Nikita @ work

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shabash

Berichten: 377
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:22

Tessebes"]
[quote="Magique schreef:
Wat kunnen jullie toch weer veel commentaar geven op één foto
oud zeer Verward


En dan weet jij nog de meest zinloze opmerking te maken, knap hoor! OK dan!
[/quote]
*LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

Mark ik had het op het andere forum al gezegd maak eerst eens die beugels langer. Natuurlijk is het niet leuk om negatieve reacties te krijgen. Je hebt het hier weer geprobeerd maar helaas weer geen positieve reacties. Laat hem hier nou gewoon staan En doe wat met de tips die je krijgt. We wachten op betere foto's van je want je kan het best Knipoog

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:47

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het wel met de meeste reactie eens ben.
Wat ik je wel nog wil meegeven. Je laat zien dat je er hard aan werkt om beter te worden en dat vind ik helemaal goed. Helaas verliezen we dan wel eens het doel uit het oog en rijden alleen nog maar "voor de mooi". Ik denk dat veel mensen dat hier zullen beamen en dat menigeen dat wel eens is overkomen.
Mijn tip is echter om je paard eerst naar de ontspanning te rijden. Dat is veel knapper dan hem aan de teugel hebben lopen en je bouwt er een veel mooiere band mee op, namelijk een band die is gebaseerd op wederzijds respect. Pas op dat moment zal je paard voor jou willen werken en dan zul je het verschil voelen.

Ik heb jarenlang met mijn paard "gevochten", me afgevraagd waarom het allemaal niet gings zoals ik het wilde en met een licht gevoel van jaloersheid gekeken naar de dressuurruiters (oa bij ons op stal) met superpaarden waarbij het allemaal gewoon maar ging. Op een gegeven moment ging me dat opbreken en wilde ik zo niet verder gaan. En mijn paard ook niet, want hij deed steeds minder voor me.
Ik heb toen besloten om het over een andere boeg te gooien en alleen nog maar ontspannen te rijden, zowel voor mijn paard als voor mij. Ik reed immers voor mijn plezier en ontspanning. Ik heb me afgesloten voor alle andere ruiters, simpelweg door er op een andere manier naar te gaan kijken.
Ik ben toen begonnen met vwnw rijden, dus lekker met de neus over de grond (weken/ maanden achter elkaar alleen maar vwnw) Nu ben ik mijn paard weer gaan oppakken, maar rijd alleen dressuurmatig op het moment dat hij aangeeft dat hij er klaar (los genoeg) voor is en ik moet je zeggen dat dat moment steeds sneller en sneller komt. En zelfs op die momenten vraag ik niet zoveel van voren, maar zorg er wel voor dat hij alert op mijn been is en voren blijft bewegen.
Ik ben in geen jaren meer zo blij geweest met mijn paard. Hij draagt veel beter, showt weer en kan zich nu pas echt goed ontspannen. Hij is weer bereid om voor mij te werken en nogmaals: met en op die basis bereik je veel meer.

Veel succes verder en je komt er wel. Iedereen maakt fouten, dat is menselijk.

edit: Ik geloof zelfs dat jouw paardje familie is van de mijne. Wie weet hebben ze ook dezelfde streken en kan mijn oplossing jou een hoop frustraties besparen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 16:53

Er is al veel gezegd. Ik wil nog wel even kwijt dat Nikita er op de foto in je profiel echt veel beter uit ziet dan op de foto die je nu plaatst. Misschien kun je ons vertellen wat daar de reden van is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:03

Spikkel heeft een blessure aan haar rug/schouder gehad, waardoor ze een tijdje stil heeft gestaan.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:38

Toch is dit niet een plaatje dat ik verwacht bij een paard dat een tijdje stilgestaan heeft... En vooral niet vanwege een blessure wat betreft rijden. Ik vind haar (net als Maya overigens) erg iel geworden, ingevallen flanken... Een paard dat stilstaat zet eerder uit dan dat het inzakt lijkt me.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:24

Jammer dat mark zelf niet meer reageerd. Kan ik me ergens heeeeel erg goed voorstellen. Hij doet niet 100% zijn best, maar ik denk wel 1000%. Ik denk dat veel mensen hier jaloers kunnen zijn op hoe Mark zich in korte tijd alles heeft weten aan te leren. Ik denk dat hij er met goede begeleiding er wel komt, alleen duurt dat denk ik iets langer dan Mark in eerste instantie voor ogen had.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:29

Vind em er maar gespannen uitzien, niet alleen paard maar ook ruiter. Maar ik ken ze niet en weet ook niet hoe het eerder was maar goed, dit is mijn mening.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:49

MiraMar schreef:
Waar ik benieuwd naar ben, Mark, is hoe je zélf vindt dat het nu gaat!

Ik hoop dat je je doelen bereikt, maar ik denk dat als je iets minder ambitieus bent of er althans iets minder direct voor uitkomt, je veel minder negatieve reacties uitlokt!
Overigens denk ik dat je echt wel het beste voor je paard wilt en er ook echt serieus mee bezig bent onder begeleiding, maar nogmaals: iets minder hard roepen zet minder kwaad bloed (en ik heb in principe niet de indruk dat je er op uit bent om mensen uit te lokken?! Verward )


ik ben ook benieuwd hoe jij het zelf vind gaan Mark. Misschien heb je deze foto geplaatst omdat je vind dat de houding van jouw paard hier mooi op is? Verward ik ben het met de meeste mensen eens dat het beeld helaas niet vooruit is gegaan sinds ik je de laatste keer heb zien rijden, het lijkt alsof je erg aan de wedstijdhouding aan het werk bent terwijl de BASIS begint bij de juiste houding van de ruiter! en die mist heel erg op deze foto; beugels veel te kort, stugge, terugwerkende hand, voorover een paard met een vaste rug etc. jammer Mark, ik hoop dat het een momentopname was, anders krijg je snel weer problemen met haar rug of benen vrees ik! Ik weet dat jij het vreselijk graag goed wilt doen en erg aan de basis wilt werken, laat je dan niet verleiden tot het rijden van wedstrijden als het nog niet lukt of een wedstrijd niveau te bereiken als je er nog niet klaar voor bent. Haal uit alle bovenstaande kritieken jouw positieve dingen en ga er mee aan de slag, denk vooral aan het welzijn van jouw paard en niet aan het te bereiken doel, want het doel zou moeten zijn: plezier hebben in het paardrijden samen met jouw paard!!

Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:00

Mark misschien moet je gewoon wat meer voor je plezier gaan rijden, en niet direct zo prestatie gericht. Lol geeft een hoop ontspanning, voor jou en voor je paard. Succes

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:15

Ik ga even wat off-topic over namen splitsen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:19

Ik vind dat het met "afzeiken"nog wel meevalt,mijns inziens.
Wel vind ik dat sommige mensen iets vriendelijker kunnen zijn.Maar feit is dat het totaalplaatje niet ontspannen is.en dus kan je als je zoiets post,verwachten dat mensen erop reageren en kritiek hebben.
Van kritiek kan je soms ook juist een heleboel leren,toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:25

Je moet gewoon een paar stappen terug doen. Gewoon helemaal terug naar de basis. Het mooiste zou zijn als je eens begint met wat zitlessen en die teugels even laat voor wat het is. Het lijkt namelijk (en niet alleen op deze foto) alsof je geen onafhankelijke zit hebt. Ook dat kan het gespannen zijn van je paard veroorzaken.

ALs je prestatie gericht wilt rijden moet je een fiets kopen. Je maakt het het paard niet makkelijker op deze manier...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:28

Sorane schreef:
Je moet gewoon een paar stappen terug doen. Gewoon helemaal terug naar de basis. Het mooiste zou zijn als je eens begint met wat zitlessen en die teugels even laat voor wat het is. Het lijkt namelijk (en niet alleen op deze foto) alsof je geen onafhankelijke zit hebt. Ook dat kan het gespannen zijn van je paard veroorzaken.

ALs je prestatie gericht wilt rijden moet je een fiets kopen. Je maakt het het paard niet makkelijker op deze manier...


Goh, heb je ergens een reactie van mij gekopieerd?! Dit is exact wat ik ook al eerder tegen Mark heb gezegd namelijk.... zo zie je maar, men blijft zich alsnog herhalen! Verward

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:28

Ik heb nog eens goed naar de verschillende foto's gekeken. Ik vind de foto uit het profiel ook een fijner beeld geven Lachen.

Wat ik zelf zou doen:
- beugels weer een stuk langer en goed letten op je houding (je hebt nl best een mooie houding, mooi rechtop, als je met langere beugels zit).
- niet letten op dat krulletje, desnoods rij je driekwartier lang rond terwijl zij blij haar hoofd omhoog heeft.
- wel letten op 'voorwaarts' 'direct reageren op je hulpen'. Let op dat je been geeft met je kuit en niet met je hak.

Je zult merken dat als voorwaarts ok is en je houding ook dat krulletje vanzelf komt (dat krijg je kado als de rest in orde is Lachen ).

Verder over wedstrijden: ik zou gewoon regelmatig blijven starten als ik jou was. Ik zag dat ik ook heb gereageerd in het topic waarin je de eerste wedstrijd beschreef en zo rampzalig vond ik jouw punten niet. Lekker eens in de 2 maanden starten en zo ook wat wedstrijdervaring opdoen. Die winstpunten en prijzen komen ook vanzelf (en in de B haal je soms ook nog wel een punt met een niet nageeflijk paard Knipoog ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:31

Koortje"]
[quote="Sorane schreef:
Je moet gewoon een paar stappen terug doen. Gewoon helemaal terug naar de basis. Het mooiste zou zijn als je eens begint met wat zitlessen en die teugels even laat voor wat het is. Het lijkt namelijk (en niet alleen op deze foto) alsof je geen onafhankelijke zit hebt. Ook dat kan het gespannen zijn van je paard veroorzaken.

ALs je prestatie gericht wilt rijden moet je een fiets kopen. Je maakt het het paard niet makkelijker op deze manier...


Goh, heb je ergens een reactie van mij gekopieerd?! Dit is exact wat ik ook al eerder tegen Mark heb gezegd namelijk.... zo zie je maar, men blijft zich alsnog herhalen! Verward
[/quote]

Nee niet gekopieerd. Maar alsof er nog niet genoeg dingen dubbel zijn gezegt?? Ik heb niet alle 5 de pagina's zitten doorlezen.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:34

Ik heb je een pb gestuurd met wat ik bedoelde te zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:37

Koortje schreef:
Ik heb je een pb gestuurd met wat ik bedoelde te zeggen...


Helemaal duidelijk OK dan! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:43

Poeh, nog 1 keertje, ik kan me best voorstellen dat iedereen sommige mensen wat gemeen vinden reageren. Maar dat zijn eigenlijk de mensen die Mark van een wat kleiner forum kennen, en daar stelt hij zich heel anders op dan hier, ik weet kan zo'n een paar berichten hier neerzetten (wat ik dus niet ga doen) waarin hij haarfijn uit legt, hoe je je paard moet rijden, hoe je de piaffe uitvoerd, hoe je je paard ontspannen krijgt, en een hoop bijdehandte "theorie". Daar heb ik al meerdere malen mijn ergenissen geuit (en daarbij niet de enigste) dat het zeer storend is als iemand over dingen praat waar hij zelf nog lang niet aan toe is, en die hij zelf ook nog nooit heeft gedaan (ervaring), en dan vervolgens dezelfde foto (en een tijdje terug anderen foto's) ook op dat forum plaats en daar wel gewoon kan antwoorden, en daarna vervolgens (wij denken daar teveel (opbouwend) kritiek verwijderd hij zijn foto, en zijn commentaar erbij. Wij hebben daar (ik zal wel even van uit mijn zelf praten) dat hij niet te veel moet wachten en niet zijn boeken (theorie) zo moet gaan nastreven, tuurlijk van lezen leer je, maar je paard is geen boek, maar een dier, een dier dat ook moet leren, ook al heeft hij al wat gepresteerd in het leven, het paard is de ruiter, hier dus ook een duidelijk geval. Ik kan vooral heel link worden op de houding van hem op het andere forum, hij weet allemaal heel goed hoe ik mijn paard moet trainen, en dat doe ik volgens hem niet goed, en mijn instructrice traint mij en mijn paard dus niet goed, en het komt nooit meer goed. Terwijl ik alleen heb gezegd dat hij niet sneller moet gaan dan hij en zijn paard aankunnen, zo makkelijk is paardrijden helemaal niet !

Het is vooral dat hij op het andere forum doet alsof hij zelf les geeft, hij zelf al het ZZ gepasseerd is, en daarbij alles heel mooi uit een boek opdreund. Terwijl hij in praktijk de belangerijkste dingen overslaat. Hier doet hij dat minder omdat hij dan sneller zijn hoofd zal stoten, misschien ook de reden dat hij nooit reageerd op Bokt als hij iets plaatst.
Ook daar zat hij haarfijn zijn "planning" uit te schrijven, ongeveer 2/3 wedstrijden per maand (erg veel voor hem vind ik) en was zijn verwachting dus binnen 2 jaar in het Z te zitten, zo moet je niet denken, laat je paard voor wat hij is, en streef naar plezier van beide, paard en ruiter.

Nu even ontopic :

Ik vind dat Nikita erg afgevallen is en geen spier meer over heeft sinds ze bij jou is gekomen (dit heb ik al eerder gezegd), ook al voor de blessure... Ga terug naar de basis, en laat het hoofd met rust (iets wat op deze foto totaal niet het geval is) begin eerst maar eens voorwaarts te rijden, en je beugels op maat te maken, ach dan duurt het wat langer, maar rome is ook niet in 3 dagen gebouwd. Ik heb ook een jaar moeten wachten maar nu heb ik iets om trots op te zijn. Laat die wedstrijden asjeblieft op de achtergrond, en begin gewoon met constant en geleidelijk trainen. Lekker je paard goed kennen en het paard jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:48

ShannaY schreef:
Poeh, nog 1 keertje, ik kan me best voorstellen dat iedereen sommige mensen wat gemeen vinden reageren. Maar dat zijn eigenlijk de mensen die Mark van een wat kleiner forum kennen, en daar stelt hij zich heel anders op dan hier, ik weet kan zo'n een paar berichten hier neerzetten (wat ik dus niet ga doen) waarin hij haarfijn uit legt, hoe je je paard moet rijden, hoe je de piaffe uitvoerd, hoe je je paard ontspannen krijgt, en een hoop bijdehandte "theorie". Daar heb ik al meerdere malen mijn ergenissen geuit (en daarbij niet de enigste) dat het zeer storend is als iemand over dingen praat waar hij zelf nog lang niet aan toe is, en die hij zelf ook nog nooit heeft gedaan (ervaring), en dan vervolgens dezelfde foto (en een tijdje terug anderen foto's) ook op dat forum plaats en daar wel gewoon kan antwoorden, en daarna vervolgens (wij denken daar teveel (opbouwend) kritiek verwijderd hij zijn foto, en zijn commentaar erbij. Wij hebben daar (ik zal wel even van uit mijn zelf praten) dat hij niet te veel moet wachten en niet zijn boeken (theorie) zo moet gaan nastreven, tuurlijk van lezen leer je, maar je paard is geen boek, maar een dier, een dier dat ook moet leren, ook al heeft hij al wat gepresteerd in het leven, het paard is de ruiter, hier dus ook een duidelijk geval. Ik kan vooral heel link worden op de houding van hem op het andere forum, hij weet allemaal heel goed hoe ik mijn paard moet trainen, en dat doe ik volgens hem niet goed, en mijn instructrice traint mij en mijn paard dus niet goed, en het komt nooit meer goed. Terwijl ik alleen heb gezegd dat hij niet sneller moet gaan dan hij en zijn paard aankunnen, zo makkelijk is paardrijden helemaal niet !

Het is vooral dat hij op het andere forum doet alsof hij zelf les geeft, hij zelf al het ZZ gepasseerd is, en daarbij alles heel mooi uit een boek opdreund. Terwijl hij in praktijk de belangerijkste dingen overslaat. Hier doet hij dat minder omdat hij dan sneller zijn hoofd zal stoten, misschien ook de reden dat hij nooit reageerd op Bokt als hij iets plaatst.
Ook daar zat hij haarfijn zijn "planning" uit te schrijven, ongeveer 2/3 wedstrijden per maand (erg veel voor hem vind ik) en was zijn verwachting dus binnen 2 jaar in het Z te zitten, zo moet je niet denken, laat je paard voor wat hij is, en streef naar plezier van beide, paard en ruiter.

Nu even ontopic :

Ik vind dat Nikita erg afgevallen is en geen spier meer over heeft sinds ze bij jou is gekomen (dit heb ik al eerder gezegd), ook al voor de blessure... Ga terug naar de basis, en laat het hoofd met rust (iets wat op deze foto totaal niet het geval is) begin eerst maar eens voorwaarts te rijden, en je beugels op maat te maken, ach dan duurt het wat langer, maar rome is ook niet in 3 dagen gebouwd. Ik heb ook een jaar moeten wachten maar nu heb ik iets om trots op te zijn. Laat die wedstrijden asjeblieft op de achtergrond, en begin gewoon met constant en geleidelijk trainen. Lekker je paard goed kennen en het paard jou.


AMEN
Helemaal mee eens! OK dan!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:16

ShannaY: zal allemaal best, hij krijgt hier ook al kritiek genoeg zonder het hele verhaal erachter.

Wat ik ronduit onbeschoft vind is dat Koortje ongevraagd p.b.'s verstuurd waarin ze het 'hele verhaal' wel even uit de doeken zal doen. Leef je eigen leven en maak je eens wat minder druk over iemand anders. En als je dat dan toch zo graag wilt doen, doe dat dan op dat andere forum!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:48

Hoi mark

En ja, ook ik kan niet anders zeggen dan de rest. Dit is natuurlijk maar een momentopname, maar tijdens de clinic bij Rhijnauwen zat je meer ontspannen op je paard !

Zoals je misschien hebt gelezen ben ik ook weer begonnen met rijden. Ik heb nu 1 lesje gehad. Ik heb zelf aangegeven dat ik bij het begin wil beginnen, helemaal opnieuw. Ik wil de stomste begrippen goed uitgelegd krijgen en omdat ik geen haast heb en geen wedstrijden nastreef kan alles op het gemak. Ik heb de teugels beet en heb contact, maar vraag NIETS. Waar ik vooral eerst aan moet werken is een goede onafhankelijke zit, een goede houding zodat ik het paard niet stoor.
Pas daarna komt de rest.

probeer alsjeblieft die wedstrijden uit je hoofd te zetten. Starten in B is leuk, maar je moet niet binnen 2 jaar in het Z willen zitten........Waarom zou je ? Heb je haast ? Waarom ?? Doe het lekker rustig aan, doe veel ontspannende dingen met je paardje, werk veel aan je houding en zit, en begin dan weer 'ns bij het begin ! Misschien is een andere instructeur een idee ???

Succes !
Ingrid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:50

Craignethan schreef:
ShannaY: zal allemaal best, hij krijgt hier ook al kritiek genoeg zonder het hele verhaal erachter.


Dat verhaal dat er voor mij igg, waarom ik zulke reacties geeft, dat heeft niks met het kritiek van anderen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:08

ik kan het me wel voorstellen,ook ik ben op "dat andere forum"en vorm toch ook een ening nav wat ik daar zie gebeuren
Hierin geef ik ShannaY wel gelijk.
Ze heeft in elk geval goed verwoord WAAROM ze Mark ""aanvalt"" en dat vind ik iig goed.
Nogmaals vind ik kritiek logisch,anders plaats je geen foto's,toch?
Ook ik heb me wel geergerd aan Mark's opmerkingen over hoe snel hij in het Z wilde rijden en dergelijke,kan me er verder niet zo druk om maken.
Maar begrijpen dat iemand die probeert mark goed advies te geven(ik noem zoal een Koortje) waarbij dit advies genegeerd wordt,iets feller reageert.

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:20

Jeetjemina... Wat hebben jullie toch tegen Mark? In mijn ogen is Mark iemand die graag veel wil leren. Ik heb wat dat betreft veel respect voor hem. Meer dan voor de mensen die hem zo lopen af te zeiken. Nee, ik houd hem niet de hand boven het hoofd. Hij doet veel fout, maar dat doe ik ook en wie niet? Hij doet z'n best, maar door z'n onervarenheid gaat er wel eens iets mis. Is het nu zo moeilijk om hem dat op een normale wijze kenbaar te maken? Laat een ander in z'n waarde. Kritiek en tips zijn oke, maar wel op een normale en nette manier. Een ander de grond in boren lijkt me tamelijk zinloos...
Ga anders eens bij hem langs en geef hem IRL tips, daar heeft Mark waarschijnlijk meer aan...

Tancreda4

Berichten: 24054
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:27

KarinvdM schreef:
Jeetjemina... Wat hebben jullie toch tegen Mark? In mijn ogen is Mark iemand die graag veel wil leren. Ik heb wat dat betreft veel respect voor hem. Meer dan voor de mensen die hem zo lopen af te zeiken. Nee, ik houd hem niet de hand boven het hoofd. Hij doet veel fout, maar dat doe ik ook en wie niet? Hij doet z'n best, maar door z'n onervarenheid gaat er wel eens iets mis. Is het nu zo moeilijk om hem dat op een normale wijze kenbaar te maken? Laat een ander in z'n waarde. Kritiek en tips zijn oke, maar wel op een normale en nette manier. Een ander de grond in boren lijkt me tamelijk zinloos...
Ga anders eens bij hem langs en geef hem IRL tips, daar heeft Mark waarschijnlijk meer aan...


Ik sluit me daar helemaal bij aan.
Er zijn ooit meer van zulk soort topics langs gekomen, waar de reacties veel verder gaan dan tips en commentaar naar mijn mening... Erg jammer...