3,5 jarige spring o.h. zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FemkeH

Berichten: 86
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 22:27

Ik denk dat veel mensen snel te veel doen.
Af en toe een sprongetje is zeker niet erg.

Wel moet je goed nadenken wat je doet. Op 3,5 jaar is het paard meestal net klaar met de groeispurt. Er komen nog een paar centimeter in de lengtes bij. Alle energie is in de hoogte gestopt. Vaak heeft het pard nog geen sterke botten en ook de pezen zijn nog niet gehard.

De botstructuur verhard (minder holtes) naarmate een paard ouder wordt. (en een mens trouwens ook) Als je veel springt met een jong dier dan is dat een behoorlijke opdonder voor die botten. Ook de pezen zijn nog niet zo sterk en kunnen niet zo veel opvangen.

Daarentegen kan je een paard buiten zetten, hij gaat lekker rennen en bokkend door de weide. Dit is ook al belastend, maar dat doet zo een beetje zelf, en is ook normaal. Af en toe een lage sprong is niet erg, maar te veel dus wel. Veel beweging bevorderd de doorbloeding, waardoor het harder worden van de botten(structuur) en de pezen versneld.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:01

ik ben ook opgevoed met niet springen voor het 6e levens jaar, maar ik ben misschien wel ouderwets.

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 09:23

teriema schreef:
ik ben ook opgevoed met niet springen voor het 6e levens jaar, maar ik ben misschien wel ouderwets.


niet springen voor het 6e levensjaar?? dat is wel heel laat. Ik ben het er mee eens dat je niet te veel moet doen met een jong paard, maar 6 jaar

Maar goed ieder z'n mening, ik denk niet dat ik te veel doe, ik weet eigenlijk wel zeker dat ik niet te veel doe.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:22

teriema schreef:
ik ben ook opgevoed met niet springen voor het 6e levens jaar, maar ik ben misschien wel ouderwets.


De meeste springpaarden lopen met 6 jaar in het Z Knipoog

Ik wil ze zelf liever niet voor 5/6 jaar in de SGW-sport hebben, maar een vierjarige moet lichamelijk toch echt wel een L-parcours moeten lopen. Enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk Knipoog

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:38

Er is niets mis met een 3,5 jarige laten springen.
Mijne is ook 3,5 jaar, en heb hem TOEVALLIG vandaag ook los laten springen!
Dat was de 2de keer voor hem, en ik leg een balk in de bak, en hij springt vanzelf al.
EN HIJ HIELD NIET MEER OP!!!
Ik moest gewoon voor de sprong gaan staan, en toen liep hij mij zelfs bijna onderste boven.


Leuk ding, idd een pony hoofd, maar wel een leuk koppie!

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 12:09

xtvax"]
[quote="teriema schreef:
ik ben ook opgevoed met niet springen voor het 6e levens jaar, maar ik ben misschien wel ouderwets.


niet springen voor het 6e levensjaar?? dat is wel heel laat. Ik ben het er mee eens dat je niet te veel moet doen met een jong paard, maar 6 jaar

Maar goed ieder z'n mening, ik denk niet dat ik te veel doe, ik weet eigenlijk wel zeker dat ik niet te veel doe.
[/quote]

Dat doe je ook echt niet! Dit kan prima met een 3,5 jarige! *LOL*