Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:44

Ik moet zeggen dat ik mee ga met verschillende voorgangers.

Ik heb allebei de proeven gekeken voordat ik de rest van de feedback las. Het algehele beeld komt op mij onrustig over. Het paard heeft wel mooi takt in de gangen en een goede stap, daar zul je wel punten op scoren. De aanleuning daarentegen lijkt alleen meer van voor naar achter te gaan in plaats van andersom. In het halthouden en de overgangen is heel duidelijk te zien dat je paard het liefst de neus eruit drukt en dat jij dat vervolgens probeert weg te werken. Je geeft aan dat je zit en handhouding aandacht verdienen en dat klopt inderdaad. Probeer meer op je k*nt te zitten en je voor te stellen dat je recht wordt getrokken aan een touwtje bovenop je hoofd. Als je echt op je achterste zit dan gaat hakken optrekken bijna niet meer lukken doordat de benen meer afhangen dan op spanning staan. Je handhouding geeft mij het idee dat je de teugels dicht bij je houdt en naar beneden drukt om zo het hoofd van je paard naar beneden te houden. Iets wat ze in de hogere klassen zeker niet meer willen zien. Wat je kunt doen om dit te verbeteren is het korter maken van de teugels en net doen alsof je twee rechtopstaande stokjes in de hand hebt die je naar de neus van je paard moet duwen. Rijdt voor jouw gevoel met gestrekte armen en probeer niet te pielen om de aanleuning te corrigeren. Been naar de hand toe en je zal uiteindelijk het gevoel krijgen dat het paard meer naar jouw hand komt in plaats van dat jij de mond opzoekt. het slecht willen halsstrekken is een teken dat het paard nog niet genoeg naar de hand toe is gereden, of dat het gewoon erg veel spanning heeft. In jullie geval denk ik het laatste. Werk hier aan, want het is een onderdeel waar tot het Z2 juist heel makkelijk een 7 of 8 op te scoren is als ze met de neus eruit tot de knie gaan.

Ik vind de jury nog erg coulant geweest in de beoordeling. Het beeld is allemaal nog erg onrustig en de oefeningen als halthouden en achterwaarts, schouderbinnenwaarts en contragalop gaan nog hortend en stotend of onstabiel. In de schouderbinnenwaarts zie ik geslinger en om dat te corrigeren zie ik je met de buitenhand bijsturen waardoor je paard denkt dat hij weer recht moet komen. Hierdoor wordt het slingeren alleen maar erger. Ik zou zeggen kijk kritisch terug naar je filmpjes en ga aan de slag met het oppakken van dingen die jullie duidelijk nog moeilijk vinden! het zou heel zonde zijn als jullie op een gegeven moment op een keerpunt komen waar het algemene beeld veel zwaarder gaat tellen door de oefeningen heen, waardoor jullie stabiele voortgang stropt. Succes!

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 16:48

Ik vind het prima dat jullie aan de hand van deze filmpjes kunnen zien dat mijn paard niet goed is afgericht, maar ik (en anderen met mij) weten dat ze wel op de juiste manier gereden wordt.

Maar goed, ik ben dan wel benieuwd. Hebben jullie een filmpje van jezelf waarop een paard op de juiste manier wordt gereden?

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:50

Babootje schreef:
Ik snap dat allemaal wel. Het is inderdaad ook leuk om wedstrijd te rijden. Maar het is nog leuker om met een goed afgericht en getraind paard in de wedstrijdring te verschijnen. Uiteindelijk kom je jezelf in de hogere klassen tegen en het is doodzonde als je dan de basis er nog moet gaan inrijden (als je dan je paard nog niet verziekt hebt). Het klinkt hard, maar zo doorrijden leidt uiteindelijk tot rugproblemen bij je paard.

En over het jury oordeel; ik ben er niet echt verbaasd over natuurlijk; ik zie het hier ook wel zie gebeuren. Ik vind wel dat het de wedstrijdsport geen goed doet. Wedstrijd rijden is er nu juist voor als meetlat om te zien waar je staat met je paard. Dan zou dit m.i. dus niet mogen gebeuren. Aan de andere kant is de wedstrijdsport ook een enorme commercie. Dus om zo maar te zeggen "ik rijd punten dus het zal wel goed zijn" is te kort door de bocht.


Hier ga ik in mee.

Verder heb ik het gevoel dat er nog heel veel groeiruimte zit op jouw zit, nu lijkt het meer op "meeliften" ipv rijden.Je hebt een braaf paard dat echt haar uiterste best doet, ik denk dat het tijd is dat jij dat ook gaat doen om het haar makkelijker te maken.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:54

NadjaNadja schreef:
Ik vind het prima dat jullie aan de hand van deze filmpjes kunnen zien dat mijn paard niet goed is afgericht, maar ik (en anderen met mij) weten dat ze wel op de juiste manier gereden wordt.

Maar goed, ik ben dan wel benieuwd. Hebben jullie een filmpje van jezelf waarop een paard op de juiste manier wordt gereden?


Ja hoor sterker nog ik heb een compilatiefilm gemaakt waarin je de reis qua africhting van een paard vanaf 0 binnen de basissport goed kan terugzien. Als je de zoekfunctie gebruikt kan je hem makkelijk vinden.

Je ziet zowel mij als het paard groeien in dat filmpje.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 16:58

stitchlover schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik vind het prima dat jullie aan de hand van deze filmpjes kunnen zien dat mijn paard niet goed is afgericht, maar ik (en anderen met mij) weten dat ze wel op de juiste manier gereden wordt.

Maar goed, ik ben dan wel benieuwd. Hebben jullie een filmpje van jezelf waarop een paard op de juiste manier wordt gereden?


Ja hoor sterker nog ik heb een compilatiefilm gemaakt waarin je de reis qua africhting van een paard vanaf 0 binnen de basissport goed kan terugzien. Als je de zoekfunctie gebruikt kan je hem makkelijk vinden.

Je ziet zowel mij als het paard groeien in dat filmpje.


Jouw reactie stond er nog niet toen ik die reactie plaatste, dus het was ook niet echt voor jou bedoeld. Van jou kan ik onder andere in je profiel ook veel vinden enzo en dat vind ik prettig. Jouw manier van reageren vind ik ook een stuk prettiger en positiever dan bijvoorbeeld Zeepsop en Babootje. Mijn vraag voor een juist beeld was dus ook meer gericht aan hun.

Bedankt voor jouw reactie dus, want daar kan ik wat mee! :)

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:05

NadjaNadja schreef:
Ik vind het prima dat jullie aan de hand van deze filmpjes kunnen zien dat mijn paard niet goed is afgericht, maar ik (en anderen met mij) weten dat ze wel op de juiste manier gereden wordt.

Maar goed, ik ben dan wel benieuwd. Hebben jullie een filmpje van jezelf waarop een paard op de juiste manier wordt gereden?


Ja hoor. Niet van mijzelf (ik film altijd, maar niemand filmt mij |( |( ). En ik heb op dit ogenblik geen paard te rijden. Wel van mijn dochter op ons paard waar ik best wel weer een keer op stap als ie wat braver is (leeftijd he :D :D.) Wil hem wel PB-en, maar kan hem ook hier wel laten zien.

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:10

Wat een leuk en lekker bewegend paard heb je TS.
Met goed gevolg een wedstrijd rijden (lees, een of meer winstpunten behalen) is niet hetzelfde als correct een paard rijden, africhten, zijn goede kwaliteiten behouden en uitbouwen en zijn mindere kanten sterker laten worden. Dat laatste is in mijn ogen Dressuur, dat eerste (wedstrijd rijden) is een toets om te kijken hoe ver je bent met de dressuur.
Je rijd nu M1. De toets was : Ben ik toe aan het M1. Ik zie ook zat verbeterpunten, dat neemt niet weg dat je wel tot hier gekomen bent. En dat is al een goede prestatie. Maar het kan beter. Inderdaad ga ik met de anderen mee over de opmerkingen van je zit, je handen, het los-laten van je paard (Jij moet loslaten dan kan je paard loslaten) etc. Ik zie dat je feedback gekregen hebt van zeer ervaren dressuur ruiters. Jammer dat je dan antwoord geeft "Ik doe het samen met mijn instructeur goed." Het lijkt een beetje of je niet open staat voor verbetering. Waarom? Wil je niet verbeteren? Of staat je ego je in de weg? "Ik kan het toch, ik rijd M1". Van dat M1 rijden ben ik (en meerdere hier) niet zo onder de indruk. Van een fijn gereden paard, wat correct loopt en nog nooit een proef gezien heeft kan ik net zo genieten als van een M1 combinatie.

Ik ben zelf 53 jaar. Ben toen ik begin 30 was totaal opnieuw begonnen met rijden. Alles overboord gegooid wat ik had geleerd. En nu, nu denk ik dat ik het een beetje begin te snappen. Het lukt nog niet, maar ik heb nog nooit zoveel vooruitgang geboekt als de laatste maanden.
Kom ik in de dressuur ring? Ik kijk wel uit op m'n ouwe dag, :D Dat laat ik aan mijn dochter over.
Heus, het is allemaal bedoeld om je te helpen. Niet om je te kwetsen. Geef mij een reden waarom wij je zouden willen kwetsen? Ik kan er geen bedenken.
Stap eens over je vooroordelen heen. Probeer wat er aangeraden wordt. Wil je instructeur hier niet in mee? Vraag je dan af of je de juiste instructeur hebt.
Succes met je leuke paard. En blijf wedstrijden rijden en jezelf zo toetsen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 17:12

Babootje schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik vind het prima dat jullie aan de hand van deze filmpjes kunnen zien dat mijn paard niet goed is afgericht, maar ik (en anderen met mij) weten dat ze wel op de juiste manier gereden wordt.

Maar goed, ik ben dan wel benieuwd. Hebben jullie een filmpje van jezelf waarop een paard op de juiste manier wordt gereden?


Ja hoor. Niet van mijzelf (ik film altijd, maar niemand filmt mij |( |( ). En ik heb op dit ogenblik geen paard te rijden. Wel van mijn dochter op ons paard waar ik best wel weer een keer op stap als ie wat braver is (leeftijd he :D :D.) Wil hem wel PB-en, maar kan hem ook hier wel laten zien.


Kijk, ik bedoel het niet banketstaaf, maar ik vind dit wel een beetje een geval van de beste stuurlui staan aan wal. Ik vond jouw reactie best wel negatief overkomen. Dat geeft in principe niks, maar ik neem wel het lef om hier mijn filmpjes te plaatsen om er van te leren. Ik zeg niet dat jij niet kunt rijden of weet ik veel wat, maar ik neem aan dat als jij rijdt het ook niet altijd perfect gaat toch? Zeker op wedstrijd niet, met al die extra zenuwen en omstandigheden die daar bij komen kijken. Ik vind zelf ook niet dat ik geweldige proeven heb gereden, maar daarvoor plaats ik ze ook niet. Maar ik probeer hier wel mee aan te geven dat dit niet erg representatief is voor hoe het in de trainingen is.
Ik hoop dat ik een beetje mijn visie duidelijk heb kunnen maken.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 17:16

rien10 schreef:
Wat een leuk en lekker bewegend paard heb je TS.
Met goed gevolg een wedstrijd rijden (lees, een of meer winstpunten behalen) is niet hetzelfde als correct een paard rijden, africhten, zijn goede kwaliteiten behouden en uitbouwen en zijn mindere kanten sterker laten worden. Dat laatste is in mijn ogen Dressuur, dat eerste (wedstrijd rijden) is een toets om te kijken hoe ver je bent met de dressuur.
Je rijd nu M1. De toets was : Ben ik toe aan het M1. Ik zie ook zat verbeterpunten, dat neemt niet weg dat je wel tot hier gekomen bent. En dat is al een goede prestatie. Maar het kan beter. Inderdaad ga ik met de anderen mee over de opmerkingen van je zit, je handen, het los-laten van je paard (Jij moet loslaten dan kan je paard loslaten) etc. Ik zie dat je feedback gekregen hebt van zeer ervaren dressuur ruiters. Jammer dat je dan antwoord geeft "Ik doe het samen met mijn instructeur goed." Het lijkt een beetje of je niet open staat voor verbetering. Waarom? Wil je niet verbeteren? Of staat je ego je in de weg? "Ik kan het toch, ik rijd M1". Van dat M1 rijden ben ik (en meerdere hier) niet zo onder de indruk. Van een fijn gereden paard, wat correct loopt en nog nooit een proef gezien heeft kan ik net zo genieten als van een M1 combinatie.

Ik ben zelf 53 jaar. Ben toen ik begin 30 was totaal opnieuw begonnen met rijden. Alles overboord gegooid wat ik had geleerd. En nu, nu denk ik dat ik het een beetje begin te snappen. Het lukt nog niet, maar ik heb nog nooit zoveel vooruitgang geboekt als de laatste maanden.
Kom ik in de dressuur ring? Ik kijk wel uit op m'n ouwe dag, :D Dat laat ik aan mijn dochter over.
Heus, het is allemaal bedoeld om je te helpen. Niet om je te kwetsen. Geef mij een reden waarom wij je zouden willen kwetsen? Ik kan er geen bedenken.
Stap eens over je vooroordelen heen. Probeer wat er aangeraden wordt. Wil je instructeur hier niet in mee? Vraag je dan af of je de juiste instructeur hebt.
Succes met je leuke paard. En blijf wedstrijden rijden en jezelf zo toetsen.


Volgens mij heb ik op de eerste reacties positief gereageerd en gezegd dat ik dit mee ga nemen in mijn training. Ook van de laatste reacties neem ik dingen mee of eigenlijk zijn de meeste dingen die genoemd zijn al punten waar ik in mijn lessen aan werk.

Wat mij stoort is dat je praktisch geen fouten mag maken. Ik zeg nergens dat ik zelf geweldig blij ben met dit beeld of dat ik denk dat dit de ultieme manier van een proef rijden is.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:18

NadjaNadja schreef:
Jouw manier van reageren vind ik ook een stuk prettiger en positiever dan bijvoorbeeld Zeepsop en Babootje.


Ik zei al dat je het niet leuk zou vinden om te horen.....
Ik ben wel altijd graag duidelijk. Je hebt er helemaal niets aan als ik zeg dat het er goed uitziet, als het niet zo is. Inderdaad kan ik aan je filmpjes zien hoe je paard wordt getraind.
Je heb je paard al 2,5 jaar maar de bespiering (met name over de bovenlijn hals rug) is er nog niet.
Je paard kan nog niet hals strekken (= basis basis) en ik zie ook dat je nog onvoldoende controle hebt bij het rijden van je onderdelen (zwaait hier en daar uit, en op sommige momenten ben je de controle zelfs volledig kwijt). Ik kan zien dat je nog onvoldoende onafhankelijke zit hebt dat stoort bij je paard. Je bent zelf niet "vrij" in je bovenlichaam / armen en je benen zijn onrustig. Je zit je paard nog wat in de weg.
Niet erg (zeker in die korte tijd dat je een eigen paard hebt), we moeten het allemaal leren, maar wees jezelf er dan bewust van en word niet boos als een ander kritiek heeft. Zorg ervoor dat je een ander referentiekader krijgt van "goed" dan de punten die je van een jury krijgt.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-02-17 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:20

NadjaNadja schreef:
Ik vind het prima dat jullie aan de hand van deze filmpjes kunnen zien dat mijn paard niet goed is afgericht, maar ik (en anderen met mij) weten dat ze wel op de juiste manier gereden wordt.

Maar goed, ik ben dan wel benieuwd. Hebben jullie een filmpje van jezelf waarop een paard op de juiste manier wordt gereden?


Dit vind ik nu echt zó jammer van dit topic... Je doet jezelf hier best wel tekort mee...
Want zowel Babootje als Zeepsop geven hele constructieve reacties. In mijn ogen ook precies waar de crux zit: Een realistisch beeld van jezelf en je paard.

Dressuur is en blijft een jurysport, een mens kan nooit 100% objectief zijn, er speelt altijd een zekere voorkeur voor het een of het ander mee. Je hebt nu in mijn ogen punten gekregen die aan de hoge kant waren. Ik woon in dezelfde omgeving en heb ook wel eens in Zwaagwesteinde gestart. Het is dus niet zo dat ik dit van mening ben omdat ik toevallig uit Brabant komt, waar gemiddeld genomen gewoon veel betere ruiters rijden. Want eerlijk is eerlijk, als wij (met name) Groningers en Friezen daar zouden gaan rijden, zou een groot deel van ons best van een koude kermis thuiskomen.

Jij geeft nu aan dat jij gelooft in de jury. Ik geloof daar ook in.
Ook toen ik vorig jaar 5e werd met 184 punten en 7e met 201 punten... Gelijkwaardig voelende en ogende proeven... En ik geloof er ook in als ik een dikke verliespunt rijdt.

En als je niets met de reacties van Zeepsop en Babootje kunt, vraag ik me af wat je dan doet met een verliespunt. Of met jurycommentaar over je rijden. En het kan hoor, ik heb ooit iemand 2 gelijke proeven zien rijden die 150 en 201 reed... Dat laatste puntenaantal kwam dichter bij de waarheid in de buurt.

Persoonlijk vind ik het enorm belangrijk dat ruiters en amazones flink kritisch op zichzelf kunnen zijn. Je vraagt nu Zeepsop en Babootje om een beeld, maar je hebt zelf vast ook wel een plaatje voor ogen waarbij je denkt: "Zo zou het moeten zijn." Kijk bijvoorbeeld naar wat jonge paarden proeven op internet. Beeld je in hoe dat zou voelen en hoe jij het lekkerste zou kunnen rijden.

Wat betreft je paard en het gereden zijn in het algemeen denk ik dat je genoeg reacties hebt om mee verder te kunnen. Neem ze serieus, ze zijn goed bedoeld, ook al staat het er soms wat beroerd. Zeker als dat niet is wat je had verwacht van een topic op Bokt, kan het harder aankomen dat het is bedoeld.

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:22

Nee TS. Niemand zegt dat je geen fouten mag maken. Fouten maken moet zelfs, dan ontdek je wat er wel of niet klopt. En gewoon doorgaan. En dan ook accepteren dat je misschien een paar stappen hebt overgeslagen. Je zult zien, als de basis sterker wordt, vlieg je met dit paard zo door het M heen. Echt.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:41

NadjaNadja schreef:
jk, ik bedoel het niet banketstaaf, maar ik vind dit wel een beetje een geval van de beste stuurlui staan aan wal. Ik vond jouw reactie best wel negatief overkomen. Dat geeft in principe niks, maar ik neem wel het lef om hier mijn filmpjes te plaatsen om er van te leren. Ik zeg niet dat jij niet kunt rijden of weet ik veel wat, maar ik neem aan dat als jij rijdt het ook niet altijd perfect gaat toch? Zeker op wedstrijd niet, met al die extra zenuwen en omstandigheden die daar bij komen kijken. Ik vind zelf ook niet dat ik geweldige proeven heb gereden, maar daarvoor plaats ik ze ook niet. Maar ik probeer hier wel mee aan te geven dat dit niet erg representatief is voor hoe het in de trainingen is.
Ik hoop dat ik een beetje mijn visie duidelijk heb kunnen maken.



Ik proef uit jouw reacties dat je er best trots op bent dat je al zo snel zo ver gekomen bent.
Maar als je zo doorgaat, dan loop je echt vast in de hogere klassen. En dan moet je misschien in het Z erachter komen dat je niet verder komt, omdat je de basis ontbreekt. En dat zou jammer zijn voor jou en je paard, want daar zit echt wel een leuke potentie in. Mijn commentaar was dus zeker bedoeld om je wakker te schudden dat je zo niet op de goede weg zit. Niet negatief bedoeld, maar wel door jou als negatief geinterpreteerd; dat vind ik jammer, want dat betekent dat je zelfreflectie wel een beetje ontbreekt. Het is echt niet zo dat er niet wat fout mag gaan, maar je doet er goed aan om te kijken wat er ontbreekt om daaraan te werken.
Dan put ik weinig hoop uit een reactie als "hals strekken is nu eenmaal niet haar ding, ik rijd mn punten toch wel"

De wedstrijd is een afspiegeling van hoe het in jouw training gaat. Als het in de wedstrijd niet goed gaat, dan gaat het eigenlijk in je training (thuis) ook niet goed. Dat je dat niet merkt, komt omdat je thuis bent. Dan hoef je niet altijd op de letter te rijden of kun je eens een volte extra rijden of afwenden of kun je de oefening uitvoeren als het voor jou goed voelt. Op wedstrijd kan dat niet, maar thuis moet je - naast het gymnasticeren van je paard - eigenlijk ook zo trainen als dat je op wedstrijd bent. Scherp, de onderdelen goed afwerken, je lijnen goed rijden, trainen op gehoorzaamheid. Zodat je paard niet beter weet dan dat en het op wedstrijd ook goed gaat. Zodat jij er ook geen twijfel aan hoeft te hebben of je proef goed zal gaan of niet en heb je ook veel minder wedstrijdstress.
Je wedstrijd rijd je dus niet alleen op wedstrijd, maar ook thuis.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-02-17 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:46

Heel brutaal, maar ik mis echt een stukje ruitergevoel en zelfreflectie in dit verhaal. Je zit er zo strak op TS, blijft maar aan die voorkant zitten, terwijl het diertje juist van achter naar voor en losser door het lijf dient te lopen. Heeft niks te maken met dat het in zo'n proef niet perfect gaat, maar dat de basis niet voor elkaar is... Als het dier los door het lijf en van achter naar voor zou bewegen, zou halsstrekken geen problemen geven. Paard heeft imo talent zat. En wat Janine zegt, ben ik het ook mee eens (ik woon in Groningen (grens met Drenthe), zie veel mensen zo hun proeven doorkomen en als excuus hebben: ja maar ik rijd mijn punten toch? Zouden 'we' gaan starten in regio Utrecht of Brabant, dan vallen 'we' giga door de mand.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 17:55

Ik weet gewoon simpelweg niet meer hoe ik moet reageren. Alleen ja en amen is acceptabel. Een uitleg van mijn kant volstaat niet. Ik ben iemand die totaal niks van paardrijden weet, iedereen kan goede instructie uitzoeken behalve ik. Iedereen had bij zijn of haar eerste paard alles op orde, volledig onder controle en 280 punten op wedstrijd. Jury's en punten en plaatsingen zijn ook ineens niks meer waard. Het verbaast me dat de tip voor een osteopaat of fysio hier nog niet is gegeven.

Ik zal met al jullie commentaar en tips iets doen.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:00

Ik ga mee met mijn voorgangers.
Het zit er echt in, maar jullie zijn nog niet aan het M toe vind ik zelf.
Erg onrustig nog het beeld, niet actief genoeg en de achterhand is er niet goed bij.
Ik denk dat als je het roer om durft te gooien, en back to basic durft jullie makkelijk het Z kunnen halen samen.
Makkelijk, maar nu mist er gewoon nog veel ontspanning.
Als ik zou moeten gokken vind ik het zelf voor in het L nog niet ontspannen genoeg ogen, en ik zou zeker met de adviezen aan de slag gaan. :j :)
Echt het zou zonde zijn als je zo doortraint, het zit er gewoon in bij jullie!

Over hals strekken trouwens.
Mijn pony liet na drie maanden een heel, heel klein beetje los op dat vlak.
Ik heb rustig een jaar getraind voor hij écht volledig los begon te laten.
Geduld, overgangen, tempowisselingen en écht actief maken.
En echt, als je daar doorheen bent is het trainen een feestje.
Hij bleek recent de stukjes oprichting goed correct aan te kunnen, zonder gemor of helluuuup baas dit kan ik niet reacties.
Maar dat kost echt tijd, en loslaten.

Ik zie net je laatste reactie ts..
Echt kinderachtig vind ik het worden.
Heel nederland zit vol met ruiters die niet toe zijn aan hun klasse, gaan ze écht kritisch zijn gaan er een hele hoop euries verloren.
Ofwel heel realistisch om te denken dat jury's het wel weten is het denk ik niet.
Alle wedstrijden die ik zag laatste jaar werd zeer mild gejureerd, en dan nog waren er mensen boos omdat ze geen punten gereden hadden.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 28-02-17 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:02

Volgens mij staat het nergens zo zwart/wit als jij het nu presenteert. Imo is de basis niet voor elkaar en dat zie je terug in vrijwel alle oefeningen ja. En misschien ben ik heel perfectionistisch hoor, maar ik zou daar eerst aan gaan werken alvorens te starten. Doe er iets mee, of niet... ook prima. Misschien dat je er over een tijdje anders naar kijkt. Succes!

rien10
Berichten: 14665
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:06

NadjaNadja schreef:
Ik weet gewoon simpelweg niet meer hoe ik moet reageren. Alleen ja en amen is acceptabel. Een uitleg van mijn kant volstaat niet. Ik ben iemand die totaal niks van paardrijden weet, iedereen kan goede instructie uitzoeken behalve ik. Iedereen had bij zijn of haar eerste paard alles op orde, volledig onder controle en 280 punten op wedstrijd. Jury's en punten en plaatsingen zijn ook ineens niks meer waard. Het verbaast me dat de tip voor een osteopaat of fysio hier nog niet is gegeven. I
Dk zal met al jullie commentaar en tips iets doen.


Oh maar dan lees je selectief meid. Lees mijn post maar eens na. Er staat letterlijk "ik ben nu 53 en ga het een beetje snappen". En mij eerste paard? Due heb ik totaal verkl**t. Was een veelte moeilijk paard voor mij. Na drie maanden heb ik m weg gedaan.
Heus we zijn er niet uit om je af te branden. Dat zeggen er meer in dit topic. Ik zelf al drie keer nu.

Als je dit niet gaat inzien, dat we je niet afbranden ga je niets kunnen doen met alle tips.

Dit gezegd hebbende, ook nogmaals: succes met je leuke paard.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:35

Ik wil met liefde een filmpje van een M1 proef van mezelf naar je sturen, ik kan je garanderen dat je afgaand op mijn commentaar de slechtste proef ever verwacht. Dat valt best mee, maar ook als je 200 punten rijdt heb je genoeg op jezelf aan te merken hoor. Ik in ieder geval wel. In mijn ogen de enige manier om beter te worden.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:35

De reacties hier zijn wel bij sommige mensen wel heel hard geplaatst. Het vergt heel wat lef en zelfkennis om een proef inclusief filmpje te plaatsen terwijl je weet dat het niet je beste proef was. Als Nadja geen commentaar zou willen, had ze alleen haar beste proef geplaatst en was het commentaar misschien iets minder hard geweest. Dat Nadja in de M1 start vind ik wederom weer een teken van lef. Bij een dressuurproef wordt je namelijk keihard afgestraft als je je paard niet op orde hebt. De ene jury is hier milder in dan de andere, net zoals de meningen hier verdeeld zijn.

Nadja, ik weet waar jullie vandaan komen. Zoals sommigen hier zeggen weet ik dat je alles behalve meelift met dit paard, maar dat je een toch een superleuk rondje kan sturen met een paard waar de gemiddelde ruiter niet mee overweg zou kunnen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6638
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 18:41

Janine1990 schreef:
Ik wil met liefde een filmpje van een M1 proef van mezelf naar je sturen, ik kan je garanderen dat je afgaand op mijn commentaar de slechtste proef ever verwacht. Dat valt best mee, maar ook als je 200 punten rijdt heb je genoeg op jezelf aan te merken hoor. Ik in ieder geval wel. In mijn ogen de enige manier om beter te worden.

En dat is dus net het punt. Hier doe je overkomen alsof ik niets op mezelf heb aan te merken en dat is niet waar. Ik wil juist leren en plaats het filmpje daarom hier. Maar ik pik er inderdaad wel de tips en commentaren uit waarvan ik ook daadwerkelijk denk dat ze bij ons passen. En dat is niet iets wat alleen ik doe, dat zou iedereen doen. Want het zou gek zijn om nu ineens te zeggen: goh wat fijn jongens dat jullie zeggen dat ik het roer om moet gooien want dat had ik altijd al gedacht en gewild maar jullie trekken me nu over de streep!

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:43

Sorry TS dat je mijn reactie als negatief ervaart. Dat was helemaal niet mijn bedoeling. Ik heb voor mezelf een lijstje gemaakt met de dingen die me opvielen in je proeven en heb die vervolgens in een reactie gezet. Het was helemaal niet mijn bedoeling om je 'af te zeiken' oid.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Unieke prestatie: laatste én eerste met Elfina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:13

Waar heb je les TS? Mag ook in PB, ik heb je namelijk denk ik wel eens in de ring gehad en toen vroeg ik me dit ook al af.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:25

Ketly schreef:
Als Nadja geen commentaar zou willen, had ze alleen haar beste proef geplaatst en was het commentaar misschien iets minder hard geweest.


Had Nadja alleen haar 2e proef laten zien, was mijn commentaar precies hetzelfde geweest, want ook in de tweede proef - alhoewel er minder fout gaat op de onderdelen - is de basis ook bij benadering niet op het niveau dat in M1 zou moeten.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:34

Omdat je beeldmateriaal wil van mensen.

Dit was mijn eerste keer M2. Ondertussen succesvol in het Z2. Heb iedere week les van een man die inter II heeft gereden en heb nog zoveel te leren. In het Z1 wel overgestapt naar de huidige instructie en gestopt met groepslessen.

Ik heb nogsteeds heel veel te leren. Ben nog lang niet tevreden met mijn rijden en dat zal nooit zo zijn. Als je paardrijdt moet je streven naar het beste in jou en jezelf. En dit kunnen wij niet afleiden uit jouw reacties. Je wilt niet kritisch zijn naar jezelf en valt erover dat mensen kritiek hebben op je. Ook ik ben het met de rest eens dat je niet in het M1 thuis hoort, sorry.


Mijn resultaat was dacht ik 190 punten.