding
Vrij lang filmpje, draf.

Afbeelding
Korter filmpje, draf.

Afbeelding
Overgang stap [in het begin, vrij hyper stapje dus.] naar draf.

KSB

Re: Jena [Fries, 4 jarig.] in de les. [Filmpjes]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:31

leuk paard! Ik denk niet dat met langere sporen de oplossing zal zijn bij zo'n jong paard.. geloof me, dan word het alleen maar erger! je zou haar correcter aan het been kunnen rijden, op het filmpje rijd je ook de hele tijd op de heofslag, rijd gevarieerder, daardoor word ze ook beter aan het been.
veel suc6!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 23:33

Toeval dat ik in de filmpjes telkens de hoefslag volg, want normaal gesproken tijd ik enorm veel figuren. Alleen waren we vandaag vrij veel bezig met ontspanning e.d.

Weet dat het geen oplossing is bij een jong paard, maar ze is hardstikke doof. Als ik geen sporen om heb voelt ze mijn been amper en ben ik nog onrustiger met mijn been. Zweep heb ik er ook al bij.

Iemand anders misschien een betere oplossing voor mijn sporenprobleem, dan? Lachen

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:36

Faelivrin schreef:
Hierbij filmpjes van Jena onder het zadel. Dit is nu de 3de keer dat ik Jena rijd.
Doel is om haar uit te brengen in wedstrijden, maar eerst moet ze nog goed doorgereden worden.
Jena is een beetje doof voor het been [Weet niet hoe, ze is correct beleerd ect. maar was al doof voor het been toen ik haar ging rijden.], en mijn sporen zijn te kort. Nagelbijten / Gniffelen
Vandaar dat ik een beetje erg wild met mijn voeten ben,om haar actief te houden, volgende keer langere sporen zodat ik minder mijn been hoef te verplaatsen om aan te sporen.

Commentaar & Tips van harte welkom!

Afbeelding
Vrij lang filmpje, draf.

Afbeelding
Korter filmpje, draf.

Afbeelding
Overgang stap [in het begin, vrij hyper stapje dus.] naar draf.

Het doel van sporen is niet om een paard wat doof is voor het been vooruit te krijgen. Dus de volgende keer langere sporen aan doen vind ik persoonlijk erg dom. Begin maar eens zonder sporen maar wel met een zweep. Je moet proberen je paard voor het been te krijgen door veel overgangen te maken. Ook het blijven klapperen met je benen zal geen goed doen. Probeer je been stil te houden en een zweepje erbij te houden. Op het moment dat je paard niet wil lopen geef flinke hulp met je benen, luistert hij niet dan nog een keer en je zweep erbij. Als hij dan weer wat gaat lopen houd je je benen weer stil, komt hij weer terug in tempo doe je weer precies hetzelfde. Flinke beenhulp en je zweepje erbij. Dit blijf je op deze maniet volhouden. Alleen hulpen als je paard terugkomt in tempo. Je zult zien dat je paard op een gegeven moment goed zal reageren op je been en je dus niet heel de tijd hoeft aan te sporen. Pas als hij goed voor het been is en je andere oefeningen kan gaan aanleren kan je een spoortje gaan gebuiken. Een spoortje gebruik je voor verfijning van de hulp en niet omdat je paard niet voorwaarts is.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:47

Ik vind het een leuk paard! Toont heel mooi!

Verder vind ik dat je ook in een redelijk hoog tempo rijd! Voorwaarts is heel belangrijk en zeker voor een jong paard, maar probeer (zoals eerder al gezegd) meer tempowiselingen te rijden, daarmee zorg je ook dat het paard steeds iets meer op zijn achterhand komt en er niet vanaf loopt zoals nu een beetje lijkt van de filmpjes.
Daarbij vind ik ook dat het paard erg kort in zijn bewegingen is en niet ontspannen. Je geeft al aan dat het een doel was van de les, maar ik zou hem dan proberen lager te rijden zodat het paard de rust in zijn bewegingen krijgt en netjes over zijn rug gaat lopen! Waarschijnlijk wordt zijn stap dan ook niet zo hyper en zal het paard meer over gaan stappen.

Heel veel plezier nog met dit mooie paard!

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:55

Tsja, het ziet er leuk uit, maar als ik dan hoor dat je met langere sporen wilt gaan rijden, dan vraag ik me af of dat wel goed gaat komen.
Ik denk dat je terug moet naar de basis, dus sporen af, zitten en maak hem goed aan je been. Misschien dat goede instructie je hierbij kan helpen.
Rijdt veel overgangen, neem er een zweep bij, maar laat die lange sporen svp liggen voor de meer ervaren dressuurruiters met doorgereden paarden.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:09

Ten eerste een heel mooi paard!
Jullie zouden een mooie combi kunnen worden!

Tjah en dat over de sporen ben ik het met de andere eens.
en ik vind ook dat je haar in een hoog tempo rijd.
Voorwaarts is belangerijk, maar niet over tempo.

ferr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:17

Kaitlin schreef:
leuk paard! Ik denk niet dat met langere sporen de oplossing zal zijn bij zo'n jong paard.. geloof me, dan word het alleen maar erger! je zou haar correcter aan het been kunnen rijden, op het filmpje rijd je ook de hele tijd op de heofslag, rijd gevarieerder, daardoor word ze ook beter aan het been.
veel suc6!

ik ga hierin mee Lachen

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 12:03

Michel123 schreef:
Tsja, het ziet er leuk uit, maar als ik dan hoor dat je met langere sporen wilt gaan rijden, dan vraag ik me af of dat wel goed gaat komen.
Ik denk dat je terug moet naar de basis, dus sporen af, zitten en maak hem goed aan je been. Misschien dat goede instructie je hierbij kan helpen.
Rijdt veel overgangen, neem er een zweep bij, maar laat die lange sporen svp liggen voor de meer ervaren dressuurruiters met doorgereden paarden.

Ik ben vrij ervaren hoor. Knipoog En ik weet de werking van de spoor. Ik ben het ook volkomen met de reactie's eens, en dat komt omdat jullie mijn bedoeling (en die van mn instructrice) van de sporen verkeerd snappen. Ik kom niet met mijn kuit bij haar buik, kom er net iets onder. Daardoor moet ik mijn been telkens verplaatsen om aan te sporen, en dat is gewoon vervelend voor het totaalbeeld om naar te kijken, en ook vervelend voor mij. Daarom wil ik langere zwanenhals sporen, zodat ik mijn been minder hoef te verplaatsen (misschien wel helemaal niet meer) en het beeld daardoor rustiger word (en ook voor Jena, dat ik rustiger kan zitten zoals jullie ook vragen.)

Ik heb een prima instructrice die zelf erg veel ervaring heeft, en die ècht wel het beste met ons 2en voor heeft en ons de wedstrijden in wil trainen.

Kortom; Over de sporen; ik weet het, maar jullie snappen mij fout. Lachen Ik zal nooit langere sporen nemen om meer aan te kunnen sporen, want ze loopt goed voorwaards (niet over tempo, filmpje vertekend enorm.) enkel moet ze soms even een beetje een verfijnde aansporing hebben, omdat ze op mijn kuit niet reageerd en ik liever 1 keer een beetje aan moet sporen dan gigantisch moet lopen trappen. Knipoog (en over dáár juist op trainen; zal het voorstellen aan Instructrice.)

Zo. Dat ook weer de wereld uit.

Iemand anders nog andere tips i.p.v. commentaar op mijn sporen-verhaal? (Wat nu dus totaal niet meer nodig is, aangezien jullie het verkeerd snapten.) Lachen

Edit; Dat hypere stapje in het begin kwam omdat ze al 2 weken niet bereden was, nieuwe omgeving, en er waren andere paarden in de bak. Lachen

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:43

Hoi Faelivrin,
Nu begrijp ik inderdaad je probleem wel beter, je kunt dan het beste kiezen voor sporen met een zwanenhals.
Maar dan blijft wel het feit dat je in je filmpje behoorlijk veel prikt ........

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:58

Ja, maar dit ga je niet oplossen met lange sporen. Je moet een actie-reactie creeeren. (Sorry puntjes doen het niet) Dit wil zeggen dat je een actie onderneemt, in jouw geval aansporen. Doe dit eerst rustig met je benen, om een overgang te maken van stap naar draf. Luisterd ze niet? Stevigere beenhulp, maar echt EEN beenhulp, dus niet honderd achter elkaar en ook niet vijf seconden lang knijpen. Als ze hier ook niet naar luisterd, flinke tik met de zweep. Waarschijnlijk zal ze dan wel gaan lopen, belonen. Reageerd ze op alleen een beenhulp en maakt ze de overgang (Meteen als jij het vraagt dus na je korte beenhulp) Uitbundig belonen!! En ook in de draf zelf; aansporen, 1 keer dus kort aansporen. Niet zoals jij doet, bij elke stap een keer, nee alleen als je voelt dat je paard in tempo terugkomt en onder zijn tempo gaat lopen. Gebeurd dit, duidelijke korte beenhulp. Reageert ze? Uitbundig belonen! Reageerd ze niet, tik met de zweep erbij. Zo leer je je paard scherp te worden. Het liefst zou ik dit ook helemaal zonder sporen zien, maar omdat je paard hieraan gewend is zou ik het eerst maar met doen, maar toch langzaam af gaan bouwen. Dit blijft natuurlijk een keuze. Verder lekker veel overgangen rijden en GROTE figuren. Geen voltes halve baan ofzo, maar lekker ruim. Je doel moet nu gewoon worden dat ze scherp wordt, anders kan je er later veel minder mee, op latere leeftijd is dit namelijk moeilijker aan te leren. Zelf gebruik ik altijd stemhulpen. Klik voor stap, Draaaff voor draf, en gaaalop voor galop. Hoef alleen maar mijn been aan te leggen en daar gaat ie al. Heel veel succes alvast Lachen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:03

Ik vind dat je hem ook heel erg aan het opjagen bent met je been.Je moet meer met rust rijden en veel overgangen en voltes en wendingen maken zodat hij actief word. en sporen zou ik ook afraden want de basis moet hij gewoon bezitten als je verder wilt komen en daarbij horen geen sporen, hoe wil je dan straks met sporen middendraf of wijken gaan doen ? dan moet je hem bijna om gaan schoppen . Dus dat raad ik niet aan.
veel succes nog verder he !!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:38

Faelivrin schreef:
Michel123 schreef:
Ik kom niet met mijn kuit bij haar buik, kom er net iets onder. Daardoor moet ik mijn been telkens verplaatsen om aan te sporen, en dat is gewoon vervelend voor het totaalbeeld om naar te kijken, en ook vervelend voor mij. Daarom wil ik langere zwanenhals sporen, zodat ik mijn been minder hoef te verplaatsen (misschien wel helemaal niet meer) en het beeld daardoor rustiger word (en ook voor Jena, dat ik rustiger kan zitten zoals jullie ook vragen.)

Als ik de filmjes bekijk heb ik helemaal niet het idee dat je niet met je kuit bij de buik van je paard kunt, je voeten komen niet eens onder de buik vandaan, dus ik snap het niet helemaal?
Vind het tempo behoorlijk hoog en krijg het idee dat het paard juist van het aansporen onrustig wordt, dus misschien dat die andere sporen idd gaan helpen als je dan minder hoeft aan te sporen.

Vind julli verder een leuke combinatie en het is een mooi paard.
Succes met de training.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 17:10

En nog steeds snappen jullie het verkeerd. Het idee van de sporen komt niet bij mij weg, ik leg het hier uit zoals het mij word verteld door mijn instructrice die zelf al een aantal keer dubbel Z is geweest, diverse diploma's heeft behaald en een aardige naam heeft in de dressuursport. Ze weet echt wel wat ze doet. Jena is nu nog een apart geval. Maar dit komt vast wel allemaal goed. Met de stem werken is sowieso geen optie. In een proef mag je niet praten, en omdat Jena op een western/dressuur achtige manier is beleerd kent ze de stemhulpen totaal anders (Als ik hoo roep staat ze meteen stil.)

Wat betreft de sporen; graag geen commentaar meer daar op. Jullie hebben je punt, en ik snap het helemaal. Dankje.

Ulfeino schreef:
Als ik de filmjes bekijk heb ik helemaal niet het idee dat je niet met je kuit bij de buik van je paard kunt, je voeten komen niet eens onder de buik vandaan, dus ik snap het niet helemaal?

Benen komen er niet onder uit, maar ik raak met mijn kuit haar buik niet. Hoeft niet altijd zo te zijn dat mijn benen er dan heel erg ver onderuit steken. Wat betreft het tempo; ze loopt niet over haar tempo heen, zoals k al zei lijkt dit wel zo op filmpjes, door het uploaden e.d. In werkelijkheid is dit niet het geval.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:16

Ziet er vriendelijk uit Femke.
Over de sporen is nu al genoeg gezegd, dus ik ga dat niet benadrukken. Knipoog
Jena is nog een jong paard dat veel moet leren, en met goede les komt dat helemaal goed.
Misschien iets meer lang en laag gaan rijden. Ze loopt nu al aardig opgericht (vind ik). Lachen
Jullie vormen een erg leuke combinatie! Ja
Succes met Jena.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:17

wat een ontzettende gave fries.. Vind het er netjes uit zien zo voor de derde keer!

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:24

Gave Fries! Ziet er goed uit! Ja
Komt vast wel goed Haha!
Enne, jullie zijn zo Z Cool

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:33

Ben het eens met Juultj.
En misschien meer rijden op je zit, dan heb je sporen echt niet nodig.
Veel succes!

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:35

Citaat:
Het doel van sporen is niet om een paard wat doof is voor het been vooruit te krijgen. Dus de volgende keer langere sporen aan doen vind ik persoonlijk erg dom. Begin maar eens zonder sporen maar wel met een zweep. Je moet proberen je paard voor het been te krijgen door veel overgangen te maken. Ook het blijven klapperen met je benen zal geen goed doen. Probeer je been stil te houden en een zweepje erbij te houden. Op het moment dat je paard niet wil lopen geef flinke hulp met je benen, luistert hij niet dan nog een keer en je zweep erbij. Als hij dan weer wat gaat lopen houd je je benen weer stil, komt hij weer terug in tempo doe je weer precies hetzelfde. Flinke beenhulp en je zweepje erbij. Dit blijf je op deze maniet volhouden. Alleen hulpen als je paard terugkomt in tempo. Je zult zien dat je paard op een gegeven moment goed zal reageren op je been en je dus niet heel de tijd hoeft aan te sporen. Pas als hij goed voor het been is en je andere oefeningen kan gaan aanleren kan je een spoortje gaan gebuiken. Een spoortje gebruik je voor verfijning van de hulp en niet omdat je paard niet voorwaarts is.

Zo dacht ik ook. Ja
Voor de rest ziet het er prima uit!

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:57

Citaat:
enkel moet ze soms even een beetje een verfijnde aansporing hebben, omdat ze op mijn kuit niet reageerd en ik liever 1 keer een beetje aan moet sporen dan gigantisch moet lopen trappen. Knipoog (en over dáár juist op trainen; zal het voorstellen

Sorry ik begin er toch nog eens over, maar om hiervoor een langere spoor aan te moeten doen dan snap je blijkbaar het principe van de spoor toch echt niet. Want ook met 1 keer een beetje aansporen moet ze op je kuit reageren en niet daarvoor een spoor aandoen.

Citaat:
En nog steeds snappen jullie het verkeerd. Het idee van de sporen komt niet bij mij weg, ik leg het hier uit zoals het mij word verteld door mijn instructrice die zelf al een aantal keer dubbel Z is geweest, diverse diploma's heeft behaald en een aardige naam heeft in de dressuursport. Ze weet echt wel wat ze doet. Jena is nu nog een apart geval. Maar dit komt vast wel allemaal goed. Met de stem werken is sowieso geen optie. In een proef mag je niet praten, en omdat Jena op een western/dressuur achtige manier is beleerd kent ze de stemhulpen totaal anders (Als ik hoo roep staat ze meteen stil.)

Iemand die dubbel Z is geweest en een aardige naam in de dressuursport heeft hoeft het nog niet altijd bij het rechte eind te hebben. De beste stuurlui staan aan wal!! Als een paard doof is voor het been begin je met je sporen af te doen. Voor de basis, waar jij mee bezig bent heb je namelijk geen spoor nodig. Voor dit paard is het belangrijker om lekker ontspannen op zijn eigen benen te lopen met een fijne aanleuning. Lekker over zijn rug laten lopen!
Succes ermee.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:38

Laat ons nou maar. Echt werkelijk; kom maar eens kijken en zelf rijden, dan snap je het wel. Genoeg over die sporen, want we weten echt wel wat goed is voor het dier, dankjewel voor het advies.

Lachen

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:02

Mooie Fries
Maar ik ben het absoluut eens met het commentaar dat gegeven wordt. Mijn fries was ook dood voor het been en sporen hielpen dan helemaal niet meer. Je moet je sporen aflaten en kei hard gaan trainen zonder sporen. Dat is 10x moeilijker dan met sporen, maar uiteindelijk heb je er meer aan. HEt valt me ook op dat je heel veel drijft. Dit deed ik ook altijd en daardoor werd Dautsen nog slechter voor mn been! Geloof me ik spreek uit ervaring! Een paard dat slecht reageert op je been, vooral niet met sporen gaan rijden. Bij Dautsen is het zelfs zo dat als ik haar te lang wel met sporen reed, ze zelfs niet meer op de sporen ging reageren. Nu rijd ik hooguit 1 keer per 2 maanden met spoor om even wat meer actie te krijgen en vooral wat meer respect voor het been. Dat heeft ze namelijk totaal niet.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 22:10

Ik weet het verhaal van de sporen nu erg goed. Nog meer commentaar hierop graag niet meer, ik weet het nu. Lachen

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:05

Voor maar zo weinig rijden, loopt hij al heel netjes. Hier en daar wat onrustig in de aanleuning maar dat word later wel bevestigd.

Probeer als hij wat 'renniger' of wat gespannen is zelf ontspannen te blijven zitten. Ook als hij wat onrustig met zijn hoofd/hals houding is probeer gewoon ontspannen te blijven zitten en rustig terug te vragen, of eventueel zelf weer naar beneden te laten gaan. Doe je met haar ook voor en/of na het rijden Voorwaarts Neerwaarts rijden?

FRIESELIEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:30

Heey Femke,

De fries die ik eerst reed, Fraucke, was ook heel doof voor het been.
Eerst had een ander meisje haar een paar keer gereden, maar er zat bijna geen beweging in.
Ze reageerde nergens op..

Ik ben toen heel erg bezig geweest met reageren op mijn stem,
dit heb ik geoefend aan de hand, en tijdens het longeren..
Nu reageert ze heel goed op mijn stem, als ik klak bijvoorbeeld..

Liefs