Fraeva onder het zadel... (draf en tölt)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Fraeva onder het zadel... (draf en tölt)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 17:40

Hier weer eens wat foto's van Fraeva en mij. Ik heb de foto's geknipt uit een paar filmpjes die ik op de computer heb staan.
Ik heb de afgelopen tijd veel aan haar draf gewerkt, want ze viel steeds weer in tölt na een paar passen draf. Het gaat nu stukken beter! Ze valt niet meer uit de draf en ze geeft zelfs na, wat ze eerst dus nooit deed.

Een verzameld drafje
Afbeelding

Even versnellen... Schijnheilig Haha!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog wat töltfoto's... de tölt ging vandaag niet zo best, want ik kreeg de achterhand er niet verder bij. Ze liep niet extreem op de voorhand, maar die kont kan er nog véél verder onder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Jessie


Guetta

Berichten: 3969
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Klundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:43

mooie ijslander hoor!!

_Marjon_
Berichten: 10663
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Geertruidenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:46

Wat een gave foto's weer Kwijl Tijd geleden al he Haha!
Dat beesie kan zo lekker lopen Kwijl

Mama van Gwen 7-2-15 & Abby 14-6-23

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:46

ooooh Ijslander!!
Ziet er voor zover ik weet ntjes uit!!
Kan volgens mij ook heel leuk dressuur lopen.
Damn begin ze steeds leuker te vinden......

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:48

Ziet er gaaf uit! Ik zou ook wel eens de tolt uit willen proberen *LOL*

Vraagje... als ik ijslanders de tolt zie doen lopen ze altijd met hoofd omhoog ... Hoort dat zo.. waarom doen ze dat?
Of is dit echt een Blond vraag Verward

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

love_nadira

Berichten: 1224
Geregistreerd: 07-12-03
Woonplaats: groesbeek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:11

mooi foto's beetje wazig..
freave is echt super mooi!

• » Genieten van het leven!

Iemand ideeen voor mijn website?

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:13

Hele gave foto's..!!

Super dat het draven nu ook steeds beter gaat.

Heel veel succes in Oirschot..!! Ik kom je zaterdag aanmoedigen hoor Knipoog.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:13

mooie fotos !! wat kan ze mooi uitgestrekt lopen !! dat tolt is ook gaaf

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:13

fsoudan schreef:
Vraagje... als ik ijslanders de tolt zie doen lopen ze altijd met hoofd omhoog ... Hoort dat zo.. waarom doen ze dat?
Of is dit echt een Blond vraag Verward


En als toevoeging op deze vraag doe ik ook even Blond ...

Is het niet tegenstrijdig voor zo'n beestje als je hem nageeflijk wilt rijden, om vervolgens te gaan tolten met z'n hoofd omhoog?

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:25

ow ik vind die ijslanders zoooooow cool:)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:28

Gaaf joh. Hij draaft ook goed ruim zo te zien.

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:37

gave foto's Jessie! Kwijl Je hebt haar lekker aan het lopen zo te zien OK dan! En het blijft natuurlijk een prachtig paardje Kwijl!

Neem ook eens een kijkje op het Vrijheidsdressuurforum!!

o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:38

leuke ijslander!
loopt heel mooi

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:07

Gaaf te zien Jessie !
Het is inmiddels duidelijk dat het een paard met potentie is, en dat komt er steeds meer uit . Echt heel netjes Lachen

Eentje is niet genoeg...Meer...Meer...Meer !!

~`Life's there for the ones who love to live and take it all, for it is free...~` -*Sonata Arctica*-

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:14

Jeetje!! Wat loopt zij ontzettend mooi zeg! Die draf!! *zwijmel* Wow, wat een gangen! Kwijl Super hoor OK dan!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:37

Gaaf om te zien man OK dan!
en ik vraag me inderdaad ook af waarom een ijslander altijd met zn koppie omhoog loopt tijdens het tölten..
en wat Missouri al zegt "Is het niet tegenstrijdig voor zo'n beestje als je hem nageeflijk wilt rijden, om vervolgens te gaan tolten met z'n hoofd omhoog?"

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:50

Missouri schreef:
En als toevoeging op deze vraag doe ik ook even Blond ...

Is het niet tegenstrijdig voor zo'n beestje als je hem nageeflijk wilt rijden, om vervolgens te gaan tolten met z'n hoofd omhoog?


Ik kan het niet helemaal beantwoorden ben ik bang, want zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van, maar uiteindelijk, moeten ze in tölt ook wel nageeflijk worden, alleen op een iets andere manier. Zoals jessie hier al zegt kreeg ze de achterhand er deze dag niet helemaal bij, en dat zie je dan van voor ook wat meer. Die hoge houding van het hoofd (of eigenlijk, een opgerichte nek) is nodig voor de schoudervrijheid.

Snap je het al Haha! Ik kan het niet zo goed uitleggen Knipoog. Waar het op neer komt is dat een ijslander ook maar een paard is, en dus in stap, draf en galop ook gewoon nageeflijk kan en zou moeten lopen. In tölt en telgang is een andere houding nodig vanwege de beenzetting en het extreme onderbrengen van de achterhand. Waar je uiteindelijk naar toe wil is een mooi gedragen hoofd, en dan niet zo:

Afbeelding
(=omhoog getrokken met een duidelijke onderhals)

maar meer zo:
Afbeelding

zie je het verschil?

ik volg mezelf niet eens meer hihi, andere ijslanderruiters, correct me if i'm wrong!!

ontopic: Gave foto's Jessie! Super die draf, dat gaat echt de goede kant op! Kan je nou al doorzitten Knipoog

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 20:04

Tindra"]
Heel veel succes in Oirschot..!! Ik kom je zaterdag aanmoedigen hoor Knipoog.
[/quote]
Ohh wat leuk! Party!! Zaterdag moet ik de viergangenproef rijden.... help! Scheve mond Ik hoop zo dat ze dan niet uit de draf valt!

[quote="Les_Fjal"]
Gaaf te zien Jessie !
Het is inmiddels duidelijk dat het een paard met potentie is, en dat komt er steeds meer uit . Echt heel netjes Lachen
[/quote]
Dat is een groot compliment! Dankje! Bloos Het gaat nog lang niet altijd zo goed als ik wil, maar we komen al een heel eind. Lachen

[quote="fsoudan"]
Vraagje... als ik ijslanders de tolt zie doen lopen ze altijd met hoofd omhoog ... Hoort dat zo.. waarom doen ze dat?
Of is dit echt een Blond vraag Verward
[/quote]
Nee hoor, dat is geen blonde vraag. Even denken hoe ik dit het beste uit kan leggen...
Stap, draf en galop zijn gangen waarin een paard zich juist helemaal moet ontspannen, maar tölt is precies het tegenovergestelde. In tölt moet een ijslander veel oprichting en knie-actie hebben... Ze moeten juist heel trots lopen met hun hoofd omhoog. Daarbij is het ook weer goed opletten dat je paard zijn rug niet weg drukt, dus sterrekijken is niet gewenst... In die zin moeten ijslanders dus ook nageven in tölt, maar niet zo erg als dat ze dat in draf zouden moeten doen. Het is trouwens geen gedwongen houding in de zin van: "je trekt z'n kop omhoog en hij loopt goed"
Die oprichting krijg je pas als je de achterhand er goed onder rijdt, dat is écht heel belangerijk. Een 'normaal' paard kan altijd zuiver blijven draven zonder achterhandgebruik, maar een ijslander kan niet altijd zuiver tölten zonder achterhandgebruik.

Ik zou Fraeva meer na moeten laten geven in tölt, dus mijn foto's zijn ook niet helemaal het goede voorbeeld. Lachen

[edit] Bedankt voor je uitleg Nienke! Ik kan het zelf ook niet helemaal onder woorden brengen. Haha! Die eerste foto is trouwens bijna eng... Scheve mond

[quote="NienkeBL schreef:
Gave foto's Jessie! Super die draf, dat gaat echt de goede kant op! Kan je nou al doorzitten Knipoog

Dankje! Lachen Het doorzitten gaat super als ze ontspannen loopt... is echt een groot verschil met hoe ze eerst liep (draven in een tölthouding). Haha!

Verder bedankt voor alle leuke reactie's!!! Party!!

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:08

Jessie88 schreef:
Bedankt voor je uitleg Nienke! Ik kan het zelf ook niet helemaal onder woorden brengen. Die eerste foto is trouwens bijna eng...


Ja erg he!! Dat zadel ook bij die man!! Dat is dus een duidelijk geval van je paard in tölt trekken. Dan ziet het er, voor het ongetrainde oog, even leuk uit, maar je wilt niet weten wat je je paard ermee aan doet Die foto kwam ik voor het eerst tegen in de eidfaxi, bij een advertentie voor training van je paard! Dan moet je toch ook lef hebben, ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn paard daar heen brengt!

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 20:13

Brrr, hoe hij er ook op zit... echt zo'n ijslandse boer. In tölt moet je een licht teugelcontact houden...

Maarja, dit is dus een tölt waarin je duidelijk kan zien dat het paard een hele trotse houding heeft, maar ook na geeft.... veel achterhandgebruik en daardoor ook héél véél knie-actie! Cool

Afbeelding

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:16

ok...erug gaaf....maaruh......wat doet hij nou met z'n benen in de tolt...ben helemaal in de war....tolt= allebei de benen aan de zelfde kant tegelijk naar voren....????????? en ga je dan doorzitten of lichtrijden of een andere vorm van gang uit zitten.....???????? (leek!!!)

[ITP] Van groentje naar dame in de dop

Z1 strtgr. ❤️ 21-12-20 slaap lekker eitje.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-04 23:29

Nou, het is eigenlijk heel makkelijk:
Tölt is een 4takt gang... dus dezelfde voetvolgorde als in stap, maar dan wat sneller.
Telgang is een 2takt gang... rechtervoor- en achterbeen gaan tegelijk naar voor en naar achter... en linkervoor- en achterbeen ook, maar dan steeds het tegenovergestelde. Telgang gaat even hard (en soms nog harder) als galop.
Snap je het nog? Haha!

En in tölt zit je helemaal stil in het zadel, omdat er geen zweefmoment in de gang zit. Je wordt dus niet uit het zadel 'gegooid', maar het is juist een snelle, comfortabele gang die je uren vol kan houden. Lachen

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 00:28

Ziet er goed uit hoor OK dan! .

Mooie draf .

Veel succes zaterdag Lachen .

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 00:30

Eej jessie

Leuke foto s weer. Fraeva is echt gaaaf! Die draf foto s zijn echt gaaf, jammer alleen dat de tolt dan net die dag niet goed ging, maar vind t leuke foto s

Obelix is gewoon stoer!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 00:37

Wat kan Fraeva mooi draven zeg!
Interessant topic overigens voor een complete ijslander-leek als ik Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 84 bezoekers