Ik voor de eerste keer op Tervano!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 19:29

Macario schreef:
Feetje, ik vind wel dat je een beetje overhit reageert op moonlight20. Zij doet haar best om haar mening te geven op een aardige manier en dan vind ik het niet aardig dat je op zo'n manier reageert. Je hebt er zelf bij gezegd dat kritiek welkom is en die van haar is opbouwend dus doe alsjeblieft niet zo vreselijk uit de hoogte

Ik vind het er wel goed uit zien opzich, maar ik sluit me verder aan bij kleintje en runningkawa.


Uit de hoogte? Please hey! Rolleyes

En ja, kritiek is welkom, zeker, maar zij heeft wrsch. niet eens gelezen, mijn paard slaat nl. niet met z'n hoofd Lachen
Maar dat heb ik in m'n vorige bericht al uitgelegd.

Moonlight20
Berichten: 540
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 19:48

Ik probeerde het op een vriendelijke manier aan te brengen, op sommige manieren kan je commentaar verdragen en op sommige dingen niet.

Dit schreef jij:

Omdat je dan nog altijd kan blijven sturen als eht paard het hoofd omhoog doet
Wat veel jonge paarden doen.


Dus wat ik daaruit kan maken is dat jou paard met zijn hoofd omhoog rijdt zonder martigal? Of ben ik verkeerd?


Als je commantaar krijgt, probeer dan op een fatsoenlijke manier te reageren aub, want anders zult ge ooit wel eens tegen de lamp lopen.

Groetjes

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-03 21:11

Moonlight20 schreef:
Ik probeerde het op een vriendelijke manier aan te brengen, op sommige manieren kan je commentaar verdragen en op sommige dingen niet.

Dit schreef jij:

Omdat je dan nog altijd kan blijven sturen als eht paard het hoofd omhoog doet
Wat veel jonge paarden doen.


Dus wat ik daaruit kan maken is dat jou paard met zijn hoofd omhoog rijdt zonder martigal? Of ben ik verkeerd?


Als je commantaar krijgt, probeer dan op een fatsoenlijke manier te reageren aub, want anders zult ge ooit wel eens tegen de lamp lopen.

Groetjes


Mijn paard loopt niet met het hoofd omhoog zonder martingaal, het is alleen "preventief" zodat ik nog kan blijven sturen Lachen

Sorry dat ik misschien zo bot heb gedaan tegen mensen. Ach gut
Dit was niet mijn bedoeling maar veel mensen lezen gewoon niet terwijl ik het al vaker heb uitgelegd in dit topic.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:33

Ik raak een beetje gefrustreerd van de reacties hier.

Tervano is door mij (mbv mijn stiefvader) zadelmak gemaakt. Voor Feetje erop gaat longeer ik hem, om hem los te maken etc. en ga ik er zelf nog even op (zonder sporen). Dan is hij goed voor het been en hij snapt de hulpen weldegelijk! Als Feetje er nog even opgaat is hij dus al wat moe en zal hij wat minder voorwaarts lopen.

Een quote van mij uit een ander topic waarin ik beschrijf wat wij van de sporen en de martingaal vinden:

[PP] Wt moet je er nou mee he....
Okkie1 schreef:
Het ligt aan de situatie en dat kun je vanaf een foto vaak niet beoordelen.
Je hebt hulpteugels en je hebt hulpteugels. Ik rij op elk paard met martingaal met de juiste lengte. Ook bij de paarden die ik zadelmak maak. En heb nog nooit!! een probleem gehad ermee. Een paard kan altijd de kop in de lucht slaan en dan heb je toch wat meer controle mét martingaal. Op elk ander moment zal hij ook niet inwerken.
Met andere hulpteugels rij ik nooit.

Sporen zijn om een hulp te verfijnen, niet om de kuithulp te vervangen. Met een spoortje kun je het paard beter voor het been maken en het langzaam afbouwen waardoor hij naderhand zonder gereden kan worden. Ook op een jong paard gebruik ik wel eens een (vriendelijk) spoortje, maar die gebruik ik dan echt niet om hem elke pas naar voren te "trappen" in mijn ogen is er dan ook geen probleem. Als je op die manier de reactie kan verbeteren en de hulp kan verfijnen.


Mijn stiefvader werkt al 30 jaar met paarden waarvan hij ongeveer 25 jaar paarden zadelmak maakt en verkoopt met succes. Ik help hier nu ongeveer 2 jaar bij. En ik moet zeggen dat het nog nooit fout is gegaan wat ik meegemaakt heb. We hebben allemaal tevreden klanten en vrolijke, goedgereden en verzorgde paarden op stal. Als jullie het ondanks dat jullie het niet irl meemaken niet eens zijn met onze werkwijze vind ik het niet erg als dat gezegd wordt. Maar dan wel gegrond en onderbouwd graag en vertel maar eens hoe dat jullie het aan zouden pakken, aangezien heel veel het altijd beter menen te weten. No offence! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:44

Citaat:
Het ligt aan de situatie en dat kun je vanaf een foto vaak niet beoordelen.
Je hebt hulpteugels en je hebt hulpteugels. Ik rij op elk paard met martingaal met de juiste lengte

Maar je wilt toch niet beweren dat hij hier op de juiste lengte zit, of ben ik nu ff de kluts kwijt?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:51

Feetje schreef:
Sporen heb ik al eerder uitgelegd. Trouwens, bij goed gebruik is er niks mis mee en ze worden goed gebruikt.


Goed gebruik is wanneer je sporen gebruik om je hulpen te verfijnen.. niet om je paard voorwaartser te laten lopen. Gebruik dan liever een zweepje. Been=reaktie. geen reaktie=tik met de zeep.

Met sporen rij je hem alleen maar bot... Dus over goed gebruik van sporen zijn de meningen verdeeld...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:51

runningkawa schreef:
Citaat:
Het ligt aan de situatie en dat kun je vanaf een foto vaak niet beoordelen.
Je hebt hulpteugels en je hebt hulpteugels. Ik rij op elk paard met martingaal met de juiste lengte

Maar je wilt toch niet beweren dat hij hier op de juiste lengte zit, of ben ik nu ff de kluts kwijt?


Nee ik weet ook dat die te kort is, maar er is ook al vermeld dat de andere martingalen allemaal in gebruik waren en dan gaat hij echt niet dood van een keertje een wat te korte martingaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:54

Nee klopt gaat hij niet dood van.
Maar dan zou ik wachten tot er 1 vrij kwam of er geen gebruiken.
Er word gezegt dat hij hem helemaal niet perse nodig heeft, dan is het zonder rijden ook geen probleem lijkt me.
Ik heb verder niks tegen een hulpteugel, en zeker niet tegen een martingaal, maar op deze manier dus wel.
Juist als jullie zoveel ervaring hebben, zou je die dat niet gebruiken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:58

Tigger"]
[quote="Feetje schreef:
Sporen heb ik al eerder uitgelegd. Trouwens, bij goed gebruik is er niks mis mee en ze worden goed gebruikt.


Goed gebruik is wanneer je sporen gebruik om je hulpen te verfijnen.. niet om je paard voorwaartser te laten lopen. Gebruik dan liever een zweepje. Been=reaktie. geen reaktie=tik met de zeep.

Met sporen rij je hem alleen maar bot... Dus over goed gebruik van sporen zijn de meningen verdeeld...
[/quote]

Gaaaap Gaan we weer....

Je spreekt jezelf tegen.
Een paard geef je hulpen om hem voorwaarts te rijden. Je zegt zelf een spoor gebruik je om een hulp te verfijnen dus dan kun je o.a de voorwaartse hulp verfijnen met je spoor! Of ga je me nu vertellen dat jij je paard voorwaarts krijgt zonder hulpen? Want dan klopt er toch iets niet.

Als jij een paard met sporen bot rijdt doe je toch iets heel erg fout. De paarden die ik hier met sporen rijd die gaan er namelijk alleen maar op vooruit!

De paarden die ik met zweep reed gaven na een paar tikken geen reactie meer en moest ik weer ergens anders een tik geven of wat nieuws zoeken om reactie te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:00

Je doet wat verkeerd als je paard afstompt op sporen, maar ook als je steeds ergens anders moet aan tikken.
Beide dingen zijn dus niet correct.
Wat nu Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:00

runningkawa schreef:
Nee klopt gaat hij niet dood van.
Maar dan zou ik wachten tot er 1 vrij kwam of er geen gebruiken.
Er word gezegt dat hij hem helemaal niet perse nodig heeft, dan is het zonder rijden ook geen probleem lijkt me.
Ik heb verder niks tegen een hulpteugel, en zeker niet tegen een martingaal, maar op deze manier dus wel.
Juist als jullie zoveel ervaring hebben, zou je die dat niet gebruiken.


Ik had geen tijd om daarop te wachten. Aangezien ik meer te doen heb dan dat.
Op álle andere foto's van ons kun je zien dat de martingaal wél goed zit. Hij is er niet slechter van gaan lopen. Het was een uitzondering en een moment opname dus ik zie echt niet in waarom hier bijna 3 pagina's aan gewijd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:06

Ik heb zelf ook op handelsstallen gereden en ook wel vaker meer te doen.
Ik weet hoe het werkt, maar "nalatig"zijn naar je paard mag daar nooit door komen.
Dus dat is een flauwe smoes.

En dat andere foto's wel correct zijn dat kan.
Die kan ik me zo niet voor de geest halen.
En ik vind het heel normaal dat er zo gereageerd word.
Het is een jong paard wat met een strak hulpmiddel loopt.
Hoe je het ook wend of keert, dat is nooit goed te l*llen.

Voor mij verder einde discussie, want er is geen smoesje voor te verzinnen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 23:12

Okkie1"]
[quote="Tigger"][quote="Feetje"]
Sporen heb ik al eerder uitgelegd. Trouwens, bij goed gebruik is er niks mis mee en ze worden goed gebruikt.
[/quote]

Goed gebruik is wanneer je sporen gebruik om je hulpen te verfijnen.. niet om je paard voorwaartser te laten lopen. Gebruik dan liever een zweepje. Been=reaktie. geen reaktie=tik met de zeep.

Met sporen rij je hem alleen maar bot... Dus over goed gebruik van sporen zijn de meningen verdeeld...
[/quote]

Gaaaap Gaan we weer....

Je spreekt jezelf tegen.
Een paard geef je hulpen om hem voorwaarts te rijden. Je zegt zelf een spoor gebruik je om een hulp te verfijnen dus dan kun je o.a de voorwaartse hulp verfijnen met je spoor! Of ga je me nu vertellen dat jij je paard voorwaarts krijgt zonder hulpen? Want dan klopt er toch iets niet.

Als jij een paard met sporen bot rijdt doe je toch iets heel erg fout. De paarden die ik hier met sporen rijd die gaan er namelijk alleen maar op vooruit!

De paarden die ik met zweep reed gaven na een paar tikken geen reactie meer en moest ik weer ergens anders een tik geven of wat nieuws zoeken om reactie te vragen.
[/quote]

Je legt me woorden in de mond, Okkie.
Een paard KUN je bot rijden door vroegtijdig spoor-gebruik. Dat hoeft dus niet...
IK rij geen paarden met sporen om ze voorwaarts te rijden, mijn paard is voor het been en hoef ik alleen maar aan te leggen voor reaktie, ik prik niet mijn spoor in mijn paard om haar vooruit te krijgen... BTW, ik rij nu niet eens met sporen, want dat heb ik met dit paard nog niet nodig....
Als je een drie-jarig paard nu al met een spoor moet rijden, dan VIND ik dat je niet goed bezig bent. Dat wil niet zeggen dat ik gelijk heb, dat is MIJN mening....

Als jij een paard met zweep rijdt en uiteindelijk geen reaktie meer krijgt, doe je toch iets heel erg fout, de paarden die ik hier met zweep rij, die gaan er alleen maar op vooruit.

[quote="Feetje"]
Sporen heb ik al eerder uitgelegd. Trouwens, bij goed gebruik is er niks mis mee en ze worden goed gebruikt.
[/quote]

[quote="Feetje schreef:
Ik rijd met sporen op advies van de staleigenaar omdat hij niet door wilde lopen die dag. (ja, ik weet dat sporen daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn maar daar word aan gewerkt.).


Verward , blijkbaar leert feetje ook dat het niet daarvoor is..

Maar goed, mijn eerste berichtje was helemaal niet onaardig, bedoeld en kwam ook helemaal niet zo over volgens mij.
Ik zei alleen maar wat IK ervan vind...

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 22:41

Welshcobfan schreef:
leuk paardje! Ik heb nog nooit op mijn pony met hulpteugel gereden, omdat ik dat niet nodig vind, maar dat is per paard verschillend dus daar ga ik niet over zeuren. Ach en die sporen; voor een keer kan het geen kwaad. Ik ben met sporen gaan rijden omdat mijn pony mijn hulpen niet goed genoeg snapte. Dus met sporen snapte hij het veel beter, waardoor hij ook minder gefrustreerd raakte.


Zoals je al zegt, das per paard verschillend.

Naja en alle verdere reactie's Scheve mond
Ik vind dat jullie er wel erg diep op in gaan, een keertje een te strakke martingaal is toch niet zo erg Scheve mond
Je kan me echt niet vertellen dat jullie nooit een keer iets fout hebben gedaan met paard.