Veyton, zadelmak :) (van begin tot eind!)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

casjuh

Veyton, zadelmak :) (van begin tot eind!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 23:42

Het kan zijn dat jullie deze foto's al eerder hebben gezien, maar vond het leuk om het vanaf begin tot nu te plaatsen. Dus stap voor stap laten zien hoe veyton zadelmak gemaakt is Lachen We hebben er denk ik zo'n 2 á 2,5 maand over gedaan en ben superblij met het resultaat!
Een jaar lang heb ik lekker met hem gespeeld (vertrouwen opbouwen enz.) en dat werpt absoluut z'n vruchten af! Vooral het vertrouwen in elkaar hebben is erg belangrijk en dat is een perfecte basis voor de grote stap.

Voor het eerst met bare-back-pad:

eerst weer loswerken
AfbeeldingAfbeelding

daarna de bare-back-pad op! Op de eerste keer zo'n singel om gaf ie ook al geen kick, zo lief Lachen
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

en toen mocht ie naar het midden komen
AfbeeldingAfbeelding[/quote]

Voor het eerst met zadel op:

Voordat het zadel erop ging had ik em eerst losgewerkt, daarna mocht hij even aan het zadel snuffelen en kreeg ie em op:
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Hij staat trouwens helemaal los, en staat dus geheel vrijwillig bij ons. Hij bleef keurig netjes staan en zelfs met het aansingelen gaf ie geen kick! Pling
AfbeeldingAfbeelding

enn heel erg goed belonen natuurlijk Lachenj
Afbeelding

Daarna gingen we weer verder met het loswerken, maar dan met zadel! Whoosh! en dat mocht ie best raar vinden van mij Bloos
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

en ik was zo vrolijk Haha! haha stond echt versteld van hoe braaf ie was! Haha!
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Hierna gingen we de andere kant op en daarna mocht hij naar het midden komen en mocht het zadel eraf. Die vrouw in de bordeauxrode jas geeft mij les en die man helpt mee met bepaalde oefeningen.
AfbeeldingAfbeelding

We gingen hierna namelijk nog even oefenen met de lange lijn langs z'n kont bewegen, zodat hij er niet van schrikt als ie op een gegeven moment echt aan het werk gaat. Ik hou hem vast en die vrouw en man haalde het touw voorzichtig over z'n hele lichaam. Zoals jullie zien vindt ie dat nog best eng...
AfbeeldingAfbeelding

Daarna hebben we nog geoefend met hangende beugels eraan (helaas geen foto's van) en daarna gingen we erop "leunen"

Eerst weer loswerken zonder zadel, daarna zadel erop en weer loswerken. Toen mocht ie bij me komen en gingen we weer wat nieuws doen Lachen Opstapblok erbij gepakt, is wel zo handig als je over je paard gaat lopen zwaaien enzo.
AfbeeldingAfbeelding

en daar komt mijn brave paardje aan Haha!
AfbeeldingAfbeelding

Daarna werd ik opeens groter dan hem!... maar hij gaf er nix om hahaha

AfbeeldingAfbeelding

Toen de andere kant.
AfbeeldingAfbeelding

Dit hebben we ook een aantal keren gedaan en daarna brak de grote dag aan om er voor het eerst helemaal op te gaan zitten!

Eerst weer loswerken zonder zadel en met zadel: (wat vinden jullie van z'n nieuwe dekje?!?! staat em mooi he Haha! )
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Daarna ging ik erop hangen en kijken hoe hij zou gaan reageren. Dat gaf namelijk de doorslag of we erop gingen "zitten" of niet. Nou hij gaf er dus echt helemaal niets om!
Afbeelding

Daarna mocht ik langzaam m'n andere been over het zadel heenzwaaien. Ik had verwacht dat hij dát op z'n minst toch wel gek zou vinden... Maar ook dat interesseerde hem nix. Hij keek 1 keer raar op, omdat hij een koe zag lopen... Koe Toen mocht ik zelfs langzaam omhoog komen met m'n bovenlichaam! Dat vond ie ook allemaal goed!
Daarna hebben we zelfs nog een beetje gestapt en mocht hij daarna lekker paard zijn in de losgooibak met zijn vriendje Haha!
Afbeelding

Dit gaan we nog een paar keer oefenen en we willen ook nog 1 keer in draf zijn geweest. Daarna gooi ik hem lekker een paar maanden de wei in met z'n vriendjes. Als ie er dan weer uit is (onderhand is meneer dan alweer 3,5) gaan we weer verder met waar we gebleven waren.
Waarschijnlijk worden daar ook foto's van gemaakt en die zal ik jullie dan ook niet onthouden hehe. Hoop dat jullie ze leuk vonden, ondanks de hoeveelheid.

Ayasha
Blogger

Re: Veyton, zadelmak :) (van begin tot eind!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 00:09

heerlijk, een paard dat zo rustig opgeleert word Lachen

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:18

leuke foto's van hoe het eigelijk hoort te zijn!!
Meeste knopen het zadel erop en jagen ze de bak rond (heb ik ook gedaan met zadelmak maken van mijn paard) maar dit gaat in alle rust, perfect!!

gr claudia

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:15

Ziet er vriendelijk en ongedwongen uit ! Lachen
Veel plezier met um !
Mooi paard *LOL*

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:51

Gaaf hoor Lachen
Zo hoort het!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:33

netjes hoor!

met dat touw is toch de manier die monty roberts ook gebruikt??

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:39

Ziet er netjes uit... En wat goed dat ie zo rustig bleef staan... Dat zie je niet altijd Haha!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 11:48

wat leuk zeg, om dit te zien.

wat een mooi paard, met een heel zachtaardig en vrolijke uitstraling!

goed hoe jullie het gedaan hebben, de rust is er vanaf te zien.
ik moest denken aan de film spirit, waar ze dat paard breken, dat was zielig Haha!

had je eerst een join up gedaan of zo? want zo leek t Lachen

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:00

ArieLover schreef:
Ziet er vriendelijk en ongedwongen uit ! Lachen
Veel plezier met um !
Mooi paard *LOL*

ben ik het helemaal mee eens Lachen

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:01

Heerlijk als een paard op deze manier wordt beleerd!
Zouden meer mensen moeten doen.
En ook een erg leuk paard + nieuw dekje! Haha!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:20

Ik heb het ook al in het vorige topic gezegd, maar ik vind dit er echt heel erg leuk uitzien.
Paard ontspannen, jullie hebben er duidelijk plezier in.
De rust straalt eraf.

Alleen snap ik niet helemaal waarom je hem, wanneer je al zover bent gekomen, weer een half jaar op de wei zet.
Dan is alles er toch weer een beetje uit wanneer je hem er weer uithaald?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:52

hij gaat waarschijnlijk terug in de wei om alles wat hem "is overkomen" eerst rustig te laten bezinken. Er komen zoveel nieuwe indrukken op hem af natuurlijk...
En dan straks, als ze hem "echt" aan het werk zetten, heb je niet meer de stress van eerste keer zadel, eerste keer ruiter, eerste keer dit, eerste keer dat, maar dan heeft hij dat allemaal al gehad, heeft hij de tijd gehad om alles rustig op zijn eigen tempo te verwerken, en heb je (over het algemeen) een rustig en kalm paard waarmee je aan het werk gaat.
Vind het zelf een goede manier om je paard op te leren.
aan de TS: Mag ik vragen wiens methode je aanhangt?

pyrrhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:00

Misschien een hele stomme vraag. maar waarom stap je aan de "verkeerde" kant op??

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:02

Goed gedaan !
Mooi paardje !

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:09

Misschien een hele stomme vraag. maar waarom stap je aan de "verkeerde" kant op??
Je kan de vraag ook omdraaien, waarom zou je dat niet doen? Denk je dat het het paard iets uitmaakt Haha!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:16

Wat leuk voor je dat het zo goed is gegaan!!!Mijn vriendin heeft ook een van haar friezen zelf ingereden, en daar hebben ze gewoon een zadel opgelegd, even leunen enzo, en toen is ze er zo op weg gereden!!!Dus die moeder kwam naar buiten:"op welke zit je nu dan?".
"op vroni"
(moeder loopt weer naar binnen)(komt weer naar buiten)"maar die is toch nog helemaal niet ingereden?".
"nu dus wel" wel grappig:P

cracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:32

Heel mooi om te zien dit, heel rustig aan alles leren en met veel vertrouwen. Top!
Ook fijn dat je hem weer even lekker op het land zet, alles laat bezinken en dan verder gaat.

Heel veel plezier en succes verder samen!

sientjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:34

wow!!!
Echt super dat je een paard zo kunt beleren Knipoog
Ik vond dat mijn paard al mak was met beleren, die was echt heel braaf alleen voor de eerste keer het zadel erop een paar keer gesteigerd en gebokt enzo, maar toen ik er voor het eerst op zat niks gedaan en verder ook nooit meer gesteigerd of gebokt met het beleren Haha!
Maar vergeleken met deze was ze dus nog wild Clown

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 19:46

Lacuna schreef:
hij gaat waarschijnlijk terug in de wei om alles wat hem "is overkomen" eerst rustig te laten bezinken. Er komen zoveel nieuwe indrukken op hem af natuurlijk...
En dan straks, als ze hem "echt" aan het werk zetten, heb je niet meer de stress van eerste keer zadel, eerste keer ruiter, eerste keer dit, eerste keer dat, maar dan heeft hij dat allemaal al gehad, heeft hij de tijd gehad om alles rustig op zijn eigen tempo te verwerken, en heb je (over het algemeen) een rustig en kalm paard waarmee je aan het werk gaat.
Vind het zelf een goede manier om je paard op te leren.
aan de TS: Mag ik vragen wiens methode je aanhangt?

Je zegt het helemaal goed Haha! Ik heb gehoord dat dit de beste manier is om je paard in te rijden, voordat ze volledige rust krijgen in de wei (en lekker paard mogen zijn) al zoveel mogelijk leren zodat ze het rustig kunnen laten bezinken. Zowieso geef ik hem na elke training rust met zijn vriendjes.
Velen zeggen ook dat hij dat dan toch meteen weer vergeten is? Dat dacht ik dus eerst ook, maar het schijnt juist dat ze het nog veel beter onthouden op deze manier.
Ik werk volgens de methode van Emiel Voest (en Monty Roberts).
Iemand vroeg ook of ik hiervoor een join-up heb gedaan. Dat doe ik bijna bij elke trainings-sessie om het elke keer weer te bevestigen dat ik wil samenwerken met hem en dat hij volledig kan vertrouwen op mij. Dat is met name ook de reden dat hij stil bleef staan en ervan uitging dat ik hem geen pijn zou doen.
En als antwoord op de vraag waarom aan de "verkeerde" kant opstapte... Om hem te leren dat ik zowel aan de linker als aan de rechterkant werk met hem. Of ik later ook aan beide kanten op ga stappen?! ja Lachen dat is minder belastend voor zijn linkerkant. Dan belast je het een beetje in balans. Eigenlijk is er geen verkeerde kant, de regel "links opstappen" stamt uit de riddertijd waar ridders hun zwaard aan de linkerkant hadden hangen. Als ze rechts zouden opstappen hing het zwaard in de weg...

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 19:54

wat mooi om dat eens helemaal in beeld te zien Lachen Maar waarom zit dat touwtje om z'n hals vast aan het zadel? (foto's van met het nieuwe dekje)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:43

Dat ziet er goed uit!
van wie had je de 'les'?
Zo wil ik ook mn 3 jarige beleren, maar ik kan geen mensen vinden die mij daar 'les' in kunnen geven en begeleiden!

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:19

Man dat ziet er zooooo lekker uit ! Zo ontspannen, zoveel geduld. Echt goed hoor Haha! ! Vind het echt super ! Maar met de 1e keer erop heeft ie geen hoofdstel om of wel ?(haha heb mn lenzen uit Tong uitsteken )

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:25

Ziet er inderdaad erg vriendelijk uit en wat super dat hij echt nergens om gaf!! Daar kun je echt wel heel blij mee zijn hoor!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 22:30

Ik zit hier met open mond te kijken. Wat ziet dat er herlijk ontspannen uit. Zou ik mogen vragen of er een site of iets van is. Ik heb nu een jaarling. Maar ik vind dit zo mooi eruit zien. Daytt ontspannen en het gaat zo makkelijk dat ik dat ook wel wil toepassen als die van mij oud genoeg is.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 23:01

Rhiannon schreef:
wat mooi om dat eens helemaal in beeld te zien Lachen Maar waarom zit dat touwtje om z'n hals vast aan het zadel? (foto's van met het nieuwe dekje)

Dat was "voor de zekerheid" dat het zadel niet naar achteren zou gaan schuiven áls hij wel uit z'n dak zou gaan. Later kwamen we erachter dat ik zo'n voortuigje allang aangeschaft in m'n kast had liggen hahahaha

veraA schreef:
Man dat ziet er zooooo lekker uit ! Zo ontspannen, zoveel geduld. Echt goed hoor Haha! ! Vind het echt super ! Maar met de 1e keer erop heeft ie geen hoofdstel om of wel ?(haha heb mn lenzen uit Tong uitsteken )

Ik heb wel al af en toe een bitje ingedaan zodat hij er zelf maar even mee mag gaan uitzoeken wat dat voor geks is in z'n mond. Tot nu toe hebben we alles op z'n rug met halster gedaan. Soms zelfs los. Binnenkort gaan we verder met de lange lijnen (die vond ie doodeng! haha daar hebben we ook veel mee geoefend vandaar dat dat nu pas aan de orde is gekomen) en gaan we sturen met hem via neusdruk.

Toydoll schreef:
Dat ziet er goed uit!
van wie had je de 'les'?
Zo wil ik ook mn 3 jarige beleren, maar ik kan geen mensen vinden die mij daar 'les' in kunnen geven en begeleiden!

Ik heb les van Bianca Koevoets, die heeft ook bij Emiel Voest de opleiding gedaan (http://www.thenaturalhorse.nl/ Maar volgens mij geeft zij alleen les in Amsterdam en omstreken, Almere lijkt me net iets te ver weg voor der. Op http://www.emielvoest.nl staan instructeurs die jou zouden kunnen helpen met je paard. Het is echt zo leuk! Ondanks dat ik al 10 jaar paard rij heb ik in dit ene jaartje verschrikkelijk veel bijgeleerd over de "Do's" en de "Don'ts" Ook leer je veel over het gedrag en de taal van het paard (erg belangrijk)