De waarheid achter verhaal :Mijn 1e wedstrijd op Lusitano H

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evaline

De waarheid achter verhaal :Mijn 1e wedstrijd op Lusitano H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 21:33

Hallo,
voor mij is het de eerste keer dat ik op een dergelijke site reageer. Vandaag ontving ik een mailtje van mijn buurmeisje over de Lusitano hengst GENIO.

Zie item mijn eerste wedstrijd op een Lusitano hengst van 19-02-2005 geschreven door een 9 jarig meisje.

Enigzins geamuseerd heb ik alle reactie eens bekeken.

Ik ben sinds een aantal weken de eigenaar van Genio. Hij is eind december 2004 door de moeder van het 9 jarige (Belgische) meisje verkocht aan een Nederlandse mevrouw. Hij kon echter geen dienst meer doen als dekhengst waar zij hem voor wilde gebruiken, daarom kwam hij weer te koop.

GEnio is door ons aangekocht als show en leerpaard. Hij is gezond, kiplekker, vrolijk en speels en het allerfijnste WERKELIJK SUPER GOED AFGERICHT op de klassieke wijze. Als jonge net goedgekeurde hengst is hij vanuit Portugal naar Belgie geexporteerd. Daar is hij ca. 10 jaar in eigendom geweest van een Waalse familie. Deze mensen hebben hem zeer zorgvuldig opgeleid tot grandprix niveau o.l.v. Nuno Oliveira. Hij heeft daar 2 zware operaties ondergaan vanwege zijn melanomen. Die zijn gelukkig goed geslaagd en dus loopt Genio al heelwat jaren zonder staart in de rondte. Door echtscheidingsperikelen moest hij tenslotte toch verkocht worden en kwam terecht bij het 9 jarige meisje en haar moeder als leerpaard. Toen ma vanwege hernia niet meer kon rijden is Genio een jaar door het jonge meisje gereden.
Natuurlijk mist zij nog de spierkracht en de handigheid om zo'n paard te verzamelen. DAt is goed te zien. Maar Genio is echter SUPER BRAAF en heeft beslist met dit meisje wat piaffe en passage gelopen en een wisseltje gesprongen. Natuurlijk zie je hem op deze foto's niet op zijn voordeligst. WEllicht kan iemand mij uitleggen hoe ik een foto van mijn computerinhoud hier in een bericht stop, dan kan ik jullie foto's laten zien van deze hengst onder een ervaren ruiter.

Genio is zo super netjes afgericht dat hij werkelijk met de minste aanwijzing keurig netjes kan piafferen en passageren. Ook voor een goede spaanse draf, spaanse pas en galoppirouette draait hij zijn hoef niet om. Juist omdat hij het zo makkelijk aanbiedt, kun je zonder zweep, sporen, op gewoon trensje , zonder zadel zolangs de openbare weg dit paard keurig netjes in piaffe en passage zetten.

Het bestaat dus echt, dergelijke super brave, keurig afgerichte dieren. Wij zijn zuinig op hem, gebruiken hem voor shows en heelbeperkt voor lessen voor echte liefhebbers of voor onze stagaire om eens aan te voelen hoe een goed opgeleid paard aanvoelt.

skippy

Re: De waarheid achter verhaal :Mijn 1e wedstrijd op Lusita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:40

fijn dat het zo evenw ord uitgelegd ik had al hele penny verhalen in mn hoofd

mr dit topic hoort hier niet

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:45

ik had het toppic nog niet eens gezien,en zag het net.
hebben jullie dus deze hengst van dit meisje over gekocht?

jammer dat bokt meteen zo l*llig moest reageren op haar....

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:49

Excuseer mij dan s.v.p, het verhaal kwam heel penny over. Bloos ook als er van die dinggen als kankeraanvallen in komen. (bestaan toch niet of wel?)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:50

Meestal gaat het Penny-alert ook af bij dergelijke verhalen maar kennelijk maken sommige mensen dit toch daadwerkelijk mee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:53

zat al te zoeken naar het topic.. Bloos gelukkig werd de url neergezet in het andere topic, bedankt daarvoor!

Op de foto`s die ze geplaats had van Bijou (hoop dat ik het goed schrijf) kwam zel niet over als een pennymeisje en vond.vind ik er hartstikke goed rijden! Enthousiast opende ik dan weer het topic van de wedstrijd, toen kreeg ik twijfels, dat kan nooit dacht ik. Expres niet gereageerd, afwachtend hoe andere bokkers zouden reageren. Sommige gaven wel botte reacties en ik wilde net een beriichtje typen om het een beetje te proberen te sussen. totdat ik jouw berichtje las (heel bokt afgezocht want de zoekfunctie doet het niet Clown )
Fijn dat ik weet hoe het nu zit.. en ik ben blij dat ik niet gereageerd heb in het andere topic.. Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:54

Mwah.. ik vond het al gelijk niet zo'n vreemd verhaal, die beestjes kun je meestal nog met een pink in de piaffe krijgen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:55

Ik vind het weer een mooi voorbeeld van hoe bekrompen mensen hier kunnen reageren. En dan krijg je weer een reactie van: 'ow, zet dat er dan neer' of 'ja, als je het op die manier zegt'. Maar iedereen ziet en beschrijft dingen op zn eigen manier en Bokt moet er dan weer spoken achter zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 21:57

Mooi verwoord, zo te horen is het een schat van een beest en zo ziet hij er ook zeker uit!

evaline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 22:01

Afbeelding

Dit is een foto van Genio tijdens een show in Brussel enkele jaren geleden

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:06

Iris82 schreef:
Ik vind het weer een mooi voorbeeld van hoe bekrompen mensen hier kunnen reageren. En dan krijg je weer een reactie van: 'ow, zet dat er dan neer' of 'ja, als je het op die manier zegt'. Maar iedereen ziet en beschrijft dingen op zn eigen manier en Bokt moet er dan weer spoken achter zoeken.

is wat ik ook met mijn reactie hierboven bedoelde,zonde dat bok zo op dat meisje moest reageren....

chiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:19

hoe zit het met die rijschool in wenen?

ik geloof je wel want ze hebben hetzelfde nummer in de nek staan Haha!
dus hierbij neem ik mijn woorden terug Knipoog

evaline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-05 22:34

voor zover ik zijn levensloop heb kunnen natrekken ,is GENIO nooit in Wenen geweest . Zie dat deel van het verhaal, net als de kankeraanvallen maar ontsproten uit de fantasie van het jonge Belgische meisje.

chiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 22:40

oke dat vond ik namelijk al raar Bloos

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:25

Erg leuk dat het verhaal even verduidelijkt is, hoewel ik nooit echt twijfelde aan de echtheid ervan Knipoog

Het is een erg mooi paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:30

maar wara is nu de link naar de foto's want die kan ik nergens meer terug vinden....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 23:45

Ben ook wel benieuwd

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 00:07

Bij deze wil ik mij dan excuseren dat ik zo snel conclusies aan het trekken was erover Vriendjes zijn?
Maar het zag er gewoon een beetje verdacht uit, meisje had haar gezicht weggekalkt, delen van het verhaal kwamen zeer ongeloofwaardig over, en tjah, je komt zo vaak stukken tegen van bokkers die een beetje teveel ehm.. fantasie hebben, dat je algauw je conclusie getrokken hebt erover. Dus bij deze, Sorrie..
Vriendjes zijn?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:21

zou iemand even een link naar dat verhaal willen plaatsen...zoek me helemaal suf...maar kan het niet vinden

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:58

mooie foto zeg!
gelukkig maar dat ie nu in goeie handen is Lachen

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:33

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:49

Haha moet wel een beetje lachen. Wat een fantasy kan een klein kind hebben.

Had het andere topic nog niet gelezen.

Piaffe en de rest, heb weinig paarden meegemaakt die dat zonder moeite doen laat staan met een kind dat het zelf nog niet kan.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 18:22

karoliena schreef:

Piaffe en de rest, heb weinig paarden meegemaakt die dat zonder moeite doen laat staan met een kind dat het zelf nog niet kan.

Hier wordt dus uitgelegt dat dat op zekler wel zou kunnen.
Paard is in zijn eerdere dagen zo goed opgevoed dat hij op de lichtste hulpen al reageert.

Het dochtertje van mijn instructrice *5 jaartjes jong* rijdt mijn haflinger merrie ook onbedoeld zo "aan de teugel" ze heeft geen idee hoe ze het doet maar ze doet het beter dan menig "volwassen" en "ervaren" persoon.
Je moet maar net het juiste knopje aanraken en waarom zou een 8-jarige dat niet per ongeluk kunnen doen?

Ik heb op 11-jarige leeftijd *redelijk onervaren* ook weleens galoswissels met een Z2 paard gedaan, paard reageerde heel licht en mijn benen zwiepte weleens de verkeerde kant op, resultaat?
galopswissels, changementen, wijken en ga zo maar door.
Gewoon per ongeluk wat knopjes aangeraakt *was trouwens wel een superstoer gevoel*
Dat herhaal je een paar keer en is dus zo aangeleert.

Ik had dit topic al wel gezien *van de wedstrijd* maar niet gereageert, reageer alleen als persoon ken of echt wat kwijt wil namelijk, vind het jammer dat er zo snel iets als Penny of niet waar afgedaan wordt.
Kinderen maken een verhaal meestal wel iets moier, of vullen hem zelf een beetje in als ze het hele verhaal niet precies kennen *kids say the darnest thins is denk wel bekend hier?*
Hebben wij vroeger ook gedaan, om het dan gelijk zo af te kraken vind ik een beetje sneu.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 19:23

Ik kraak het zeker niet af zeg alleen dat kinderen af en toe toch veel fantasy kunnen hebben. Goed aan de teugel lopen of een wissel kan ik nog snappen. Maar piaffe zie ik iemand die dat neit kan niet zomaar op een paard doen zonder dat daarbij instructie word gegeven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:28

evaline schreef:
voor zover ik zijn levensloop heb kunnen natrekken ,is GENIO nooit in Wenen geweest . Zie dat deel van het verhaal, net als de kankeraanvallen maar ontsproten uit de fantasie van het jonge Belgische meisje.

Niet banketstaaf bedoelt
maar je hebt je gisterne op bokt aangemeld.. om het verhaal te vertellen
of is dit weer ene schulaccount

neem dit niet banketstaaf op alsjeblioeft!