We gaan de goede kant op!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

We gaan de goede kant op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 00:03

Ongeveer 5 weken geleden plaatste ik dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1790011

Na deze training ging het bergafwaarts en was hij niet meer vooruit te branden. Ik heb daarna alleen nog maar buiten gereden en soms op wat open plekken gedressuurd. Van het ene uiterste gingen we naar het andere uiterste, hij liep onder mijn vandaan en het was niet te doen om ontspannen te rijden.

Vandaag eens geprobeerd om in de wei te rijden en dat ging prima. Hij mag nog steeds iets voorwaartser, maar ik ben tevreden over het resultaat!

Ik zit nog steeds te kort, het is anders niet te doen om netjes mee te zitten.
Ik wil binnenkort de zadelkussens gaan opvullen zodat ik meer steun heb als ik de beugels langer maak.
Verder zit ik soms nog steeds wat naar voren, maar dat gaat al steeds beter. Mijn handhouding is ook al iets verbeterd, maar daar moet ik echt op blijven letten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik sta open voor tips en opbouwende kritiek. Maar hou het netjes :)

:wave:

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:26

Wauw jullie zijn wel echt vooruit gegaan hoor! Zowel jouw houding als die van het paard. Moet natuurlijk 'kritiek' bij HAW haha dus bij dezen; Probeer je wel lang te houden en stabiel te blijven. Op sommige foto's zie je bijvoorbeeld dat je door het paard wat uit het zadel getrokken wordt, jij je balans verliest en je benen optrekt.

Als ik heel eerlijk ben denk ik wel dat het zadel jullie beiden tegenwerkt; Ik vind hem niet lekker op je paard passen en hij is echt dramatisch voor jouw zit.

Punt

Re: We gaan de goede kant op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:32

Ik vind dat je eerst aan je eigen houding moet werken voor je op je paard mag zeuren, ook vind ik dat er wel erg veel aan het bit wordt getrokken.

Niet dat ik fantastisch rijd hoor echt niet maar alle tips helpen :j

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 00:46

BaileyMix schreef:
Wauw jullie zijn wel echt vooruit gegaan hoor! Zowel jouw houding als die van het paard. Moet natuurlijk 'kritiek' bij HAW haha dus bij dezen; Probeer je wel lang te houden en stabiel te blijven. Op sommige foto's zie je bijvoorbeeld dat je door het paard wat uit het zadel getrokken wordt, jij je balans verliest en je benen optrekt.

Als ik heel eerlijk ben denk ik wel dat het zadel jullie beiden tegenwerkt; Ik vind hem niet lekker op je paard passen en hij is echt dramatisch voor jouw zit.

Bedankt voor je reactie!
Ik moet inderdaad nog wat meer aan mijn balans werken.

Wat betreft het zadel: Er lag in het begin een zadel op die helemaal niet lekker lag. Ik heb toen op eigen kosten dit zadel laten aanmeten. Een nieuw zadel is helaas geen optie. Ik wil over een tijdje de kniewrongen laten opvullen, dus ik kan (een andere) zadelmaker wel even laten kijken. Ik hoop dat er wat aanpassingen gedaan kunnen worden zodat het voor ons allebei beter wordt!

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:53

LesleyxLinn schreef:
BaileyMix schreef:

Bedankt voor je reactie!
Ik moet inderdaad nog wat meer aan mijn balans werken.

Wat betreft het zadel: Er lag in het begin een zadel op die helemaal niet lekker lag. Ik heb toen op eigen kosten dit zadel laten aanmeten. Een nieuw zadel is helaas geen optie. Ik wil over een tijdje de kniewrongen laten opvullen, dus ik kan (een andere) zadelmaker wel even laten kijken. Ik hoop dat er wat aanpassingen gedaan kunnen worden zodat het voor ons allebei beter wordt!

Dat is het eerste dat je moet aanpakken, joh een goed zadel maakt zoveel verschil!! Ik heb net een goed zadel aangeschaft en die kostte maar 225 euro, mijn oude verkocht ik voor 250 en deze ligt fantastisch!!

Het helpt ook echt om alleen maar bezig te zijn met je eigen houding en handen, dan ben je gefocust en volgt je paard vanzelf.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 00:55

Punt schreef:
Ik vind dat je eerst aan je eigen houding moet werken voor je op je paard mag zeuren, ook vind ik dat er wel erg veel aan het bit wordt getrokken.

Niet dat ik fantastisch rijd hoor echt niet maar alle tips helpen :j

Daarom open ik dit topic..
En aan jouw reactie heb ik helemaal niks. Je geeft totaal geen tips over hoe ik aan mijn houding moet werken.

Maar ik werk ook aan mijn eigen houding, als je mijn vorige topic bekijkt zie je dat ik in 4 weken tijd best vooruit ben gegaan. En hoe kan ik aan mijn houding werken als het paard zijn eigen ding doet?

Daarnaast trek ik totaal niet aan het bit. Dus prima dat je dat denkt te zien, maar dat vinden is wel erg kort door de bocht...

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 01:01

Punt schreef:
Dat is het eerste dat je moet aanpakken, joh een goed zadel maakt zoveel verschil!! Ik heb net een goed zadel aangeschaft en die kostte maar 225 euro, mijn oude verkocht ik voor 250 en deze ligt fantastisch!!

Het helpt ook echt om alleen maar bezig te zijn met je eigen houding en handen, dan ben je gefocust en volgt je paard vanzelf.

Het is niet mijn eigen paard en ik heb zelf het geld niet om wéér een nieuw zadel te kopen.

Alleen op mezelf letten gaat ook niet werken. Dan loopt het paard voor geen meter en kan ik niet lekker zitten.

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 01:08

Als je geen commentaar wilt moet je geen fotos plaatsen in deze rubriek.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 01:12

Punt schreef:
Als je geen commentaar wilt moet je geen fotos plaatsen in deze rubriek.

Ooit gehoord van opbouwende kritiek? En tips hoe ik ergens aan kan werken?
Want aan jouw commentaar heb ik niks ;)

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 01:18

Misschien ligt het aan mij maar ik vind het paard een beetje hangen waardoor het lijkt dat jij aan de teugels trekt.
Maar weet het niet zeker hoor aangezien dit momentopnames zijn. Maar als dit wel zo is, goed voorwaarts rijden en je hand ontspannen. Wat ik altijd deed als mijn pony ging hangen is de teugels even in een boogje doen (dus zegmaar dat hij niet strak staat) en dan mijn pony naar voren rijden, hierdoor werd ze wakker en ging ze minder hangen.

En natuurlijk je hakken uitdrukken maar dat had je zelf denk ik ook wel gezien ;)

Kun je niet met de eigenaar bespreken voor een ander zadel? Want dit is ook niet heel fijn voor het paard lijkt mij, ik zou liever niet rijden dan met een verkeerd liggend zadel.
En anders inderdaad de zadelmaker laten komen of misschien een staartriem nemen? Dan ligt het zadel in ieder geval denk ik al wel een stuk platter op de rug van je paard.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 01:29

Het paard hangt inderdaad een beetje. Daarom vind ik het ook zo lastig om de teugels goed aan te nemen. Ik laat ze juist te snel los omdat ik niet teveel druk in zijn mond wil hebben. Maar ik heb nu geprobeerd om ze gewoon op maat te laten en het anders op te lossen. Ik heb volgende week weer een les van de instructrice, dus ik ben benieuwd.

Ik heb niet het idee dat het zadel echt zo erg verkeerd ligt. Jullie hebben gezien dat er een gelpad onder ligt en dat ik een seatsaver op het zadel heb? Misschien dat het daardoor een vertekend beeld geeft? Ik heb er in het andere topic niks over gehoord en het lijkt me niet dat het ineens anders ligt.

Zodra ik er geld voor heb laat ik de zadelmaker komen om de kniewrongen om te vullen en ik laat hem dan eerst naar het zadel kijken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 04:50

Mijn eerste gedachte is dat ik het paard er niet heel erg goed uit vind zien. Hij is behoorlijk arm in de bespiering, en heeft ook niet veel vet over. Een paard welke voorwaartse drang mist, nadat hij dat eerst wel had, mist dat niet zomaar.... Moeilijk beoordelen zo vanaf de foto natuurlijk, maar ik denk dat dat aandachtspunt nummer 1 zou moeten zijn...

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 06:02

Hallo TS,

Ik heb je foto voorzien van een lijn dat je kan zien dat je zadel absoluut niet past op dit paard. In deze stap foto, dien je ontspannen rechtop te kunnen zitten en overdreven gezegd zit je in een leunstoel houding.

Het zadel belemmert de gang van je paard. Ik weet natuurlijk niet hoe goed het vertrouwen is met het paard, maar probeer eens zonder zadel en maak dan eens foto's, ik weet bijna zeker dat je dan wel netjes rechtop zit.

Persoonlijk vind ik de maat van de beugels niet te kort, maar dit zadel hoort niet bij dit paard. Zelf heb ik al mijn zadels bij een zadelmaker laten maken. Hier ben ik enorm tevreden over en heb ook nooit protesten van mijn paarden. Mijn allereerste zadel heb ik bij Divoza gekocht, maar dit was uit onwetendheid. Eens maar nooit weer!!

Afbeelding

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 06:46

Wat een joekel van een paard zeg, hoe groot is hij? Zelfs zijn hoofd lijkt enorm groot :') Ik kan het dier niet helemaal plaasten, is het een draver? Het is idd een behoorlijke slungel, en hij mist wat spieren, maar mager is hij zeker niet.

Ondanks dat je op de foto's recht lijkt te zitten val je ook nog iets naar voren, vooral bovenin in je rug en schouders. Ik denk dat je daar wat meer moet ontspannen, maar het kan zijn dat je in het dagelijks leven ook wat naar voren zakt. Ik heb dat ook van nature en is heeeel lastig om daar op te blijven letten. Hou je ellebogen meer bij je, en in plaats van het concentreren op naar beneden rijden zou ik nu juist eerst wat meer tempo erin gaan rijden. Dan zakt hij van voren vanzelf. Als ikjou was zou ik eens 1 of 2 zitlessen nemen op een manege, ik heb namelijk het gevoel dat dit zadel jou in een rare positie dwingt waardoor je anders zit dan anders. Dat merk je pas echt als je op een ander paard kruipt met een goed zadel.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 09:50

Bedankt voor jullie reacties! Het is een kwpn van 1,75. Zijn hoofd past net in een xfull :D
Hij is 21 jaar en komt daardoor ook wat moeilijker aan. Hier krijgt hij seniores priores voor, dus er wordt zeker aangewerkt.

Hij heeft inderdaad weinig bespiering. Het paard heeft jaren stil gestaan en toen ik kwam rijden hebben we alleen buitenritten gemaakt. We zijn na een aantal maanden af en toe eens dressuurmatig gaan rijden. En aangezien we allebei redelijk groen zijn ging dit niet zo makkelijk. Sinds het vorige topic probeer ik 3x in de week te dressuren. Maar door een ongeluk met het andere paard en een vakantie heeft hij ook 1,5 week stil gestaan. En daarna eigenlijk alleen maar buiten gereden en daar soms wat oefeningen gedaan.

Mijn houding komt grotendeels door het zadel, maar ook door de bewegingen van het paard.
Hij gooit ontzettend hoog op, zowel in draf als galop en is niet uit te zitten. Daarom ga ik ook niet zonder zadel rijden.

Op andere paarden heb ik dit inderdaad veel minder. Maar ik kan helaas echt geen ander zadel aanschaffen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:01

Neem les!

Dat jou paard niet meer voorwaarts wou vind ik heel logisch, hij loopt zich helemaal klem doordat hij duidelijk niet genoeg ondersteund word in het werk. Daarbij is jou houding ook nog eens niet optimaal en licht je zadel ook niet lekker. Vragen om problemen dus.

Wel een leuk paardje, maar ik zou de manier van werken met hem toch eens goed onder de loep nemen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:10

Ik heb ook les. En de reden dat hij niet voorwaarts wilde is omdat de bak veel te zwaar was.

Hmm ik had toch hele andere reacties verwacht na het vorige topic van 5 weken terug.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:13

LesleyxLinn schreef:
Ik heb ook les. En de reden dat hij niet voorwaarts wilde is omdat de bak veel te zwaar was.

Hmm ik had toch hele andere reacties verwacht na het vorige topic van 5 weken terug.

Mm oke in je OP kwam dat anders over. A fijn. Waar werk je met je instructrice nu aan als ik vragen mag?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:16

Eerst een goed zadel, dan aan je houding werke en dan pas mopperen op je paard. Op de derde foto zie je de achterkant van het zadel gelift worden. Niet fijn voor het dier als constant t zadel kleppert, zou ik ook niet voorwaarts gaan en/of actief worden.
Eigen houding: komt waarschijnlijk dorp je zadel. Is het mogelijk een paar zitkussen te nemen?

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:31

Ik heb paar weken terug 1e les gehad en heb volgende week de 2e les. In de eerste les zijn we bezig geweest met het paard voorwaarts laten lopen en te laten buigen. (dit was nog in de zware bak). Ze heeft nog een aantal keren op mijn voeten gewezen en ze vond dat ik de teugels beter aan moest nemen. Dat heb ik hier dus ook gedaan.

Dus ik ben erg benieuwd naar volgende week.

Ik ben zelf van mening dat het werken aan de houding van je paard samen gaat met mijn eigen houding.
Ik kan niet werken aan mijn houding als het paard plat door de bochten gaat met zijn hoofd omhoog en niet op 1 tempo loopt.

Ik zal eens kijken naar het zadel. Maar ik denk dat het ook zo lijkt omdat er een gelpad onder zit en seatsaver op het zadel zit. Lijkt me niet dat het binnen een paar weken zo veranderd.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:21

Een gelpad en seatsaver moeten niet nodig zijn bij een goed passend zadel. Ik gebruik beide niet, omdat het zadel gewoonweg goed ligt.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 11:31

Het gelpad gebruik ik in overleg met de zadelmaker. En de seatsaver heeft niks te maken met het goed liggen van het zadel? Het zadel is hard en aangezien ik soms best lange ritten maak is het wel fijner om wat zachter te zitten.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:05

Ow ik meen dat een seatsaver ook onder het zadel ging, kun je na gaan hoe bekend ik ben met hulpmiddelen, haha...

Mijn zadelmaker is eentje van de oude stempel ( meneer zal nu rond de 70 zijn en is al zijn hele leven zadelmaker) en zelfs een sjabrak hoeft niet van hem, maar die gebruik ik wel voor zweet opname.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 12:18

dejong_wever schreef:
Ow ik meen dat een seatsaver ook onder het zadel ging, kun je na gaan hoe bekend ik ben met hulpmiddelen, haha...

Mijn zadelmaker is eentje van de oude stempel ( meneer zal nu rond de 70 zijn en is al zijn hele leven zadelmaker) en zelfs een sjabrak hoeft niet van hem, maar die gebruik ik wel voor zweet opname.

Je hebt gelijk hoor, het moet zonder ook goed liggen.
Maar dit paard is al wat ouder en zijn rug is ook wat ingezakt. Dat maakt een gelpad toch wat fijner voor hem. Hij heeft ook tijdens het passen er rekening mee gehouden dat er een dikker dekje/gelpad onder komt. Sinds ik dit zadel erop heb liggen krijgt hij ook iets meer bespiering bij zijn schoft/rug. Dus de zadelmaker mag sowieso wel weer een keer komen.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:53

Een goede zadelmaker kijkt ook hoe het zadel past als de ruiter erop rijdt. Het zadel kiept naar voren en jij daardoor ook. Daardoor gaat je paard nog meer op de voorhand vallen en hangen. En waarom heb je dat rare borsttuig eraan? Die belemmert je paard enorm, omdat ie over de schouder zit en als je paard zijn been naar voren zet, klemt ie het boeg/schoudergewricht af. Mijn advies is dus ook eerst goed passend harnachement voor paard en ruiter, dan kun je aan je houding en zit gaan werken en als dat verbetert is, kan je je paard gaan gymnastiseren, tot die tijd bereik je niets en modder je maar wat aan ten koste van je paard.