Eef is weer terug!! Aan de pessoa +:)+

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:22

zo dat ziet er leuk uit.
echt geweldig


jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:27

Mooi beestje, alleen ben ik geen fan van pessoa bij jonge paarden, is vaak te zwaar.

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:56

Leuke foto's
En wat ziet ze er leuk uit als ze in verzet is!!
Haha

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-04 22:21

jubeltje schreef:
Mooi beestje, alleen ben ik geen fan van pessoa bij jonge paarden, is vaak te zwaar.



10 minuten pessoa 2x per week is echt niet te zwaar hoor... het is juist beter omdat je die spieren traint de ze onder het zadel ook nodig heeft

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:40

Ja, ik hoop het, want het ze gebruikt wel iets andere spieren onder het zadel. En bij sportpaarden wordt aangeraden het niet langer te doen als 20 minuten en bij jonge paarden niet. maar het is jouw paard niet de mijne.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 08:40

tja, ik merk gewoon dat mijn paard hier fijn op reageert. ze is nog zwak in de rug en de achterhand, dat heb je nodig tijdens het rijden (moter zit achterin zoals de meeste wel zullen weten), dus train ik die spieren met de pessoa

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:54

bestgaande rubrieken heb je hier in de buurt altijd op de keuring in ambt delden in kootwijk op de fokdagen van het friese paard, best leuk om mee te doen, valt alleen niet mee om te winnen haha

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:28

Bij mijn onge paard gebruik ik ook de pessoa hoor, hij mit immers leren dat de motor aan de achterhand zit en met een pessoa stimuleer je ze om die achterhand te gebruiken Lachen

Ik gebruik hem ongeveer 1 keer per week en dan inderdaad ook maar 10 minuutjes en Sim ontwikkeld zich erg goed OK dan!

Maar goed, ieder voor zich, wat mij wel opvalt is dat dat bontje achter zijn kont langs af en toe erg loshangt Verward
Ik zie hem persoonlijk liever wat strakker zodat ze niet met een rare bokkesprong erin kunnen blijven haken Knipoog

Veel succes volgend jaar met de keuring OK dan! Clown

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 21:42

bokken heeft ze nog nooit gedaan, het bontje zit opzich best strak. vind het nog een beetje oneerlijk tegenover haar om hem meteen zo strak te zetten

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:39

LiSSy schreef:
bokken heeft ze nog nooit gedaan, het bontje zit opzich best strak. vind het nog een beetje oneerlijk tegenover haar om hem meteen zo strak te zetten


Maar als je goed kijkt hangt het bontje zo los doordat de touwtjes door het bit vrij strak zitten. Hierdoor zit het paard tijdens de beweging zichtzelf in zijn mond. Ik zie 'm persoonlijk (zeker bij zo'n jong paard) iets langer zodat ie meer over z'n rug kan lopen.

Verder vind ik het wel een leuke Fries!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:58

Wat een aansprekende fries, modern!

Op zich moet 2 x 20 minuten pessoa per week bij sommige 3 jarige paarden best kunnen. Is nogal paard afhankelijk. De ene is verder als de andere.

Persoonlijk vind ik over 4 benen, ontspannen en het neusje eruit het belangrijkste bij een jong paard.

Dit beeld vind ik minder fijn, zeker omdat het een groen jong paard betreft zoals Lissy zelf al aangeeft. De pessoa zit niet naar behoren, in dat deel ga ik met Naz mee.

Het dier heeft veel druk op zn hoofd, achter zn oren, aan het bit door de pessoa. De kaak staat ook al behoorlijk strak. En de lendenen lijkt mij ook vrij strak. De ontspanning vind ik hier alleen bij enkele stapfoto's te zien, waarbij de pessoa dan ook niet op de mond inwerkt zoals op de andere foto's te zien is.

Persoonlijk zou ik mn training meer richten op conditie, ontspanning en neusje eruit vanwege het opkroppen Knipoog

Wat vind je nu pcies zo mooi aan die verzetfoto? ik zie 1 brok spanning...
of doel jij op het houdingtje? Lachen

Met de juiste training die bij dit paard past, heeft ze zeker potentie voor de dressuursport

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:24

Jaike schreef:

Maar goed, ieder voor zich, wat mij wel opvalt is dat dat bontje achter zijn kont langs af en toe erg loshangt Verward
Ik zie hem persoonlijk liever wat strakker zodat ze niet met een rare bokkesprong erin kunnen blijven haken Knipoog



Ik bedoel hier met strakker ook absoluut de voorkant niet Bloos!
Het bontje kun je apart strakker maken, nu lijkt hij te bungelen bij iedere pas........... tuurlijk moet hij ook niet snoeistrak, maar nét iets korter Lachen

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 13:36

zoals je kunt zien bij de draffoto's zonder pessoa heeft ze een hele korte zelfhouding met haar nek. als ik hem dus losser zet blijft ze in diezelfde houding lopen. ze vind uitschuiven nog behoorlijk moeilijk, maar er zit al een heel stuk meer ontspanning in dan 2 weken terug.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:39

voorwaartsx laten lopen, dat is imo de enige manier om dr neusje eruit te krijgen! Verder vind ik dat Miss_Petit heel erg goed heeft omschreven waar de 'fouten' zitten.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 14:40

dan mag jij dat komen proberen Knipoog
een fries blijkt wat dat betreft toch heel wat anders te zijn... als je haar heel erg vooraarts houd gaat het hoofd juist verder omhoog.
friezen komen nou eenmaal ee heel stuk moeilijker lang laag dan een echt sportpaard.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:25

LiSSy schreef:
friezen komen nou eenmaal ee heel stuk moeilijker lang laag dan een echt sportpaard.


Daar heb je absoluut gelijk in. Maar als je de pessoa zo strak hebt, kunnen ze zeker niet verlengen in de hals. Op die laatste stapfoto's, waar je de pessoa wel langer hebt, zie ik toch wel degelijk een paard wat wat langer wordt.
Ik heb zelf een jaar een Fries gereden die het zelfde probleem had, enige oplossing is zoveel mogelijk voorwaarts houden.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 18:44

de pessoa is op de laatste stapfoto's evenlang als op de rest.... ik heb de hele tijd niets aan de lengte van de pessoa veranderd Knipoog

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:56

LiSSy schreef:
dan mag jij dat komen proberen Knipoog
een fries blijkt wat dat betreft toch heel wat anders te zijn... als je haar heel erg vooraarts houd gaat het hoofd juist verder omhoog.
friezen komen nou eenmaal ee heel stuk moeilijker lang laag dan een echt sportpaard.


Ik rijd nu momenteel op een KWPN maar heb een 3 jarige friese merrie ingereden, en er genoeg op stage's onder het zadel en voor de wagen gehad (zie oa profiel), denk dus dat ik wel enigssinds weet waar ik over praat Knipoog

Maar wat vond je nu mooi aan die verzetsfoto? Lachen

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:01

LiSSy schreef:
de pessoa is op de laatste stapfoto's evenlang als op de rest.... ik heb de hele tijd niets aan de lengte van de pessoa veranderd Knipoog



waarom zit de pessoa op die foto's dan strak vast? en 'rolt' hij bij de andere foto's goed door?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 22:20

he? hij zit helemaal nergens strak vast

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 00:21

LiSSy schreef:
he? hij zit helemaal nergens strak vast


Afbeelding

Ik denk Machie op dit soort foto's doelt...

Het bontje hoort een hand onder het zitbeen, hij hangt hier zeker 3 a 4 handen onder het zitbeen. De lijnen naar het bontje hangen in bogen, die van de singel naar de mond in een boog, maar die van tussen zn benen naar de mond staat helemaal strak.

Hij dwingt dus het hoofd naar beneden maar voegt van achteren niets toe, en hangt eerder 'in de weg'.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 59 bezoekers