Larena (lusitano) 1e en 2de keer springles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:32

Poe Poe een iemand roept wat en de rest blert mee.... Misschien zijn dit juist goede oefeningen om een goede balans te vinden tussen paard en ruiter. Beestje leert nu wel hoe ze enge..rare dingen moet passeren met ruiter op de rug...
Vind het geen slechte oefening

Erg leuk beestje overigens Knipoog

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:38

enge dingen hoef je niet te springen.. een balans vinden? het paard kan waarschijnlijk bijna al niet eens goed zijn eigen balans vinden. Juist voor een cross moet een paard goed dresuurmatig gereden zijn,. ik zou als ik zijn eigenaresse was me focussen op dress, en of ik hem niet te veel belast in zijn vroege jaren. maargoed,. ieder zijn mening

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 00:38

Sorry dat ik toch reageer, dit is niet proffesioneel, zeker gezien het paard van mij komt.

Wij hebben met de :" Spaanse Schone" Knipoog
wel wat afgezien met haar in te rijden.

Ik vind t ook super dat ze t zo goed doet! OK dan!

Vinden jullie het echt goed om over zon boomstam zonder gladde bovenkant, te gaan oefenen?En dat zonder bescherming?

Als je het goed vind, prima.

Maar kun je je nu voorstellen dat ik ook wel eens de boot in ga met de door mij gegeven inruilgarantie?

louskeh

Berichten: 1151
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 00:52

Ja sorry,
Dit slaat ook echt nergens op...

kom op Dit is belachelijk!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 01:03

Tessebes schreef:
Het zou mijn keuze niet zijn, omdat het lichamelijk een vrij grote belasting is. Ze moet nog sterk worden, vergis je daar niet in. Ze kan er dan al zo stevig uit zien, maar dat komt door haar ras, niet door spieren. Doe het gewoon een beetje rustig aan, dan heb je langer plezier van je paard. Lachen


Hier ben ik t mee eens, zeker gezien de merrie echt vet was.
Dan moet je toch wel een beetje voorzichtig zijn.

Ik heb de fotos nog eens goed bekeken, en ik zag wel dat je peesjes gebruikte.

Maar ach, ik wil niet zeuren hoor!
Maar het was(is) zon gave merrie, zo eentje waar ik een speciale band mee had.

louskeh

Berichten: 1151
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 01:07

Natasha schreef:
Hier ben ik t mee eens, zeker gezien de merrie echt vet was.
Dan moet je toch wel een beetje voorzichtig zijn.

Ik heb de fotos nog eens goed bekeken, en ik zag wel dat je peesjes gebruikte.

Maar ach, ik wil niet zeuren hoor!
Maar het was(is) zon gave merrie, zo eentje waar ik een speciale band mee had.

Achter heeft ze geen bescherming.. maar goed haar keuze...

Diddles
Berichten: 371
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Paarden Land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 01:30

Mensen met paarden.
Zijn niet altijd paarden mensen.

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 06:53

Binko schreef:
Mensen met paarden.
Zijn niet altijd paarden mensen.



Dat is een mooie uitspraak!!

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:24

Natasha schreef:
Sorry dat ik toch reageer, dit is niet proffesioneel, zeker gezien het paard van mij komt.

Wij hebben met de :" Spaanse Schone" Knipoog
wel wat afgezien met haar in te rijden.

Ik vind t ook super dat ze t zo goed doet! OK dan!

Vinden jullie het echt goed om over zon boomstam zonder gladde bovenkant, te gaan oefenen?En dat zonder bescherming?

Als je het goed vind, prima.

Maar kun je je nu voorstellen dat ik ook wel eens de boot in ga met de door mij gegeven inruilgarantie?



Jaaaa idd! Eerst rijden ze een paard binnen 2 weken naar de kl*te en dan komen ze bij jou terug dat ie het niet meer doet!! Ik ken het!!
Ik vind dit echt niet kunnen nee!
Denk eerst eens aan de basis, stap, draf galop rechte lijnen, grondwerk en leer elkaar eens kennen totdat je beslist om over (vaste) hindernissen te gaan crossen, en het paard is idd dik, laat hem eerst afvallen, of in een goede conditie komen totdat je er echt mee gaat werken.
Ik vind dit echt belachelijk, ik kan er geen goed woord over zeggen, sorry.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 13:24

Natasha schreef:

Vinden jullie het echt goed om over zon boomstam zonder gladde bovenkant, te gaan oefenen?En dat zonder bescherming?

Als je het goed vind, prima.

We hebben die boomstam misschien 2x gedaan en dan weer wat ander bovendien heeft ze voor beenbeschermers en springschoenen aan.
En de bovenkant is glad het schors wat je op de foto ziet is er af en ligt naast de boomstam.
De man waar ik les van heb weet beslist wat hij doet en ik mag ook niet zo veel doen van hem gezien haar conditie en korte tijd onder het zadel.
En het is nog steeds een super merrie OK dan!
Je krijgt haar niet meer terug! Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door vicky op 27-07-04 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 13:35

horselover21 schreef:
Jaaaa idd! Eerst rijden ze een paard binnen 2 weken naar de kl*te en dan komen ze bij jou terug dat ie het niet meer doet!! Ik ken het!!
Ik vind dit echt niet kunnen nee!
Denk eerst eens aan de basis, stap, draf galop rechte lijnen, grondwerk en leer elkaar eens kennen totdat je beslist om over (vaste) hindernissen te gaan crossen, en het paard is idd dik, laat hem eerst afvallen, of in een goede conditie komen totdat je er echt mee gaat werken.
Ik vind dit echt belachelijk, ik kan er geen goed woord over zeggen, sorry.


Ze krijgt haar toch niet meer terug. Schijnheilig Het is een superbeestje en wil haar niet meer kwijt.
De basis zoals jij omschrijft ben ik wel mee bezig, onder begeleiding heb ik 2x per week dressuurles en voor de afwisseling 1x per week springles.
De enigste vaste hindernis is de boomstam voor de rest ligt alles los.
En zoals ik al eerder zij ik cross niet met haar ik heb zelfs nog geen pas gegalopeert op het springterrein! Alles gaat rustig aan en van de 45 min les stap ik er zeker 35 is dat nou overbelasting Verward
Afvallen moet ze ja maar dat wordt moeilijk als ze 24/7 in het land staat.
Of ik moet haar alleen zetten op een kaal stuk met waarschijnlijk het gevolg zandkoliek en dan zal ze toch wat krachtvoer moeten bij krijgen omdat ze regelmatig gereden wordt.
Maar goed het is jullie mening.
Ik ben zeker iemand die van mijn paarden houd ze staan er goed bij zien er goed uit en hebben een super leven en komen het hele jaar rond buiten op het land!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:11

Quote Vicky:
En het is nog steeds een super merrie
Je krijgt haar niet meer terug!
_________________

Ja he!

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:15

Tsja soms moet je de ruiters tegen de paarden beschermen, maar in dit geval het paard tegen de ruiter! Ach sommige mensen hebben hun verstand op een heeeeeeel donker plekje zitten.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:27

vicky schreef:
Ze krijgt haar toch niet meer terug. Schijnheilig Het is een superbeestje en wil haar niet meer kwijt.
De basis zoals jij omschrijft ben ik wel mee bezig, onder begeleiding heb ik 2x per week dressuurles en voor de afwisseling 1x per week springles.
De enigste vaste hindernis is de boomstam voor de rest ligt alles los.
En zoals ik al eerder zij ik cross niet met haar ik heb zelfs nog geen pas gegalopeert op het springterrein! Alles gaat rustig aan en van de 45 min les stap ik er zeker 35 is dat nou overbelasting Verward
Afvallen moet ze ja maar dat wordt moeilijk als ze 24/7 in het land staat.
Of ik moet haar alleen zetten op een kaal stuk met waarschijnlijk het gevolg zandkoliek en dan zal ze toch wat krachtvoer moeten bij krijgen omdat ze regelmatig gereden wordt.
Maar goed het is jullie mening.
Ik ben zeker iemand die van mijn paarden houd ze staan er goed bij zien er goed uit en hebben een super leven en komen het hele jaar rond buiten op het land!


Ik zeg ook niet dat je haar terug moet brengen maar idd de paarden moeten soms tegen de ruiters beschermd worden.. jij hebt het gevaar blijkbaar niet door.. dat is heel jammer want ik heb meerdere paarden gezien die op deze manier naar de kl*te gereden worden. Echt waar wees nou zuinig op haar, en op een schrale wei krijgen ze geen zandkoliek, je moet haar idd van het vette gras afhalen. En als jij zo hard met haar werkt, en vooral veel lest, zou ik haar zeker wel krachtvoer bijvoeren. Ik heb mijn mening gegeven, ik wens je veel plezier en lang levensgenot met dit paard toe.. wees voorzichtig met haar.
Kijk uit voor verzuring e.d. iets veroorzaken doe je sneller dan voorkomen.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:30

Goh.. nu gaat Marwszjeuh toch ook even commetaar leveren.. Heb me ingehouden, maar nu toch al 4 pagina's vol met gezeik..

Het boeit me geen zak hoe oud het paard is, wat voor bouw het is, hoe het loopt, de bescherming enzovoorts. Dat interesseert me echt NIKS!

Een paard dat net 2 weken onder het zadel is, is GEESTELIJK nog niet volgroeid. Dit kan dan heel zwaar vallen op zijn hersentjes en je hebt kans dat hij het de volgende keer niet meer doet. Omdat hij dan ineens verwart is. Groene paarden hebben vaak dagen dat ze ineens niks willen en snappen. De meeste noemen dit puberen, ik noem het geestelijk-overwerkt. Al gun je het paard dan minstens een dag rust zie je dat het de volgende dag al beter gaan. En met rust bedoel ik niet stil laten staan in zn hokkie van 3 bij 3. Maar ga een keer wandelen met hem in een bos. Minstens een half uur lekker wandelen met je paard. Of laat hem lekker rennen op een veld of in de bak. Gewoon een vrije dag waarop hij even tot zichzelf kan komen. En ik heb het dus over groene paarden, groene paarden hoeven niet altijd de jonkies te zijn. Ook een paard van 10 dat wordt in gereden is groen. Ookal is hij zo verkeersmak en kan je er zo op gaan zitten.

Dus ik heb er geen problemen mee dat je dit voor een keertje doet.
Maar ik hoop dat je niet van plan bent dit te blijven doen.
Ik hoop dat je eerst dressuurmatig het paard geestelijk naar het volwasse toegaat brengen. Zodat er ook een band onstaat tussen paard en ruiter en op die manier rustig en ontspannen af en toe kan gaan springen onder goede begeleiding, en het liefst met normale hindernissen. Zodat je het paard goed kan trainen op een goede afzet.
Zoals je ziet op de foto zet het paard, naar mijn mening veelste **laat af. Kunnen gevaarlijke ongelukken gebeuren met hindernissen die niet echt meegeven. Vooral met groentjes eerst trainen op de springkwaliteiten, en dan pas echt laten zien in het 'gevaarlijkere' deel.

Verder wens ik het koppel, dus paard en ruiter, nog veel plezier in de training. En ik hoop echt dat je wat hebt geleerd van al het 'gezeik' van de bokkers hier over jullie samen.

*typfout verbeterrd.
Laatst bijgewerkt door SnelleMarz op 27-07-04 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

o0Steffie0o

Berichten: 4578
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:33

Marwszjeuh schreef:
Goh.. nu gaat Marwszjeuh toch ook even commetaar leveren.. Heb me ingehouden, maar nu toch al 4 pagina's vol met gezeik..

Het boeit me geen zak hoe oud het paard is, wat voor bouw het is, hoe het loopt, de bescherming enzovoorts. Dat interesseert me echt NIKS!

Een paard dat net 2 weken onder het zadel is, is GEESTELIJK nog niet volgroeid. Dit kan dan heel zwaar vallen op zijn hersentjes en je hebt kans dat hij het de volgende keer niet meer doet. Omdat hij dan ineens verwart is. Groene paarden hebben vaak dagen dat ze ineens niks willen en snappen. De meeste noemen dit puberen, ik noem het geestelijk-overwerkt. Al gun je het paard dan minstens een dag rust zie je dat het de volgende dag al beter gaan. En met rust bedoel ik niet stil laten staan in zn hokkie van 3 bij 3. Maar ga een keer wandelen met hem in een bos. Minstens een half uur lekker wandelen met je paard. Of laat hem lekker rennen op een veld of in de bak. Gewoon een vrije dag waarop hij even tot zichzelf kan komen. En ik heb het dus over groene paarden, groene paarden hoeven niet altijd de jonkies te zijn. Ook een paard van 10 dat wordt in gereden is groen. Ookal is hij zo verkeersmak en kan je er zo op gaan zitten.

Dus ik heb er geen problemen mee dat je dit voor een keertje doet.
Maar ik hoop dat je niet van plan bent dit te blijven doen.
Ik hoop dat je eerst dressuurmatig het paard geestelijk naar het volwasse toegaat brengen. Zodat er ook een band onstaat tussen paard en ruiter en op die manier rustig en ontspannen af en toe kan gaan springen onder goede begeleiding, en het liefst met normale hindernissen. Zodat je het paard goed kan trainen op een goede afzet.
Zoals je ziet op de foto zet het paard, naar mijn mening veelste vroeg af. Kunnen gevaarlijke ongelukken gebeuren met hindernissen die niet echt meegeven. Vooral met groentjes eerst trainen op de springkwaliteiten, en dan pas echt laten zien in het 'gevaarlijkere' deel.

Verder wens ik het koppel, dus paard en ruiter, nog veel plezier in de training. En ik hoop echt dat je wat hebt geleerd van al het 'gezeik' van de bokkers hier over jullie samen.

hier heb ik niks aan toe te voegen

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:06

Marwszjeuh schreef:
Goh.. nu gaat Marwszjeuh toch ook even commetaar leveren.. Heb me ingehouden, maar nu toch al 4 pagina's vol met gezeik..

Het boeit me geen zak hoe oud het paard is, wat voor bouw het is, hoe het loopt, de bescherming enzovoorts. Dat interesseert me echt NIKS!

Een paard dat net 2 weken onder het zadel is, is GEESTELIJK nog niet volgroeid. Dit kan dan heel zwaar vallen op zijn hersentjes en je hebt kans dat hij het de volgende keer niet meer doet. Omdat hij dan ineens verwart is. Groene paarden hebben vaak dagen dat ze ineens niks willen en snappen. De meeste noemen dit puberen, ik noem het geestelijk-overwerkt. Al gun je het paard dan minstens een dag rust zie je dat het de volgende dag al beter gaan. En met rust bedoel ik niet stil laten staan in zn hokkie van 3 bij 3. Maar ga een keer wandelen met hem in een bos. Minstens een half uur lekker wandelen met je paard. Of laat hem lekker rennen op een veld of in de bak. Gewoon een vrije dag waarop hij even tot zichzelf kan komen. En ik heb het dus over groene paarden, groene paarden hoeven niet altijd de jonkies te zijn. Ook een paard van 10 dat wordt in gereden is groen. Ookal is hij zo verkeersmak en kan je er zo op gaan zitten.

Dus ik heb er geen problemen mee dat je dit voor een keertje doet.
Maar ik hoop dat je niet van plan bent dit te blijven doen.
Ik hoop dat je eerst dressuurmatig het paard geestelijk naar het volwasse toegaat brengen. Zodat er ook een band onstaat tussen paard en ruiter en op die manier rustig en ontspannen af en toe kan gaan springen onder goede begeleiding, en het liefst met normale hindernissen. Zodat je het paard goed kan trainen op een goede afzet.
Zoals je ziet op de foto zet het paard, naar mijn mening veelste **laat af. Kunnen gevaarlijke ongelukken gebeuren met hindernissen die niet echt meegeven. Vooral met groentjes eerst trainen op de springkwaliteiten, en dan pas echt laten zien in het 'gevaarlijkere' deel.

Verder wens ik het koppel, dus paard en ruiter, nog veel plezier in de training. En ik hoop echt dat je wat hebt geleerd van al het 'gezeik' van de bokkers hier over jullie samen.

*typfout verbeterrd.



*amen*

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 21:09

Dressuurmatig aan rijden blijft t allerbelangrijkste.
Zelfs een recreatieruiter wil dat zijn paard zo ontspannen mogelijk loopt, en zal dus toch op tijd dressuur moeten trainen.

Wij springen bijna nooit met onze handelspaarden, om deze reden.
er valt altijd dressuurmatig nog wat aan bij te spijkeren.
De kans op blessures is anders 3 dubbel zo groot.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 14:13

Natasha schreef:
Dressuurmatig aan rijden blijft t allerbelangrijkste.
Zelfs een recreatieruiter wil dat zijn paard zo ontspannen mogelijk loopt, en zal dus toch op tijd dressuur moeten trainen.

Helemaal mee eens dat blijft ook het belangrijkst maar het is niet zo dat je dan 7 dagen in de week in de bak hoeft te hobbelen.
Ik heb de luxe om op het strand te kunnen rijden en daar kan je super dressuur oefeningen doen.
Mooie oefening om met al die afleiding toch het koppie er bij te blijven houden Tong uitsteken

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:45

Hoe oud is het paardje eigenlijk? Dat wil ik liever eerst weten voor ik, net als alle anderen hier, ga lopen schreeuwen dat het teveel voor zo'n dier is en blablabla. Men wat kunnen jullie kort door de bocht reageren zeg Scheve mond.

En Natasha, als je er zo'n bijzondere band mee had, had je haar niet moeten verkopen. Ze is nu verkocht, dus niet meer jouw verantwoordelijkheid. Als handelaar moet je dat toch weten en daarmee om kunnen gaan.

Sorry hoor, maar de reacties hier zijn wel erg fel.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:49

Anoukie schreef:
Hoe oud is het paardje eigenlijk? Dat wil ik liever eerst weten voor ik, net als alle anderen hier, ga lopen schreeuwen dat het teveel voor zo'n dier is en blablabla. Men wat kunnen jullie kort door de bocht reageren zeg Scheve mond.


4 jaar Anouk

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:54

Ik sprong ook met Kyvaso toen hij pas 4 jaar was (misschien zelfs wel 3,5 jaar) Schijnheilig. Hij loopt nu toch Lichte Tour (als ik mij niet vergis), dus slechter is hij er niet van geworden.

Joh, die "hindernissen" uit dit topic zijn een lachertje qua hoogte. Zolang je je paard niet overvraagd en hij biedt het zelf aan, gaat hij er echt niet dood aan hoor!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:56

Anoukie schreef:
Ik sprong ook met Kyvaso toen hij pas 4 jaar was (misschien zelfs wel 3,5 jaar) Schijnheilig.


Maar hoe lang werd hij toen bereden? Daar gaat het hier om.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:06

Tessebes schreef:
Maar hoe lang werd hij toen bereden? Daar gaat het hier om.


Gaat het daar om in dit topic? Nog grotere onzin,...

Kief was op 20 maart 1992 geboren en kwam bij mij eind oktober 1995. Na 6 weken niets te hebben gedaan, zijn we hem zadelmak gaan maken. Ik denk dat we vanaf het moment dat hij zadelmak was, binnen een week of 4 al zijn gaan springen.

Kijk nou eens serieus naar wat de TS heeft "gesprongen", dat stelt qua hoogte en breedte niets voor! Een paard is niet van suiker gemaakt! Die beesten kunnen zelf de gekste bokkesprongen maken en er zijn zat paarden die uit de wei etc. springen (ook 1, 2 en 3 jarigen, zelfs veulens weet ik uit ervaring!).

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 17:19

Anoukie schreef:
Gaat het daar om in dit topic? Nog grotere onzin,...


Nee die reacties die volgens jou te kort door de bocht zijn gaan daar over.

Citaat:
Ik denk dat we vanaf het moment dat hij zadelmak was, binnen een week of 4 al zijn gaan springen.


Nou, dat vind ik niet verstandig. Mijn keuze zou het niet zijn iig.

Citaat:
Kijk nou eens serieus naar wat de TS heeft "gesprongen", dat stelt qua hoogte en breedte niets voor!


Vaste hindernissen vind ik niet echt iets om mee te beginnen, neem dan een simpel balkje.

Citaat:
Die beesten kunnen zelf de gekste bokkesprongen maken en er zijn zat paarden die uit de wei etc. springen (ook 1, 2 en 3 jarigen, zelfs veulens weet ik uit ervaring!).


Ja, maar dan zat er niemand op hun rug neem ik aan. Knipoog