nienke_92 schreef:Je zei dat er een nieuw zadeltje komt, maar dat hij er nog niet is. Misschien is het een goed en leuk idee om zonder zadel te rijden. Dit vind ik beter voor de pony dan dat je rijdt met zadel dat niet past. Verder heb ik voor mezelf zonder zadel rijden als een grote ervaring bezien. Mijn houding en gevoel voor paarden ging er enorm van vooruit. Je kunt het paard meer "voelen" en daardoor wist ik beter waar ik mee bezig was. Ook mijn houding en evenwicht ging er goed van vooruit. En het is nog eens wat anders en leuk ook!! Misschien is dit een goede tip voor de ruiter. En als dat andere zadel er is, kun je gewoon weer met rijden!! Misschien heb jij of de ruiter er wat aan!!
Verder JoyCiej007 echt hele goede uitleg en ben het echt volkomen met je eens!! Al rijd ik zelf wel eens met een lange teugel, maar het is idd veel beter zonder!! Vooral als je nog niet zo ervaren bent!!
Bedankt voor het compliment
Natuurlijk, ik zeg ook tegen mijn bijrijdstertje dat ze met cap moet rijden, teugels er bij tijdens buitenrit, etc. maarja, ik ben zelf volwassen genoeg om zelf hier over te beslissen en geef met schaamte toe dat ook ik wel eens bijv. zonder cap rijdt etc.
maargoed, het gaat hier over de jongere ruitertjes, deze zijn vaak toch wat onervarener en hebben vaak een minder vaste zit 
Verder is inderdaad zonder zadel rijden echt goed voor de zit en 'feeling' met het paard
als het maar enigzins mogelijk is zet ik ze al zo vroeg mogelijk een aantal keer zonder zadel op de pony, maar dit wordt altijd wel eens herhaald, hoe goed deze ruitertjes ook kunnen rijden. Vaak vinden zowel ruitertje als pony het érg leuk, en het is ook nog eens goed voor houding en zit, dus, waarom niet?