Over precies een week heb ik m’n eerste Z SGW wedstrijd. Ik heb net een redelijk zware SGW achter de rug (Ede, 2 dagen geleden) dus vandaar dat we het deze week lekker rusting aan gaan doen, omdat Hooge-mierde er dus weer aankomt. Kwam er vandaag achter dat het een EK-selectie is, en dat er dus een FEI proef gereden moet worden. Wissels, schouderbinnewaarts en dat soort dingen. Gelukkig allemaal niet echt een probleem, alleen de wissels moeten nog iets afgewerkt worden. Er zijn 35 starts in het Z, veel dus..
Hooge-mierde staat meestal vrij pittig gebouwd, maar volgens mijn trainer moet ik het aankunnen. Ede, de sgw van 2 dagen geleden stond ook redelijk technisch, maar die ging perfect. Dus we hebben besloten om maar eens de overstap te gaan maken naar het Z. Waarschijnelijk wordt dit tevens mn laatste SGW, aangezien de pony’s verkocht worden. Dus ik vind het best wel belangrijk dat het goed gaat, je wilt toch niet je laatste sgw uitgebeld worden. Gelukkig kennen we Hooge-mierde vrij goed, omdat dat ons vast train-gebied is. Maar elk jaar komen er weer nieuwe hindernissen bij.
Waar is dit jaar iig erg tegenop zie, is een flinke opsprong, met 1 galopsprong, dan een smalletje (= een heeeeele smalle sprong) dan 1 galop sprong, en dan weer een end naar beneden. Klinkt makkelijk, maar ontzettend technisch. Je pony moet zich na de opsprong weer meteen herstellen om een smalletje te springen. Smal maakt het extra moeilijk, je pony kan er zo langs schieten. Als je erop gaat, je pony goed ondersteunen zodat hij geen “buikschuiver”maakt. Dan hopen dat je pony goed terecht komt. Daarna je pony opsluiten, want een paar seconden later heb je het smalletje. Daarna meteen achterover gaan zitten, en je voorbereiden op de afsprong. Op zich niet zo moeilijk, als het niet zo vlug achter elkaar zou zitten. Maarja, misschien maak ik me wel druk om niets, we zullen zien.
Loop zowiezo met mn trainer van te voren nog even de cross, om alles goed door te nemen. Volgens hem moeten we het makkelijk aankunnen. Het water zie ik ook tegenop, maar vraag me niet waarom. Romeo vind water geweldig, hij gaat er in volle rengalop op af. Thuis zwemmen we ook altijd, dus hij is het wel gewend. Dus eigenlijk moet ik me daar niet druk over maken, maar ik heb eigenlijk nog nooit via een sprong het water in gesprongen.Waarschijnelijk hebben we een inuitje van 2 flinke bomen. Dan erin, dan eruit, dan via een flinke boom er weer in. Dan eruit en dan weer zo’n dikke boom. Het water blijft altijd spannend, omdat je vaak niet weet hoe je pony daar op reageert.
Soms hangt er een spandoek boven het water, waarvan ze de weerspiegeling in het water zien. Allemaal van die kleine dingen, maar dat zijn toch de kleine dingen die het verschil maken. Maarja, we zullen zien.. Eerst deze week me nog concentreren op de wissels voor de dressuurproef.
Zaterdag eerst om 13:00 dressuren, zondag pas springen en crossen. Zaterdag vroeg laat ik hem eerste even uitrennen in het bos, zodat hij z’n energie kwijt is. Want als hij rustig is, kunnen we een super proef neer zetten. Jammer genoeg zitten er ook Z2 dressuur pony’s bij, en veel ek-combinaties, dus vooraan kom ik nooit. Met een middenplaatsje ben ik tevreden =). Het probleem is alleen dat hij echt heel goed weet dat hij mag crossen, en dan wordt hij helemaal gek. Niet willen stilstaan, laat staan achterwaarts willen. Dribbelen, steigeren,bokken. Gewoon teveel energie hebben. In ede had ik ook zo’n proef. 3 keer gesteigerd, niet stilgestaan, niet gestapt, hij sprong over tijdens de contragalop en verkeerde galop aangesprongen. Op 1 of andere rare manier stond ik toch nog 4de (van de 11) met de dressuur, met 156 punten. Vraag me niet hoe, maar kennelijk had ik een jury die goed begreep hoe gek sgw-pony’s kunnen worden als ze weten dat ze mogen crossen. Dat zijn fijn maar zeldzame jury’s. Maar dit keer hoop ik het in Hooge-mierde anders te doen..
25-06-05 8:25
Today is the day. Vandaag dressuren morgen crossen en springen. Heb heel de week druk getraint op de galopwissels, en op zich doet hij dat netjes. Maar hoger als een 6 haal ik er niet voor. Maarja, beter dan een 1… Gja, ik ga Romeo dadelijk eerste even uit laten rennen in het bos, zodat hij z’n energie kwijt is, en dat we hopelijk een rustig proefje kunnen neerzetten.. Heb hem gister klaargemaakt enzo, en nu maar duimen…
25-05-05
Yeah, het ging rededelijk

En onze fotograve voor vandaag

Thuis

Jahaa, de trailer op het terrein

En dan, dan is het tijd voor de dressuur. Ondertussen verlies ik ook nog eens mn haarnetje, dus vandaar die losse haren

En dan, dan eindelijk de proef in. Ineens bleek dat ik hem uit mn hoofd moest kennen, maar ik heb hem zooo vaak thuis gereden dat dat wel lukte. Wel spannend, en heel erg zenuwachtig..

Denk dat daar wat boeiends te zien was

Galop

En dat was het voor nu al weer even

Dadelijk komt deel 2 online, de cross hindernissen enzo.. Morgen pas springen en crossen, dan komt 's avonds deel 3 dus online...
Was trouwens 12de van de 25, redelijk voor de 1ste keer deze proef dus