Weer op weg: L1 proef 9

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Weer op weg: L1 proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 19:38

Vos-madame en ik zijn inmiddels stevig aan de slag! Ik kreeg haar ongeveer een jaar geleden te rijden, een tijd waarin er vooral heel erg veel misging :+ . Vanaf toen zijn we samen lekker aan het trainen geweest, ik heb af en toe les gehad, maar niet vaak. Toch ging het langzamerhand de goede kant op.

Ik mag zelf geen B meer starten dus als we wilden starten moesten we L1. Nou is wijken niet ons sterkste punt (niet te zien in deze video maar zeker wel waar), hiermee zijn we nog flink aan de slag. Maar ondanks dat heb ik afgelopen week denk ik een fijne proef neer kunnen zetten. Dit was de tweede keer dat ze indoor mee van huis was en ze is écht ontzettend braaf! Naast het wijken zit er vooral nog werk aan de (midden)galop. Daarnaast ben ik zelf altijd druk bezig met mijn houding, want voor mijn gevoel ben ik echt de meest scheve, stoelzittende persoon op aarde... Overgangen kunnen naar mijn mening ook nog wat strakker allemaal.

Ik wil (nog) niet al te veel zeggen over onze punten / resultaten omdat ik hoop dat jullie er zo met een neutrale(re) blik naar kunnen kijken. Verder sta ik echt voor elk commentaar open, dus brand gerust los! Vooral omdat ik niet veel les heb hoor ik graag zo veel mogelijk commentaar, zowel positief als negatief.


glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Weer op weg: L1 proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:01

Wat een leuk paard en een zeer sympathiek gereden proef!
Zeker voor pas de tweede keer mee, zou ik heel tevreden zijn.
Wel vind ik dat het allemaal een stukje flitsender mag als ze dat aankan. Ik zou de teugels wat korter nemen en je hand iets meer voor je plaatsen, nu heb je de neiging ze wat lang te laten worden en je handen vlak voor je te houden. Hierdoor vererger je je stoelzit juist (al vind ik het wel meevallen hoor). Ook zou ik haar wat scherper voor je been maken, je zit het bijvoorbeeld met de middengalop. Je geeft heel veel hulp, maar er komt eigenlijk vrijwel geen reactie. En daarnaast zou ik meer gebruik maken van de rijbaan om oefeningen voor te bereiden, de hoeken benut je naar mijn mening te weinig. Terwijl dat juist wel hele fijne momenten zonder oefening zijn om je paard even scherp te maken en hem te laten buigen. Verder ga ik er rijtechnisch niet op in, ik denk dat er anderen zijn die veel nuttiger commentaar kunnen geven.

Wel zou ik proeftechnisch nog wat toe willen voegen, probeer echt je figuren op de juiste plek te rijden. Het is zo zonde als je hierop je punten laat liggen als je een jury hebt die daar streng op is. Bijvoorbeeld overgang naar draf tussen X en G, die rij je al 3 meter voor X. En let ook op het verdelen van je voltes, met name in galop neigen ze nogal naar eieren en dat is echt zonde. Ik begrijp dat als ze pas voor de 2e keer mee is, dat je prioriteiten niet daar liggen, maar probeer er wel op te letten want het kan je zo heel veel punten schelen. Succes, je hebt een leuk paard en ik vind je een fijne amazone. Met wat kilometers komen jullie er wel!

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Weer op weg: L1 proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:18

Wat een leuke combinatie zijn jullie!
Wat tips voor je:
- probeer haar actiever aan je been te maken. Je geeft onbewust(?) vrij veel hulpen, waardoor je voor een overgang veel moet doen. Door veel (schijn)overgangen te rijden, krijg je haar scherp aan je been, maar gaat ze ook meer kracht in de achterhand ontwikkelen, wat weer ten goede komt aan de ontwikkeling van je paard.
- probeer je hand- en armhouding wat rustiger te houden. Nu zijn er steeds kleine storingen in de verbinding met de mond van je paard. Het lijkt soms alsof je daar wat steun uit probeert te halen, zelfde met het bewegen van je benen. Je noemt zelf al de stoelzit. Als jij je onderbenen een stuk naar achteren legt, heb je al meer balans in je lichaam, wat vaak ten goede komt aan de rest van je houding en hulpen.

Verder lekker door blijven rijden en snel weer een topic openen, want ik vind jullie een prettige combi om naar te kijken!

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Weer op weg: L1 proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:25

Dit is zeker al een proef om tevreden over te zijn nu. :j Maar ik vind vooral dat je paard erg lang wordt/is. Het is natuurlijk pas de L1, maar door je paard meer bij elkaar te rijden zal het al een stuk flitsender worden. In sommige overgangen gooit je paard ook het hoofd omhoog, door veel overgangen te rijden (kort op elkaar) zal de achterhand zich ontwikkelen en kan je je paard ook beter bij elkaar houden. Maar ik geloof zeker dat dat allemaal goed gaat komen. :)

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Re: Weer op weg: L1 proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 21:41

Prima proef! Het halsstrekken vond ik echt top! Ik zou je als tip mee willen geven om het grondtempo in draf en galop een fractie lager te leggen. Uiteraard met behoud van activiteit. Ik denk dat je paard hierdoor beter in balans kan blijven waardoor veel oefeningen vloeiender uitgevoerd kunnen worden. Succes verder. Jullie zijn een leuke combinatie.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Weer op weg: L1 proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:57

Ik vind het een super L1 proef.
Loopt in de draf lekker ruim, over de rug. En vooral heel fijne stelling/buiging in de voltes.
De galop zou nog wat soepeler mogen, meer over rug en wat meer sprong. Maar voor dit niveau prima.
Let op dat je bij het verruimen in de stap niet te veel naar halsstrekken neigt (wat in de draf overigens super ging). Paard moet langer worden in lijf maar hou contact met de mond en laat het paard niet te lang worden.

Pas op dat als je daadwerkelijk de teugels korter gaat maken dit niet ten koste gaat van basiszaken. Uiteindelijk mag er nog wat meer oprichting en geslotenheid komen maar laat dit nooit ten kosten van ruggebruik en bv impuls gaan.

Nogmaals een super L1 proef!
(ben wel benieuwd naar je punten).

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 00:24

Wow, wat een tof commentaar allemaal, heeeeel erg bedankt, hier kan ik zeker wat mee!

glenstorm schreef:
Wat een leuk paard en een zeer sympathiek gereden proef!
Zeker voor pas de tweede keer mee, zou ik heel tevreden zijn.
Wel vind ik dat het allemaal een stukje flitsender mag als ze dat aankan. Ik zou de teugels wat korter nemen en je hand iets meer voor je plaatsen, nu heb je de neiging ze wat lang te laten worden en je handen vlak voor je te houden. Hierdoor vererger je je stoelzit juist (al vind ik het wel meevallen hoor). Ook zou ik haar wat scherper voor je been maken, je zit het bijvoorbeeld met de middengalop. Je geeft heel veel hulp, maar er komt eigenlijk vrijwel geen reactie. En daarnaast zou ik meer gebruik maken van de rijbaan om oefeningen voor te bereiden, de hoeken benut je naar mijn mening te weinig. Terwijl dat juist wel hele fijne momenten zonder oefening zijn om je paard even scherp te maken en hem te laten buigen. Verder ga ik er rijtechnisch niet op in, ik denk dat er anderen zijn die veel nuttiger commentaar kunnen geven.

Wel zou ik proeftechnisch nog wat toe willen voegen, probeer echt je figuren op de juiste plek te rijden. Het is zo zonde als je hierop je punten laat liggen als je een jury hebt die daar streng op is. Bijvoorbeeld overgang naar draf tussen X en G, die rij je al 3 meter voor X. En let ook op het verdelen van je voltes, met name in galop neigen ze nogal naar eieren en dat is echt zonde. Ik begrijp dat als ze pas voor de 2e keer mee is, dat je prioriteiten niet daar liggen, maar probeer er wel op te letten want het kan je zo heel veel punten schelen. Succes, je hebt een leuk paard en ik vind je een fijne amazone. Met wat kilometers komen jullie er wel!


Wat een lief commentaar, dankjewel! Wat betreft mijn handen en de te lange teugels heb je helemaal gelijk. Dat is echt een ding van mij, ik heb het tijdens de les ook regelmatig gehoord maar moet er echt bewust op letten. Fijn dat je dat eruit pikt, ligt het weer even voor in mijn hoofd, als je begrijpt wat ik bedoel! Het proeftechnische commentaar ook superfijn, thanks, ga ik mee aan de slag!

xChanelx schreef:
Wat een leuke combinatie zijn jullie!
Wat tips voor je:
- probeer haar actiever aan je been te maken. Je geeft onbewust(?) vrij veel hulpen, waardoor je voor een overgang veel moet doen. Door veel (schijn)overgangen te rijden, krijg je haar scherp aan je been, maar gaat ze ook meer kracht in de achterhand ontwikkelen, wat weer ten goede komt aan de ontwikkeling van je paard.
- probeer je hand- en armhouding wat rustiger te houden. Nu zijn er steeds kleine storingen in de verbinding met de mond van je paard. Het lijkt soms alsof je daar wat steun uit probeert te halen, zelfde met het bewegen van je benen. Je noemt zelf al de stoelzit. Als jij je onderbenen een stuk naar achteren legt, heb je al meer balans in je lichaam, wat vaak ten goede komt aan de rest van je houding en hulpen.

Verder lekker door blijven rijden en snel weer een topic openen, want ik vind jullie een prettige combi om naar te kijken!


Thanks voor je reactie! Ik denk dat ze in de basis wel redelijk aan het been is, maar dat het inderdaad nog puur om de ontwikkeling van kracht gaat. Ik zie een duidelijke beenhulp zelf eigenlijk alleen bij de middengalop, ik weet ook dat ze het niet goed kan maar probeer er dan toch nog ff wat uit te krijgen voor de proef. Of zie jij het op andere momenten ook nog? Het stuk over houding kan ik me niet helemaal in vinden om heel eerlijk te zijn. Ik denk zelf namelijk dat ik behoorlijk onafhankelijk zit en dat het voornamelijk een kwestie is van een te lange teugel...

Zeepsop schreef:
Dit is zeker al een proef om tevreden over te zijn nu. :j Maar ik vind vooral dat je paard erg lang wordt/is. Het is natuurlijk pas de L1, maar door je paard meer bij elkaar te rijden zal het al een stuk flitsender worden. In sommige overgangen gooit je paard ook het hoofd omhoog, door veel overgangen te rijden (kort op elkaar) zal de achterhand zich ontwikkelen en kan je je paard ook beter bij elkaar houden. Maar ik geloof zeker dat dat allemaal goed gaat komen. :)


Dankjewel, ben het helemaal met je eens! Ben een maand geleden hier ook indoor gestart, dat was de eerste keer, toen was ze nog een fractie langer. We zijn ermee bezig en het gaat vooruit!

Kaatje81 schreef:
Prima proef! Het halsstrekken vond ik echt top! Ik zou je als tip mee willen geven om het grondtempo in draf en galop een fractie lager te leggen. Uiteraard met behoud van activiteit. Ik denk dat je paard hierdoor beter in balans kan blijven waardoor veel oefeningen vloeiender uitgevoerd kunnen worden. Succes verder. Jullie zijn een leuke combinatie.


Hier kan ik me he-le-maal in vinden en ben heeeel blij dat je het zegt. Het begin van de proef, waar de trein voorbij komt, vond ik dat zelf erg spannend en hield ik haar een beetje in. Voor mijn gevoel ging ik daar écht zo traag als een slak, terwijl ik op de video letterlijk niks raars zie. Paard heeft ook een wat neerwaartse romprichting (zie je niet goed door de wat hoge halsaanzet) en te voorwaarts wordt daardoor ook te neerwaarts. Ik ga hier dus zeker verder op letten en misschien vaker filmen, zodat ik echt zie dat mijn 'slome' gevoel niet klopt met de werkelijkheid. Echt een fijne tip, dankjewel :j !

EllyC schreef:
Ik vind het een super L1 proef.
Loopt in de draf lekker ruim, over de rug. En vooral heel fijne stelling/buiging in de voltes.
De galop zou nog wat soepeler mogen, meer over rug en wat meer sprong. Maar voor dit niveau prima.
Let op dat je bij het verruimen in de stap niet te veel naar halsstrekken neigt (wat in de draf overigens super ging). Paard moet langer worden in lijf maar hou contact met de mond en laat het paard niet te lang worden.

Pas op dat als je daadwerkelijk de teugels korter gaat maken dit niet ten koste gaat van basiszaken. Uiteindelijk mag er nog wat meer oprichting en geslotenheid komen maar laat dit nooit ten kosten van ruggebruik en bv impuls gaan.

Nogmaals een super L1 proef!
(ben wel benieuwd naar je punten).


Dankjewel, het stappen moet ik nog een beetje een weg in vinden. Toen ik haar net te rijden kreeg kon ze alleen stappen met een heeeele lange teugel, anders werd het of dribbelen, of draven. Maar je hebt natuurlijk volkomen gelijk, ik ga er zeker mee bezig.
Ik had overigens in deze proef 205 punten, in de tweede proef 206.

Je dikgedrukte tekst wil ik even aanhalen, voor iedereen die haar iets te lang vindt en niet genoeg gesloten. Hoewel ik helemaal begrijp waarom jullie dat zeggen en het ook écht met jullie eens ben is dit voor ons het maximale wat er nu in zit. Hoewel ik me echt ga schamen heb ik hieronder een video gezet van hoe we begonnen zijn.. :o Inclusief tegen de hand, slingeren en taktfouten...


Ze is als 3jarige door iemand doorgereden die gewoon niet de juiste ervaring en niet de juiste begeleiding had. Er is met haar destijds helemaal niet aan de aanleuning gewerkt; er is alleen héél hard voorwaarts gereden, en op een minimale ophouding moest ze dan terugkomen / halthouden. Het soort werk wat je (mijns inziens) absoluut niet met een jong paard kan doen. Kwam ze niet terug op de 'kleine' ophouding, dan kwam er een grove handhulp aan te pas. Ze heeft die periode ook veel gesteigerd, omdat ze gewoon niet met die enorme snelle afwisseling van voorwaartse en terugnemende hulpen (soms zelfs tegelijk) kon omgaan. Dit is ongeveer 2 jaar zo gegaan. De combinatie van al deze zaken heeft ervoor gezorgd dat ze echt een angst heeft / had voor de hand. Ik ben daarom ook wat schijterig om haar te kort te pakken, omdat ik weet dat ze er heftig / paniekerig op kan reageren, ik ben bang dat het hele werk qua ontspanning, losgelatenheid, nageeflijkheid op die manier in het gedrang komt. Tuurlijk ben ik bezig met haar meer aan elkaar en bij elkaar rijden, maar allemaal op een wat rustiger tempo en vooral met zo min mogelijk dwang.

Het is voor ons lastig een middenweg te vinden. Ik wil graag met heel weinig druk rijden en weet dat ik mijn paarden eerder te lang instel dan te kort. En zeker met een paard die je niet te kort 'kan' pakken ben ik misschien wel net iets te voorzichtig.
Ik ben echt blij met jullie commentaar, er is genoeg gezegd waar ik wat mee kan en mee aan de slag ga!

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Weer op weg: L1 proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:03

Punten zijn volledig terecht denk ik. Heb niet per onderdeel mee zitten punten maar mijn gevoel zei, zeker dubbel, misschien zelfs 3.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Weer op weg: L1 proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:00

Oh wauw wat een vooruitgang al inderdaad! Wat jammer zeg dat het inrijden zo is gegaan.. het rijden is voor het paard dan meteen bij de eerste ervaring iets engs geworden. :n

xChanelx
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Weer op weg: L1 proef 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:12

Zó! Dan hebben jullie zeker al flinke sprongen gemaakt.
Wat ik bedoel over je houding is dat je (en het lijkt mij onbewust) iedere pas met je been beweegt en ook je handen gaan wat heen en weer/op en neer. Het zijn kleine bewegingen, maar die hebben vaak juist de meeste invloed.
Hopelijk begrijp je zo meer wat ik bedoel en anders: jij weet natuurlijk zelf het best hoe je op een paard zit en hoe het voelt. :)

JoltsjeJarig

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 08:13

Wauw. Est een fijn topic.

Fijne combinatie en je gaat goed met het commentaar om. Ook geeft iedereen goed commentaar.

Volgens mij was dir buitenpost of niet?