Desprit @ Longeerwerk ! 3jarige BWP *Veel*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NewGirl_BQ

Desprit @ Longeerwerk ! 3jarige BWP *Veel*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 20:48

Hai,
gisteren heb ik voor de eerste keer Desprit gelongeerd , nouja voor haar was het dan de eerste keer
ze is 3j en nog niet zadelmak, ze verdraagt wel al een hoofdstel en zadel, maar écht rijden zit er nog niet in
Gisteren ging het in het begin allemaal niet zo goed,
ze wou naar binnen komen , ofwel ging ze de verkeerde kant op ,
maar de vorige eigenaar van Desprit was komen helpen met het longeren, hij had paaltjes in een cirkel gezet en dan draad gespannen zodat Desprit niet naar binnen kon komen, in het begin liep Bart (vorige eigenaar) nog mee met haar zodat ze wist hoe het allemaal moest, want voor haar was het nog allemaal nieuw
Na een paar rondjes aan de hand wist ze al goed hoe ze het moest doen toen we de andere hand namen (Rechtse kant) was het voor haar wat moeilijker, ze wou terug naar binnen komen , ze stopte heel vaak, ze nam de andere kant dus toen moest bart weer even helpen met haar en na een paar toertjes trg aan de hand , snapte ze het alweer , vandaag was Bart er niet maar was Mieke (Bonitobol) even gekomen om te helpen en om wat foto's te trekken
Vandaag was ze gwn suprbraaf , ze stopte nauwelijks , eigenlijk deed ze het heel goed! Morgen longeer ik haar weer een halfuurtje , maar met zadel zodat ze al wat went aan het zadel ( niet dat ze het zadel niet verdraagt maar gewoon zodat ze het al wat beter accepteerd ).
Noujah, ik heb wel genoeg gel*lt , dus euh hier de foto's

Toen we haar uit de wei gingen halen stond ze er zo bij Lekkr nieuwschierig
Afbeelding

Bonitobol kon het weer niet laten om haar oogje te trekken
Afbeelding

We begonnen in stap
Afbeelding

Een beetje later ... Lekker drafje
Afbeelding

Drafje? dunno
Afbeelding

Hup met die beentjes
Afbeelding

Afbeelding

Ze strekt haar beentjes goed hr
Afbeelding

Afbeelding

Voorrrrruit
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jah ik moest de longeertouw redelijk hoog houden dat ie nie bleef haperen aan de paaltjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Strekken
Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen werd haar weidemaatje :Erupthion een beetje zotjes:
Afbeelding

Terug verder met de training
Afbeelding

Afbeelding

zweefmomentje:
Afbeelding

Afbeelding

Dat voorbeentje
Afbeelding

Beloning!
Afbeelding

Afbeelding

Andere hand, haar "slechte" kant
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moeilijk momentje voor Desprit
Afbeelding

Afbeelding

trg een moeilijk momentje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ja hr , toen hebben we haar nog laten uitstappen en hebben we haar goed beloont en toen mocht ze trg naar haar vriendje!
We hebben aan allebei de kanten even lang gelongeerd alleen heb ik meer foto's van linkerhand dan van rechterhand...
Morgen weer een halfuurtje longeren

En wat vinden jullie ervan? ging het niet goed voor haar 2de x ?
ik vind alvast van wel

nou graag reactie!
Tips & commentaar ! hou het wel vriendelijk!
xxx groetjes van Alison & Desprit

PS : Mieke bedankt dat je gekomen bent!

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:51

Uhm dit is wel erg apart longeren hoor
normaal zet je een longeerring uit waarin je je paard longeert en niet er buiten
Maar leuk paardje, veel plezier met inrijden!

PrietPraat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:53

Idd aparte manier van longeren
De volgende keer zou ik proberen zonder die ring Tgaat vast al gaan

Nette draf zo et zien leuk beestje

sillo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:56

Ja idd aparte manier.. maar zal je misschien wel een reden voor hebbe'n? Heel gaaf paardje..

Pietje20199

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:56

ik vind het juist een idee als een paard niet weet hoe ze gelongeerd moeten worden om het zo te leren!! en later wanneer ze het doorhebben deze ring weghalen.

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 20:59

we hadden al eens geprobeerd gewoon te longeren..
maar ze kwam telkens naar binnen en ook als er iemand naast liep kwam ze telkens na binnen ,tis namelijk een heel aangankelijk paardje ... maar Bart heeft het altijd zo geleerd en hij heeft al een paar paarden moeten inrijden en zo heeft hij het ook gedaan , ..
na een paar daagjes ( te zien hoe het vorderd) maakt hij de ring wat groter zodat ze nog verder van je loopt.. en als dat dan goed is, dan haalt hij de ring weg en dan kent je paardje het

Ik zelf denk dat het wel een goede manier is om Desprit zo te leren want anders zou ze echt constant naar je toe komen..

Edit: Bedankt voor jullie reacties

princess69

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:00

Ik vind het een goed gevonden oplossing hoor.. Zolang je paard je niet wegloopt ofzo langs de buitenlant want dan vlieg jij tegen die draad aan =D maar desprit kennende zal dat wel niet ! En als je binnen de draad longeert kan je paardje nog altijd naar binnen lopen hé? Dus vind ik het wel mooie manier =D en het longeren ziet er goed uit! NOg veel succes verdr en kzal es moeten meegaan eh

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:01

tnx lore!
idd zo zag ik het ook hoe jij het uitlegt .. in het begin trok ze wel eens naar buiten toe maar met veel geduld en samenwerking is alles opgelost

ja , je moet zekr eens mee komen

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:03

IK vind het juist een heel goed idee. Heel veilig voor jezelf . Vind het er super uitzien, alsof ze niets anders doet . Op sommige foto's loopt ze echt super lekker!
Mooie kleur vind ik het ook, wordt ze later helemaal wit? Viel me op dat er een stuk uit d'r hoef is . Nou, veel succes er verder mee!!
Ben benieuwd naar de echte rijfoto's als ze zadelmak is!

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:04

tis een idee maar je kunt ook met je longeerzweep een kronkelende beweging naar de schouder van je paard maken, de meeste komen dan ook niet meer zo snel naar binnen...

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:08

@ sammie:
Later word ze normaal een schimmel , zoals haar mama:
Afbeelding
eigenlijk is haar mama in het echt wel veel lichter dan hier boven .
Idd , vorige week haalden we haar uit de wei en er ging aan de zijkant van haar hoef een stukje los en toen hebben we het met zo'n "tang" moeten afknippen , maar ik zal es vragen om de hoefsmid te laten komen

@ Cyntje: idd dit is ook een idee maar zelf denk ik dat dit ook niet zou helpen bij desprit ..

tnx voor jullie reacties

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:12

Alison. Zo hebben we het ook een keertje gedaan. Wisper snapte toen nog niet, dat ze een rondje om me heen moest lopen, we hebben er wel als het waren een baan van gemaakt, dus nog een cirkel er omheen. Verder ziet het er goed uit.

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:15

@ whisperke: dankje, zo was het in het begin ook ze snapte idd niet dat ze een cirkeltje moest lopen maar Bart liep dan eerst een paar keer mee en langzaam aan kwam hij naart midden en Desprit snapte het dus..Bart zei ook dat het al heel goed is voor 1ste keer en dat het wel allemaal goed komt.. Ik was echt suprblij dat Desprit het zo goed oppakt!

amyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:18

hey,
toffe manier om zo te longeeren. maar mijn paardje zou trekken dat ik tegen de draad sta. Want je wel zou kunnen probeeren als je paardje trekt dat is de andere kant van haar ook een cirkel zette dat ze dus tss twee cirkels loopt. Weet niet of ze trekt. Maar ga zoals jij longeert het eens proberen bij mijn paardje.
Mooi paardje. En mooie gangen ook. Ben benieuwd naar rijfoto's later
greetz Amy

berijl

Re: Desprit @ Longeerwerk ! 3jarige BWP *Veel*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:23

leuke foto`s hoor. Maar idd een aparte manier van longeren. Ik vind dat je het een jong paard het wel moeilijk maakt zonder de houvast van een buitenkant. Ik leer mijn paarden ook niet naar mij toe komen door met de zweep naar de schouder te wijzen.
Maar ieder doet `t op zijn eigen manier.

succes
groetjes nienke

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:26

@ Amyke: idd zo bedoelde Whisperke het ook ..
trekken doet ze niet, gisteren stopte ze gwn heel vaak en draaide ze haar hoofd naar binnen toe en bleef ze gewoon staan.. , maar écht trekken heeft ze nooit gedaan, vandaag stopte ze gwn af en toe maar al veel minder dan gisteren en als ik voorrrruit of ooopp stap zei en terwijl met m'n longeerzweep een geluidje maakte op het gras liep ze alweer verder...

@ Cano: Daar heb je mss wel gelijk in .. , maar idd ,iedereen doet het op z'n eigen manier dankje voor de reactie!

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:31

Hannette schreef:
ik vind het juist een idee als een paard niet weet hoe ze gelongeerd moeten worden om het zo te leren!! en later wanneer ze het doorhebben deze ring weghalen.

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:35

idd tnx!
hopelijk neemt ze het rijden ook zo goed op
ben benieuwd , maar met jonge paardjes heb je geduld nodig

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:46

Intelligente uitvinding hoor hahaha. Grappig om te zien
Leuk paard..Ik vind het zo jammer dat ze witter worden. Deze kleur is juist mooi.
Nou, even snel door longeren en dan op naar de rijfoto´s

BasiNami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:48

Hm, dit zou niet mijn manier zijn.. Lijkt me dat je zo veel minder controle hebt, ze kan dan wel niet naar binnen komen maar verder kun je niet ingrijpen als ze iets doet denk ik. Maargoed, ieder zijn manier..
Ik vind het wel een leukerd Is het je eigen pony?

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 21:58

@ Kel : idd kvind het ook jammr dat ze witter word , maarja .. als ze maar lief is
@ BasiNami: idd tis m'n eigen pony sinds dinsdag
Bart was er voor alle veiligheid en ze is in omgang heel gemakkelijk en braaf , dus dachten we wel dat het gemakkelijk ging gaan .. en het viel allemaal heel goed mee
maar als het zo blijft verder gaan , mag die ring alvlug wat groter worden en dan mag hij weg

tnx voor jullie reacties

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:03

leuke manier van longeren, nog nóóit gezien!
gefeli met je eigen pony!

NewGirl_BQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 22:04

Dankje

diesel_

Re: Desprit @ Longeerwerk ! 3jarige BWP *Veel*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:07

Leuk paardje, beetje apart daar hou ik wel van Die cirkel zou ook niet mijn manier zijn, als ze weg willen kun je niks, maar voor het naar binnen vallen vind ik het eigenlijk wel een slim idee!!

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:20

woehoe mijn foto's

Het ging echt zo goed, ben er van onder de indruk