boomloos dressuren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

boomloos dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 16:40

hoi Lachen
ik ben een boomloos zadel aan het testen, de Ghost van Buitenzinnig. Zoals jullie kunnen zien is Gammon nogal rond, niet alleen van het spek Haha! maar hij is ook rond geribt en heeft bijna geen schoft. Samen met zijn spekkies zorgt dit ervoor dat zadels niet lekker op zijn rug blijven liggen en geneigd zijn naar voren te schuiven.

Dit is de 4e keer dat we met dit zadel rijden en heb nogal wat last van zwabberbenen maar ik wil toch ff laten zien dat het best goed gaat Ja
Gam zit op links wat vast en ik probeer hem op dit moment wat lager en over zijn rug te rijden, maar hij duikelt vaak naar voren en in draf drukt ie zijn rug weer weg. ik ben bang dat wanneer ik hem hoger instel, hij stijver in zijn nek wordt. hij vind dressuren eeeerg lastig Haha!

dit is het zadeltje
het enige nadeel is de lange singelstoten, maar dat kan ook niet anders bij zo'n klein zadel. er moet dus een langere singel aan, om de knijpende haren en velletjes tegen te gaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en zo zit het dus, goed hè? Ja
Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: boomloos dressuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:45

Mooi paard !!! Hou je handen wel een beetje bij elkaar he Knipoog Succes verder met het nieuwe zadel!!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:50

Pellie, hoe zit het vergeleken met andere boomloze zadels?
je hebt toch ook de Barefoot London getest, bijvoorbeeld.

Kelnobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:53

Best een mooi paard Bloos maar als ie daar benenden is toch je handen bij elkaar te krijgen

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:55

leuk paard.. het zadel lijkt me niet echt lekker zittenn .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:01

ziet er gaaf uit Pel...... schuift dit zadel niet tussen z'n oren?
Doet mijn zadel wel tegenwoordig helaas, ben dus ook weer op zoek naar iets anders.

Zou je zo'n lange dressuursingel kunnen krijgen????? Een vz singel is geen optie denk ik, dan krijg je gespen op de huid....

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:04

Morrie, jij zou toch niet meer rijden?! Of toch wel? Goed nieuws!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 17:26

hé twee opmerkingen over mijn wijde armen terwijl ik hem even wat lager laat lopen. waarom is de handen dan bij elkaar beter denken jullie?

skessa, ik zit als een prinsesje. Haha! ik heb de cantle dankzij het klittenband, iets meer naar voren gehaald zodat ik het in mijn rug voel. dan vind ik zelf wat fijner en het zadel is in één maat te krijgen maar zo dus op maat te maken. door de panelen aan de onderkant van het zadel en in de pad zit je toch even iets hoger dan een barefoot maar ik heb het gevoel 'in' gam te zitten, ipv er op zoals bij een boomzadel. mijn beenligging is perfect, alles klopt gewoon en is verstelbaar voor wie anders wil zitten. ik heb ook minder last van afstekende voeten, ze blijven redelijk vooruit wijzen Haha!
ik heb de Cheyenne een maand of twee gehad en de London een week getest inderdaad.

els nee daar ben ik zo ontzettend blij mee, het ligt als een huis!! het is door het model ook vrijwel moeilijk om het op de schouders te leggen, dit zijn behoorlijk vrij. ik heb het zadel, naar wat ik gewend ben, iets te ver naar voren liggen, maar met zijn buik en het aansingelen kan dat even niet anders. maar na een half uur bak rijden en 3 kwartier buiten rennen (gam rende echt, hij maakte reuze passen voor zijn doen Haha!) lag het zadel nog precies daar waar het liggen moest. ik heb geen idee hoe dat met singels zit nee Scheve mond

en als er iemand kritisch met zadels omgaat ben ik het geloof ik wel, ik heb altijd wat te zeuren maar dit x weinig Haha!

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:39

Je hebt hem al hele stukken fijn aan het lopen Pel.
Kan me niet voorstellen dat het zadel lekker zit,volgens mij kukel je er zo vanaf Bloos
Maar je krijgt er wel een mooie houding van(heb ik van horen zeggen Haha! ).
Hopelijk heb je nu gevonden wat je zocht...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:48

Ik heb zelf geen ervaring met boomloze zadels maar zijn je beugels niet een ietsie te lang? Ik zou namelijk geneigd zijn om toch te proberen mijn hakken laag te houden. Verder ziet het er wel apart uit.
Mbt de singel. Je kan best een vz singel gebruiken maar dan zou ik er een normale shabrak onderleggen, dan zitten de gespen niet direct op de huid ivm schuren en knellen zoals je eerder beschreef.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 17:53

klinkt allemaal goed, Pellie en ziet er ook goed uit hoor! Knipoog

Hoe vind je de korte zweetbladen zitten?
Dit is een van de weinige boomloze zadels die ik zelf nog niet heb getest, vandaar mijn vragen.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:01

FIjn Pellie dat je eindelijk een zadel hebt! Als jij er maar lekker in zit en Gam het ook prettig vindt!

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:03

Hey wat leuk! Rij foto's, ziet er goed uit hoor!
Zoals hierboven al gezegd, ik zou je beugels inderdaad wat korter doen.
Dan heb je meer steun en minder wiebelende benen.
Wat betreft de singel, ik denk dat 75 of 80 cm zo'n beetje het langst is in dressuur.
Ik vond dus alleen dat de ribbels van de pad erg aanwezig in de rug van mijn paard stonden na het rijden, weet niet of het kwaad kan hoor.
Was dat bij jouw paard ook?

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:05

Gaaf beesie hoor.Komt super stoer over.Vooral die nek Lovers.Grappig joh zo'n zadel.Ken ik helemaal niet.Commentaar is al gegeven.Ik zou alleen niet veel gaatjes korter doen.Maximaal 2.Vind je beeligging mooi zo.Alleen hakken uitdrukken gaat dus niet Tong uitsteken.Succes ermee.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:07

skessa schreef:
Morrie, jij zou toch niet meer rijden?! Of toch wel? Goed nieuws!

klopt, maar Morries weilanden liggen zo ver uit elkaar dat hij onder het zadel erheen moet, de trailer is al helemaal geen optie.
Als ik het zadel dat ik nu heb uit de auto haal en op het hek leg, barst ie bijna in tranen uit en wil ie het liefst verdwijnen, dus ik moet toch iets.....

Maar rijden voor ons plezier doen we niet meer, dat klopt, alleen om van A naar B te komen

bij www.loesdau.de kom je wel aan een 90 cm dressuur max.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 18:33

dank je pipi, in stap kan hij het prima, draf vind hij in deze houding not done!! mijn eigen houding is ook goed, het voélt gewoon goed, ik heb al zo'n krakkemikkige rug hè? Lachen

karijn je hebt gelijk. met het buitenritje heb ik ze een gaatje korter gemaakt, dat zat al iets fijner.
maar een normaal shabrak eronder, geen idee of dat iets zou zijn, maar ik neem het mee Lachen

skessa, korte zweetbladen zitten prima, ik kan er niks anders van zeggen Lachen hij is zeker de moeite waard om te testen Ja

dank voor de tip els, eens kijken of dat fijne singels zijn. ik ben nogal gehecht aan mijn thorowgood Lachen
als morrie al voor het zadel wegrent is het geen goed teken nee

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 19:02

he pel, leuke foto's hoor
en het zit dus echt lekker, leuk! als ik het zadel zo zie zou ik dat niet gelijk zeggen nameloijk hihi maar super ook dat het zo stabiel ligt
en hij loopt hele stukken heel netjes zo te zien, goed hoor!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 19:55

echt grappig hoor, ik zam hem voor het eerst in een topic van arabesk, en dacht meteen ooooh dat zal lekker zitten hahaha Haha!

dank je roos Ja

4everlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:00

leuk paardje!! rijd het lekker op zo'n zadel? als je paardje vast zit op links veel aan die kant longeren kan die erg soepel op worden prettiger met rijden succes

Pommepidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:50

let op je hakken!

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:21

Hey hoi
beetje offtopic misschien, maar vroeg me af waarom heb je nu voor een boomloos zadel gekozen?, nieuwsgierigheid. Is ereen zadelmaker die is geweest om dat aan te raden? Misschien heb je al heel veel geprobeerd en is ook helemaal niet negatief bedoeld. Maar ik ben er namelijk nog steeds van overtuigd dat een boom niet voor niets in het zadel zit (denk dat er nog wel meer zijn maar dat doet niet de zaak), een boom zit in het zadel om de druk over de (wervels in de) rug te verdelen. Hoe gaat zoiets dan bij een boomloos zadel? Je gewicht blijft dan namelijk op 1 punt drukken. Kun je me dat uitleggen? Bedankt alvast.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 21:55

dit zadel heeft panels in de pad en in het zadel, de ruggegraat blijft vrij.
en verder over boom of loos, er zijn inderdaad genoeg pro's en contra's over te lezen Lachen

verder denk ik niet dat er zadelmakers zijn die boomloos adviseren. immers dat is tegen hun principes want ze zijn verkopers en makers van traditionele boomzadels Haha!

ik heb nu een, bij van Triest uit Meppel dus niet de eerste de beste, op maat gemaakte engels dressuurzadel. Prachtig zadel, zit lekker maar is het niet 100% voor Gam en dat is wat ik zoek. En als ik zijn reacties vandaag zag en voelde heb ik dat gevonden. Ja

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:00

Zitten je beugels niet wat lang? dat lijkt nl. op de laatste foto, misschien mede doordat je zwieberbenen Haha!
Verder ziet het er erg netjes uit! Het lijkt net alsof je haast zonder zadel rijdt Haha!
Mooie Tink heb je ook Ja

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:02

shabbay schreef:
Hey hoi
beetje offtopic misschien, maar vroeg me af waarom heb je nu voor een boomloos zadel gekozen?, nieuwsgierigheid. Is ereen zadelmaker die is geweest om dat aan te raden? Misschien heb je al heel veel geprobeerd en is ook helemaal niet negatief bedoeld. Maar ik ben er namelijk nog steeds van overtuigd dat een boom niet voor niets in het zadel zit (denk dat er nog wel meer zijn maar dat doet niet de zaak), een boom zit in het zadel om de druk over de (wervels in de) rug te verdelen. Hoe gaat zoiets dan bij een boomloos zadel? Je gewicht blijft dan namelijk op 1 punt drukken. Kun je me dat uitleggen? Bedankt alvast.

Hallo Shabby

Een boom verdeelt inderdaad de druk beter over de rug (NIET OVER DE WERVELS ALSJEBLIEFT Bloos!) maar dan moet dat zadel wel passen. En voor sommige paarden worden er nog steeds geen (passende) zadels gemaakt.
Er zijn al hele verhandelingen geweest over dit onderwerp en sommige mensen hebben meer rijplezier met boomloze zadels, vanwege het betere contact met het paard en het feit dat het paard zich vaak beter en ongehinderd kan bewegen. Andere mensen hebben liever een boom. Voor alles is wat te zeggen. Een zadelmaker is niet de persoon waar je moet zijn om je te adviseren wat beter is voor je paard. Een paarden fysio, dierenarts of chiropractor wel en er zijn al veel dierenartsen (en andere para veterinairen) die mensen een boomloos zadel hebben aangeraden.
Waarom Pellie hiervoor gekozen heeft kan ze waarschijnlijk beter zelf uitleggen Haha!

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:39

Wat een gaaf beest zeg! Erg leuk getekend ook!