springgefokt paard leert aangespannen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

springgefokt paard leert aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 21:18

Ik wil m'n springpaard graag veelzijdig opleiden. Daar hoort ook de aangespannen tak bij. Nu heb ik zelf nog geen kar, maar zo ver zijn we nog lang niet.
Vandaag voor het eerst met tuig in de bak. Ze begreep het voorwaarts lopen nog niet helemaal, maar af en toe leek het kwartje al te vallen. Al met al niet ontevreden voor de eerste keer. Ik loop er vrij dicht achter, maar neem ik meer afstand, dan blijft ze eerder staan en keert zich om. Kortom, ze moet nog veel leren.

Voor degenen die zich afvragen waarom het paard geen tuighoofdstel om heeft: Ik men haar hier bitloos. Het is in de bak en dan durf ik dat wel aan. M'n liverpoolstang (een gewone rechte zonder ribbels) is net even te scherp en hier moet nog een bandage om heen.
Ze wordt hier gemend met een bitloos(rij)hoofdstel, model 'Cook'.

Afbeelding
http://img101.imageshack.us/img101/8918/dscf37287pr.jpg
Afbeelding

Eerste beetje nageven op de volte:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier zeg ik wat tegen haar.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-06 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link veranderd, wegens te groot

Inèske

Re: springgefokt paard leert aangespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:32

Zo goed!!!!! Doe zo verder

Ik ben ook bezig met een paardje om aangespannen te leren, ik ben ook ongeveer zover als jij. Van mij is het een shire, en ik moet zeggen dat het heel hoog is voor mij

Ik kan er niet boven kijken, wat je in de koets wel kunt hé.
Zou je toevallig geen tip hebben???
Ik heb al geprobeert om ernaast te lopen, maar dat lukt niet echt.

Veel succes nog met je paardje

Mirannda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:33

je moet probere er neit te kort achter te gaan lopen misschien slaat ze een keer of zo en dan heb je hem te pakke maar het ziet er heel netjes uit..!!!

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:01

Klein tipje; soms wil een gewoon lang dressuurzweepje of een menzweep wel iets helpen; als jij meer afstand neemt en het paardje gaat stilstaan dan zal hij toch wel voorwaarts moeten gaan meestal reageren ze wel als je ze iets aantikt (en daarmee bedoel ik natuurlijk niet meppen, maar zachtjes aanraken) of met een menzweep en een klaptouwtje (zit er meestal wel aan bij aankoop) en daar een zacht klapgeluidje mee maken...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:51

Hij is erg braaf, maar je loopt er erg dicht achter.
Een ander punt is dat het lijkt alsof je je borst niet vast hebt gezet.
Wanneer een paard voor de wagen loopt zit de borst via de strengen vast aan de zweng, dat is het enige wat de borst op zijn plaats houdt. Nu hij niet voor de kar loopt hangt de borst los om zijn nek en is niet stabiel. Zet 'm vast met de strengen aan de broek, dan wordt de kans veel kleiner dat de borst opzij schuift.
Het is ook gemakkelijker als je de leidsels door de lichtogen haalt ipv door de leidselsleutels en leidselogen, dan is de lijn hand-mond veel rechter, nu werk je in een bocht.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:13

Het is een zij

Ik had het borststuk eerst tussen de binnensingel en de buitensingel gestoken. Maar dat was ook niet helemaal zoals ik het graag zag.
Hoe zet jij het borststuk vast? De strengen zijn behoorlijk stug (ik krijg er geen knoop in) en ook vrij lang. Of haal je de strengen dan ergens door?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:55

Mijn excuses

Ik gebruik in het begin touwstrengen. Gewoon sterk touw halen bij de Welkoop of Boerenbond. Touw buigt makkelijker en is in geval van nood ook gemakkelijker door te snijden.

Afbeelding

Deze pony had hier voor de eerste of tweede keer het tuig op. De strengen had ik daarom nog opgestoken, later laat ik ze hangen (met een knoopje vast) door de strengendragers,zodat de pony aan het zwiepen went. Hier heb ik de borst nog een keer extra vastgezet met een touwtje aan het schoftje.

Eenmaal voor de wagen krijgen ze het mooie borsttuig om

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:11

germie schreef:
Het is een zij

Ik had het borststuk eerst tussen de binnensingel en de buitensingel gestoken. Maar dat was ook niet helemaal zoals ik het graag zag.
Hoe zet jij het borststuk vast? De strengen zijn behoorlijk stug (ik krijg er geen knoop in) en ook vrij lang. Of haal je de strengen dan ergens door?

Je kan ze ook op d'r bods vastmaken met een sperriempje, precies daar waar de broek de rugriem kruist.

Haal ook even lekker de strengen langs de binnenkant van de benen, en geef druk, dan weet ze hoe het voelt als ze erover heen stapt, mocht het een keer gebeuren. Gewoon lekker 'klooien' met losse tuigdelen, dan wennen ze er goed aan.

Heel dapper dat je het bitloos doet, ga je dat ook voor de wagen proberen?

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 13:11

Bitch, ik heb dus wel een liverpoolstang, maar die lijkt te scherp. Ik wil er nog een bandage omheen wikkelen en kijken hoe dat gaat. Evt. is het laten buigen van het bit nog een optie.
Maar zolang ik dus alleen het bit heb zonder iets er omheen ga ik gewoon door met bitloos trainen voor het mennen (ik rij wel met bit).

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:38

Maar waarom betuig je 'm anders niet gewoon met je rijbit?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:47

Germie, 't was geen negatief commentaar, hoor!

Ik vind het heel kanp dat iemand dit eens probeert, sta heel erg open voor dit soort dingen. Als een paard op zijn/haar hoofd is te sturen, en je hebt de rem etc. ook prima onder controle, mijn zegen heb je ( alsof je daar wat aan hebt..)

Vind het gewoon heel knap en dapper van je!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 18:38

Albertine_N schreef:
Maar waarom betuig je 'm anders niet gewoon met je rijbit?

Heb ik ook nog aan zitten denken. Maar de 1 zegt wel doen, de ander zegt niet doen. Ik weet het dus even niet.
Dan lijkt mij bitloos de beste manier. Verpruts ik de mond ook niet en het hoofdstel werkt zacht in.

Ze heeft overigens gisteren voor het eerst een autobandje getrokken, ook met bitloos hoofdstel om.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:45

Ow maar je verprutst z'n mond heus niet met een trens of stang hoor je rijdt toch ook netjes onder het zadel?
Maar wat fijn dat het bandje slepen al goed ging, dan ben je al een heel eind op weg