snuffelhues schreef:De lengte van het elastiek moet zo zijn dat als je paard in de gewenste houding loopt , het elastiek doorhangt en dus geen spanning meer geeft (wat de gewenste houding precies is laat ik hier in het midden). Dit wegvallen van de druk is namelijk de beloning voor je paard.
Door het elastiek te strak te zetten, is er geen enkele (fatsoenlijke)houding waarin hij de druk kan laten wegvallen. Dat is ook de reden dat hij "achter het bit" kruipt op verschillende foto's. Dit zijn helaas de foto's die jij blijkbaar mooi vind. Weet dus eerst wat je wilt van je paard!
Bij het rijden geef je met je handen ook ontspanning als je paard in de gewenste houding loopt, zo zal je paard na regelmatig oefenen sneller dat punt opzoeken.
Dus het hangt er wat mij betreft niet vanaf waar je het elastiek gekocht hebt, maar wat de werking ervan is.
Als je niet weet waar je mee bezig bent kun je met hulpteugels meer kwaad dan goed doen en je paard in no-time verkeerde gewoontes aanleren. Niet om je af te breken, wel als waarschuwing: Door bijvoorbeeld te strak te longeren met een elastiek, kan je paard leren dat hij van die druk op het bit af kan raken door met zijn kin tegen zijn borst te lopen. Als hij dat vervolgens ook gaat doen tijdens het rijden, ben je nog verder van huis!
Over het wel of niet juist plaatsen spreek ik mij helemaal niet uit, ik werk niet met zulke hulpmiddelen. Maar zoals al gezegd: via de singel lijkt mij logischer om je paard voorwaarts - neerwaarts te krijgen... En om het hoofdschudden te voorkomen...
Succes!
Oke, ook al doe ik dit niet vaak, als ik het ga doen, dan, ehm, zal ik het ehm proberen.