Rijden gaat echt bagger op het moment, het bewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:19

Ik vind het nog wel meevallen hoor, alleen op de laatste foto is je houding niet zo goed, maar daar loopt ze wel weer een stuk mooier!
Jammer dat je zo weinig tijd heb, kan je dan nieteen andere tijdelijke bijrijder zoeken?
Veel succes!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:20

leuk...eerst heel gespannen en tegen de teugel en langzaam zie je haar zakken en meer ontspannen......
Pfff...je krijgt wel altijd veel kritiek als je hier foto's plaatst......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:23

was dit topic dan niet bedoeld om tips (geen commentaar) te krijgen dan?

Sorry, maar zo begreep ik het wel Bloos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:24

Volgens mij wilde ze alleen maar laten zien dat het bagger ging. En wilde ze geen commentaar of tips? Haha! Lips are sealed

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:25

Haha! een kamelenpaard. Zulk soort acties heeft Flair altijd bij vreemden, de enige optie is dan loslaten en (flink) vooruit drijven aangezien ze er ook altijd lekker bij gaat krabbelen. Misschien het proberen waard bij jouw paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:25

oeps, sorry Bloos

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 21:25

Tips zijn altijd welkom

Later zijn er geloof ik geen foto's meer gemaakt, maar was ze weer wat meer gespannen Scheve mond

Andere bijrijder is niet echt een optie, mijn huidige bijrijder is maar voor drie weken weg (nog een week te gaan Lachen ) en het is niet echt een paardje waar je elke week een ander op moet zetten

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 21:26

flair schreef:
:D een kamelenpaard. Zulk soort acties heeft Flair altijd bij vreemden, de enige optie is dan loslaten en (flink) vooruit drijven aangezien ze er ook altijd lekker bij gaat krabbelen. Misschien het proberen waard bij jouw paard?


Wat is dat toch Verward

Ik noemde haar al een kameel, en je bent niet de eerste die haar ook een kameel noemt zonder dat ze weten dat ik dat doe Haha!
Het is gewoon een kameel Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 21:27


Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:28

Ik ben het helemaal met RK eens. Volgens mij heeft het erg weinig zin om je paard vast te houden dus te blijven trekken. Je wint het nooit van je paard. Probeer hem/haar eerst ontspannen te laten lopen. Misschien wat meer voltes en overgangen, en zelf ontspannen. Ik denk dat je dan een heel eind komt.

Heel veel succes.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:37

tja richtje. Het is ook niet makkelijk als ze doordeweeks niet door jou wordt gereden en dan dat jij in het weekend er van alles aan moet doen.....lijkt me frustrerend. En uit wat je hebt verteld, begreep ik ook dat het niet echt het makkelijkste paardje is om zomaar op weg te rijden........

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:52

Ik ben het ook met RK eens, loslaten van voor en vooruit rijden op het been, die voorkant komt later wel. Ik heb er ook zo eentje (gehad) Rachel kocht ik vorig jaar ook zo (ik heb er nog foto's van ook zo hoog met die nek), en die ging ook nog eens elke keer aan de loop
Na 3/4 maanden was het gesterrekijk weg en na een half jaar begon ze na te geven en nu een jaar later is er niks meer over van de houding die ze had Haha! Je moet echt geduld hebben Lachen
Maar leuk paardje hoor

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-04 21:56

Het is idd een paard met karakter.....
Zolang ze regelmatig en consequent wordt gereden, en je ook nog eens vreselijk eerlijk tegenover haar bent, is er fijn mee te werken, maar anders....
Ach, dat houdt het leuk Schijnheilig

Was me er zelf (toen ik erop zat) dus niet eens zo van bewust dat ik zo aan die voorkant zat, integendeel. Maar als ik nu die foto's zie, snap ik heel goed wat jullie bedoelen....
Het frustrerende is dat ze een tijdje terug wel netjes liep (of iig een stuk beter) ik weet dat ze het kan, maar het wil de laatste tijd gewoon niet....

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 23:34

Je moet in ieder geval altijd zorgen dat je niet meer hand dan been aan je paard hebt. Flink vooruit dus, maar daarbij mag je best wat teugeldruk hebben. Zet haar op de volte, dan krijg je haar sowieso wat gemakkelijker rond. Veel met het binnenbeen naar de buitenteugel rijden (en veel is dan echt heel veel) en buitenteugel er goed aan houden. Met binnenteugel stelling vragen en af en toe wat ophoudinkjes maken (ook teugel van de hals houden als ze naar binnen valt). Je moet niet vasthouden, maar ook niet alles loslaten. Wel constant blijven vragen, anders kiest ze waarschijnlijk de gemakkelijkste weg en sukkelt ze maar een beetje door. Het is misschien wel een idee om af en toe even een rondje lange teugel (in draf) te doen, zodat ze wat meer ontspant, en later de teugels weer op te pakken. Je drukt je handen nu wat weg, probeer een knik in je elleboog te houden.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 00:17

Raar genoeg vind ik je houding op de latere foto's beter.
Op de eerste paar zit je gespannen en vast, ok je zit rechtop, maar dan vind ik het er beter uitzien als je iets naar voren zit maar tenminste wel ontspannen zit.

Zo te zien reageert je paard daar ook beter op, ach en dan komt vanzelf de magische dag dat je en rechtop zit en ontspannen bent toch Knipoog
Dan nog een leuk lopend paard en alles is goed.

Zat trouwens wel met enige verwondering te kijken naar het vast houd gedeelte......mij is altijd geleert dat een paard niets kan vasthouden als jij hem niets geeft.
Dus als je terug gaat trekken en vasthouden wint je paard 9 van de 10 keer altijd omdat een paard nou eenmaal sterker is.
Dus loslaten en weer oppakken, desnoods verschillende keren?
Benen er aan en loslaten.
Als ik par vast blijf houden pakt ze het terug en gaat de hele bak door *met fel protest*

Moet ik nu gaan klagen bij mijn lesgeefmens dat ik het verkeert geleert heb? Haha!

kay27
Berichten: 841
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 01:57

Poeh, wat zijn die eerste foto's herkenbaar zeg!! Scheve mond Die van mij noem ik 'giraffe'...

Ik heb dus exact hetzelfde probleem, mét dezelfde frustratie dat ik heel zeker weet dat ze het echt prima kan. Ik loop nu zo'n 3-4 weken te klungelen met een sterrenkijkend paard, waarbij ik haar de eerste periode ook vasthield. Totdat ik me moest gaan afvragen of ik niet blessures bij mezelf aan het ontwikkelen was (in mijn schouders m.n.). Bloos Nu rijd ik op aanraden van mijn instructeur met een slof. Tot mijn eigen grote verdriet, want ik rijd veel liever zonder allerlei aanhangsels. Maar voordeel is er ook: ík win nu in plaats van mijn paard, en als ze mooi ontspannen loopt hangt de slof helemaal slap in boogjes. Als ze er doorheen is is ze er ook écht doorheen en loopt ze als een zonnetje!

Toch wil ik erg graag terug naar het rijden zonder slof, en dat is tot op heden nog niet te doen. Ik ga de tip 'naar voren rijden en loslaten' ook maar eens proberen. Eén vraag heb ik hier wel over: beloon je het paard niet door de druk weg te halen die die toch al ontwijkt?? Verder is het vervelende dat mijn paard haar kop naar boven gooit (ik kan de neus bijna aanraken), en dan ook gelijk een tandje harder gaat lopen waardoor ze ook nog eens bijna over haar eigen benen struikelt. De sukkel. Als ik daarbij nog eens extra been geef, ben ik bang dat we nog eens een keer samen gaan zand happen. Maar goed, dit is jouw topic, misschien moet ik daar maar een andere voor openen.

Richtje, ik ben benieuwd hoe het jou vergaat met deze methode, ik wens je in ieder geval véél geduld en succes!! OK dan!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:56

Ik noemde haar een kamelenpaard omdat ik wanneer Flair zo doet altijd zeg dat ze aan het kamelen is Haha! Vrij standaard denk ik om een paard dat zo loopt kameel of giraffe te noemen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 13:06

flair schreef:
Ik noemde haar een kamelenpaard omdat ik wanneer Flair zo doet altijd zeg dat ze aan het kamelen is Haha! Vrij standaard denk ik om een paard dat zo loopt kameel of giraffe te noemen.


Het stomme is dat Regina dus al kameel genoemd wordt als ze stilstaat Haha!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 16:35

Cassidy"]
[quote="runningkawa schreef:
Daar kan ik het alleen mee eens zijn, als je weet dat er genoeg van achteruit gereden word.
Aan de lengte van de passen te zien is dat zeker niet het geval.


Maakt verder niet uit, kan ook in stilstand. Op het moment dat je paard zijn hoofd daar heeft waar jij hem hebben wilt, laat je los.
[/quote]

werkt alleen bij paarden die dan niet helemaal omhoog komen als verzet tegen de dichte hand...

ik heb altijd geleerd(op Quentin, rasechte staker Knipoog ) hand los, niet gaan terugtrekken, je wint het toch niet qua kracht en ze krijgen er alleen ee harde mond van, als ze echt niet willen(niet al te vlug maar helemaal loslaten voor, alleen als ze echt in verzet blijven komen tegen de hand) dan loslaten, teugels gewoon op maat houden, en op de volte zetten, die volte remt het temp vanzelf al af, verder onder het tempo lichtrijden dat zorgt ook dat het tempo niet te hoog komt te liggen, en been er aan
met je been naar de hand toerijden, alsmaar tegenhouden werkt vaak niet, dan gaan ze heel erg kort lopen achter, of komen compleet in verzet

als ze er eenmaal door is, en dan ineens haar hoofd toch weer omhoog gooit, dan wel je handen dichthouden tot ze nageeft, maar niet al meteen beginnen met het hoofd naar beneden te willen 'trekken'

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:04

Mooie pony.
Maar weet je wat me opvalt ze wel erg aan het kloten is omdat ze heel erg met haar hoofd omhoog loopt.
Dit is misschien puur omdat ze voor de kar loopt.
Ik denk eerder als je haar zo ziet dat ze je in de maling aan het nemen is probeer zoveel mogelijk figuren te rijden en aflijding te zoeken zodat ze niet de kans krijgt dat ze met haar hoofd omhoog loopt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 17:56

Renske20 schreef:
ik heb altijd geleerd(op Quentin, rasechte staker Knipoog ) hand los, niet gaan terugtrekken, je wint het toch niet qua kracht en ze krijgen er alleen ee harde mond van, als ze echt niet willen(niet al te vlug maar helemaal loslaten voor, alleen als ze echt in verzet blijven komen tegen de hand) dan loslaten, teugels gewoon op maat houden, en op de volte zetten, die volte remt het temp vanzelf al af, verder onder het tempo lichtrijden dat zorgt ook dat het tempo niet te hoog komt te liggen, en been er aan
met je been naar de hand toerijden, alsmaar tegenhouden werkt vaak niet, dan gaan ze heel erg kort lopen achter, of komen compleet in verzet


Bedankt voor alle reacties OK dan!

Een bijkomend probleem bij haar is, dat ze op het moment dat ze zo aan het emmeren is (om het maar even heel netjes te zeggen Knipoog) ze niet even makkelijk op de volte te zetten is, ze gaat dan echt overal tegen in, en is dus ook niet makkelijk te sturen op dat moment. Ze breekt constant uit, draait om enz. Dus op een volte zetten als ze te hard gaat wil ook niet

Verder is het heel moeilijk om (doordat ze zo onrustig is met haar hoofd) een constant aanleuning te houden, in stap ontspant ze en kan ik haar wat lager rijden, waarbij ik de teugels ook iets langer laat worden. Zodra je aandraaft schiet dat hoofd echter weet de lucht in en heb je geen contact meer. Dus neem je de teugels weer korter.... enz.

Ik zit dus ook niet bewust zo veel aan haar mond, probeer ook echt niet haar naar beneden te dwingen (hoewel dat idd wel zo lijkt op de eerste twee foto's), vind het moeilijk uit te leggen.... Je zou het eigenlijk een keer moeten zien.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 19:21

Renske20 schreef:
als ze er eenmaal door is, en dan ineens haar hoofd toch weer omhoog gooit, dan wel je handen dichthouden tot ze nageeft, maar niet al meteen beginnen met het hoofd naar beneden te willen 'trekken'


Kijk, en dat is het hele eiereneten....wanneer is een paard erdoor. En kun je niet ook meteen als je paard zich tegen die hand verzet je hand dichthouden tot ze nageeft. Je hebt na verloop van tijd steeds minder kracht nodig...maar dan moet je wel compleet loslaten.
Kan best zijn dat deze methode werkt als je western rijdt, maar niet zo geschikt is als je dressuur rijdt, omdat je dan toch een constante aanleuning wilt hebben. Als mijn paard loopt waar ik haar hebben wil, dan heb ik een loshangende teugel. En als ze niet loopt waar ik haar hebben wil, dan ga ik zeuren.

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 20:06

Ben het met cassidy eens (rijd dan ook western Tong uitsteken ), maar vraag me wel af of het enig nut zou kunnen hebben met een paard dat zo (1e, 2e foto...) loopt. Ik denk idd dat je een gevecht krijgt, waarin je paard omhoog zal gaan, en je alleen maar frustratie gaat krijgen.
Ik vind het persoonlijk de beste manier van een paard rijden, maar dan wel als het er goed is ingereden, en denk dat je bij een zeer druk paard (wat ze bij 2x per week rijden wel zal zijn ) het niet veel nut zal hebben, en miss wel averechts kan werken.
Ik zou eerst gewoon lekker los rijden, veel ruimte geven, energie eruit draven en dan pas weer aan de verzameling gaan werken...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-04 20:15

De energie valt op zich mee, ze staat elke dag lekker buiten en is ook niet gewend om elke dag gereden te worden.
Maar zoals je al zegt, het gevecht aangaan mondt waarschijnlijk uit in frustratie en een paard dat alleen maar dwarser wordt. Dit ligt dan wel voornamelijk aan haar karakter.....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 23:20

Cassidy"]
[quote="Renske20 schreef:
als ze er eenmaal door is, en dan ineens haar hoofd toch weer omhoog gooit, dan wel je handen dichthouden tot ze nageeft, maar niet al meteen beginnen met het hoofd naar beneden te willen 'trekken'


Kijk, en dat is het hele eiereneten....wanneer is een paard erdoor. En kun je niet ook meteen als je paard zich tegen die hand verzet je hand dichthouden tot ze nageeft. Je hebt na verloop van tijd steeds minder kracht nodig...maar dan moet je wel compleet loslaten.
Kan best zijn dat deze methode werkt als je western rijdt, maar niet zo geschikt is als je dressuur rijdt, omdat je dan toch een constante aanleuning wilt hebben. Als mijn paard loopt waar ik haar hebben wil, dan heb ik een loshangende teugel. En als ze niet loopt waar ik haar hebben wil, dan ga ik zeuren.
[/quote]

ik ga vanaf april Z1 dressuur starten en heb nog nooit van mn leven western gereden misschien dat het dus daardor komt dat ik het op een andere manier doe Knipoog

ik bedoel met loslaten ook niet compleet los laten hangen, maar gewoon normaal contact, meegaande hand, iig niet blijven terugwerken omdat je dat vaak terugziet in het verminderde achterbeen gebruik

maar het andere uitserste, toaal geen druk hebben op de teugels, dat werkt ook niet, het is een kwesteui van zoeken&uitproberen,
als ik bij Quentin van begin af aan totaal geen druk op de teugels heb, niets van hem vraag, dan kan ik erg lang wachten voor ik hem netjes nageeflijk heb

maar heeft ie een dag dat ie voor giraffe gaat spelen en ik zet dan mn handen vast, dan staat ie alleen nog maar op zn achterbenen

maar als je merkt dat het paard dus alleen maar terug blijft vechten tegen die sterke terugwerkende hand, dan heeft het dus geen zin, en kan je beter wat meer ontspannen en veel overgangen en tempowisselingen rijden, grote kans dat ze dan wat meer gaan nageven dan wanneer ze alleen maar hun hoofd nog verder omhoog willen doen als protest tegen de dichte hand.

het is dus even zoeken wat bij je paard het beste werkt, en ook per situatie verschilt het nogal eens, maar als door de dichte hand het achterbeen gebruik verloren gaat, moet je imo toch echt je hand openen