Mijn eerste eigen paard wat een topper.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:59

TS, veel succes met het opleiden leuke uitdaging

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:31

DuoPenotti schreef:
Ik lees geen kritiek.ik lees tips.
Als iemand de posts hier ziet als kritiek heeft die een zwaar leven. En zal de hele wereld er omheen een groot negatief gebeuren zijn. Tijd dan voor persoonlijke hulp.



Ik voel me niet aangesproken hoor. Ik sta best licht in het leven :D
Ik vind het soms alleen zo veel “tips” op basis van een paar foto’s

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:42

Ik bedoelde jou ook niet persoonlijk. En ik las jou bericht over kritiek ook algemeen. :)

Maar als ik lees wat hier geschreven is vind ik het allemaal netjes verwoord. Echt als tips en niet als naar willen doen op welke manier dan ook.
Als iemand dat er dan wel uithaalt, dan denk ik dat het echt tijd is voor hulp. En ja dat meen ik :j
Ook niet als sneer, maar als pfieuw, dat moet niet fijn zijn zo in het leven te staan.
Want ergens is dan de eigenwaarde/ zelfrespect te laag of zo. En dat vind ik rot voor die persoon.

Maar laten we dit topic niet verder vervuilen voor ts :D

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Mijn eerste eigen paard wat een topper.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:09

Wat een leuk paard heb je en wat een mooie punten had je gereden al zeg!!

Ziet er allemaal heel vriendelijk uit. Verder heb je tips genoeg gehad en daar heb ik niets aan toe te voegen maar ik vind dat je heel leuk bezig bent.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 19:38

Sabrina030 schreef:
Hij heeft net een nieuw zadel hij heeft wintec zadel met luchtgevulde kussens.

En wat verwacht jij van deze luchtgevulde kussens?

Cruzadoapo
Berichten: 33
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 19:48

Nielojram schreef:
Sabrina030 schreef:
Hij heeft net een nieuw zadel hij heeft wintec zadel met luchtgevulde kussens.

En wat verwacht jij van deze luchtgevulde kussens?


Nou zadelmaker heeft m aangemeten en zegt dat dit zadel goed ligt ga vanuit dat dat zo is. Hij loopt er verder ook fijn op

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 20:15

Maar je benoemt het luchtgevulde kussen.
Wat heeft je zadelmakerpasser hier over gezegd?

pien_2010

Berichten: 43317
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mijn eerste eigen paard wat een topper.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:50

TS je paard is blij met je. Tof. Inderdaad ben ontspannen in je totale bovenlijf . Dus geef hem ruimte. Komt wel goed .

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Re: Mijn eerste eigen paard wat een topper.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:05

Mooi kleurtje en fijn dat het zo goed gaat! Samen genieten!

MKShoots
Berichten: 25
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 11:17

Super leuk paardje!! En wat een leuke kleur <3

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 17:53

Cruzadoapo schreef:
Babootje schreef:
Wat een leuke pony. Hij gaat nog wel wat groeien zo te zien. Is nog wat schraal en bloot op de rug.
Ik sluit me aan bij het voorgaande commentaar. Soms wat eng in de hals gereden, maar ik snap ook dat het foto's zijn en momentopnames.
Waar ik wel op zou letten als ik jou was is je zadel. Het lijkt een zadel met keilkussens. Ze steken volgens mij wat over de laatste rib heen. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar met de vorm van de rug van jouw paard, zou ik persoonlijk voor een Frans kussen gaan.

De aansluiting / verbinding van achteren naar voren is natuurlijk belangrijk. Dan snap je ook wel dat ie nu soms wat kort in de hals is. Dus je "huiswerk" is naar de hand toe rijden en hals wat verlengen. Kan echt wel even duren.
Gefeliciteerd met je winstpuntjes. Ziet er al goed uit!


Hij heeft net een nieuw zadel hij heeft wintec zadel met luchtgevulde kussens.

Jaa hij moet idd meer van achter naar voor gereden worden vind hij ook nog erg moeilijk maar dat komt goed met de tijd


Zo op het oog heeft je pony een erg kort draagvlak waar het zadel kan liggen. Dat hebben meer Spaanse paarden. En zo op het oog is het zadel net iets te lang voor dat draagvlak. Je kunt dat zelf bekijken door met je hand de laatste rib op te zoeken en naar boven toe te volgen. Het is niet altijd zo heel erg als het zadel daar iets overheen komt, maar met de bouw van je paard (overbouwd) drukt zo'n kussen dan te veel in het zachte deel van de lendenen. Het is belangrijk dat de druk van zadel overal gelijkmatig over de rug verdeeld dus niet brugt. Lucht gevuld maakt daarbij niet uit want dat is soms nog harder dan wol gevuld. Dus steekt het zadel niet over de laatste rib heen, dan heb ik niets gezegd. De foto's kunnen ook wat vertekenen. Is dat wel zo, dan zou ik nog eens een herbeoordeling doen over de ligging van je zadel. Kan best dat je paard nu nog goed loopt met het zadel, schade in de rug ontstaat ook pas na enige tijd. Maar voorkomen is altijd beter dan genezen.

De bouw van je pony nu is niet heel makkelijk. Gezien zn leeftijd kan hij daar best nog wat uitgroeien. PRE's ontwikkelen zich ook vaak wat later. En hij heeft natuurlijk nog weinig bespiering. Dus het zal allemaal best goed komen maar wees wel voorzichtig met de rug van je paard. (Je wil niet weten hoeveel zadelmakers prutswerk leveren)

Chantiiee
Berichten: 29
Geregistreerd: 05-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:30

Knap paard! Drukt zo te zien alleen z'n rug weg, probeer veel overgangen te maken :)

amorthistT
Berichten: 42
Geregistreerd: 19-01-15
Woonplaats: Oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 12:02

Ik ga mee met mijn voorganger, het paard zou de rug niet zo weg moeten drukken