Larena (lusitano) 1e en 2de keer springles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 15:10

Oh jemig. Het spijt me wel, maar dit is echt jammer. Prima, jouw paard. Maar ik vind het niet eerlijk tegenover het dier. Ga er eerst lekker dressuurmatig mee aan de slag, leg een basis en neem wat grondbalken mee als je zo graag ergens overheen wilt stappen, draven of hobbelen.
En ALS je dan al dit soort dingen ermee wilt doen, zorg dan in elk geval voor fatsoenlijke bescherming ipv een peesbeschermer.
Kijk eens naar die foto van die boomstam, wie doet dat nou stappend met een paard wat NET een paar weken onder het zadel is?

Sorry hoor, ik flikker van mijn stoel.
Maar vooral doen waar je zelf zin in hebt, ik vind het ronduit zonde en sneu.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:14

Ben het helemaal eens met Carlaa
2 wkn onder het zadel en dan al SPRINGEN?
Mijn paard vind ook alles best, heb hem ook zelf ingereden en ook hij zou bij 2wkn al wel springen als ik dat vroeg.

Maar als een paard gewoon zonder te weigeren iets doet is het nog niet zo dat het GOED is voor het paard! Jammer dat sommige mensen geen verschil tussen geestelijk en lichamelijk kunnen zien.
Je hebt een hardstikke leuk en leergierig paard zo te zien! Maar denk verder dan nu, want anders heb je over een tijd een paard dat niets meer doet en waarschijnlijk ook lichamelijke problemen krijgt.
Jammer!!!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:22

Ik ben het met Carla en Nina eens.
En als je dan tóch heel graag wil springen, ga er dan vanuit galop of draf overheen, dat scheelt je paard weer benen.. >;)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:23

Mensen, mensen, hier wordt 50 keer hetzelfde gezegd, ik denk dat de TS nu al wel door heeft wat het gros van Bokt er over denkt.
Stelletje papegaaien... Rolleyes

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:26

Sorry, ieders eigen mening, maar ik ben het compleet met Carlaa eens Scheve mond

Die van mij is 3 en net zadelmak (nou ja als hij wordt goedgekeurd is hij van mij Schijnheilig ) en hem zie ik dit niet doen, misschien redt hij zich wel, maar het is nog zo'n ukkie ook al is die dan een jaar ouder, wes aub voorzichtig met je paard, hij moet zijn hele leven nog mee Lachen

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:38

Indra, iedereen wil graag zijn mening geven. Dat heb jij net ook gedaan en dat doen anderen ook. Of ze het er nou wel of niet mee eens zijn.

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 18:53

Carlaa schreef:
Indra, iedereen wil graag zijn mening geven. Dat heb jij net ook gedaan en dat doen anderen ook. Of ze het er nou wel of niet mee eens zijn.


Tuurlijk is dat.
Maar als echt iedereen het zegt dan word het gewoon niet meer leuk.
Net zoals Idra zei.. dan zitten we elkaar gewoon na te praten.
Maar ik weet zeker wij kunnen hier jaren lang discusies over hebben en we zullen elkaar toch nooit gelijk geven allemaal.
Dus ik denk dat ze het nu ook wel weet.

En het eenige wat hier word gedaan is commentaar geven.
Geen aardig commentaar.
En dan zeggen jullie wel dat je hier maar niks moet plaatsen.
Maar dan heeft iedereen ook het recht om iets te plaatsen.
Maar ik weet toch wel heel zeker dat Bokt.nl niet is gestart om ruzies te maken en een enal gekat tegen elkaar
En er staat ook het gezelligste paardenforum van het hele beneluxe.

Maar ik houd nu op want ik kan hier uren lang doorgaan Schijnheilig

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:21

Het leven bestaat niet alleen uit complimentjes hoor.
Ik zoek hier ook absoluut geen ruzie en wil niemand aanvallen maar ik vind dit gewoon heel erg zonde voor dit paard!
En de meeste die commentaar geven zeggen het echt niet om TS te kl*ten hoor!

Maargoed ff voor TS
Je zou nu beter kunnen stoppen met springen en over een klein jaartje pas weer beginnen. Probeer eerst gewoon die basis erin te hebben, lekker spiertjes kweken! Rustig aan dus Lachen
Verder is het nogmaals een heel leuk beest om te zien hoor!!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:24

Hee, leuk, bij de Voorruiters! Daar ga ik binnenkort ook crossen. En les van Eric zo te zienl die is echt goed, hè! Die heeft echt alles gewonnen wat er te winnen valt op cross-gebied . Zit je in de woensdag les? En ik zag je vandaag nog bij ons op stal Lachen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 20:52

Pasja schreef:
Tuurlijk is dat.
Maar als echt iedereen het zegt dan word het gewoon niet meer leuk.
Net zoals Idra zei.. dan zitten we elkaar gewoon na te praten.
Maar ik weet zeker wij kunnen hier jaren lang discusies over hebben en we zullen elkaar toch nooit gelijk geven allemaal.
Dus ik denk dat ze het nu ook wel weet.

En het eenige wat hier word gedaan is commentaar geven.
Geen aardig commentaar.
En dan zeggen jullie wel dat je hier maar niks moet plaatsen.
Maar dan heeft iedereen ook het recht om iets te plaatsen.
Maar ik weet toch wel heel zeker dat Bokt.nl niet is gestart om ruzies te maken en een enal gekat tegen elkaar
En er staat ook het gezelligste paardenforum van het hele beneluxe.

Maar ik houd nu op want ik kan hier uren lang doorgaan Schijnheilig


Het is ook een forum>>dat betekent niet alleen complimentjes geven. Als je geen kritiek wilt, moet je geen foto's plaatsen van een springend paard die amper zadelmak is!! Zo simpel is het!!

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:25

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties en wil er aan toevoegen dat JUIST een lusitano zo veel wil meewerken, dat je die tegen zichzelf moet beschermen. Paarden hebben nu eenmaal geen verstand van spieropbouw en duurzaamheid.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 09:56

missmuts schreef:
Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties en wil er aan toevoegen dat JUIST een lusitano zo veel wil meewerken, dat je die tegen zichzelf moet beschermen.


Idd, en daarom springt ze ipv te weigeren. Ook zijn barokke paarden zoals Lusitano's pas laat rijp, zo rond hun 6de, dus om dan na 2 weken onder het zadel al te gaan springen, nee, daar kan ik geen begrip voor opbrengen.

Dominque

Berichten: 436
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 10:24

ach, ik zie het probleem niet, je paardje vind dit geloof ik leuk *LOL* en na twee weken kan je best dingetjes proberen, worden ze iig braaf van en leren ze veel! Zo lang dit met beleid gebeurt (je zegt het zelf al, stappend). Natuurlijk niet elke dag doen en geen hindernissen van een meter, je wilt haar ook gewoon dressuurmatig voor elkaar krijgen. Maar ik vind het goed dat je je paard deze dingen ook leert te doen, en dan houden ze lol in het werk! Van een bosrit leren ze ook heel veel, heb je altijd profijt van later! Niet overvragen maar het gewoon leuk houden voor jouw diertje!
(onze paarden lopen na 2 weken ook in het bos en dan proberen we ook een keer een boomstammetje, dat vinden die beestjes leuk, gewoon om ze aan allerlei dingen te laten wennen, ja, ook mijn intermediare 1/juniorenpaard heeft zo vanalles geleerd.)

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:22

Reenarulez schreef:
Al zou het paard er in zn hoofd al wel klaar voor zijn, is het toch ook gewoon niet goed om met een paard dat amper bereden is (neem ik aan, als het meer dan 10 keer is heb ik er zoizo mijn twijfels bij, iedere dag rijden op een groen paard Scheve mond) te gaan springen Verward

*amen*

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:27

Dominque schreef:
ach, ik zie het probleem niet, je paardje vind dit geloof ik leuk *LOL* en na twee weken kan je best dingetjes proberen, worden ze iig braaf van en leren ze veel! Zo lang dit met beleid gebeurt (je zegt het zelf al, stappend). Natuurlijk niet elke dag doen en geen hindernissen van een meter, je wilt haar ook gewoon dressuurmatig voor elkaar krijgen. Maar ik vind het goed dat je je paard deze dingen ook leert te doen, en dan houden ze lol in het werk! Van een bosrit leren ze ook heel veel, heb je altijd profijt van later! Niet overvragen maar het gewoon leuk houden voor jouw diertje!
(onze paarden lopen na 2 weken ook in het bos en dan proberen we ook een keer een boomstammetje, dat vinden die beestjes leuk, gewoon om ze aan allerlei dingen te laten wennen, ja, ook mijn intermediare 1/juniorenpaard heeft zo vanalles geleerd.)


Een boomstammetjes in het bos af en toen springen, vind ik iets heel anders dan na 2 weken onder het zadel 2 springlessen mee te springen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:32

Ik snap eigenlijk niet eens dat die instructeur er niets van heeft gezegd. Nou ja, soms gaan de centen voor het welzijn van het paard blijkbaar.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:42

Die persoon wil het hier liever niet zelf schrijven, maar ik moest toch wel even lachen om haar opmerking:

anonieme bokker schreef:
Dat is geen springen, dat je je paard moedwillig over een "ding" laten struikelen


Misschien niet de alleraardigste opmerking, maar eerlijk gezegt...

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 11:43

Haha!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:45

Jongens toch!
Ook al is het misschien wat vroeg. Het paard is wel 4 (dus geen 3) en het kijkt alsof hij/zij het leuk vindt.
En het lijkt me ook niet dat ze meteen 3x in de week aan het springen gaat. En ook al is het paard pas 2 weken onder het zadel, misschien is er daarvoor wel veel aan de longe gewerkt. En met jonge paarden wordt ook vaak al vrijgesprongen.

Ik denk dat het dus allemaal wel meevalt.
En Vicky, leuk paardje, al val ik nog steeds meer op schimmels Knipoog

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 12:55

wiljemijn schreef:
gaaf joh....ik wil daar al jaren een keer springen/crossen, elke keer problemen met paard/pony....jaloers hoor, gaaf!!!!! waneer zijn die lessen kom ik een keer kijken, zag gisteravond wel wat rijden daar in t land.....was dat je les???

Zou kunnen er zijn lessen op van dinsdag tot vrijdag iedere avond.
De springlessen zijn op het gras en dressuur gewoon in de bak.
Ik les op donderdagavond om 19.00 deze week om 19.45 dan is het springen en dressuur is op vrijdag om 17.30.
Kom gezellig is een keer langs!
En je kan ook lid worden voor zomers voor alleen de crosslessen.
Het is echt gaaf heb eerst met een ander gesprongen is echt leuk! OK dan!

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 13:10

Even een reactie op het commentaar van de vorige pagina`s.
Ik heb haar om exact te zijn sinds 4-7 ze was toen een paar keer onder het zadel geweest en al regelmatig gelongeerd.
Ik ben haar daarna rustig aan gaan rijden waaronder veel lange rechte stukken op de straat. Vanaf de eerste week dat ik haar heb krijg ik iedere week priveles met haar.
De 15de ben ik voor het eerst met haar naar de springles geweest in overleg met beide instructeurs. Ze heeft toen echt niet veel gedaan, ik mocht van erice niet eens meer doen!
De ene foto waar ze over de biels heen sprong was echt maar 1 biels hoog kijk maar goed op de foto! En ook direct daarna ben ik gelijk gestopt met die les.
Verder gaat de les erg rustig en opbouwend en onder goede begeleiding.
Ik weet als je hier foto`s plaatst dat je dan commentaar krijgt prima, maakt mij ook niet dan had ik ze niet moeten plaatsen.
Ik les naast mijn prive dressuurles ook nog 1x in de week bij de vereniging mee in de dressuurles dus goede begeleding is er zeker.
Ik ben misschien een stuk makkelijker dan de meeste hier op bokt.
Maar daarom doe ik het toch niet verkeerd?
Al mijn pony`s zijn super braaf en kijken echt niet op of om van vrachtverkeer e.d. en komen overal.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 13:11

Ze is inmiddels ook al 2x op het strand en in de duinen geweest is dat dan ook niet goed?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:24

vicky schreef:
Ze is inmiddels ook al 2x op het strand en in de duinen geweest is dat dan ook niet goed?


Het zou mijn keuze niet zijn, omdat het lichamelijk een vrij grote belasting is. Ze moet nog sterk worden, vergis je daar niet in. Ze kan er dan al zo stevig uit zien, maar dat komt door haar ras, niet door spieren. Doe het gewoon een beetje rustig aan, dan heb je langer plezier van je paard. Lachen

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 13:53

Tessebes ik doe ook zeker rustig aan met haar.
Maar ik wil gewoon overal met haar heen word ze alleen maar braaf van.
Ik moet wel zeggen dat de duinen maar 1km waren en verder alleen strand.

meggiemeg

Berichten: 12219
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:58

het strand als het nog nat is van het water is niet een te zware belasting alleen de duinen kunnen erg mul zijn en dan is dat dus wel te zwaar. het is heel fijn dat je paard het goed oppakt en dat die zo lekker braaf is alleen moet je wel oppassen dat die niet gaat blokkeren omdat er te veel in een te korte tijd op m af is gekomen, dan ben je veel verder van huis, doe het lekker rustig aan je hebt tijd genoeg om vanalles te doen met m en dan kun je veel langer plezier hebben met m. de bespiering moet nog groeien en dat duurt aardig lang.