Training Percherons with Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Heavy_horse
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Genk/België

Training Percherons with Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 00:22

Hallo beste Paardenvrienden,

Ik wil gewoon meedelen dat ik onlangs heb kennis gemaakt met de methode van "Natural Horsemanship". Deze methode heb ik toegepast op mijn twee Percherons. Die twee merries (5 en 6 jaar) waren totaal niet opgeleerd. Ik ben erg tevreden met deze methode van trainen. Ik krijg zoveel voldoening van mijn paarden. Ik respecteer ze en zij mij. Ik voel me ook meer "de baas". Zij zien me nu meer als de leider van de kudde. En dat is positief.
Graag wil ik delen in mijn vreugde en als ik dan toch een website mag aanraden is het www.paardnatuurlijk.nl
Ik heb nu een site waar je die foto's in de toekomst kunt gaan bekijken
www.picturetrail.com/heavy_horse

Afbeelding
Joconde, Percheron merrie (6 jaar) Join-up, het prille begin


Afbeelding
Joconde, onder het zadel

Afbeelding
Joconde, al aan de teugels

Afbeelding

Kindy, zuster van Joconde, Percheron merrie 5 jaar, moet ook nog wennen aan de blikken!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 00:30

Gave foto's, zie je wel dat je niet zo heel veel kracht nodig hebt om een Koudbloed te trainen? Je moest maar eens met Tanneke (hier op bokt) gaan babbelen, misschien is Natural Horsemanship ook wat voor haar.

En ik zie dat beide paarden hun staart nog hebben.... OK dan!

Je suis Charlie.

Heavy_horse
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Genk/België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 00:39

Ja, Koudbloeden kunnen tegelijkertijd zo makkelijk en moeilijk zijn. Soms is hun kracht zo immens, zeker als ze ergens schrik van hebben dan zijn ze met niets te houden. Zelfs nog erger, ze kunnen een echte ravage aanrichten. Met natural horsemanship kun je werken om die angst te overwinnen plus ervoor zorgen dat het paard jou vertrouwt omdat je bovenaan in de kudde staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 08:45

Cassidy schreef:
Gave foto's, zie je wel dat je niet zo heel veel kracht nodig hebt om een Koudbloed te trainen? Je moest maar eens met Tanneke (hier op bokt) gaan babbelen, misschien is Natural Horsemanship ook wat voor haar.

En ik zie dat beide paarden hun staart nog hebben.... OK dan!

Hmm... Lijkt mee ook wel iets voor Moon! Misschien a ik het wel proberen!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:03

Gaaf hee om op zo'n manier je paard te trainen!
zo krijgen jullie echt vertrouwen in elkaar en leert het paard dat jij de baas bent. vind ik erg goed!
maar waarom hangen die blikken erachter?

.

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:06

Wat een beeldschoon paard zeg! Ik ben niet direct een koudbloed fan, maar ze is toch wel heel erg mooi.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:11

Van NH heb ik weinig verstand, maar ik zie wel dat ik dit heeeeeeeeeeeele mooie paardjes vind!

Hangen die blikjes nou aan de staart?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 19:01

Wat een stoere paarden, heel mooi !

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Heavy_horse
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Genk/België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 20:00

De bedoeling van het touw met de blikken is om het paard eraan te wennen dat er akelig geluiden rond haar en achter haar kunnen voorkomen. Zodoende wordt ze eraan gewoon. De training gaat zolang door totdat ze geen enkel teken van angst meer vertoont. Dit is wat effectief ook gebeurt, zij het wel met de nodige bokkesprongen. Maar in de veilige omtrek van de paddock (20 x20 m) kan dit heus geen kwaad. Dit is weer een voordeel van natural horsemanship. Men gaat op een rustige en paardvriendelijke manier te werk om het paard te laten ervaren dat het al bij al nog niet zo een ramp is. Want als er pijn of geweld mee gemoeid is zal het paard het als negatief gaan ervaren en wordt de angst nog versterkt ipv weggenomen. Op de website die ik hierboven heb aanbevolen staan een paar goede voorbeelden van hoe je bv een paard in de trailer leert stappen of zelfs leert aanvaarden dat ze met een groene opblaas krokodil in de poel moet gaan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit ras is een Frans trekpaardenras, Percheron. Zij hebben 1m70 schoft en zijn zeer lief en kalm. Volgend jaar ga ik veulens trekken van hun.

In Maart 2004 verwacht een andere Percheron merrie (zie foto beneden) een veulen. Het veulen zelf is een kruising van een zwart branbander en een appelschimmel Percheron merrie. Dus dat beloofd.

Afbeelding

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:08

Saar4 schreef:
Wat een beeldschoon paard zeg! Ik ben niet direct een koudbloed fan, maar ze is toch wel heel erg mooi.



helemaal mee eens!!
Ik vind dit echt een mooi beest joh!!

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:03

wat een reuzen zeg!! vind ze erg mooi!

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:03

Hey Danny supermooie foto's zeg. Wat gaat het al goed met je NHS-les je staat al een stuk verder als mij zeg.
Ik vind wel dat je erbij moet vermelden dat de merrie op de laatste foto Glyciene is die op de 3de plaats is geeindigd van de bokt mooiste trekpaard verkiezing dat verdient ze wel Lachen Als het zo goed blijft gaan kunnen we binnekort nog eens gaan rijden naar katevenia ofzo. Tot zaterdag misschien

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

Signe

Berichten: 5796
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:40

wuaw!! stoer

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 13:14

Gaaf hoor!
In Archeon hadden ze vroeger (voor het faillisement) ook Percherons, die waren ook erg gaaf! Ze komen toch niet veel voor?

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:48

Percherons en zeldzaam? Niet zeldzamer dan andere koudbloedrassen. En in Frankrijk zie je ze wel vaker.

Je suis Charlie.

Heavy_horse
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Genk/België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 16:01

Ja maar ik bedoel zeldzaam in België. In Frankrijk lopen d'er genoeg dat weet ik, Ik heb ze zelf daar gehaald.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:32

Die zijn mooooii!! *LOL*

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:41

Echt fijn dat je er nu zo op kan zonder zadel! Lachen
't ziet er goed uit, vooral die laatste Tong uitsteken
Nee hoor, echt mooie foto's.
Nog veel succes!

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:01

Ziet er heel leuk uit!
Heel paardvriendelijk en zonder al teveel dwang.
Lijkt me trouwens ook heeeeeeerlijk zitten zo!
Lekker breed en dan nog heel weinig schoft.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:12

wist je dat Percherons heel populairzijn in....Japan ?
Daar is een eiland waar zeelk jaar trekwedstrijden houden met Percherons, was een keer op tv. Moeten ze een slee met zand dacht ik een heuvel op trekken, allemaal van die GVRs ,grijze vriendelijke reuzen

Heavy_horse
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Genk/België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-03 09:30

Ja dat wist ik. Bij de paardenkeuringen in Frankrijk komen mensen van overal. De Japanners zoeken paarden voor de trekwijdstrijden. De Duitsers zoeken zwarte paarden. De Amerikanen hebben al hun eigen stamboek. Hun Percherons zijn hoger van schoft en minder zwaar gebouwd. In Frankrijk zijn er 2 types van Percherons, Het trek-type en het Koets-type, resp. Le cheval de Trait en Le cheval d'attelage.
Ik persoonlijk verkies het zwaarder type. Het is en blijft een boerenpaard

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:58

OI ! Ik neem je paardje even mee Kwijl Tong uitsteken

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Vinessa

Berichten: 497
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Rijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 17:27

He! Jij bent dus de eigenaresse van de Percherons die ook bij het mooiste trekpaard verkiezing hier op Bokt meededen? Ik vind ze erg gaaf en vind de NH methode waarmee je ze nu beleert best indruk wekkend.

Hoeveel Percherons hebben jullie nou? En volgens mij zag ik ook nog een andere bruine koudbloed op de achtergrond staan?

En wat ben je aan het doen op die foto met die pion?

Ook een raspaard schijt als een karhengst ;-)

Heavy_horse
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Genk/België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-03 22:00

Ja, Ik heb vier merries, waarvan drie rechtsstreeks uit Frankrijk ingevoerd, dus met papieren. De bedoeling is om pedigree Percheron veulens te trekken. Er zijn weliswaar verscillende hindernissen. Zoals het zaad van een goedgekerude hengst moet ik helemaal naar België laten komen. Vervolgens moet het geïnsemineerd worden door een erkende veearts. Ook als het veulen geboren wordt moet een erkende veearts het veulen komen identificeren.
Die bruine merrie is een Belgische Trekpaard. Een oude merrie van 16 jaar die het nog altijd goed doet. Zij is van mijn vader.

Die witte merrie is te koop. Zij is niet raszuiver. Om eerlijk te zijn heb ik geen papieren van haar, maar ze is een goed gezelschapsdier. Bovendien kan je er ook nog op rijden.
Afbeelding

Voor alle duidelijkheid heb ik er nog een foto bijgedaan


De bedoeling van die pion is om er omheen te rijden. Ik zet vanalles in de paddock een pallet, een rij met palen, een stuk plastiek. Er worden zoveel mogelijk scenario's bedacht zodanig dat het paard leert om zulke situaties zonder angst door te staan. We doen veel oefeningen vooruit stappen, achteruit, lins om en rechts. Soms merk je dat één richting, kloksgewijs of anti-kloksgewijs makkelijker of moeilijker gaat.

Vinessa

Berichten: 497
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Rijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:47

Dat lijkt me idd nog knap lastig om veulens van de Percheron te fokken. Wat bedoel je trouwens precies met pedigree (ik weet dat het hondenvoer is, maar dat zal je wel niet bedoelen Knipoog )
Ik denk dat het sowieso wel moeilijk is om aan Percherons te komen. Komen die van jou allemaal uit frankrijk?

Die witte merrie is wel een lieverd zo te zien. Het is dat ik nog niet genoeg centjes heb... En die bruine BT merrie ziet er ook wel leuk uit (maar ja alle BT's zijn leuk...Tong uitsteken ) Meer een ardenner type of niet?

Wel leuk hoe je al die oefeningen doet. Je bent er best serieus mee bezig dus. Leuk hoor!

Ook een raspaard schijt als een karhengst ;-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers