Jamaica at work

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 12:04

stef schreef:
Als ik mijn binnenhand opzij breng, en zij buigt om mijn binnenbeen moet ik mijn hand toch ergens laten aangezien de teugel anders helemaal los valt.

Nee hoor, je hand hoeft nergens heen als je paard inbuigt, die kun je laten staan of terugzetten naast je andere hand.

Citaat:
Lovely, zadelprobleem is bekend, zoals ik al zei

Dan is het goed, maar zoals je zelf ook wel weet is 'een beetje passend' niet goed genoeg.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 12:25

Lovely"]
[quote="stef schreef:
Als ik mijn binnenhand opzij breng, en zij buigt om mijn binnenbeen moet ik mijn hand toch ergens laten aangezien de teugel anders helemaal los valt.

Nee hoor, je hand hoeft nergens heen als je paard inbuigt, die kun je laten staan of terugzetten naast je andere hand.

[/quote]

Als zij inbuigt en in verander mijn handpositie niet, heb ik toch geen aanleuning meer? Verward

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 13:07

Nog even over dat zadel: een "beetje passen" is genoeg om heel vervelende rugklachten te veroorzaken bij je pony. Ik snap werkelijk niet dat je er nog mee doorrijd Verward Niet zeggen kunststof is soepeler want dat zijn smoesjes Hij pas niet=daar hoor je niet mee te rijden. Hoe kun je nu 2 pagina's lang serieus op rijtechnise problemen ingaan terwijl je zadel zo slecht ligt dat een pony er nooit ontspannen onder kan/zal lopen???????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 15:34

Maar Debo, denk zelf dan eens aan je toekomst.... Als je serieus verder wilt westernrijden, zul je toch naar die enkelhandige teugelvoerig toe willen gaan? Hoe ga je die stap maken als je ongelijke handen als basis gaat nemen? Dat geeft een extra (en moeilijke!) tussenstap om straks over te stappen op shanks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:07

stef"]
[quote="Lovely"][quote="stef schreef:
Als ik mijn binnenhand opzij breng, en zij buigt om mijn binnenbeen moet ik mijn hand toch ergens laten aangezien de teugel anders helemaal los valt.

Nee hoor, je hand hoeft nergens heen als je paard inbuigt, die kun je laten staan of terugzetten naast je andere hand.

[/quote]

Als zij inbuigt en in verander mijn handpositie niet, heb ik toch geen aanleuning meer? Verward
[/quote]
Het is belangrijk dat je paard leert om zelf de buiging en stelling te onderhouden, in plaats van dat jij probeert om je paard met de hand in stelling/buiging te houden. Het heeft allemaal te maken met het zelf vinden van evenwicht, enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 16:30

Uiteindelijk zul je er ook naartoe gaan dat je die binnenhand helemaal niet meer nodig hebt om stelling te vragen. als je op 1 hand gaat rijden later, HEB je ook geen binnenhand meer.

In eerste instantie is het echter alleen maar goed om je binnenhand te gebruiken om e.e.a. duidelijk te maken. Trekken is echter nooit goed.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 17:17

narretje schreef:
Nog even over dat zadel: een "beetje passen" is genoeg om heel vervelende rugklachten te veroorzaken bij je pony. Ik snap werkelijk niet dat je er nog mee doorrijd Verward Niet zeggen kunststof is soepeler want dat zijn smoesjes Hij pas niet=daar hoor je niet mee te rijden. Hoe kun je nu 2 pagina's lang serieus op rijtechnise problemen ingaan terwijl je zadel zo slecht ligt dat een pony er nooit ontspannen onder kan/zal lopen???????????


Hij is op de schouder wat aan de smalle kant, dat klopt, maar niet dusdanig dat ze er drukkingen van krijgt of er enigzinds op reageert. In mijn les rij ik met het equiflex zadel van mijn instructrice. Dit ligt er als gegoten op, en ze loopt met dat zadel niet beter of slechter dan met dit zadel.
Ik ga trouwens niet op rijtechnische problemen in, naar mijn idee zijn we lekker op weg. Tuurlijk zijn we er nog lang niet, maar dat komt allemaal wel.
Het enige waar ik op inga zijn de adviezen die gegeven worden om die beter te begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:46

Sonja schreef:
Maar Debo, denk zelf dan eens aan je toekomst.... Als je serieus verder wilt westernrijden, zul je toch naar die enkelhandige teugelvoerig toe willen gaan? Hoe ga je die stap maken als je ongelijke handen als basis gaat nemen? Dat geeft een extra (en moeilijke!) tussenstap om straks over te stappen op shanks.



hmmm nee sorry heb ik geen moeite mee, ik kan ry op 1 hand (in de stap en galop draf nog niet dan moet ik hem nog te veel remmen) rijden met t zelfde effect. ben erg benieuwd naar hoe jij rijd altijd leuk te zien hoe een ander t doet, maar dit is mij zo geleerd Verward en door een profesionle gediplomatisreede instructrise, dus neem aan dat dit ook een goede methode is... Verward

Nouja voor mij werkt ie in elkgeval prima Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 23:11

er zijn ontzettend veel wegen naar rome en het is aan elk individu om uit te vinden welke methode er bij jou en je paardje past.
Is niks mis mee (toch??)

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:22

ziet er goed uit hoor stef.
Toen ik ooit eens een paar maandjes de overstap naar western heb gemaakt mocht ik mijn buitenhand niet optillen.
Ik moest eigenlijk volgens de basis van de gewone dressuurrijden,naar je buitenteugel toe. binnenteugel liefste in een boogje laten hangen en het paard laten draaien door het begrenzen van de buitenteugel.
Ik vond dat een erg fijne manier die zacht is en geen grote overstap was vanuit het engels Haha!

wanneer je een binnen (of buitenhand) gaat optillen krijg je koppie's die heel erg snel gaan kantelen.
Mij is geleerd dat een binnehand alleen maar opzij of naar voren mag maar nooit omhoog of terug mag werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 21:34

Debo schreef:
ben erg benieuwd naar hoe jij rijd altijd leuk te zien hoe een ander t doet, maar


Je bent van harte welkom om een keertje langs te komen, kun je mijn fjordenbaal eens proberen!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 22:02

Ik vind dat het paard nog te veel op de voorhand loopt.
Daarbij wordt dan ook al het hoofd naar beneden gevraagd gezamelijk met een gestrekte arm achter het been.

Ik heb ook diverse instructeurs gehad (western en engels) maar wat ik bij het western nooit begrepen heb is die lage hand houding.
Hiermee werk je gewoon het paard op de voorhand.

Na mijn les bij antoine de bodt ben ik mijn handen hoger gaan houden, neem ik contact met de mond en drijf hier tegen aan.
I het begin hield ik op de volte mijn binnenhand hoog!. Mijn paard kon niet niet op de binnenkant vallen.

Naarmate de oefening beter ging kon ik ijn hand weer laten zakken.
En had ik genoeg aan minimale druk van benen , handen en gewicht.

Met de 'hogere ' handhouding werk je in principe ook al naar het op 1 hand rijden.
Anders ben je nu eerst laag en moet je straks weer omhoog Verward .

Overigens zie je op die snelle foto wel mooi front en achterhand gebruik.

Maar ik weet het paardrijden is moeilijk en vanaf de kant ziet het er altijd makkelijker uit.
Ik heb dan ook genoeg 'problemen' met mijn fjord. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:29

stef schreef:
Als ik mijn binnenhand opzij breng, en zij buigt om mijn binnenbeen moet ik mijn hand toch ergens laten aangezien de teugel anders helemaal los valt.


Is al een keer gequoted, maar ik wil even ingaan op wat je hier precies zegt (niet kwaad bedoeld verder, gewoon om je te helpen): Je vraagt met spanning op je binnenteugel of Jamaica haar hoofd wil inbuigen. Doet ze dat niet, dan vraag je het nog een keer met je teugel. Vervolgens buigt ze inderdaad in, de teugel komt slap te hangen en jij haalt je hand naar achteren om weer spanning op de teugel te hebben.

Bij western rijden is er inderdaad het ideaalbeeld van een ontspannen paard aan een slap teugeltje. Voor dat zover is moet er inderdaad eerst met een wat duidelijkere aanwijzingen het juiste frame verkregen worden. Ook in de beginfase van de training zijn dit echter steeds Aanwijzingen en niet zozeer Aanleuning. Een aanwijzing houdt in dat jij in je binnenteugel knijpt, desnoods je hand even opzij beweegt om de juiste weg te wijzen (en onbewust meteen de juiste gewichtshulp te geven) en als je paard reageert weer los te laten - hij heeft immers de aanwijzing opgevolgd. Door dat signalen geven - en bij opvolging weer loslaten! - leert je paard na verloop van tijd om zich binnen het frame van jouw signalen te bewegen. Dus jij pakt de teugels op, het paard geeft na en blijft in dat frame tot jij het signaal geeft dat er nu stelling gevraagd wordt. Paard buigt in en blijft zo lopen tot jij zegt dat er nu stelling naar de andere kant gevraagd wordt, enzovoorts enzovoorts. Westernrijden is een voor de ruiter energiebesparende rijvorm omdat je paard zichzelf steeds onderhoudt, zowel qua hoofd-halshouding, stelling, buiging en tempo.

Dit is voor het paard heel logisch, omdat je hem onbewust door dat weer loslaten steeds beloont voor het opvolgen van de signalen. Jij vraagt stelling, hij geeft het en jij laat hem daar vervolgens vrij in. Wat jij doet met Jamaica is een wat ongelukkige mix van western en gewone dressuur: In de lange stukken mag het gas erop en zijn de teugel los, maar als je met afwenden vraag je met de teugels en laat je vervolgens niet los om haar het frame te leren, maar wil je haar met 'aanleuning' in dat frame vasthouden. Zij reageert op jouw teugelsignaal door af te buigen, maar vervolgens wordt ze niet op dat afbuigen beloond want die teugel staat nog steeds aan. Dus A) ze leert niet wat de bedoeling is en B) ze zal moeite hebben om naar fijne teugelhulpen te luisteren omdat die soms aan blijft staan terwijl ze al lang reageerde. Wat bedoel je dan? Door haar op de lange stukken met los teugeltje te rijden en in de figuren op eenzijdige aanleuning te rijden zal Jamaica al snel moeilijk van de hoefslag komen, simpelweg omdat ze daar tenminste snapt wat je bedoelt (je 'pest' haar daar immers niet met teugelhulpen?). Ook eenhandig rijden zal moeilijk gaan als je nu al steeds probeert een aanleuning op die binnenteugel te onderhouden. En omdat je een enkelzijdige aanleuning wil onderhouden, zal je zit steeds slechter worden (je draait jezelf immers steeds naar binnen terwijl je schouder omlaag wordt getrokken door de teugel), waardoor fijne signalen geven op zijn beurt steeds moeilijk wordt. Dat je op haar beurt Jamaica scheef rijdt door met 1 teugel in aanleuning te rijden, spreekt voor zich. Om die 'aanleuning' te creeren die jij in je hand voelt, moet ze namelijk tegendruk geven, en die kan ze alleen geven door de buitenhals spieren aan te spannen -> en dus in feite een verkeerde stelling aan te nemen, terwijl je dat misschien niet eens ziet. Dan gaan plotseling schouders naar buiten of achterhanden vallen de verkeerde kant op.

-------

Ik zou als ik jou was dit zadel wegleggen tot je een echt passend zadel hebt, omdat je Jamaica op die manier alle kans geeft om goed te reageren op jouw signalen (als haar schouders knel zitten kan ze dat eenvoudigweg niet, hoe graag ze ook wil) en omdt jij dan niet meer enkelzijdige aanleuning kunt eisen (dan glip je er namelijk aan de binnenzijde vanaf Haha!). Vervolgens zou ik rijden met de volgende mantra's in je hoofd:

1. Westernrijden = signaalrijden
2. Signaalrijden betekent Minder = Meer
3. Een signaal dient om Jamaica het frame te laten zien
4. Beloon Jamaica door haar dat frame zelf te laten onderhouden

In praktijk betekent dat:
5. Signaal - reactie - loslaten

En deze vier punten gelden voor alle hulpen die je het paard geeft: teugelhulpen (zowel direct and indirect), stemhulp, been-, gewichts- en zithulp. Signaal - reactie - loslaten. Ook goede westernruiters die een echte aanleuning op de teugels hebben, werken nog steeds met signalen, die minuscuul gegeven worden, waarna ook weer minuscuul nagegeven wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 08:00

Cowgirl schreef:
Ik vind dat het paard nog te veel op de voorhand loopt.
Daarbij wordt dan ook al het hoofd naar beneden gevraagd gezamelijk met een gestrekte arm achter het been.

Ik heb ook diverse instructeurs gehad (western en engels) maar wat ik bij het western nooit begrepen heb is die lage hand houding.
Hiermee werk je gewoon het paard op de voorhand.

Na mijn les bij antoine de bodt ben ik mijn handen hoger gaan houden, neem ik contact met de mond en drijf hier tegen aan.
I het begin hield ik op de volte mijn binnenhand hoog!. Mijn paard kon niet niet op de binnenkant vallen.

Naarmate de oefening beter ging kon ik ijn hand weer laten zakken.
En had ik genoeg aan minimale druk van benen , handen en gewicht.

Met de 'hogere ' handhouding werk je in principe ook al naar het op 1 hand rijden.
Anders ben je nu eerst laag en moet je straks weer omhoog Verward .

Overigens zie je op die snelle foto wel mooi front en achterhand gebruik.

Maar ik weet het paardrijden is moeilijk en vanaf de kant ziet het er altijd makkelijker uit.
Ik heb dan ook genoeg 'problemen' met mijn fjord. Haha!


zie je ben niet de enige die zo rijd Haha! Bloos Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:16

Maar als je goed naar Antoine luistert en ook kijkt hoe hij zelf rijdt, dan zul je zien dat ook hij die hoge binnenhand alleen als correctie gebruikt. En vergis je niet, het is een stevige correctie hoor. Het is niet alleen het liften van je eigen schouder om die van het paard te ontlasten, maar denk voor de grap ook eens wat dat bit in de mond van het paard doet....
Antoine gebruikt deze manier om te voldoen aan die eerste basis (waar veel ruiters helaas al niet doorheen komen): rechtrichten.
Daarna mag die hand echt niet meer omhoog, maar promoot hij juist het met 2 handen wijzen waar je naartoe gaat, op gelijke hoogte.

Dus vraag jezelf eens af waarom je die ene hand zo lift. Heb je dat echt nog wel nodig? Is je paard niet recht? Valt hij zo over z'n binnenschouder? En zo ja, waarom doet ' ie dat dan?

Rosielover

Berichten: 75
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 17:56

Mooi paardje hoor stef jamaica is een schat en honey ook ik zie je nog wel een keer suc6 groetjes Iris je weet wel joell en iris die op mup reden nu niet meer hoor ben veel te groot