lijkt me pijnlijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 00:16

Citaat:
Als een paard door een hindernis vliegt staat ie meteen weer op omdat de hindernis om valt. Bij de cross vallen de hindernissen niet mee! En de paarden worden soms ter plekke afgespoten en de ruiter ach die zoekt gewoon weer een ander paard hopen dat deze het beter doet en anders ach het is ook maar een paard grrrrrrrrrrr kan k zo boos om worden


Een ruiter in de SGW en Eventing (zoals Military nu heet) geeft zielsveel om zijn paard, dat paard is zijn leven, als hij niet op dat paard kan vertrouwen en dat paard iet om hem dan ben je bezig met een russische roulette als je Eventing gaat rijden! Een ruiter kent zijn paard door en door, weet wat het paard aankan, weet wanneer iets te veel is, neemt op basis van die dingen besluiten. En een paard kan altijd nog weigeren hoor!

De paarden die in de SGW en Eventing sport lopen zijn paarden die zijn beter in conditie en van geest dat ieder willekeurig dressuurpaard dat je pakt, een ruiter besteed zoveel aandacht en tijd aan die paarden dat t zijn/haar kind zou kunnen zijn. Een ruiter zou nooit iets vragen waarvan hij bewust weet dat het paard dat niet aan zou kunnen. In de SGW en Eventing sport word bewust, verstandig en goed met paarden omgegaan. Natuurlijk zijn er excessen maar ga eens op een dressuurwedstrijd kijken, kijk eens bij een springwedstrijd en dan heb ik het niet over het proefje zelf of de kur of over t parcours in de hoofdring. Nee dan heb ik het over de dingen die er gebeuren bij het losrijden, bij het losspringen tussen de vrachtwagens in.

Een paard word in de SGW en Eventingsport niet overvraagd, dat kan de dood zijn van de ruiter zelf, die heeft ook nog wel zoiets als "eigen lijfsbehoud" en daar is het paard onderdeel van. Je leid niet een paard op tot 1, 2, 3 of 4 sterren niveau om het vervolgens even lekker naar de klote te rijden in 1 parcours!

Het is een belssure gevoelige sport... klopt, er overlijden paarden... klopt, het ziet er gruwelijk uit... misschien. Maar dit is alleen maar onbegrijpelijk en afschuwelijk voor een buitenstaander. Een cross is meer, het zit gecompliceerder in elkaar. En ik ken ook de foto's en de verhalen van paarden die een been breken in de binnenbak terwijl de rondom in de lappen lopen. Dat kan ook gebeuren, t kan ook gebeuren bij de springles op de manege, t kan allemaal. Dat t op een SGW of Eventing wedstrijd eerder gebeurd alla, maar dat t moedwillig en structureel zou gebeuren, Nee dat zeker niet!

Iemand bekend met t wereldje van de draverij? kortebaan races? paardenraces onder de man? Steeple-chase? dat is nog veel harden dan de SGW en Eventing sport, zie het niet als een excuus (de sport behoeft helemaal geen verontschuldiging) maar als een kanttekening.

Ook staat het hele SGW en Eventing gebeuren onder strenge veterinaier controle, de paarden worden goed gecontroleerd op conditie, eventuele kreupelheid enz. De dierenartsen hebben het recht om jou zonder enige waarschuwing te diskwalificeren of te doen stoppen.

Al met al zie ik dat er nog steeds veel misverstanden bestaan over de SGW en Eventingsport. Ik zou zeggen zorg eerst dat je weer waar je t over hebt, dat je recht van spreken hebt, dat je je mening kunt beargumenteren en kunt ondersteunen met feiten! Dan pas, en niet eerder, heb je het recht om mee te praten over de eventuele gruwelijkheid van de sport.

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 12:12

Maar je hoort zoveel slechts over die crossen, en over dressuur hoor je bijna niets, dat valt dan tog op??? Ik heb n niet op die crossen en dat is mijn eigen mening en springen weer wel, zoals iemand al zei, die hindernissen vallen mee!Joost, je kan wel die crossen blijven beschermen maar t is en blijft gevaarlijk, maar dat is de hele paardensport, dat ben ik met je eens maar er is een verschil tussen risico en risico, ik vind t risico om me paardje te verliezen bij military veeeel groter dan bij de dressuur!

En wat laura zegt van je weet niet of je paard t haalt of nie, dat vind ik fout. Tuurlijk weet je wel of je paard het haald of niet, als je je paard goed kent dan weet je wat ie kan en wat niet dus als je weet dat ie iets niet kan doe je het niet, je voelt het ook als je paard twijfelt en dan moet je gewoon nokken als je paard gaat twijfelen gaat het fout! Dus ik vind dat je wel zeker weet of je paard het haalt, mits je je paard goed kent en het lijkt me niet dat je crossen gaat rijden met een onbekend paard maar ik denk niet dat er iemand zo gek is om dat te doen...... TOCH?

Trouwens ff over die laatste foto's, weet er iemand wat er is gebeurt met dat paard van die 2e foto?

angelfire

Berichten: 4715
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 14:07

ahhhh echt VET zielig man!!!! Huilen Huilen Huilen
als je weet dat zoiets kan gebeuren dan begin je er toch niet aan!?!?!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 14:26

Echt vreselijk om aan te zien die foto's Huilen

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 14:40

Bij de cros heb je toch meer kans op ongelukken,de hindernissen vallen niet mee.En bij springen kan het paard ook vallen,net zoals bij een cros,
maarbij een cros heb je nog dat die hindernissen niet meevallen Boos! Als een paard met dressuur op z'n bek gaat valt ie in het zand.................
Dus je kan tussen die 3 dingen eigelijk helemaal geen gelijkenis vinden.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 14:53

Sunnylover schreef:
Bij de cros heb je toch meer kans op ongelukken,de hindernissen vallen niet mee.En bij springen kan het paard ook vallen,net zoals bij een cros,
maarbij een cros heb je nog dat die hindernissen niet meevallen Boos! Als een paard met dressuur op z'n bek gaat valt ie in het zand.................
Dus je kan tussen die 3 dingen eigelijk helemaal geen gelijkenis vinden.


dat probeer k ze ook al de hele tijd duidelijk te maken! Ach sommige mensen willen het niet geloven en moeten het eerst zelf een keer meemaken!

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 15:42

dus de meerderheid is er mee eens dat military gene leuke sport is een gevaalkijk!.........

renee

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 15:51

Je ziet toch dat die paardjes het leuk vinden!Oortjes naar voren en de oogjes staan vrolijk.
Die foto's die Nathalie plaatst vind ik veel zieliger.

En bij die sport maken ze het gewoon sneller bekend dat er iets gebeurd is, bij springen heb ik ook vaak genoeg paarden keihard zien vallen en ik spring nog steeds met mijn paard...

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 16:58

ik blijf maar uitleggen.......... Gaaaap Slapen Dromen

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 17:08

oh, wat zielig! Huilen het is gewoon niet om naar te kijken...

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 18:30

overal kan er wat met je paard gebeuren, nou vind ik crossen ook niet erg veilig.

Ik zou het nooit doen, maar als je vertrouwen in jezelf en in je paard hebt en je vind crossen leuk zou ik zeggen veel plezier.

Het is gewoon het risico dat je wilt nemen of niet.

ik kies voor niet.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 18:34

ik zou t ook niet doen hoor het kan levensgevaarlijk zijn Bloos
Ok ik geef toe dat in de paardensporrt eigenlijk heel veel dingen gevaarlijk zijn , maar toch als ik die foto's zie , lijkt het me nou niet zo super leuk!

user_2293
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-12-01

mee eens of oneens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 18:43

of je er nou mee eens of oneens bent je mag een paard niet(opzettelijk) pijn doen. ik hou niet van crossen maar ik ken veel mensen die dat doen en die paarden vinden het prachtig die bloeien er helemaal van op.
Party!! maar je moet weten waar de grenzen liggen en niet om er zelf beter of leuker van te worden met je botte harses door gaan.
zoals je op die fotos van het springen al ziet is het niet zo dat sgw de enigste pijnlijke paarden sport is. denken jullie nou werkelijk dat in de top sport alles zo eerlijk en lief word gedaan. Het woord zegt het al TOPsport en dat wil zeggen dat de mensen die de sport uitvoeren er alles voor doen om de top, te berijken en daar te blijven. Ik heb veel Dressuur stallen mee gemaakt waar ook niet alles er even vriendelijk aan toe ging. alleen is daar altijd weinig van te zien tijdens de proef. En met springen net zo,
al die (zgn)toppers die bareren (spijkers op de balken) en andere dingen uithalen.
Zo zie je maar dat sgw niet de enigste zielige sport is.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 19:02

wat me opvalt, degene die er wat meer ervaring mee hebben zijn er NIET tegen en degenen die alleen deze foto's zien WEL.
nou.. dat zegt toch wel weer es iets he.
zoals ikke zei;ga zelf op een cros kijken

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 19:09

Death_Squad schreef:



De paarden die in de SGW en Eventing sport lopen zijn paarden die zijn beter in conditie en van geest dat ieder willekeurig dressuurpaard dat je pakt, een ruiter besteed zoveel aandacht en tijd aan die paarden dat t zijn/haar kind zou kunnen zijn. Een ruiter zou nooit iets vragen waarvan hij bewust weet dat het paard dat niet aan zou kunnen. In de SGW en Eventing sport word bewust, verstandig en goed met paarden omgegaan.


Nogal; zwart-wit, alsof een dressuurruiter niet genoeg aandacht geeft aan zijn paard, er niet bewust en verstandig mee omgaat, en overvraagt. Sorry hoor, maar over dingen roepen waar je geen verstand van hebt gesproken Boos!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 20:53

Nathalie schreef:
Dat is een ander soort Military als deze Military. Dat is met die race op de baan waar ze ondertussen die hindernissen moeten springen. Dat vind ik ook niet echt super, daar hebben de paarden ook geen plezier in.

Hier nog wat foto's van ongelukken, maar dan niet van military.


[img]
http://www.arnd.nl:591/archief_abf/jpeg ... .jpg[/img]

Euh...noem jij dit dan geen Millitary Verward Schijnheilig Lips are sealed

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 23:13

Nathalie schreef:


ik ga me niet in de discussie vermengen maar toch even 1 vraag
wat gebeurd hier nou eigenlijk, behalve het paard valt..hoe komt het?
en deze foto's zien is inderdaad om kippenvel van te krijgen.
maar in alle sporten gebeuren ongelukken.

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 00:34

Sunnylover, dat is geen Eventing (military bestaat niet meer) maar Derby, een tak van de springsport.

PUCK,
1)hoe in vredesnaam eens op met dat op de man spelen, vind je t gek dat mensen hun bedenkingen hebben bij jou en je reacties.
2)Ik weet waar ik het over heb als ik praat over dressuurpaarden. Aan een kort touwtje in de wei omdat ze zouden kunnen beschadigen, niet lekker op de weg rijden "veel te gevaarlijk" springen? ja een kruisje van 30cm hoog! lekker naar t bos? Vloeken in de kerk.

K ken zat dressuurruiters, en we hebben er ook ons deel hoor op de manege en de omringende manege's (meer stallingen) en daar word ik dan niet echt vrolijk van, die beesten hebben nauwelijks lol in hun leven, de enige beweging is in de bak en als je dat nou eens vergelijkt met een eventing of SGW paard, dan is voor mij dat een heel goed voorbeeld van een paard dat niks mag, en een paard dat lol heeft in zijn leven omdat hij niet word behandeld als een kasplantje!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 02:10

Maar ja, de ruiters doen het voor de kick he! Want als je het puur en alleen doet omdat je paard het zoooo leuk vindt dan kun je ook wel met `m gaan springen over minder gevaarlijke hindernissen.

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 12:36

Volgens mij komen we er hier noooooit uit, de een vind t goed, de ander niet!! Dit is dus in mijn ogen volkomen zinloos!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 12:37

Death_Squad schreef:

PUCK,
1)hoe in vredesnaam eens op met dat op de man spelen, vind je t gek dat mensen hun bedenkingen hebben bij jou en je reacties.
2)Ik weet waar ik het over heb als ik praat over dressuurpaarden. Aan een kort touwtje in de wei omdat ze zouden kunnen beschadigen, niet lekker op de weg rijden "veel te gevaarlijk" springen? ja een kruisje van 30cm hoog! lekker naar t bos? Vloeken in de kerk.



Over op de man spelen gesproken, en dat jouw kliekje bedenkingen heeft bij mij zal me worst wezen. Dat zegt meer over jullie dan over mij. Jij generaliseert nogal en ik vind dat niet terecht. Pot verwijt de ketel zullen we maar zeggen.

sannie
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 14:07

onzin..de ruiters en de paarden worden VOOR de wedstrijd gekeurd op conditie etc. de paarden zijn gefokt om dit werk te doen! als een hardloper struikeld is dat toch ook niet wreed? moet ie maar voor zich kijken
en trouwens cross rijders zorgen vaak beter voor hun paarden dan menig dressuur ruiter ( en ja ik spreek uit ervaring!) hoe denk je dat een dressuur paard het vind als zn kop met een slof omlaag getrokken wordt ?

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 14:43

Citaat:
jouw kliekje


Mijn kliekje? WOW ik heb een kliekje! koel! Maar t is nog steeds niet duidelijk wie er hier een kliekjes-member is en wie er verdenkingen uit op t gebied van het bestaan van een eventueel kliekje!

Citaat:
Dat zegt meer over jullie dan over mij
lijkt me stug, aangezien er niet duidelijk is of er en zo ja wie er hier kliekje zijn/is kan dat vrijwel niks zeggen! En je hebt al genoeg van je staaltjes "logisch redeneren" laten zien!

Maar goed om je weinig ander voer meer te geven. Ik generealiseer idd, dat is omdat ik van alle dressuurpaarden die ik in mijn leven gezien heb op stallen, maneges wedstrijden, bij mensen thuis ik er toch maar weinig frisse, vrolijke en afwisselend getrainde paardxen heb gezien.

Dat geld zeer zeker niet voor paarden die gebruikt worden in de SGW en Eventing wereld. De paarden worden er niet op gefokt (meestal niet) maar er wel op geselecteerd. En in principe kun je met ieder paard (ja ook met een dressuurpaard) tot aan de klasse L/M SGW komen, zonder problemen. T gaat ook een deel om de kick voor de ruiter maar de paarden krijgen er ook een kick van, je ziet dat ze na een wedstrijd heel vrolijk, opgewekt en voldaan zijn.

Er is ook na de cross een veterinaire controle of een paard goed hersteld, geen verwondingen heeft over gehouden, niet kreupel is, niet mishandeld is (zweepstriemen) enz.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 23:39

Tuurlijk joostje jouw feestje, en zullen we het maar niet over logisch redeneren hebben daarvan heb ik al genoeg van jou en jouw familie gezien Haha!
einde discussie, punt!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 23:47

My Dominique, het paard struikelde over zijn eigen benen! Frusty

Ik denk dat iedereen die tegen cross is omdat het 'zo zielig is' maar moet stoppen met rijden en bij elk stapje wat zijn/haar pony/paard zet eerst moet kijken of er niks ligt ofzo. Frusty