2 weken bitloos met adjuun!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

2 weken bitloos met adjuun!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 23:02

Hoi Bokkers :wave:

Sinds kort rijd ik bitloos met mijn paard Adjuna. Ze is sindsdien echt vooruit gegaan. Ze is vooral relaxer geworden.

Hier een filmpje van toen we 2 weken bitloos reden:

ter vergelijking dit filmpje van een tijdje terug LisaaSophie @ [RT-HAW] Adjuun vliegt vooruit!

Ik weet dat ik mijn benen nog veel stiller moet houden en dat ik mijn handen soms wat vast zet in de galop. |o
Nu vroeg ik me af of jullie nog tips hebben? Of tips om mijn benen nou eindelijk is stil te laten
hangen, want dit wilt echt maar niet lukken...

NancyW

Berichten: 46
Geregistreerd: 08-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 07:23

Hoi Lisa,

Ziet er netjes en gecontroleerd uit :)
Heb je vroeger geleerd om bij elke pas aan te drijven? Daar moet ik aan denken als ik je benen in de draf zie. Wat mij heeft geholpen is om me echt heel erg bewust te zijn van wat ik voel in mijn benen: hakken uitdrukken, onderbenen voelen, knieën als scharnierpunt voor het staan-zitten. Je zult in het begin het gevoel hebben dat je je balans kwijt raakt, maar de winst is dat het voor je paard veel rustiger wordt :)

Succes!

Glorieux
Berichten: 36
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: 2 weken bitloos met adjuun!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:30

Ziet er netjes uit en dat voor nog maar 2 weken :)

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 08:49

NancyW schreef:
Hoi Lisa,

Ziet er netjes en gecontroleerd uit :)
Heb je vroeger geleerd om bij elke pas aan te drijven? Daar moet ik aan denken als ik je benen in de draf zie. Wat mij heeft geholpen is om me echt heel erg bewust te zijn van wat ik voel in mijn benen: hakken uitdrukken, onderbenen voelen, knieën als scharnierpunt voor het staan-zitten. Je zult in het begin het gevoel hebben dat je je balans kwijt raakt, maar de winst is dat het voor je paard veel rustiger wordt :)

Succes!


Hahaha ja dag klopt, reed altijd een paard dat wat sloom was. Daarbij moest ik elke pas drijven, want dan zou hij activeer worden. Uiteindelijk negeerde hij daardoor mijn been, maar sindsdien kan ik m'n benen bijna niet meer stil houden. Bedankt voor de tip, ik ga het is uitproberen!

evaxfanny
Berichten: 54
Geregistreerd: 11-11-12

Re: 2 weken bitloos met adjuun!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:02

Zonder beugels rijden kun je misschien eens proberen!

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 00:05

evaxfanny schreef:
Zonder beugels rijden kun je misschien eens proberen!


Dan heb ik mijn benen idd heel stil, maar zodra de beugels er weer aan gaan wiebel ik weer :+

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: 2 weken bitloos met adjuun!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 17:21

Tip: je hulp voor de overgang stap - galop was behoorlijk groot. Die zou ik kleiner en zachter maken :)

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 21:36

xxdomiixx schreef:
Tip: je hulp voor de overgang stap - galop was behoorlijk groot. Die zou ik kleiner en zachter maken :)


Het is de bedoeling dat die hulp kleiner gaat worden. Deze overgang is alleen nog moeilijk voor ons... Daardoor is de hulp nog even wat overdreven :j

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Re: 2 weken bitloos met adjuun!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:39

Fijn dat het rijden beter gaat zo! Ik heb ook een pony gehad die beter zonder dan met bit te rijden was.

Je beenprobleem komt vooral doordat je paard zich als ware heeft afgesloten voor de hulp. En dat komt dan weer door de constante hulpen die je geeft. Dit probleem kun je niet in 1 dag oplossen maar heeft veel tijd nodig. Je moet bewuster en consequenter hulpen gaan geven. Je zou het zo kunnen doen: 1e hulp:licht --> Geen reactie? 2e hulp: duidelijker hulp. Voor de rest laat je benen hangen, dit lukt makkelijker als je bewust bent van je hakken uitdrukken. Let wel op dat je niet gaat duwen maar echt een tikje geeft met je benen voor de 2e hulp. Rijd je paard actiever, meer overgangen sneller achter elkaar. Zet hem aan het werk zodat hij alerter wordt maar niet versnellen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes in ieder geval!

Nora_lovely

Berichten: 167
Geregistreerd: 11-09-16
Woonplaats: in the middle of nowhere

Re: 2 weken bitloos met adjuun!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:47

respect _/-\o_
toen ik probeerde bitloos te rijden liep het minder goed af...
zit nu met een gebroken pols in het gips :')

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 07:04

josje4 schreef:
Fijn dat het rijden beter gaat zo! Ik heb ook een pony gehad die beter zonder dan met bit te rijden was.

Je beenprobleem komt vooral doordat je paard zich als ware heeft afgesloten voor de hulp. En dat komt dan weer door de constante hulpen die je geeft. Dit probleem kun je niet in 1 dag oplossen maar heeft veel tijd nodig. Je moet bewuster en consequenter hulpen gaan geven. Je zou het zo kunnen doen: 1e hulp:licht --> Geen reactie? 2e hulp: duidelijker hulp. Voor de rest laat je benen hangen, dit lukt makkelijker als je bewust bent van je hakken uitdrukken. Let wel op dat je niet gaat duwen maar echt een tikje geeft met je benen voor de 2e hulp. Rijd je paard actiever, meer overgangen sneller achter elkaar. Zet hem aan het werk zodat hij alerter wordt maar niet versnellen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes in ieder geval!


Bedankt boor je uitgebreide reactie, ik ga er is mee aan de slag!

@nora_lovely, Hahaha ja voor het ene paard werkt het denk ik beter dan voor de ander ;)