Andrew nu: Met spat, en lessen van Carmen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 00:47

Hij blijft de knapste
Leuk dat je toch weer kunt rijden ondanks alles. Ik vind hem hartstikke netjes lopen. Succes op 4 april!

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:39

Ziet er netjes uit hoor, zeker als je weet dat de bak superzwaar is en dat zijn conditie nog niet optimaal is!

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:31

Nou ik zou zeggen als ie lekker loopt waarom zou je het dan niet gewoon proberen? OK dan!
Ziet er goed uit hoor,Andrew heeft echt wel slechter gelopen,je kunt duidelijk vooruit gang zien OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:12

Hey Joyce, ziet er goed uit joh! OK dan!
Ik vind jouw zit (als je ontspannen zit) heel netjes, daar kan menig bokker nog een voorbeeld aan nemen
Enne, als Andrew zo lekker loopt dan neem je 'm toch gewoon mee naar de onderlinge, succes alvast. (you won't need it btw Knipoog )

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 16:14

Ik heb met Carmen overlegd en de knoop doorgehakt. Als hij niet onregelmatig wordt, dan gaan we het gewoon proberen...
We hebben niets te verliezen, en wel weer nieuwe aandachtspunten om aan te werken (protocol) Ik weet wat onze zwakke punten zijn en we doen mee voor de lol en om te kijken waar we nu staan.
Les was zwaar (buiten gereden tussen hekjes en Andrew was wat kijkerig, daardoor sterk en niet goed voor het been voor mijn gevoel), maar Carmen vond het 1 van de beste lessen tot nu toe... (echt aan het werk achter en heel af en toe al wat swingend) Het tempo ligt erg laag, maar dat was in haar ogen niet erg als het er maar krachtig en gedragen uit zag...

We zien wel Haha!
We schrijven ons in elk geval in en over twee weken gaan we even het proefje oefenen!

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:26

mooi hoor loopt netjes, is zeker wel toe aan een wedstrijd OK dan! *LOL*

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 21:34

Hee hartstikke leuk Joyce OK dan! ben benieuwd hoe jullie het doen,spannend.

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 14:03

Ben heel erg benieuwd hoe het gegaan is?? Vertel.....
Pling

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 23:52


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:03

Ziet er goed uit hoor, wat enorm fijn dat hij weer zo goed gaat! Ook ik zeg: gewoon starten!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 09:39

minkieboy schreef:
Joyce heeft helaas niet mee kunnen doen met Andrew omdat ie weer slecht liep. Verward
Lees dit maar even [VvdD] Andrew omgeweid... Weer kreupel... dan wordt je het allemaal wel weer duidelijk.


Ach wat jammer toch Verdrietig Gewoon blijven volhouden hoor!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 10:56

Wow, ziet er goed uit
Maar bij Carmen rijdt je toch eerste tak, tweede tak, etc??? Heb je daar ook foto's van? Ben wel benieuwd aangezien ik het beeld ervan nog niet echt heb. En wat is het doel daarvan??

Succes met Andrew verder, en hopen dat hij rad blijft lopen Party!!

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:00

Jee wat jammer dat het weer slechter gaat..
ik zal het topic eens gaan lezen

maaruhm ik vind het een ontzettend leuk beestje.. op de fotoos ziet het er netjes uit!!

mootje20
Berichten: 168
Geregistreerd: 08-06-03
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:24

onwijs leuk beessie heb je suc6 verder met m

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:12

dat beesie loopt wel mooi! Je zit ook heel netjes OK dan!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 16:42

Ineens zie ik mijn topic weer staan...
Dank je Alie, voor de link...

Andrew is nog steeds kreupel, de wedstrijd heb ik dus af moeten zeggen...
Ook nu met pijnstillers (equipalazone was niet meer verkrijgbaar deze andere helpen minder goed) loopt hij nog niet helemaal goed...

Ik rijd mijn lessen nu de komende tijd met Moenira...

Bij Carmen rijd je inderdaad in knelpunten.
Knelpunt 4 dan is de schoft het hoogste punt, je rijd voorwaarts neerwaarts, dus neusje eruit...
Op deze manier rijd je ook altijd je paard los
Knelpunt 3 is ietsje hoger, daar rijd ik in als werkhouding in het begin, een vrij horizontale halshouding, hoogste punt ongeveer 1/3 vanaf de schoft. Knelpunt 2 is dan nog iets meer opgericht en knelpunt 1 is echt helemaal opgericht met de nek als hoogste punt.
Tijdens het rijden wissel je af met veschillende knelpunten, afhankelijk van het africhtingsniveau van het paard, het probleem van je paard en de conditie van de dag...
Andrew loopt heel makkelijk in knelpunt vier, dus al vrij snel gaan we door naar knelpunt drie en als het lekker gaat ook knelpunt twee. Knelpunt 1 zijn we nog niet bewust mee bezig geweest, ik heb het Carmen nog nooit zo horen benoemen bij ons in elk geval.

En paard wat van nature graag hoog in de oprichting loopt, rijd je dus juist veel in knelpunt 4 en drie zodat hij de rug los gaat laten en meer door het lijf leert te lopen. Op de oprichting hoef je dan niet zo veel meer te oefenen.
Overigens ligt de nadruk in de lessen voor mijn gevoel niet zozeer op de halshouding, maar vooral op de ontspanning, tact, het loslaten van hals en rug waardoor eigenlijk tegelijkertijd het gebruik van de achterhand beter wordt... Als het paard ontspannen en in balans loopt (dus het achterbeen bepaald en niet het voorbeen) dan ga je proberen aan de swung te werken, dus nog meer activeren van de achterhand. Dit gaat met een paar pasjes tegelijk, dus activeren, ontspannen, opnieuw activeren en weer ontspannen, zodat je verschil ziet, en je kracht/interval training doet waardoor je die opgewekte swung op termijn steeds beter vast kunt houden. Oefeningen als schoudervoor en -binnenwaarts, achterhand opzij laten zetten op volte, achterhand extra de hoek inrijden, kleine tempowisselingen en overgangen worden gebruikt om "swung te halen"

Als ik Andrew meer moet activeren en verzamelen, dan merk ik dat automatisch de halshouding veranderd (gaat automatisch meer oprichten) Je zou dus kunnen zeggen dat de mate van verzameling de oprichting bepaald. Het is dus niet zo dat ik Andrew in een bepaalde halshouding moet laten lopen zonder dat hij dat hij dit aankan/geeft. Je begint laag... en door de oefeningen komt hij steeds meer omhoog, en dit wissel je af door weer laag te rijden ter ontspanning en controle...

Ik hoop dat mijn uitleg klopt Schijnheilig en een beetje te volgen is...

Volgende week zal Naz mee om te kijken, dus hopelijk dat ik dan wat les foto's heb... Dat is anders dan wanneer ik voor mezelf rijd... Misschien dat zij dan ook haar interpretatie van Carmen haar uitleg kan geven Schijnheilig

We hebben er in elk geval baat bij, want ik kon Andrew voorheen niet echt aan elkaar rijden en hij liep eigenlijk altijd op de voorhand... Nu voel ik steeds beter wanneer hij op de voorhand valt en kan het steeds beter opvangen en corrigeren...

Ik hoop dat hij snel weer beter wordt, en ik weer langzaam op kan bouwen... Wat opvallend is, dat hij over het algemeen na elke dip, weer een beetje beter gaat lopen... DAt is mijn enige troost en houvast... Verdrietig

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:54

dank voor uitleg, ga het nu ietsje snappen. Van het zomer heb ik bij iemand wat privé lessen gereden en haar dochter reed ook bij Carmen. Ik had het gevoel dat ik een beetje het probeerseltje was van die persoon om ook die knelpunten te behandelen, terwijl ze aan mij niet duidelijk kon uitleggen wat het doel er van was.

Ik heb vorig jaar Carmen hier een keer in de regio zien rijden, in de Z1 geloof ik. Erg indrukwekkend en iedereen was er stil van Lachen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 17:09

hihihi, ik zie Carmen alleen af en toe trainen... Dan rijd ze heel anders dan wanneer ze een proef rijd volgens mij... In de training worden de paarden heel veel voorwaarts neerwaarts en in knelpunt 3 gereden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 18:20

Ben vandaag bij Carmen geweest! Haha! Alleen Syta moet nu onmiddelijk een veulentje krijgen, zodat ik in de zomervakantie weer aan de slag met haar kan Haha! Ik heb haar de kinderen les zien geven! En dat deed ze super! Dus in de zomervakantie ga ik daar zowiezo ook lessen, misschien eerst met Tosca, omdat haar veulen een maandje ouder is.