Valeur 4 weken onder het zadel @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

Valeur 4 weken onder het zadel @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 18:55

Valeur nu precies 1 week weer thuis van het inrijden.
er waren wat probleempjes zie dit topic: viewtopic.php?f=8&t=572835&p=14627994#14627994

Maar het gaat steeds beter nu. Nou wat vinden jullie van hem??

trouwens ik zoek nog een dekje dat bij hem en bij het zadel past (deze staat niet bij het zadel) iemand een suggestie?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de beugels vrij kort, omdat hij vorige week me er al 2 keer had afgegooid, zo heb ik iets meer steun. De teugels hou ik vrij lang, om hem niet teveel te storen, en de zweep hou ik erbij om hem beenhulpen aan te leren ( die heb ik touwens de laatste dagen helemaal niet gebruikt)
Het galopperen gaat steeds beter! Hij bokt niet meer!
eerst reden we nog eerst aan de longeerlijn, maar hier was de eerste keer zonder eerst te longeren, en het ging super!
Vandaag weer gereden en hij heeft erg zijn best gedaan om mij eraf te krijgen . Ineens in de hoek vond hij het nodig om een sprintje te trekken en een rem is nog erg lastig.......... Maar ben blijven zitten.
Hij was me echt aan het uitproberen (ik weet dat sommige mensen hier op bokt denken dat dat niet zo is....) Maar vandaag, hij schrok ergens van en wilde echt ff kijken hoe ver hij kon gaan, toen ik weer controle over hem had, was hij ook meteen weer rustig.....
Maar goed wat vinden jullie ervan?

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:58

Leuk hoor!! Mooie pony..!
Je beugelriem zit alleen gedraaid..
En ik denk dat een oranje dekje wel goed zou passen.

Groetjes RL

PingWing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:59

Ik vind het er netjes uitzien voor de eerste x zonder eerste te longeren. Je kunt wel verwachten dat hij dan wat meer energie heeft om jou uit te proberen

Op sommige foto's lijkt t echter wel alsof je er nog best veel druk op houdt voor. Vooral bij de galop. Mss als je hem nog wat ruimte geeft dat ie langzamer zal gaan... Ik weet niet hoe t paardje is verder dus kan ook n momentopname zijn!

Veel succes iig nog! T ziet er leuk uit. En ik zou voor n beige of lichtbruin dekje gaan, gezien je zadel ook bruin is en dat mooi af zal steken bij je ponnie

Sily

Re: Valeur 4 weken onder het zadel @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 20:45

Heb ook je andere topic bij gehouden, dus kom naar aanleiding daarvan even hier kijken.

Op het eerste gezicht lijkt me sowieso dat je zadel niet goed ligt, het lijkt te ver naar voren te liggen en jijzelf zit helemaal op de lepel, lijkt me voor zowel jou als je paardje niet lekker en kan ook een reden voor zijn bokjes bij het aanspringen zijn (ook als hij 1 dag niet gebokt heeft kan dit zo zijn)
Natuurlijk is die best gespannen omdat het allemaal zo nieuw is, maar op sommige foto's zie je dat hij zijn rug wat weg drukte en over het algemeen moet ik eerlijk zijn geeft het geen ontspannen beeld.

Nou weet ik dat hij jong is,maar ik zie een heleboel paarden die dan weliswaar nog niet de galop doen of kunnen met die korte tijd onder het zadel maar wel een stuk happyer en ontspannen overkomen.
Het is jouw paard dan niet maar misschien kan je eens iemand naar het zadel laten kijken?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 22:01

Ik hou weinig druk op de teugels ook in de galop, alleen omdat hij dan zn kop in de lucht gooit, lijkt het alsof ik de teugels erg strak heb, maar dat is dus niet zo.
Over het zadel, die is vorige week net nieuw gekocht , omdat het andere zadel niet goed paste. Dit zadel past hem dus wel goed
hij loopt inderdaad nog niet erg ontspannen, maar dat komt nog wel, het is niet heel erg gespannen tijdens het rijden ofzo

Verder bedankt voor de reacties

SiimOon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 07:01

Een lichtblauw ( stuk groter ) dekje zou ik nemen.
Ik wil niet banketstaaf overkomen tegenover jou hoor, maar net zoals Sily zegt : bij andere net ingereden paarden krijg ik toch een ontspannender beeld. En idd je beugelriem is gedraaid !

Groetjes

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:43

Ik vind het ook idd geen ontspannen beeld geven, maar voor een beestje wat zo kort ohz is kan je dat natuurlijk niet altijd verwachten.

Wel zou ik pas gaan galoperen als hij meer balans heeft, nu drukt hij wel heel erg zn rug weg, dat is voor het paard niet fijn en voor jou ook niet. Eerst betere basis in stap en draf dan pas zou ik denken aan een galopje

Een lichtblauw dekje zou hem denk ik wel staan

Heel leuk paardje voor de rest, heel veel plezier ermee!

Friso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:58

Waarom doe je niet wat ik doe met mijn 4jarige friesje die ik rij,
gewoon stappen tot ie zijn nek echt wil strekken en dus ontspannen is, en dan gaat het rijden ook veel lekkerder.
Alleen doet ie in draf zijn nekje gewoon weer op zijn eigen maniertje omhoog omdat ie dus dan goed op zijn balans moet passen maar als je een tijdje draaft dan doet ie ook zijn nek weer lekker gestrekt.
Dan zit het ook veel meer ontspannen.
Ik weet nie of andere mensen dit ook een goeie tip vinden maar ik vind het persoonlijk ook goed omdat ik dan ook het gevoel krijg dat ie me vertrouwd als ik op hem zit.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:51

Voor zover ik het vanaf de foto's kan zien knijp je gigantisch met je benen (tenen continue naar buiten gedraaid!)en je zit vrij ver achterin het zadel. Hierdoor wordt je erg "zwaar".

Eerlijk gezegd, als ik dit zo zie vind ik het niet vreemd dat je die problemen hebt/had. Het lijkt of je zelf onvoldoende balans hebt om ontspannen op het paard te kunnen zitten, of ie je nou aan het "uitproberen" was of niet. (Ik vind niet dat paarden die zo kort onder het zadel zijn een ruiter uitproberen, ze reageren hooguit op wat er op hun rug gebeurt).

Je geeft aan dat het inmiddels beter gaat, maar mijn idee zou zijn om nog even aan de longe te blijven zodat jij bezig kan zijn met onafhankelijk zitten en iemand anders het paard onder controle kan houden.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:55

Wellicht is het handig om een touw of stijgbeugelriem om de hals te doen, zodat je zonder in de mond te komen zelf wat meer houvast hebt. Ik vind je zadel ook niet zo goed liggen en zou ook niet galopperen met zoveel spanning, is ook heel moeilijk voor een paard dat net onder het zadel is.

Veel werken aan ontspanning en heel veel belonen.

succes

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:03

WowAmigo schreef:
Voor zover ik het vanaf de foto's kan zien knijp je gigantisch met je benen (tenen continue naar buiten gedraaid!)en je zit vrij ver achterin het zadel. Hierdoor wordt je erg "zwaar".

Eerlijk gezegd, als ik dit zo zie vind ik het niet vreemd dat je die problemen hebt/had. Het lijkt of je zelf onvoldoende balans hebt om ontspannen op het paard te kunnen zitten, of ie je nou aan het "uitproberen" was of niet. (Ik vind niet dat paarden die zo kort onder het zadel zijn een ruiter uitproberen, ze reageren hooguit op wat er op hun rug gebeurt).

Je geeft aan dat het inmiddels beter gaat, maar mijn idee zou zijn om nog even aan de longe te blijven zodat jij bezig kan zijn met onafhankelijk zitten en iemand anders het paard onder controle kan houden.

Dat vind ik een goede!
En begin niet met galop als de draf nog zo gestressed is, het diertje drukt zijn rug gigantisch weg!
Dus lekker aan de longe draven, en probeer de ontspanning op te zoeken. Maak overgangen stap-draf voor de beenhulpen, neem zelf geen zweep (laat dat aan de longeerder over).
Probeer jezelf iets lichter te maken, en ontspannender te gaan zitten, dan loopt het paard vanzelf beter.

Overigens is een nieuw zadel lang niet altijd een passend zadel. Het zadel stoort mij ook enigzins, denk eraan, met een slecht passend zadel een jong dier inrijden, kan je het dier voor zijn leven lang verpesten...

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:06

Het spijt me te moeten zeggen, maar het paardje loopt totaal niet ontspannen.
Hij mag dan kort onder het zadel zijn, maar toont helemaal geen vertrouwen.

Als jij zegt dat het zadel past, wil nog niet zeggen dat het op dit moment goed op je paard ligt.
Hij kan te ver naar voren liggen of naar achteren waardoor het zadel op de verkeerde plaatsen drukt.
Maar persoonlijk heb ik het idee dat het zadel iets naar achteren hangt, waardoor jij te ver achter in het zadel gaat zitten.
Hierdoor zou je paard kunnen gaan bokken.

Verder zou ik zijn gebit laten nakijken, als hij pijn in zijn mond heeft kan hij ook zo gaan lopen.

Mijn tip zou zijn, let goed op de ligging van het zadel en sluit gebitsproblemen uit en ga dan met een lang teugeltje proberen je eigen balans goed te vinden.
Pas je dus als het ware aan aan je paard.
Je zul zien dat hij zich dan gaat ontspannen

En vanuit daar kun je verder gaan werken.

Heel veel succes en plezier gewenst

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:14

helaas voor mij het zelfde heb nu net zelf mijn haf ingereden.
en ik heb de eerste 3 weken niet aan een galop gedacht.
Lekker eerst los stappen wat je kan proberen is je teugels echt wat langer te laten.
Laat hem eerst lekker aan het been lopen en probeer er een stuur op te krijgen.
Probeer hem ook echt met het been te sturen en help als het moet wat met je teugels,maar dat doe je door je handen erg laag te houden en eventueel je hand van zijn hals te houden maar dan wel richting je knie.
En voorla oefenen met halt houden.
Want een paard waar geen rem op zit is vragen om problemen.
het is een kwestie van herhalen.
Maar eerts laten ontspannen want dat is de basis van alles.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:29

Leuk paardje, maar wel echt een sterre kijker
Wanneer je gaat galopperen, niet in het zadel blijven zitten, want dan stoor je de rug, als je galopeert ga dan in verlichte zit. Sommig paarden vinden het fijner om te galoperen, maar als de ruiter dan op de rug blijft zitten is het niet meer fijn
en inderdaad het lijkt dat je zadel te veel naar voren zit. Probeer veel overgangen te rijden en met het lichtrijden zo licht mogleijk weer in het zadel komen, de rug is heel erg kwetsbaar.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:32

Moniek schreef:
En voorla oefenen met halt houden.

Dat zou ik niet doen, halthouden is een van de moeilijkste dingen voor zo'n net ingereden paard. Het eindigt vaak met trekken om het paard te kunnen stilzetten waardoor het paard weer verzet toont etc.
Beter is om iemand even te laten helpen met afstappen. Hiermee kunnen alsnog grote problemen ontstaan (schrikreactie).
Vaak zijn ze na het rijden toch wat moe of in ieder geval rustiger, dan kun je proberen halt te houden en zelf af te stappen. Dat halthouden als rijtechnisch gebeuren komt later wel.

Verder inderdaad concentreren op ontspanning, of je daarbij nu wel of niet in galop gaat!

adnariM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:36

Leuk paard maar ik sluit me aan bij de reacties hierboven van o.a Sily. Verder succes.

Oranje dekje lijkt mij ook erg mooi wat al gezegt werd, of
iets anders wat fellers.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:23

ik ben het er niet mee eens.
halthouden is juist heel belangrijk.
Ik zal het paard vooral niet aanleren om iemand er naast te hebben met opstijgen.
Hoeveel paarden hebben dit wel niet???
Nee ik ben het er niet mee eens als je iets wilt leren dan ook meteen goed.
Mijn haf staat netjes stil met opstijgen ben van niemand afhankelijk.
En er zijn hele vriendelijke manieren om het te leren en dan heb ik het dus niet over om aan de de teugels te hangen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:46

Sorry maar ik ga mee in de algemene tendens. Ik vind dat je daar een fijn paardje hebt maar ai ai ai wat loopt hij verkrampt! Op die foto's kom je zo zwaar en stijf over! Hoe het zadel dan ook voor het paard mag liggen: voor jou is de zitting te klein, je zit op de lepel. Ik zou die galop eens laten zitten, en beginnen met stappen en draven, gewoon lekker lichtrijden, ontspannen, lekker los in je lijf en flexen in je ellebogen. Doe rustig aan met het beestje want die heeft er straks geen lol meer in op deze manier!

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:49

WowAmigo schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens!
Beter kan ik het niet formuleren!

Soetekind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:52

WowAmigo schreef:

hier sluit ik me volledig bij aan....
en een minder groen paardje was misschien ook wel beter geweest (niet banketstaaf bedoeld hoor....)

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:55

Urielle schreef:
Sorry maar ik ga mee in de algemene tendens. Ik vind dat je daar een fijn paardje hebt maar ai ai ai wat loopt hij verkrampt! Op die foto's kom je zo zwaar en stijf over! Hoe het zadel dan ook voor het paard mag liggen: voor jou is de zitting te klein, je zit op de lepel. Ik zou die galop eens laten zitten, en beginnen met stappen en draven, gewoon lekker lichtrijden, ontspannen, lekker los in je lijf en flexen in je ellebogen. Doe rustig aan met het beestje want die heeft er straks geen lol meer in op deze manier!

idd helemaal mee eens, ook de opmerking van Sily vind ik goed geplaatst!

Tifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:00

Leuk paardje! Ik denk dat een geel of oranje dekje wel leuk staat! Ik zou alleen wel je teugels wat langer laten, en misschien nog even wachten met galloperen, maar ik weet niet hoe jouw paard voelt.

Friso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:33

Mijn verzorgpaard is ook zo jong (4 is Valeur toch?)
en die kan gewoon stilstaan op commando,
dat is wel handig op zich, want ook als je hem afzadelt of poetst kun je hem gewoon los laten staan. Natuurlijk doe ik wel het hek dicht voor de zekerheid want het blijft wel een schikkerig paardje.
Maar ja, idd verkrampt, maar ja ik heb daar vanmorgen al wat over gezegd, weet alleen niet of men het met me eens was

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:10

In je andere topic staat dat je hem IEDERE DAG 20 MINUTEN rijd. Nu zie ik hoe zwaar je bak is en kan ik me bijna niet meer inhouden. Ook heb jij volgens mij rijtechnisch niet genoeg ervaring om een paard te beleren. Ik zie een paard dat niet kan/wil ontspannen en een ruiter die hetzelfde probleem heeft. Geen goede combinatie dus!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:03

auw, dat komt allemaal hard aan.........
Misschien hebben jullie wel gelijk, maar Valeur lijkt echt geen problemen te hebben.....
Bovendien gaat het echt elke dag weer beter, hij reageert heel goed op mijn stem, halthouden gaat goed.
Bij het op en af stijgen is trouwens altijd iemand bij.
Hij zoekt zelf ook af en toe ontspanning, dat hij met zn hoofd uit zichzelf naar beneden gaat lopen.
Ik heb inderdaad zelf weinig ervaring met jonge paard, alleen met Flash, die kwam ook net ingereden bij ons, hetzelfde verhaal als Valeur eigenlijk.
De eigenaar is zelf ook erg tevreden en hij weet zeker wel waar hij over praat.