'Groene' 4-jarige met mij voor het eerst o.h.z

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

'Groene' 4-jarige met mij voor het eerst o.h.z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:43

Twee weken terug ofzo, heeft een man zijn paard gebracht naar de manege. De man had zijn paard op een stal in laten rijden, thuis wil hij opstappen, raakt daarbij de kont van het paard aan, paard schrikt, eigenaar gelanceerd en meteen 'gewond' en dus kon hij niet meer op het paard rijden.
De eigenaar heeft zijn paard nu op manege Urena staan om zo te zorgen dat het paard toch beweging krijgt. Ik vind het gewoon een super lief paard, dus had gevraagd of ik ermee aan de slag mocht en dat mocht!
Paardje is een 4jarige merrie. Ze heet Viralda, maar wordt gewoon Vuske (plat brabants voor Vosje) genoemd door de eigenaar. Ik noem d'r eigenlijk vooral Pony Clown bekt wel lekker.
Donderdag en vrijdag had ik haar al gelongeerd. Zaterdag met behulp van mijn instructrice en dit keer ook met het zadel erop. Mijn instructrice is er heel even opgestapt om te kijken hoe ze reageerde en dit ging erg goed. Vandaag ging ik er voor het eerst op. Best spannend, want we wisten dus niet hoe ze zou reageren! Maar ze deed het super braaf.
Hier de foto's van Pony en mij, je moet op sommige linken klikken, imageshack wordt niet altijd door bokt ondersteund :

Eerst longeren om Pony los te maken en de ergste frisheid eruit te laten:
1. http://img238.imageshack.us/img238/1212/1rw9.jpg

Daarna heel voorzichtig opgestapt. Pony bleef braaf staan en stapte mooi weg op mijn beenhulp, dus ben ik lekker op de hoefslag gaan stappen om wat aan de pony te wennen.
2. Afbeelding

Volte:
3. Afbeelding

Pony was wat slingerig en onzeker op het bit, dus ik heb vrij lang gestapt. Toen het stappen goed ging ben ik pas gaan draven. In draf was ze een stuk minder onzeker op het bit en veel rustiger met het bit. Ze zocht ook uit zichzelf aanleuning, dus dat was echt super.
4. http://img403.imageshack.us/img403/5848/4ul6.jpg

Rechtdoor ging goed, dus ook voltes in draf gemaakt:
5. Afbeelding

6. Afbeelding

Hey wat leuk, een aardappelzak op een stappend paard Clown
7. Afbeelding

Rechterhand, stappend door de hoek. Rechterhand was heeeeel wat moeilijker. Paardje slingerde, viel naar binnen, viel door het binnenbeen en ze was al moe, dus wat traag.
8. Afbeelding

Stappend op de volte. Ik doe wel heeeel erg veel, maar dat kwam dus doordat ze zo naar binnen viel. Volgende keer wat beter op letten.
9. Afbeelding
10. Afbeelding

En de enige draffoto die ik van rechtsom heb Clown
11. Afbeelding

KLAAR!
12. Afbeelding

Ik heb ook nog filmpjes, maar die zijn zo donker dat, als ik de upload, er alleen een bewegende bles te zien is Sigaar

Commentaar mag trouwens, graag zelfs, daar kan ik het paardje alleen maar beter mee rijden. Maar houd er wel rekening mee dat dit de eerste keer was dat ik erop zat en de eerste keer voor het paard dat ze in deze bak gereden werd.

Renske_

Re: 'Groene' 4-jarige met mij voor het eerst o.h.z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:52

hihi nog iemand die alles voor t gemak "pony" noemt, zo noem ik alles op mn werk maar ook mn 3 jarige van +/-1.70 Nagelbijten / Gniffelen
ziet er voor een 1e keer prima uit, lekker zo doorgaan zou ik zeggen
goed voorwaarts houden en pak geregeld een stukje binnenhoefslag mee, anders blijft ze steun zoeken van de bakrand, is logisch voor zon jong dier maar moet t toch op eigen benen gaan doen
en niet te lang hetzelfde doen, dus geen hele rondjes hoefslag volgen maar lekker bezig houden met wat overgangen, beetje schakelen(moeten ze toch leren maar is moeilijk voor een beestje wat pas net onder t zadel is) en ook al slingert t nog, ga wel steeds wat meer sturen, hoe meer je het doet hoe makkelijker het wordt!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:12

Ik vind het er prima uitzien hoor!
Zeker voor de eerste keer, netjes! Lachen
Kan natuurlijk altijd beter maar je zit er keurig op, zeker als je je bedenkt dat je toch wel wat onzeker en zenuwachtig was. Niks van te zien op de foto's. Knipoog
Ben benieuwd hoe het er over een tijdje uit ziet. Ja

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:35

Ziet er netjes uit!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 10:57

Bedankt voor jullie reacties! Als ik haar wat langer rijdt, zal ik opnieuw foto's plaatsen, kunnen jullie zien of er verbetering inzit Haha!
Renske bedankt voor de tips. Vooral dat binnenhoefslag rijden is een goed idee. Dat heb ik niet gedaan, maar dat is inderdaad een hele goede manier om haar op haar eigen benen te leren lopen. Ga ik volgende keer dus zeker doen!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 11:05

hahaha pony vind het wel grappig Haha!
vind het er goed uit zien je moet gauw weer foto's plaatsen!

veertjuh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:16

leuk anne!! staat ie gewoon op de manege?? Ik kom zaterdag weer dus dan zal ik der wel zien ziet er wel goed uit hoor!!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:12

Dat is toch de pony waar je het vrijdag over had? Zonder deken is ze leuker Clown
Ziet er idd al heel netjes uit, en sluit me wat rijden betreft aan bij Renske. Maar als het echt zo'n jong dier is, en er maar kort mee gereden wordt (ga ik effe van uit, aangezien ze jong is) Kan je er ook andere hele lewuke dingen mee doen Haha! Parcoursje aan de hand laten lopen met bv pionnen in de bak en nog véél gekker Tong uitsteken Zorgt voor afwisseling en vertrouwen, waardoor rijden ook leuk blijft. Wanneer je het vertrouwen hebt kan je ook gaan oefenen op het kont-probleem, zal tenslotte niet de laatste keer zijn dat ze onverwacht een been op d'r kont krijgt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 21:54

Renske_ schreef:
...niet te lang hetzelfde doen, dus geen hele rondjes hoefslag volgen maar lekker bezig houden met wat overgangen, beetje schakelen(moeten ze toch leren maar is moeilijk voor een beestje wat pas net onder t zadel is) en ook al slingert t nog, ga wel steeds wat meer sturen, hoe meer je het doet hoe makkelijker het wordt!

Hier heb ik vandaag heel erg goed op gelet. Ik heb middendraf gedaan, daarna weer normaal tempo, dan wat langzamer, een korte zijde stappen en dan weer in draf, enz.. Werd ze echt al stukken beter van!
Ook heb ik heel erg veel van hand verandert, want ze vindt het heel moeilijk om nét na het van hand veranderen opnieuw haar balans te kunnen vinden.

Juut schreef:
Kan je er ook andere hele leuke dingen mee doen Haha! Parcoursje aan de hand laten lopen met bv pionnen in de bak en nog véél gekker Tong uitsteken Zorgt voor afwisseling en vertrouwen, waardoor rijden ook leuk blijft. Wanneer je het vertrouwen hebt kan je ook gaan oefenen op het kont-probleem, zal tenslotte niet de laatste keer zijn dat ze onverwacht een been op d'r kont krijgt

Dat kontprobleem heeft ze dus totaal niet bij mij. Clown Ik kan vrij lomp opstappen nu, haar kont aantikken en paardje reageert amper. Ook tijdens het rijden kan ik overal aankomen, alleen haar oortjes zijn wat eng, of als ik mijn armen en benen opzij uitsteek, verder is er niets eng!
Pionnen heb ik gezocht, maar die hebben we niet. Daarom had ik wat anders bedacht. Ik had van de week de longeerlijn helemaal uitgerold en op de grond gelegd, ongeveer op de A-C-lijn. Eerst aan de hand overheen gestapt enzo, langs gelopen. Was natuurlijk heel erg eng Haha! Ook onder het zadel was het wel spannend.

Ik heb er nu, denk ik, drie keer opgezeten en ze wordt al veel zekerder! Een beetje té vandaag, want ze heeft dus echt gigantisch gebokt! Haha! Maar ik had haar ook wat korter gelongeerd, dus dat doe ik volgende keer gewoon weer wat langer. Ze loopt al heel wat sneller, reageert beter op hulpen, slingert niet meer zo en speelt veel minder met het bit.
Ook het opzadelen gaat nu gewoon feilloos. Ze blijft braaf stilstaan, ook tijdens de singel vastmaken (vond ze eerst eng) en tijdens het longeren luistert ze steeds beter naar mijn stemcommando. Lachen

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 01:57

mooi paard, gaat netjes voor het eerst!! Lachen
Lekker door-oefenen en alles gaat (stap voor stap) goeD!! Knipoog

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:05

Ziet er netjes uit en blijf zo doorgaan dan word het vast een super pony! Haha!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:26

Goed zo, maar let op met bit; beter spelen als vastpakken Knipoog Als je wilt kun je een keer pionnetjes lenen; heb van die kleine skate-gevalletjes.
En ook tijdens longeren kan je errug leuke dingen doen, toevallig een freestyle boek door gebladerd? Haha!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 15:25

nieuwes foto's hier te zien ---> viewtopic.php?f=10&t=691678

Juut ik weet dat spelen beter is als vastpakken, maar zij speelde zoveel met haar bit dat ze de ene keer ging hangen en het andere moment had ik totaal niets in mijn handen. De 'druk' is nu veel constanter.
Pionnetjes lenen zou leuk zijn! Ja Vind paardje vast ook leuk.
En welk freestyleboek raad je aan om door te lezen? Haha!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:41

Emiel Voest zijn boek is erg duidelijk. En voor lol met je knol heeft Nathalie Penquitt (??) een leuk boek geschreven over circus-kunstjes leren, en oefeningen aan de hand Clown Zal over 2 weken Emy pionnen mee geven