Woestein @ work tijdens de les van A8H

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:29

Woestein is echt zooo mooi Haha!
Die voorpluk Kwijl

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:34

Woes gaf op de foto's wel goed na. Het zijn moment opnames, die niet daadwerkelijk weer geven wat er gebeurde.
En Jippie er is niets bijzonders aan, ik weet echt wel wat ik doe. Alles gaat vanuit het paard zelf, dus van overbelasting is geen sprake. Jouw angst is gegrond bij bijvoorbeeld het gebruik van een slof waar het dus niet vanuit het paard komt maar vanuit de ruiterhand.

En Angenica, jij en Woes deden het voor de eerste keer goed. Hij was recht en hij kon zijn achterhand gebruiken. Ook de wendigen kon je normaal rijden. Het in de krul lopen wat hij gewend was maakte plaats voor het lopen op eigen benen. En dat is wat je nodig hebt om een paard in de goede balans te rijden.

Jij hebt nu zelf ervaren en de omstanders ook, dat je eerst balans moet hebben voordat je oefeningen kan gaan doen.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:50

Jippie schreef:
Scheve mond
Ik schrok wel een beetje van deze opmerking. Als een paard verzet/protest geeft omdat hij spieren moet gaan gebruiken die hij normaal niet gebruikt betekend dat dat je op dat moment je paard overvraagt. Door minder grote stapjes te nemen geef je je paard de kans zich fysiek te ontwikkelen waardoor je eerlijke dingen van je paard kunt verlangen die hij vervolgens graag zonder protest zal uitvoeren.
Paarden hebben nl een enorme will to please!



Hij gaf geen protest uit overbelasting, maar uit koudwatervrees. Hij is vanaf het inrijden verkeerd gereden, onbedoeld, maar toch, waardoor hij niet de goede spieren heeft getraint. A8 vroeg hem nu juist te werken mbv die goede spieren(over de rug lopen en vanuit de achterhand) Omdat hij dit niet kende had hij eerst zijn bedenkingen. Toen hij het op de goede manier lopen eenmaal ervaren had was al het protest verdwenen.
Bovendien komt overbelasting na belasting en niet bij het vragen van belasting Haha!
Ik vind dat de foto's niet echt een goed beeld geven van zijn metamorfose, laat staan dat ze weergeven hoe hij voor en na te rijden was en aanvoelde. Goed begrijpen vd A8 methode kan nog steeds alleen met een praktijkervaring.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:51

A8h, ik kan me voorstellen dat je erg voorzichtig bent met foto's te laten zien want eerlijk gezegd wordt ik van deze foto's nu niet echt enthousiast. Nu bevestig ik hiermee natuurlijk jouw idee dat je beter geen foto's kunt plaatsen omdat een foto doorgaans geen recht doet aan een paard IRL. Het is zowiezo al moeilijker om van paarden die niet speciaal voor de dressuur gefokt zijn een 'goed' (goed in de ogen van een dressuurmuts Haha! ) beeld neer te zetten.

Ik kan me niet voorstellen dat deze foto's het beeld geven van wat jij als 'goed'bestempeld (een paard wat in balans loopt met een fijne aanleuning etc). Als dat wel zo is, laat dan die clinic maar zitten.


Hiermee wil ik overigens niets afdoen aan de TS die met recht blij is met haar mooie Haf.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:55

Het paard loopt uiteindelijk wel in balans met goede aanleuning, dit is alleen niet door iedereen te zien, mede doordat de foto's niet voldoen aan het ideaalbeeld waarin de foto het paard weergeeft wanneer deze op alle punten aan het perfecte plaatje voldoet. Het blijven momentopnames wat weer aangeeft waarom het irl aanschouwen zo belangrijk is.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:56

Wat is goed Astrid?
Een paard wat helemaal uit balans loopt in balans leten lopen vind ik al een hele vooruitgang.
Jouw conclusie lijkt mij dus ook een erg voorbarige omdat je de situatie van Woes moet bekijken voor en na. En dat geven die foto's dus helaas niet weer. Maar toen ik er op zat liep hij goed in balans met perfect gebruik van zijn achterbeen: dat was onze doelstelling en afhankelijk van die doelstelling beoordeel ik. Je hebt het hier namelijk over een paard in revalidatie (die opnieuw moet leren lopen)

Een niet dressuur gefokt paard moet ook dragen en in balans lopen dus daar zal de aanleuning niet van verschillen dan met een wel dressuurgefokt paard.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:10

Aqua8horse schreef:
Wat is goed Astrid?


ik vraag aan jou of deze foto's het beeld weergeven van wat jij als goed bestempeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:11

Wat een hoop excuses over de foto's. Mijn tip is dan om óf geen foto's te plaatsen óf te zorgen voor GOEDE foto's.

Nog een tipje voor Woes: pas op voor de valse knik!!!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:13

Lovely schreef:
Wat een hoop excuses over de foto's. Mijn tip is dan om óf geen foto's te plaatsen óf te zorgen voor GOEDE foto's.

Nog een tipje voor Woes: pas op voor de valse knik!!!!


sorry ik heb mijn best gedaan lovely en volgens mij worden er ook geen excuses gemaakt, alleen het eea uitgelegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:15

Pellie, ik lees hier alsmaar dat de foto's helaaaaaaaaaaaz niet weergeven wat er in het echt gebeurde en dat noem ik een excuus.
Als de foto's niet laten zien wat het systeem doet, dan hebben 'we' er niks aan.

ylva schreef:
Ik vind dat de foto's niet echt een goed beeld geven van zijn metamorfose, laat staan dat ze weergeven hoe hij voor en na te rijden was en aanvoelde. Goed begrijpen vd A8 methode kan nog steeds alleen met een praktijkervaring.


Ik bedoel niet dat jouw foto's slecht zijn, ik vind ze prima hoor.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 23:47

Als ik hier kijk op HAW zie ik vaak de ehhh hoe zullen we dat vriendelijk noemen.. mensen foto's plaatsen die door veel mensen als goede ruiters worden benoemd, loopt een paard bij die mensen niet helemaal op de foto zoals het hoort hoor je er niemand van.

Zie vaak foto's van paarden die rond lopen met een stuwende achterhand..kan een moment opname zijn maar kan ook zo IRL zijn.
Vaak hebben die paarden dan een "prachtig" naar voren gooiend voorbeen en lijkt het alsof ze strekken..
Maar of ze dat in het echt doen?

Wat ik van deze foto's op kan maken is een ontspannen paard, met op een paar foto's een goed onder het lichaam brengend achter been.
Dat de voorhand nog niet correct is nouja dat heeft tijd en geduld nodig.
Neem de laatste 2 draf foto's
Duidelijk verschil dat op de 1 het paard op de voorhand loopt en op de ander een paard met een sterk achterbeen (dat hij kliert ligt aan mij..)
Helaas kan ik niet filmen en kan ik dat zeker ook niet plaatsen..moet puur op mijn eigen gevoel afgaan.
Natuurlijk als er mensen zijn die hem en mij IRL willen zien zijn die altijd welkom..
Als ik de persoon bekwaam genoeg vindt mogen ze zelfs eens even rijden op mijn peerdie... Cool maar of ze daarna nog zo blij zijn.. }>

TS is inderdaad met recht blij met haar mooie dressuurHaf, vandaar dat ze gewoon stug en toch ook wel koppig/eigenwijs/trots de foto's heeft geplaatst en ook zal blijven doen.
Ben namelijk niet bang voor al het commentaar (al zijn al die reacties van "wat een mooie Haf, Wat een mooie voorpluk enz enz" niet goed voor de portomonai van TS want elke keer moet ze weer die ijzers onder die knol zijn hoeven laten zetten..... )
En zolang ik maar lol heb..... Haha!

Ok ga geloof ik maar even mijn bedje opzoeken want die reacties van mij worden steeds langer...

vindt het jammer dat jullie niet op de foto's zien wat ik wel zie....maar dat zal ongetwijfeld komen omdat ik het ook gevoeld heb..

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 23:49

Oja Pellie:

Heel erg bedankt voor het maken hoor!
Kan ik je de volgende keer weer vragen?
Beloof dat ik ze dan niet zal plaatsen Knipoog

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:52

mooi die manen! zo op het eerste gezicht vind ik hem af en toe te diep en teveel op de voorhand lopen, op sommige foto's dan.. Dus meer voorwaarts houden denk k, en dat been niet te ver naar achteren he Knipoog

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 00:10

Rijtechnisch gezien is alles al gezegt en geschreven, dus daar ga ik je verder niet mee vermoeien.

Maar wat blijft Woestijn mooi om te zien .

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 00:27

Woestein schreef:
Neem de laatste 2 draf foto's
Duidelijk verschil dat op de 1 het paard op de voorhand loopt en op de ander een paard met een sterk achterbeen (dat hij kliert ligt aan mij..)


Dat ligt aan het moment van de foto-opname

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 00:37

Lovely schreef:
Pellie, ik lees hier alsmaar dat de foto's helaaaaaaaaaaaz niet weergeven wat er in het echt gebeurde en dat noem ik een excuus.
Als de foto's niet laten zien wat het systeem doet, dan hebben 'we' er niks aan.



Ik bedoel niet dat jouw foto's slecht zijn, ik vind ze prima hoor.


Nagelbijten / Gniffelen
ja je zult het toch echt eens met eigen ogen moeten zien

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:23

Ik weet dat woestijn niet een van de makkelijke haffies is(zij er ook niet veel)
Maar vindt het wel mooie opnames ondat dat of en toe een vertekend beeld geeft.
Ik heb woessie ook op gorredijk zien lopen en hij zat niks voor niks in de finale OK dan!

Ik heb ook foto's van as gezet en ja duidelijk commentaar maar ja dat weten we inmiddels en ik ben ook niet bang voor commentaar.
Mag ook gegeven worden maar mensen moeten niet vergeten dat het moment opnames zijn en als je geen ervaring hebt met haffies dat vindt ik dat je niet echt mag oordelen over de computer kom dan eens kijken.

Want haffies zijn echt niet de makkelikste kwa karakter .
erg eigenwijs en verschrikkelijk sterk en koppig.

maar ja wij tweeen weten hoe woessie en as inmekaar zitten.
en as heb je zelf ook meegemaakt toen as nog van een ander was en ja zei kon er niks mee dus werd hij verkocht later aan mij en ja ik weet dat as erg veel vooruit gegaan is maar kan nog veeeeel beter maar ja
we leren verder.

woessie kan ook nog veel beter en jij leert ook gewoon verder.

veel sucses met woessie en zet hem op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:53

Aqua8horse schreef:
En Jippie er is niets bijzonders aan, ik weet echt wel wat ik doe. Alles gaat vanuit het paard zelf, dus van overbelasting is geen sprake. Jouw angst is gegrond bij bijvoorbeeld het gebruik van een slof waar het dus niet vanuit het paard komt maar vanuit de ruiterhand.

Een slof wordt ook altijd bediend door een ruiterhand. Dat hebben verschillende mensen je al wel eens proberen uit te leggen maar dat kwartje schijnt bij jou niet te willen vallen. Dus laten we daar nu maar niet over uitwijden Haha! Voor je het weet krijgen we weer een slof topic en dat zou jammer zijn.
Een paard kun je overbelasten op vele manieren. Als ruiter bijvoorbeeld door scheef zitten, vaste hand, niet met de beweging van het paard meegaan, overgewicht van de ruiter, en slechte beenligging zijn al voldoende om een paard te overbelasten.

Wedny

Berichten: 1131
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:27

Nou ik ga geen commentaar mee geven hihi. Hij ziet er weer fijn uit. En suc6 met je veredere training. Kwam je nou ook in Ermelo??

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 23:57

Astrid: ik heb zo als je kan lezen daar een heel verhelderend en duidelijk antwoord op gegeven.

Lov: jammer dat je zaterdagavond en middag niet kon. Ik had je graag allemaal laten zien en laten ervaren. Maar helaas..... Dat van de valse knik heb je goed gezien, dat was het probl;eem bij Woes. Hij liep dus op de voorhand en wilde zijn achterhand niet gebruiken. Het was daarom ook niet eenvoudig om hem op vier bene te laten lopen, dus in balans. Toen dat na ongeveer 10 minuten gelukt was, brak hij ook niet meer uit.
Het kost wel wat tijd om te zorgen dat hij de spieren die hij heeft leren aanspannen grotendeels moet leren ontspannen. Hetzelfde geldt andersom: hij moet spieren die hij niet gebruikt leren aanspannen. Dat is altijd moeilijk en vergt tijd en training.

Jippie dat kwartje zal bij mij nooit vallen gewoon omdat ik vind dat dat de balans negatief beinvloedt. Maar je moet je niet aangsproken voelen want ik bedoelde het gebruik van slof in het algemeen. Maar overbelasten kan inderdaad op veel manieren maar niet op een manier waar balans is. Woes hoeft dus totaal niet bang te zijn voor overbelasting. Ik spreek uit ervaring hoor, ik heb al zoveel paarden gedaan met nog veel ingewikkelder en ernstiger problemen waar je nu niets meer van ziet. Bij geen van deze paarden is overbelasting opgetreden. Gelukkig maar want daar schiet niemand wat mee op. Daar train je per slot van rekening niet voor. Al onze eigen paarden worden uiteraard in ons systeem getraind. De balans van deze paarden is dus erg goed en daarom hebben we gelukkig geen problemen niet rijtechnisch maar ook niet medisch die daar mee samenhangen.
Balans is erg belangrijk.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:32

Ehm tja,...

Mooie voorpluk heeft je haf, hij ziet er stoer uit! Ik vind het leuke foto's en de TS heeft alle recht om heel blij te zijn met haar paardje!

Ik ben het inhoudelijk alleen wel met Astridh, Jippie en Lov eens.

Het is dapper (en voor de TS natuurlijk ook leuk!) om deze foto's te plaatsen, alleen commercieel (voor A8h) gezien had ik het nooit gedaan. Het is niet het plaatje wat ik graag zie. Je dan verschuilen achter "Je moet het irl zien" werkt voor mij niet en voor meer mensen niet. Daar ga ik geen sorry voor zeggen Lachen.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 13:11

Zie vaak foto's van de diverse TS die genomen zijn tijdens een les...
Die zijn ook niet altijd commercieel verstandig..
Maar ik kan wel wachten totdat Woes loopt zoals het uiteindelijk moet gaan worden maar den zullen er waarschijnlijk weer reacties zijn van :"jaja zal wel..."
En nu is er een bewijs dat hij inderdaad zo heeft gelopen.
Dus commercieel gezien vindt ik het niet zo slecht, zeker als je denkt aan dat dit pas les 1 was op deze manier...en dat hij alleen nog maar beter gaat lopen....

Maarja ik ben maar een leek hoor dus neem maar niets van mij aan...
(dat ik al ruim 16 jaar in de paarden zit is een ander verhaal neem ik aan..en dat zal wel niet mee tellen)


Ik had heus wel de foto's kunnen plaatsen zonder de naam A8H erbij..
Maar dan waren de reacties vast en zeker alleen maar gegaan over die mooie Haf met zijn mooie voorpluk...(Niet dat hij lelijk is of zo hoor.. Schijnheilig )
En nu gaat het tenminste ergens over..

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:23

Het lijkt wel of Woestein steeds mooier wordt! Hij gaat ook steeds beter lopen! Foto 2 en 13 zijn leuk, doen me denken aan mijn eigen deugniet Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:45

Ik vind je wel een beetje defensive Woestijn en daarbij zelfs een beetje aanvallend. Gezien je reactie op mijn commerciele stukje, ga ik toch reageren.

Ik durf rustig foto's van mijn les te tonen, omdat ik daar voor de volle 100 % achter sta. Daar mag van mij ook commentaar op komen, waar ik dan ook zo goed mogelijk antwoord op zal geven. Nu foto's plaatsen van jou en Woestijn en dan vervolgens niets meer, is niet commercieel omdat het plaatje nu voor de buitenwereld niet overtuigend is. Ook omdat we Woestijn niet kennen en niet weten hoe hij normaliter loopt. Misschien dat voor en na foto's van A8h een idee was geweest als de verbetering zo goed zichtbaar is?

Verder een reactie op je kleine letters, ik zit ook al ruim 16 jaar in de paarden en ben ook nog steeds een leek. Er zijn altijd mensen om me heen van wie ik wat kan leren. Je sarcasme is dus onnodig en zelfs een beetje zielig.

Ik bedoelde mijn post als positief kritisch, maar je bent blijkbaar snel op je tenen getrapt en geeft dan behoorlijk (onnodig) vinnige reacties. Jammer.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 13:53

"Ik durf rustig foto's van mijn les te tonen, omdat ik daar voor de volle 100 % achter sta. Daar mag van mij ook commentaar op komen, waar ik dan ook zo goed mogelijk antwoord op zal geven. Nu foto's plaatsen van jou en Woestijn en dan vervolgens niets meer, is niet commercieel omdat het plaatje nu voor de buitenwereld niet overtuigend is. Ook omdat we Woestijn niet kennen en niet weten hoe hij normaliter loopt. Misschien dat voor en na foto's van A8h een idee was geweest als de verbetering zo goed zichtbaar is?"

Zou je misschien dit wat meer duidelijker willen neerzetten?
Sta voor de volle 100% achter deze foto's, vindt het alleen jammer dat wat ik bij het zien van deze foto's niet over1 komt met wat andere zien..vandaar de reactie van leek..
Wat bedoel je precies met de zin: Nu foto's plaatsen van jou en Woestein en dan vervolgens niets meer...?
Dit zijn trouwens foto's van de 1e les...dus er is nog geen voor en na..

Ik probeer altijd zo duidelijk mogelijk te reageren..
Maar tot nu toe worden er maar op kleine stukjes een tegen reactie gegeven en niet op wat mijn gevoel is geweest en wat ik dus duidelijk probeer te maken..
Dit is zeker niet tegen jou.
Puur algemeen.

Over de kleine lettertjes:
Aangezien ik maar een Haf heb heb ik het idee dat veel mensen mij niet serieus nemen, tuurlijk probeer ik van iedereen wat te leren en sta ik open voor van alles (indien het paardvriendelijk is) ben tenslotte nooit te oud om te leren.