Springpaard [naam] in de dressuurtraining!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Springpaard Eternity in de dressuurtraining!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:33

Hoihoi!

Voor het eerst een HAW van ons! Gewoon omdat ik opzoek ben naar wat tips en benieuwd naar wat jullie ervan vinden. :)
Klein paspoortje:
Naam: [naam]
Leeftijd: 5
Ras/Geslacht: KWPN Merrie
Vader: Wizzerd WV (v. Indoctro)
Moeder: Paradise (v. Paradin)

Niveau: [naam] en ik starten nu B, en moeten nog één puntje om over te mogen naar het L1.
Zodra we die hebben wordt het een periode van hard trainen!
Maar op dit moment zijn wij vooral bezig met de achterhand trainen, met het mooi vertrekken vanuit achter en het daarin nachtelijk blijven. [naam] is een echt springpaard en vind de dressuur wat lastig. Op het moment dat ik wat meer van d'r vraag verliezen we vaak wat impuls. Ze doet wel ontzettend d'r best en ik ben al heel trots op hoe ze het nu doet! Verder doen we veel aan rechtrichten en het op eigen benen leren lopen, veel lang-laag en over-de-rug, echt puur de basis. Maar ik ben voornamelijk opzoek naar tips over het achterhand trainen dmv schijnovergangen. Dit lukt een paar passen, en dan komt ze of met d'r kop eruit of valt ze uit elkaar.
Uiteraard hebben wij les, elke week privéles, maar ik was benieuwd wat andere van het beeld nu vinden. En vooral of iemand misschien nog wat tips heeft :)

Ik irriteer mij er mateloos aan dat ik zo naar achter hang... Het zadel begint ietswat te "klapperen" achter. De zadelmaker komt 6 januari en dan gaan we opzoek naar een nieuw zadel, dus tot die tijd is het buikspieren trainen voor mij ;)
Ik zit dus alles door, om zo de "klap op de rug" zo min mogelijk te houden, maar met die middendraf trainingen vind ik het nog best lastig om de hele tijd rechtop te blijven zitten :)

1
Afbeelding

2
Hier vind ik d'r zelf mooi actief lopen!
Afbeelding

3
Geconcentreerd koppie ;)
Afbeelding

4
Hier komt ze er voor wat uit.
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Deze vind ik zelf een fijn beeld geven.
Ze zet d'r achterhand mooi bij, verruimt netjes en komt er niet uit met d'r kop.
Afbeelding

7
Hier mag achter er wat meer bij.
Afbeelding

8
Stukje hand volgen...
Afbeelding

9
...En richting halsstrekken.
Afbeelding

10
En een klopje voor mn topper ;)
Afbeelding

Ik ben benieuwd naar wat jullie van ons vinden!
Ik ben zeker opzoek naar tips en advies, maar hou het vriendelijk :)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:42

misschien dat het aan mij ligt, maar ik vind persoonlijk dat je haar best veel vrijheid geeft aan de voorkant, misschien dat je haar daar ook wat meer kunt oppakken. :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:47

Vind het er eigenlijk wel goed en vriendelijk uit zien :) ze lijkt netjes over de rug te lopen met haar hoofd (meestal) op de loodlijn.. Zou niet weten waarom ze meer opgepakt moet worden aan de voorkant als er vooral aan de basis gewerkt wordt?

Achterhand er meer onder lijkt me het eerlijkst om je op te focussen als je een passend zadel hebt. Snap eigenlijk sowieso niet dat je erop stapt terwijl je weet dat het zadel slecht ligt. Dan maar even niet rijden, mijn paard z'n rug zou me meer waard zijn dan een paar weken rijden..

Renee_S

Re: Springpaard Eternity in de dressuurtraining!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:57

Ik denk inderdaad ook dat dit paard op deze leeftijd niet verder opgepakt hoeft te worden dan dit, maar vind het er verder erg rustig en vriendelijk uit zien!

Lekker verder trainen met die achterhand, wordt vanzelf sterker en sneller. Zijgangen kunnen daar ook fijn bij bijdragen, als ze dit al beheerst. Anders evt schoudervoor en travers aanleren aan de hand? Leren ze hun achterbeen mooi onder de massa plaatsen. En dat kun je op Den duur uitbreiden naar de draf en onder het zadel

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:57

Jullie zijn een leuke combinatie, laatste puntje in de B komt vast wel snel.

Je hebt het er zelf over dat ze er voor wat uit komt, echter ik zie haar eigenlijk overal achter de loodlijn lopen.
Eigenlijk zou haar neusje er wat meer uit mogen in de zin van richting de loodlijn, niet dat je paard langer moet worden uiteraard.
Zo te zien is ze nog niet toe aan meer oprichting, dus top dat je dat ook nog niet van haar vraagt.

Je hebt het erover dat jullie vaak impuls verliezen, al bedacht dat je naar achteren hangen hier ook een oorzaak van kan zijn? Hoeft niet, maar zou ook niet raar zijn, ongemerkt werk je daarmee terug.
Balen dat het nog even duurt van je zadel.

Succes in de L straks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:09

Bedankt voor de reacties!

Ketaki, dat klopt wel redelijk. Ik wil haar niet teveel in de oprichting vragen en heb dr daarom inderdaad vrij "los". Ze neemt zo fijn mn hand aan dat ik hier inderdaad wel op mag letten!

Suus, dankjewel! En wat betreft het zadel, het is niet dat ie niet goed ligt. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar hij zit nu op het punt dat het nog gaat, maar dat we wel opzoek moeten naar een andere. [naam] zelf heeft er geen last van, ik heb zelf iemand op stal nog even naar dr rug laten kijken of ik inderdaad gelijk had, anders was ik zeker gestopt met rijden! Zij zei dat ze ergens verkeerd op reageerde en dat het wel ging, zolang we maar een nieuwe gingen zoeken :)

Renee, schoudervoor doen we onder het zadel ook, mede voor het rechtrichten! Echter vind ze dit best lastig, waardoor ze ook impuls verliest en de achterhand en dan uiteraard moeilijker onder krijgt, heb je hier ook en tip voor?

Sjolvir, ik heb het misschien niet helemaal goed verwoord. Ik bedoel er eigenlijk mee dat ze zichzelf gaat oprichten, terwijl ze dat heel lastig vind en helemaal niet hoeft ;) Hou zou jij het willen zien om zo maar even te vragen? En mijn zit nu werkt zeker wat tegen, maar hiervoor hadden we hetzelfde "probleem" al, dus vandaar :)
En dankjewel! :D Al moeten we nog even flink oefenen op het wijken tot we gaan starten ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-14 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:13

Moet heel eerlijk zijn dat ik daar geen held in ben maar ik denk kwestie van veel oeffenen, ook in stap en adh, eerst korte stukken en als dat goed gaat een beetje langer / meer stelling, beetje uitbreiden :) over de korte zeide bv, dan is het misschien makkelijker voor je paardje om het juiste ritme vast te houden.

En sowieso, oeffening baart kunst!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:14

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:16

Hate to say it, maar je paard is nergens nageeflijk. Ze blijft veel te recht in de hals, voornamelijk richting de schoft. Daarbij loopt ze ook echt van de achterhand af(stuwend) en loopt ze wat de grond in hier en daar. Voornamelijk bij de fotos die jij een goed beeld vind geven. Hier is ze bijna helemaal recht van staart tot oor.
Dit was het paard waarvan ik eerder zei dat ze zo stijf in het achterbeen was toch? Dat gaat al en stuk beter, maar er moet veeel meer lossigheid komen vanuit de rug. Lang en laag rijden, maar in dit geval ook wat ronder, het paard moet de hals en rug gaan bollen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, daar moet je handigheid voor hebben.
Verder vooral focussen op activiteit, zodat ze het lijf beter gaat gebruiken. Actief maken met been en tempo opvangen met zit. Niet te moeilijk maken, enkel wat volte rijden om haar ook in buiging en stelling losser te maken. Nog niet gaan galopperen, enkel in stap en draf, en veel herhalen. Geef haar de tijd om te leren haar lijf te gebruiken.
Ik zou dit echt als prioriteit gaan zien, want anders loopt je hele basis mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:22

Joolien, wij hebben nog nooit eerder een HAW gehad, dus ik denk niet dat dit hetzelfde paard is als waar jij het over hebt, het komt me zo 1 2 3 ook niet bekent voor wat je zegt namelijk ;)
Galopperen doen we ook niet (ja met springen) maar in de dressuurtraining zeer weinig tot niet, enkel aan de longe.
Vind het wel apart, ik krijg op wedstrijden van jury's te horen dat ze mooi los door dr lijf loopt, en jij zegt het tegenovergestelde, mag ik vragen waar je dat dan aan ziet? En vooral wat je precies bedoelt met dat recht van staart tot oor? :) (volgens mij dat ze meer over dr rug mag lopen?)
En wat je zegt over focussen op activiteit, dat was ook mijn vraag naar tips in dit topic, hoe we dat nog beter kunnen aanpakken.
Volgens mij zeg ik zelf hier ook niks over nagevelijkheid, ik zei dat ze dat met deze oefeningen juist moeilijk vind en ben dan ook op zoek naar tips hiervoor :)
Ik ben blij met je commentaar, maar je zegt eigenlijk alleen wat er niet goed gaat, heb je ook tips om dat dan op te lossen? Ik weet dat het niet perfect is, [naam] is mijn eerste eigen paard en de eerste keer dat ik zoiets aan een paard moet leren terwijl ik het zelf ook nog moet leren. Vandaar de goede begeleiding en mijn vraag naar tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:29

Oh dan is dat een ander paard wellicht.

Nogmaals, ze is achter de loodlijn, ze houdt haar hals helemaal recht en ook haar rug. Een paard wat fijn actief door het lijf loopt bolt de rug op. Dat doet jouw paard niet, die houdt dit vast.
Zoals ik zeg, houd het simpel. Enkel lang laag, soms wat ronder vragen, stelling en buiging. Thats it. Van been naar de hand toe rijden, opvangen met je zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:30

Ik ga helemaal met Joolien mee. Je paard buigt nergens ze maakt zich recht als een plank en buigt dan enkel het hoofd waarbij ze te diep komt. Dat is geen nageeflijkheid maar een valse knik.

Ik zou gigantisch hard gaan trainen aan los over de rug lopen. Lang en laag over de rug laten gaan. En daarin af en toe wat ronder vragen en natuurlijk buiging en stelling.

Verder zijn wendingen altijd heel fijn, voltes openen en sluiten en slangevoltes etc. En veel wisselen in tempo en overgangen. Paar passen terug en weer naar voren en dan moet ze reageren. Indien je geen reactie krijgt direct streng erbij. Zodra ze reageert stoppen met de hulp geven dan moet ze op eigen benen doorlopen.

De achterhand moet moet dalen die stuwt nu ipv dat die draagt en dat kan een springpaard ook :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:34

Ik denk dat het inderdaad een ander paard is.

Wat ik zei, lang laag is ook wat we voornamelijk doen, maar nu we langzaamaan die achterhand meer gaan trainen gaat het voor eigenlijk mis, om zo maar heel plat te zeggen.
Mijn instructrice rijd haar ook 1x per week, zij loopt tegen hetzelfde "probleem" aan. Ik wil haar alleen lang-laag hebben, niks oprichting, maar dat doet ze uit zichzelf, en ik vind het erg lastig om dat dan op te lossen.
Nu loopt ze achter de loodlijn, maar in het begin liep ze met dr kin op dr borst als je 'meer' van dr vroeg. Kon je de teugels losgooien, ze kropte zich helemaal op...
Ik ben het dan ook zeker eens met je, wat betreft het achter de loodlijn lopen en hier werken we ook aan. En van been naar hand is ook wat we doen ja. :j
Het los door het lijf ben ik niet helemaal met je eens, maar nu ik nog is naar deze foto's kijk snap ik je wel. Deze foto's zijn eigenlijk allemaal soort 'middendraf', wat dat betreft vind ik haar op de eerste foto het beste lopen, klopt dat?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:40

Jolien bedoeld bv foto 2, maar ook bij de rest, je kan bijna met een liniaal een streep trekken over haar bovenlijn.
Nou heeft ze denk ik ook niet de meest voordelige bouw, te oordelen aan de laatste foto in de zin van van nature iets mee hebben in opwaartse richting en bolling.

Aan haar bouw kan je uiteraard niets doen, maar je kan er wel aan werken dat het verbeterd.
Even oneerbiedig gezegd, als mijn paard zo loopt als die van jou op de foto grap ik altijd dat hij een bezemsteel heeft ingeslikt.

Wat je wilt is dat je paard korter wordt in zijn frame, de juiste hals spieren gaat gebruiken, neusje er iets meer uit heeft en meer bolt en vanuit de schoft omhoog gaat komen.
Dit gaat je de nodige tijd en training kosten (ben ik al 4 jaar op aan het ploeteren).

Bij het overgangen rijden niet alleen aan het voorwaarts denken, ook aan het terug, want juist in het terug kan je haar makkelijke bij elkaar rijden en in elkaar laten schuiven, bij meer tempo is dat juist lastiger.

Zie dat je nog wat geplaatst hebt, alleen lang laag is denk ik voor jouw paard netzoals voor mijn paard niet de oplossing, ik weet dat dat overal gepreekt wordt en het is belangrijk dat je paard daar kan lopen, maar zo te zien vind die van jou half lang laag fijn plekje.
En lang laag zonder aansluiting in dit geval, want met aansluiting heeft het nog waarde, als ze lang worden rij je alles wat je erin probeert te stoppen er net zo hard weer uit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:41

Ik vind foto 9 het fijnst, niet dat die perfect is, maar paard lijkt daar haar rug wat te bollen en meer te rekken in rug en hals. Ook al valt hij daar dan weer meer op de voorhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:49

Sjolvir, [naam] is nog wat verbouwd ja, zit weer in een groeispurt dus wat je inderdaad op de laatste foto ziet is dat ze achter wat 'overbouwt' is, werkt inderdaad ook niet mee nu.
Ik heb zeker geen haast, ik wil dat ze fijn loopt en dr lichaam correct gebruikt, al gaat het 10 jaar duren ;)
Terugrijden, ja precies. Ik ben de laatste tijd veel bezig met die achterhand eronder, maar vooral door naar voren rijden, die voorwaarde drang erin. Zal van de week in met mn instructrice overleggen, terugrijden moeten we misschien weer wat meer op focussen ja :)

en Yvank, (en joolien) jij zegt lang en laag over de rug, en een ander hier zegt weer dat niet teveel te doen?
Over wat je zegt over reactie op het been, ik moet zeggen dat ze dat eigenlijk heel fijn doet en 9 vd 10 keer gelijk juist reageert! Slangenvoltes doen we ook ja, maar dit vind ze nog best lastig, valt snel over de buitenschouder.

Ik heb even een (wel wat oudere) longeerfoto gezocht. [naam] is vrij onzeker wat betreft rijden en niet de gemakkelijkste, kunnen jullie zo iets zien hoe ze zonder ruiter loopt. Wat vinden jullie hiervan?
Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:02

Ik vind foto twee erg mooi voor een paard in de B.
De "driehoek" van de achterbenen is precies zo groot als de driehoek van het voorbeen - klasse! Wat je verder ook doet: houden zo! (Dit is richting verzamelen en dragende achterhand.)
Ik zie haar op eigenlijk alle foto's achter de ll: dat is jammer: dat is richting paard valt op voorhand, ook jouw bovenlichaam kan hierbij een rol spelen.
Persoonlijk vind ik achter de ll erger dan de voordelen die het schijnt op te leveren zoals een bolle bovenlijn. (= dat kun je ook krijgen met de neus voor of desnoods op de ll, maar ik neem nu een ouderwets standpunt in.)

Ik ben van de school die stelt dat een paard in wezen de hele tijd de hals hoort te strekken - wat je als ruiter zachtjes "beteugelt".
Opkroppen: dat klinkt alsof het dier geleerd heeft "het is pas goed als ik in een forse krul loop" - brrrr. Goed om dit er er grondig uit te willen hebben! !

Impuls verlies bij moeilijker oefeningen is volstrekt normaal. Ooit was ik bij een clinic waar Anky wel tien keer achter elkaar riep: "Da cheevt naks!" - heel bemoedigend.
Rationeel moet je dan als mens en ruiter vaststellen dat het moeilijk is. Plus alles wat dat betekent qua "doe het voorwerk goed", vraag niet te veel, etc. - en laat je dier 'spartelen' met wat ze moeilijk vindt. Zo lang jij het gevoel hebt dat ze een eerlijke poging waagt om het goed te doen: belonen en nog eens belonen! Naarmate ze meer draagspieren in de achterhand gaat ontwikkelen, gaat het allemaal soepeler.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:14

Anoniem schreef:
Terugrijden, ja precies. Ik ben de laatste tijd veel bezig met die achterhand eronder, maar vooral door naar voren rijden, die voorwaarde drang erin.

Dat is uitstekend. De kern is dan dat ze vanuit achter komt, springpaarden kunnen dit vaak erg goed.
Nadeel is dat ze na drie passen weer van de achterhand af is - "dat geeft niks!"
Citaat:
terugrijden moeten we misschien weer wat meer op focussen ja :)
...op zit en gewicht en bij wijze van spreken met een losse teugel (alles beter dan jouw hand als stootblok!)

Citaat:
Slangenvoltes doen we ook ja, maar dit vind ze nog best lastig, valt snel over de buitenschouder.

Te actief in het binnen achterbeen....
Goed op je binnen bil zitten, kijk waar je heen wilt en begrens met je buitenknie/ dijbeen. En blijf vooral een bochtje houden in je binnenteugel! (...wendingen rijd ik door mijn binnenhand iets opzij en naar voor te brengen. Te veel buiging in de hals kan ook weglopen over de buitenschouder geven. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:32

Wauw Janneke, ontzetten bedankt vor je commentaar! :)
Dat is ook de rede waarin ik foto 2 een mooi beeld vond, omdat die driehoeken even groot zijn ja. Op de voorhand vallen doet ze nog wel is. Dit was veel erger, maar als ze het te moeilijk begint te vinden wat betreft het dragen achter duikt ze weer naar voren. Ik probeer dit zoveel mogelijk voor te zijn door korte stukjes middendraf en weer terug in arbeidsdraf voordat ze uit elkaar valt en weer op de voorhand komt.

Wat betreft het opkroppen ben ik helemaal met je eens! Wat ik ook al zei, dat is de rede dat ik d'r (onbewust) veel te los laat van voor, omdat ze zo snel opkroppend gaat lopen. Hier moet ik zelf ook nog even een middenweg in vinden.

En wat het laatste in je eerste bericht betreft, belonen doen we continu! ;) [naam] is erg onzeker qua rijden maar doet wel ontzettend d'r best en is heel leergierig! Ze is een fijn paard om mee te werken, alleen erg slim en technisch gewoon niet de makkelijkste. Ik moet nog veel leren, en om deze rede wordt ze dus ook 1x pw gereden door onze instructie. die kan gewoon net wat meer en kan mij vervolgens weer beter helpen omdat ze m'n paard goed kent en weet waar ze op reageerd :)

Terugrijden en overgangen probeer ik idd zoveel mogelijk op zit te doen!

Met de slangenvoltes ben ik ook erg bezig met d'r met m'n binnenbeen naar buitenverbinding te rijden, zodat ik d'r buiten op kan vangen en ze om m'n been kan gaan buigen. Dit vind ze moeilijk en om eronder uit te komen loopt ze weg over de buitenschouder. Ik los het op door te begrenzen met m'n buitenteugel en indien nodig iets buitenbeen. Vervolgens de volte opnieuw inzetten en weer eerst naar die binnenbeen-buitenteugel verbinding om vervolgens weer om m'n been heen te buigen. Gaat dit goed zonder nat buiten vallen gaan we weer verder met de slangenvolte. Beetje goed? :)

wat betreft het achter de ll, ik vind het zelf ook erg lastig haar hier uit te rijden

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:46

Je bent al goed op weg denk ik! Persoonlijk zou ik voor het losrijden de halshouding van halsstrekken gebruiken en hierin wat stelling en buiging gaan vragen en schakelen ( actief houden, ook zeker terug schakelen). Van mij mag ze dus nog meer zakken dan de longeer foto. Dan pak je dat stukje bij en voor de schoft ook mee, en dan ben je ook bezig met de bovenlijn.

ik denk dat je daar veel profijt van kunt hebben en vanuit hier mooi verder kan werken met de rest :). Wellicht bedoelen de mensen hierboven dit ook. Verder ziet het er super vriendelijk uit!

Sjolvir ik vind die van jou niet echt vergelijkbaar met deze (nog) slungelige puber. Totaal ander model :D

Succes in het L
Laatst bijgewerkt door vencedor op 28-12-14 01:53, in het totaal 2 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 08:41

Dat het paard springgefokt is hoeft geen enkele belemmering te zijn voor de dressuur. Elk gezond springgefokt paard zou gewoon t/m het Z of verder moeten kunnen komen en er zijn ook puur springgefokte paarden die het best leuk doen in de dressuur (Salinero, Ferro). Volgens mij moeten mensen wat meer uit hun hoofd zetten dat een paard ergens voor gefokt is en dus ergens anders minder geschikt voor is. Een paard is een paard en elk dier heeft zijn exterieurmatige plus en min punten, daar moet je je op richten.
Als ik naar jouw paard kijk zie ik een paard dat wat overbouwd is en een rechte rug. Ik denk dat het kantelen van het bekken voor jouw paard best lastig gaat zijn. Als ik dan zie hoe je op dit moment je paard traint, lang en laag zonder horizontaal evenwicht, denk ik dat je dus precies datgene doet om de minpunten van je paard niet te verbeteren maar eerder te bevestigen. Hij loopt echt van het achterbeen af. Het lang en laag is misschien wel lekker ontspannen, maar voegt op dit moment niets toe voor jou paard, hij loopt op de voorhand en zal op deze wijze nooit komen tot een horizontaal evenwicht en in een later stadium tot kantelen. Dus veel minder bezig zijn met de voorkant (ik vind lang en laag nl net zo goed de focus op de voorkant hebben als in de krul rijden) maar aan de slag met die achterkant. Die moet snel, buigzaam en krachtig worden. Je zegt dat je bij oefeningen impuls verliest, maar daar moet dus juist jouw focus liggen, behoud van impuls onder alle omstandigheden. Lang en laag werken daar op dit moment niet aan mee.
Overigens zou ik juist wel de galop meenemen in de training. Ik weet niet hoe de galop van jouw paard is, maar ik vind juist de galop is vaak een gang waarin het voor een paard net wat makkelijker is om door te blijven komen met het achterbeen en lengtebuiging. Maar goed, ik selecteer paarden primair op een goede galop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:29

Wat een leuk paard om te zien!

Ik heb niet zo'n probleem met het achter de loodlijn lopen nog. Achter de loodlijn wil niet zeggen zonder verbinding en ik heb wel het idee dat je paard verbinding met je hand opzoekt.
Ja ze loopt op de voorhand, ja ze moet er meer uit met dat neusje, maar er is een begin om mee te starten en ze wordt imo door jou vriendelijk gereden.

Je hebt een paard wat zich gemakkelijk lang en vrij recht maakt. Dat zou ik gaan doorbreken.
Dat kun je twee kanten op doen: van achter naar voren (het paard korter in het lijf gaan krijgen door steeds toenemende verzameling). Dat is een systeem wat ten eerste tijd kost want veel draagkracht nodig en ten tweede veel ruitergevoel vraagt want je wilt niet van voren naar achter gaan werken (paard in de krul en in elkaar trekken)
Hiervoor zijn overgangen, tempowisselingen en schijnovergangen inderdaad heel fijn. Daarvoor heb je eigenlijk geen tips nodig maar gevoel en strengheid voor jezelf. Rij gewoon elke x passen een overgang of tempowisseling of schijnovergang. Bij de overgang terug ga je voelen of het achterbeen mee blijft doen, zo nee, hop naar voren en opnieuw inzetten. Wat erop neer gaat komen dat je je in het begin gaat afvragen of je ooit nog kunt terugkomen. Want dat paard mist kracht en in het begin zal ze de beweging afbreken. Hou de sessies dus kort, lukt het, stap dan even met een lange teugel. Het naar voren rijden is eigenlijk hetzelfde: je wilt een reactie van achteruit. Van stap naar draf alleen is niet genoeg, je wilt de elektriciteit onder je voelen. Zoals paarden gaan reageren op de bel in de springring, dat ze al weg zijn voor jij het beseft , wil jij dat ze vertrekt bij het aanspannen van een kuitspier. Actief en gretig, sneller dan jij.

De andere manier om het paard uit die lange rechte stand te krijgen is de zijdelingse buiging. In toenemende mate kleinere wendingen nemen, daarbij je paard gebogen hebben in de ribpartij. Afwisselen tussen links en rechts. Rij de middellijn op en rij aan één stuk door voltes links en rechts, maak die volte die ze niet verwacht. Begin met tien meter en ga jezelf in de loop der tijd uitdagen met 8 en 6 meter. Rij slangenvoltes met zoveel mogelijk bogen en controleer: nergens over de schouder? Nergens tegen mijn binnenbeen? Is ze écht recht op de A-C? En wat gebeurt er als ik een overgang maak daar, verliest ze dan balans of impuls? Ga oefenen met het controleren van de voorhand en achterhand met schoudervoor, schouderbinnen, travers, renvers. Niet voor de perfecte oefening maar om te spelen met de controle die je hebt en de buiging.
En ook daar: hou het kort, geef de gelegenheid om spieren te ontspannen tussendoor. Je maakt ze steeds lang en kort dus je paard moet werken dan.

Succes

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:54

Ik sluit me aan bij Joolien, met als aanvulling dat galop wel degelijk een fijne manier kan zijn om het paard losser, rechter en meer over de rug te krijgen. Voor sommige (in mijn ervaring veel) paarden is de galop juist een goede voorbereiding op de draf. Dit zal voor een springgefokt paard misschien nog wel sterker gelden.

En zoals Urielle zegt: laterale oefeningen zijn ook erg zinvol, start bv. eens met stukjes schoudervoor/schouderbinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:47

Ontzettend bedankt voor de tips allemaal! Ik zal vanavond even wat specifieker reageren, maar dat is op m'n telefoon niet zo heel handig ;)
Galop vind [naam] erg lastig, valt dan helemaal uit elkaar. We doen wel galopperen, maar alleen in de les, onder begeleiding dus. Voor dat we dit echt veel gaan doen wilt ik d'r in stap/draf iet beter voor elkaar hebben :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:57

Vencedor, ging me om het overbouwde, daar zat hem de vergelijking, verder lijken ze inderdaad niet echt op elkaar.