"onze" hengst onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:34

stef schreef:
Het is nog steeds zo dat men hier vanaf enkele foto's kan beoordelen hoe iemand rijdt, en zelfs al hoe iemand lesgeeft (het wordt steeds zotter)...
Niet iedereen heeft les van figuren ala Anky, zo ook ik niet.
Voor mij geeft ze goed les, ze begleidt me waar ik het nodig heb. Ik hoef geen Z te rijden.
Trouwens, als zij zo waardeloos rijdt, waarom rijdt ze dan Z1? (owhnee, dat stelt niks voor, dat is tenslotte maar basis....)
Nuv, weleens gehoord van een paard tussendoor poetsen? Zonder dat ie gereden wordt dus... Dan hoef je niet voor je gaat rijden het zand en zweet van "de vorige keer" weg te halen.
Toen Honey nog 24/7 buiten stond in de winter, denk je dat ik die dan uitgebreid ging staan poetsen? Echt niet!
Dat huidvet wat je er dan uitpoetst heeft ze nodig. Gewoon waar het zadel en hoofdstel komt schoon, en verder met een bagger pony rijden.

Daarbij ging het hier niet om mijn instrcutrice, het ging om het paard.
En nu stop ik ermee....


Nee, nooit gehoord van tussendoor poetsen, als je voor het rijden al geen tijd hebt..... En het gaat nu toch ook niet om een baggerpony, maar om een paard wat gereden moet worden? Je moet niet een shetlander en een rijpaard over 1 kam scheren natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:00

Een shetlander en een rijpaard zijn inderdaad verschillend. Om een shetje nu meteen af te schilderen als een baggerpony vind ik wat ver gaan. Ieder geeft om zijn eigen dieren zo ook degene met een shet. Die kun je met deze uitspraken best tegen het verkeerde been stoten.

Stef,
Als je Z1 rijd wil dat nog steeds niet zeggen dat je vreselijk goed bent. Ik heb de laatste tijd mensen in de Z zien rijden, en dat was echt om te janken zo slecht.
Jij vind je instructrische goed, dan is dat jouw mening.

Over het poesten van een paard, ik vind dat je dat altijd voor het rijden moet doen. Hoeft niet uitgebreid maar wel de ergste rotzooi eraf. Jij wilt neem ik aan ook niet vuil aan het werk? Toch?

Maar als het jouw paard niet is, waarom maak je je er dan zo druk om?

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:27

zie ik het nou goed dat je met sporen rijdt?? en idd de modder kan er ook wel af

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:37

Sorane schreef:
Een shetlander en een rijpaard zijn inderdaad verschillend. Om een shetje nu meteen af te schilderen als een baggerpony vind ik wat ver gaan. Ieder geeft om zijn eigen dieren zo ook degene met een shet. Die kun je met deze uitspraken best tegen het verkeerde been stoten.

Stef,
Als je Z1 rijd wil dat nog steeds niet zeggen dat je vreselijk goed bent. Ik heb de laatste tijd mensen in de Z zien rijden, en dat was echt om te janken zo slecht.
Jij vind je instructrische goed, dan is dat jouw mening.

Over het poesten van een paard, ik vind dat je dat altijd voor het rijden moet doen. Hoeft niet uitgebreid maar wel de ergste rotzooi eraf. Jij wilt neem ik aan ook niet vuil aan het werk? Toch?

Maar als het jouw paard niet is, waarom maak je je er dan zo druk om?


Euh stef heeft het zelf over een baggerpony hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:41

Ik denk dat Stef het in de zin bedoelde van een pony onder de modder...

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:46

Leuk paardje Haha!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:02

Oh, mijn paarden zijn dan ook vreselijk zielig. Doordat de arme zielen de hele dag buitenlopen in grote weilanden zijn ze idd niet altijd schoon als ik wil rijden. Dan gaat er even een borstel over de rug, waar de singel komt en waar het hoofdstil zit. klaar. En als ik dan weer eens een dag meer tijd heb, krijgen ze een uitgebreide borstelbeurt. Hoewel ik moet zeggen dat buitenpaarden beter zelf voor hun huid kunnen zorgen (door te rollen in zand bv.) dan binnenpaarden die met deken opstaan.

Ik vind dat het paard op de foto's die Stef plaatste er vrolijk en goed uitziet. Ziet eruit als een gezonde knol die wel een paar stootjes kan hebben. Ik wil niet zeggen dat je voortaan altijd maar zo voor de dag moet komen, maar zoals hier al gezegd werd, het was gewoon effies snel thuis in de bak. Als je naar een les of clinic gaat zorg je natuurlijk wel dat je er piekfijn uitziet. Maar dat snapt deze instructrice natuurlijk ook wel.

En dan de sporen: laat me raden, degene die commentaar leveren op de sporen zijn waarschijnlijk de pennymeisjes die hun dikke knollen lui voor het been hebben gemaakt en ze daardoor alleen nog maar vooruit krijgen met sporen. Sporen zijn niet het laatste redmiddel om je paard/pony vooruit te krijgen (alhoewel, tegenwooridg....) Ze voor het verfijnen van de hulpen. Want, tadaaa, je drijft niet met de hiel maar met de kuit. Je kunt prima een heel uur een paard rijden en je spoor maar 1 keer gebruiken. Uiteraard hoor je dan wel een stil been te hebben, en dat is dan ook waarom sporen niet voor beginners zijn. Overigens moet ik toegeven dat bij een jong paard een spoor mischien niet superslim is. Een groen paard kan natuurlijk een onverwachte beweging/bok oid maken en je kunt hem dan perongeluk poren met de spoor. Maar aan de andere kant, dit is wel een hengst en aangezien hengsten vaak meer neiging hebben om omhoog te komen, is het des te belangrijker dat ze goed aan het been staan. Dus je kunt er maar beter een keer een spoor in rammen, dan dat ie van het begin leert dat ie kan steigeren onder het zadel.
De instructrice zal gerust een goede reden hebben om met spoor te rijden, en aan de plaatjes te zien kan ik echt niet opmaken of ze goed of slecht lesgeeft. Het is zowiezo erg moeilijk te oordelen van een plaatje, laat staan wanneer het om een ruiter op een groen paard gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:22

Wat de sporen betreft ben ik het met Pril eens. Ik vind alleen niet dat het erg verstandig is spoortjes te gebruiken op een jong paard. Dat wil overigens niet zeggen dat ik een Pennymeisje ben.
Misschien is het een leuk idee om een apart topic over spoor gebruik bij jonge dieren te beginnen? Hoeven we hier ook niet zo offtopic te gaan Haha!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:37

Wat een discussie, theorieen, en gescheld meteen in dit topic zeg!
Mensen die hun meningen geven worden meteen maar als Penny meisje afgeschilderd, echt hokjes politiek. Als ik in je profiel kijk zie ik ook schone nette paarden, ik snap niet waarom je ineens zo fel reageert Manda? Als het tegenwoordig normaal wordt gevonden om op een bemodderd dier te stappen, waarvan de eigenaar/ruiter zo lui is dat hij alleen de plaatsen waar het tuig zou zitten wil "poetsen", dan vraag ik me af of die mensen een edel dier als een paard wel waard zijn. Het paard werkt voor je, luistert naar je, doet zn best voor je. Minste wat je aan zo`n dier terug kan geven is een fatsoenlijke verzorging! Maar nee, Bokkende Nederland is er tegenwoordig te lui en te druk voor, want we moeten en zullen 13 paarden op stal hebben, en we moeten en we zullen meteen maar met sporen rijden!
Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk moet ik van sommige mensen hier, echt waar!!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:58

hey leuke foto´s

zo te zien is het goed gelukt"!

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:05

leuk beestje!

over dat poetsen, had ook liever gezien dat ie gepoetst zou zijn. Hoeveel moeite is het nou om ff snel een paar keer over zn kont heen te gaan met een borstel?
Maar hij gaat er heus niet dood van als het een keer niet gebeurd. Persoonlijk zou ik dan maar wachten tot je andere foto's hebt want dit soort reacties kan je verwachten!
daar is het tenslotte bokt voor

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 19:10

Koortje schreef:
Wat een discussie, theorieen, en gescheld meteen in dit topic zeg!
Mensen die hun meningen geven worden meteen maar als Penny meisje afgeschilderd, echt hokjes politiek. Als ik in je profiel kijk zie ik ook schone nette paarden, ik snap niet waarom je ineens zo fel reageert Manda? Als het tegenwoordig normaal wordt gevonden om op een bemodderd dier te stappen, waarvan de eigenaar/ruiter zo lui is dat hij alleen de plaatsen waar het tuig zou zitten wil "poetsen", dan vraag ik me af of die mensen een edel dier als een paard wel waard zijn. Het paard werkt voor je, luistert naar je, doet zn best voor je. Minste wat je aan zo`n dier terug kan geven is een fatsoenlijke verzorging! Maar nee, Bokkende Nederland is er tegenwoordig te lui en te druk voor, want we moeten en zullen 13 paarden op stal hebben, en we moeten en we zullen meteen maar met sporen rijden!
Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk moet ik van sommige mensen hier, echt waar!!


Ik zou stoppen, maar toch...
Wat kan jij gruwelijk overdrijven over een beetje ZAND op zijn kont. Als dit paard geen fatsoenlijke verzorging zou krijgen, zou hij er dan zo uit zien?
Owhnee, hij is mager, zijn hoeven zijn waardeloos, hij is kopschuw, heeft schruft, zit onder de wonden ....
Wat jullie doen moeten jullie weten, maar zolang er hier niet normaal gesproken kan worden, ga ik wel om een slotje vragen... Tssk, slotje vragen op je eigen topic, het wordt echt steeds gekker hier.
En dan vragen ze zich nog af waarom mensen steeds minder foto's plaatsen....

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:14

Je kan ook overdrijven....
En dat jij een slotje kiest, daar ben je zelf bij.
Verder vind ik dat voldoende mensen foto`s plaatsen. En inderdaad, zoals gezegd ook door anderen, op Bokt zijn er nou eenmaal mensen met een kritisch oog, en ook andere mensen die liever hun ogen sluiten, en nog andere mensen die niet tegen commentaar kunnen!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:18

Koortje schreef:
Wat een discussie, theorieen, en gescheld meteen in dit topic zeg!
Mensen die hun meningen geven worden meteen maar als Penny meisje afgeschilderd, echt hokjes politiek. Als ik in je profiel kijk zie ik ook schone nette paarden, ik snap niet waarom je ineens zo fel reageert Manda? Als het tegenwoordig normaal wordt gevonden om op een bemodderd dier te stappen, waarvan de eigenaar/ruiter zo lui is dat hij alleen de plaatsen waar het tuig zou zitten wil "poetsen", dan vraag ik me af of die mensen een edel dier als een paard wel waard zijn. Het paard werkt voor je, luistert naar je, doet zn best voor je. Minste wat je aan zo`n dier terug kan geven is een fatsoenlijke verzorging! Maar nee, Bokkende Nederland is er tegenwoordig te lui en te druk voor, want we moeten en zullen 13 paarden op stal hebben, en we moeten en we zullen meteen maar met sporen rijden!
Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk moet ik van sommige mensen hier, echt waar!!


Ja maar koortje, ik denk niet dat deze amazone te lui was. Ze had gewoon geen tijd op dat moment. Ik denk niet dat dit paard verwaarloosd wordt want daar ziet ie er veel te goed voor uit.

En ik moet zeggen, dat naast verzorging paardenliefhebbers wel heel wat meer voor hun paard doen hoor. Ze krijgen hun natje en hun droogje, hun leefomgeving wordt voor ze schoon gehouden, ze krijgen inentingen, worden worm vrijgehouden, voor kwalen wordt de veearts gehaald en voor dat alles hoeft het paard alleen maar een uurtje rijden terug te geven.

Ik weet niet hoe oud je bent en of je verzorging en alles erom heen zelf doet voor je paard, maar als je full-time werkt/studeert of wat dan ook dan zit je wel eens kort met tijd ja. En dan kun je maar beter een keer wat minder tijd besteden aan minder belangrijke dingen. Ik bedoel, beter een keer je paard dan maar niet grondig poetsen maar wel een uur rijden en de stal goed schoon hebben. Het paard ligt er echt niet wakker van hoor, als ie een keer bereden wordt met een mestvlek op z'n kont. Hij ligt wel wakker van een vieze stal. Of te kort aan beweging omdat de ruiter het belangrijker vond het paard grondig te poetsen dan de noodzakelijke beweging te geven.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:26

Pril"]
[quote="Koortje schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent ->25

en of je verzorging en alles erom heen zelf doet voor je paard, -> natuurlijk

maar als je full-time werkt/studeert of wat dan ook dan zit je wel eens kort met tijd ja. -> weet ik ook uit ervaring.

En dan kun je maar beter een keer wat minder tijd besteden aan minder belangrijke dingen.-> poetsen is bij mij naast weidegang hoofdzaak

Ik bedoel, beter een keer je paard dan maar niet grondig poetsen maar wel een uur rijden en de stal goed schoon hebben.-> of langer poetsen en het paard op de wei beweging geven (zeker op die leeftijd!!!!!)

Het paard ligt er echt niet wakker van hoor, als ie een keer bereden wordt met een mestvlek op z'n kont. Hij ligt wel wakker van een vieze stal. -> dan liggen veel paarden in NL heeeel lang wakker!

Of te kort aan beweging omdat de ruiter het belangrijker vond het paard grondig te poetsen dan de noodzakelijke beweging te geven. ->je kan beiden doen. Poetsen kan in 10 minuten. Je kan dan korter rijden en het paard langer op de wei zetten.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:27

stef, het gaat koortje volgens niet meer om het feit dat er zand op zijn kont ligt, maar om hoe fel jij de verdediging in gaat. jouw reactie naar mij toe was nl. ook nogal fel, ik moest nl. maar "een brilletje kopen" en ik had zogenaamd jouw instructrice beschuldigd van onkunde Verward

stef schreef:
Dus een paard met zand op zijn kont zegt gelijk iets over hoe iemand les geeft? Kom op!
Enneuh, zand op zijn hoofd??? Brilletje kopen?? Hij is aan het schimmelen (volgens mij is zand vaak niet grijs/wit)


ik vind voordat je andere mensen beschuldigd dat dit topic uitloopt op een slotje, ook even in de spiegel moet kijken.

prompter

Berichten: 11154
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:29

Pril schreef:
Het paard ligt er echt niet wakker van hoor, als ie een keer bereden wordt met een mestvlek op z'n kont. Hij ligt wel wakker van een vieze stal. Of te kort aan beweging omdat de ruiter het belangrijker vond het paard grondig te poetsen dan de noodzakelijke beweging te geven.


Hier ben ik het van harte mee eens! Sjonge jonge, wat een onnodige discussie... Natuurlijk hoef je het ergens niet mee eens te zijn, maar kan dat niet op een wat minder agressieve manier gebracht worden?

Als ik qua tijd moet kiezen tussen poetsen of rijden dan wordt het ook het laatste, ik vind beweging voor een paard belangrijker dan een "schoon uiterlijk". Ik zie vaak zat mensen anderhalf uur poetsen, en dan maar 20 minuten rijden (bij paarden die praktisch de hele dag op stal staan). Ik denk dat het paard het graag andersom had gezien....

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:33

Leuk om 'm onder het zadel te zien stef!
Discussie over het wel dan niet poetsen.
Ach zolang de zadelplek goed gepoets is dan hoor je mij niet klagen.
Paarden die onder dek staan die moeten goed gepoetst worden omdat zij losseharen en teveel aan huidvet niet kwijt kunnen raken.
paarden zoals deze die veel buiten staan kun je maar beter zo min mogelijk poetsen des te meer huidvet blijft er op de huid en des te warmer heeft het paard het in de wind en in de regen

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:48

Mijn eerste gedachte was ook: ah, een Fries, maar toen ik de andere foto's bekeek, was hij ook niet helemaal Fries met zijn schimmelstaart Lachen ...

Op sommige foto's vind ik het paard een beetje kort in de hals lopen.
Het is op zich best een leuk paardje, jammer dat hij zo overbouwd is, maar dat trekt misschien nog wel wat bij, hij is nog maar jong...

Ik vind het trouwens wel apart dat hij al een maand onder het zadel is en dat dit de eerste keer is dat ze met hem galoppeert, maar dat zal haar eigen keuze van beleren zijn. Daar bemoei ik me niet mee...

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:54

Haha wat grappig hoe mensen zich zo druk kunnen maken om een paard wat een keertje niet helemaal schoon is. Dan is het nog niet meteen een mishandeld paard hoor.
Bij ons staan de paarden 24/7 buiten en zijn daarom ook niet altijd helemaal schoon. Wat maakt dat paard dat nou uit. Ze worden echt wel genoeg gepoetst, waarom zou dit perse voor het rijden moeten gebeuren.
Ik kan niks anders zeggen dan dat ik de reactie van sommige mensen hier alleen maar erg komisch vind, misschien moeten die maar een barbiepaard kopen kan je die de hele dag kammen Tong uitsteken

Maar over het paard, hij ziet er goed uit hoor!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 19:56

Ik denk ook dat de meeste zich vergissen in hoe vies hij wel werkelijk is, want dit is geen zwarte maar een schimmel! En daardoor lijkt hij op het eerste gezicht misschien wat doffer van kleur en dus stoffig/vies.

Verder als je Orien een keer in het echt hebt gezien, man je staat te kwijlen! Ik kan weinig paarden die zo mooi zijn!
Jammer dat ik toen niet ff op hem mocht, maar dat hou ik nog wel een keer te goed hé. Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 20:17

Hou je tegoed meavey! Hij is (als ie eenmaal in de bak is, naar de bak toe duurt ff met zijn gebrul) op zich harstikke braaf.

Waarom nu "pas" galop.... Weet niet.
Misschien durfde ze niet eerder, misschien omdat ie nog best wel slungelig is en af en toe met zijn eigen benen in de knoop zit Haha! En misschien is dit gewoon haar manier van beleren.
Jamaica had ik 2 mnd onder het zadel toen ik voor het eerst bedoeld galopeerde (na de nieuwe start destijds dus)

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:10

Wat een discussie om zo iets onbenulligs (VIER bladzijden) als een mestvlek op z'n kont. Tsssss...

Maar goed

Iig:
Leuk paardje Stef!! Veel plezier met hem!!

Farjen

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:50

Zoals ik al eerder heb gezegd, het beestje gaat erniet van dood van wat modder (het is geen mestplek hoor) Maar gewoon omdat het nog een jong beestje is, is het belangrijk voor het vertrouwen enz.. En je paard kuisen duurt geen uur, ik kan het ook in 10 min. Bij mij op stal is er een jongen, hij vind het ook niet nodig om de kont te kuisen, (s'avonds staan de paarden op stal, overdag op de weide) en die pony is gewoon beginnen schuren Verward
Het is gewoon omdat die hengst nu juist gefotografeerd word tijdens die ene keer dat hij niet goed gekuisd is. Daardoor kun je de indruk krijgen dat ze het meer doet.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:57

Op verzoek afgesloten.