Baltimore (3 jr) een maandje verder!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Baltimore (3 jr) een maandje verder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 20:00

Hee Bokkers!

We zijn weer een maandje verder, hebben weer een aantal lesjes gehad, en het gaat allemaal steeds beter! Natuurlijk gaat het nog niet helemaal perfect, maar we doen het rustig aan en zijn nog bezig met het werken aan de feedback die ik heb gekregen op mijn vorige topics. Als ik kijk naar nu en naar een maand geleden, vind ik wel dat we al iets vooruit zijn gegaan.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1718719 1e topic
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1720372 2e topic

Baltimore en ik lessen 1 keer in de 2 weken. Verder ben ik 3 keer per week een half uur/ 3 kwartier met haar aan het werk. De andere dagen staat ze lekker in de wei met de andere paarden. Ze is erg aanhankelijk en wanneer ze een hoofdstel ziet, komt ze meteen naar je toe. Ze wil echt voor je werken! Ze krijgt steeds meer balans, de afgelopen maand hebben we dit veel geoefend door de binnenhoefslag mee te pakken, hierdoor kan ze nu mooie rechtelijnen rijden. Soms heeft ze een dag dat het wat minder gaat, en dat ze weer wat meer moet zoeken naar de balans. Maar ze is nog jong, dus we doen het lekker rustig aan! Verder weet ze nu welk tempo ze aan moet houden bij stap,draf en galop. Verder werken we ook goed aan haar achterhand, om die nog wat actiever te maken, veel tempo wisselingen. Maar deze werkt al goed mee!

Waar ik nog op moet letten is mijn handen, soms hou ik ze al wel wat hoger, maar soms nog te laag. Verder ben ik ook bezig geweest met mijn uitstekende voeten in de beugels. Het is iets minder, maar soms zie je het nog wel op de fotos's. En vaker naar voren kijken ipv naar beneden. Hier ben ik nog mee aan het werk, en dat gaat ook allemaal steeds beter doordat ik er telkens op ga letten. Maar ik denk dat rijlaarzen toch een betere oplossing zijn voor mij.;) Maar mijn houding is al wel veel rechter dan voorheen.


Paspoortje:
naam paard: Baltimore
Naam vader: Gameboy ( Gribaldi)
Naam moeder: Maron ( Holland)
Leeftijd: 3,5 jaar
Geslacht: Merrie
Ras: NRPS
Hoelang zadelmak en onder het zadel ? Ongeveer 4 a 5 maanden.


Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, of jullie het ook een vooruitgang vinden, of het juist helemaal niet met me eens zijn;)Want dat kan natuurlijk ook! Alle tips zijn welkom!

Afbeelding
Foto1: Handen zijn iets hoger


Afbeelding
Foto 2:Handen drukken bijna op d’r rug, ik kijk omlaag. Mijn hakken moeten hier veel meer uitgedrukt worden, het lijkt hier net of ik op mijn tenen sta, maar dat is echt niet zo haha.

Afbeelding
Foto 3: Hakken al wat meer uitgedrukt, voeten al wat minder naar buiten gestoken

Afbeelding
Foto 4: En hier draaien mijn voeten weer naar buiten..Handen wel hoger gehouden

Afbeelding
Foto 5: handen mooi hoog, hakken mogen wat meer uitgedrukt worden

Afbeelding
Foto 6: Deze foto is een beetje onduidelijk, maar ik vond het voorbeen wel mooi om te laten zien. Maar mijn handen hangen daar maar een beetje.

Afbeelding
Foto 7

Afbeelding
Foto 8: Deze foto blijf ik het mooiste vinden! Hoe Bali hier loopt! Alleen beetje jammer dat ik niet voor me uit kijk! Ook moet ik mijn hakken nog wat uit drukken hier en mijn handen wat hoger dragen.

Alja

Berichten: 25661
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Baltimore (3 jr) een maandje verder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:02

persoonlijk vind ik haar vrij strak in der bovenlijn.
vooral zo n jong dier zou ik graag laag willen rijden :)

maralyn

Berichten: 10471
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Baltimore (3 jr) een maandje verder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:05

Ik vind het voor een jong dier ook veel te strak. Mond ook helemaal in een hoek en het lijkt gedwongen.

Ik ben zeker een voorstander van wat meer los, zeker voor een jong paard onder de 5 jaar.
Een paard een beetje zelf de houding en ontspanning op laten zoeken en jou handen op laten zoeken.

Huberta
Berichten: 378
Geregistreerd: 21-05-09

Re: Baltimore (3 jr) een maandje verder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:08

mooi paard. maar het lijkt wel een zeer zware bak.

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 20:09

Alja schreef:
persoonlijk vind ik haar vrij strak in der bovenlijn.
vooral zo n jong dier zou ik graag laag willen rijden :)



Dat klopt! maar mij is gezegd om mijn handen wat hoger te dragen, en wanneer ik dat doe, doet ze dit. Het is niet dat ik hiermee bezig ben, maar wanneer ze ontspannen is doet ze heel makkelijk nageven. Ik vind het belangrijker dat ze eerst lekker die basis dingen onder de knie heeft, maar wanneer ze zelf gaat nageven ga ik dit niet tegenhouden.

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:12

Wat een mooi paardje. Ik vind haar wel véél te opgekropt lopen, met zo'n jonkie moet je echt voorwaarts-neerwaarts werken, op eigen benen lopen, neusje eruit, ontspannen ontspannen.... Dit is niet goed voor haar. Ik ben benieuwd of je les heb? Aan je houding mag namelijk wel nog behoorlijk gesleuteld worden. Je zit bijvoorbeeld erg in stoelzit (onderbenen steken af naar voren waardoor je niet in balans bent), je handen en armen heb je het zelf al over. Je noemt steeds 'hakken uitdrukken', maar jouw voeten liggen niet goed doordat je benen niet goed liggen, ga je geforceerd je hakken uitdrukken dan duw je je onderbenen nog verder naar voren en heb je alleen maar spanning in je benen. Die houding en zit zijn zó belangrijk, omdat je anders gewoon geen goede hulpen kan geven en goed kan communiceren. Dat is altijd belangrijk, maar zeker als je je paard echt aan het opleiden bent.
Dit klinkt een beetje als een kritische waslijst, maar het zijn goedbedoelde tips!

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:12

maar dit is geen nageven, handen voor en laten zakken dat nekkie. Als jij je handen hoog houdt moeten je handen nog steeds zo zacht zijn dat je paardje kan zakken.

MerleSimone

Berichten: 5736
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:13

Koetje89 schreef:
Alja schreef:
persoonlijk vind ik haar vrij strak in der bovenlijn.
vooral zo n jong dier zou ik graag laag willen rijden :)



Dat klopt! maar mij is gezegd om mijn handen wat hoger te dragen, en wanneer ik dat doe, doet ze dit. Het is niet dat ik hiermee bezig ben, maar wanneer ze ontspannen is doet ze heel makkelijk nageven. Ik vind het belangrijker dat ze eerst lekker die basis dingen onder de knie heeft, maar wanneer ze zelf gaat nageven ga ik dit niet tegenhouden.


Ik vind dat je erg streng bent met je hand. Je kan je handen wel hoger dragen maar je teugels mogen wel wat langer. Je pony is jong en net als mijn voorgangers zou ik haar liever langer en lager zien, zodat ze zelf haar balans op kan zoeken. Dát is de basis, en niet meteen netjes in de krul bij wijze van spreke. Op de laatste foto zie je ook dat ze haar hoofd kantelt, waarschijnlijk om onder de druk uit te komen en bij foto 4 heb je zelfs al bijna een valse knik. Als je haar daar langer en lager zou rijden ziet het er al beter uit. Als je pony haar balans gevonden heeft zal ze vanzelf de goede spieren gaan gebruiken, ontspanning zoeken en op den duur gaan nageven, maar dit kun je niet afdwingen.

Verder heeft je paardje prima beengebruik zo te zien!

kippetje

Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:14

ps, je tweede serie foto's zijn wat dat betreft 100 x beter.....

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 20:20

xDreamerx schreef:
Wat een mooi paardje. Ik vind haar wel véél te opgekropt lopen, met zo'n jonkie moet je echt voorwaarts-neerwaarts werken, op eigen benen lopen, neusje eruit, ontspannen ontspannen.... Dit is niet goed voor haar. Ik ben benieuwd of je les heb? Aan je houding mag namelijk wel nog behoorlijk gesleuteld worden. Je zit bijvoorbeeld erg in stoelzit (onderbenen steken af naar voren waardoor je niet in balans bent), je handen en armen heb je het zelf al over. Je noemt steeds 'hakken uitdrukken', maar jouw voeten liggen niet goed doordat je benen niet goed liggen, ga je geforceerd je hakken uitdrukken dan duw je je onderbenen nog verder naar voren en heb je alleen maar spanning in je benen. Die houding en zit zijn zó belangrijk, omdat je anders gewoon geen goede hulpen kan geven en goed kan communiceren. Dat is altijd belangrijk, maar zeker als je je paard echt aan het opleiden bent.
Dit klinkt een beetje als een kritische waslijst, maar het zijn goedbedoelde tips!




Ik ben juist erg blij met je tips! en we volgen les! Ik denk zelf dat ik niet voldoende steun krijg bij mijn zadel. Maar ik zal is wat zit lesje gaan volgen!

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Re: Baltimore (3 jr) een maandje verder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 20:25

Bedankt voor de tips!
Ik zal de teugels toch wat losser doen en kijken hoe ze dan reageerd. Het is namelijk helemaal niet mijn bedoeling om haar te streng te rijden!

MirandaMalik

Berichten: 9903
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Baltimore (3 jr) een maandje verder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:43

Je paardje wil graag werken!
En ze kan al mooi lopen.
Maar zo boven in lopen is voor haar heel zwaar en het is jouw taak om te zorgen dat ze ook leert naar beneden te gaan met haar hoofd zodat ze haar rug/bovenlijn leert ontspannen.
Dat doet ze niet zomaar zelf, daar moet jij haar mee helpen door ten eerste te zorgen dat ze het bit aanneemt (dus niet helemaal los laat maar dat je lichte druk houdt) en haar dan telkens te vragen naar beneden te gaan door mee te geven en als ze dan haar neusje naar voren/beneden doet belonen.
Ontspanning is het allerbelangrijkste wat ze moet leren, het zal als je er net opzit wat lastig zijn maar als je een half uurtje rijdt zal ze zeker wel naar beneden willen als jij dat vraagt en toelaat!
Zomaar te los laten lopen is ook niet goed hoor, ieder paard loopt weer anders qua zelfhouding dus dat ze iets ronder loopt maakt niet zoveel uit als ze maar niet gespannen loopt/met veel druk.
Je kan dit ook heel goed aan de longe oefenen.
Succes!

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 20:46

Ook ik vind je tweede serie foto's er een stuk fijner uitzien. Ga voor de rest mee met bovenstaand commentaar.

Verder nog één ding: doe alsjeblieft je neusriem een paar gaten hoger, deze zit echt veel te laag. Ik denk dat deze echt wel twee of drie gaten omhoog kan.

Voor de rest is het fijn dat je het commentaar hier serieus neemt, dat zie ik helaas meestal anders :j En wat hierboven ook al gezegd wordt, mooi beengebruik. Leuk paard, lekker aan je rijden werken en dan kijk ik graag uit naar je volgende topic :)

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 20:58

MirandaFuego schreef:
Je paardje wil graag werken!
En ze kan al mooi lopen.
Maar zo boven in lopen is voor haar heel zwaar en het is jouw taak om te zorgen dat ze ook leert naar beneden te gaan met haar hoofd zodat ze haar rug/bovenlijn leert ontspannen.
Dat doet ze niet zomaar zelf, daar moet jij haar mee helpen door ten eerste te zorgen dat ze het bit aanneemt (dus niet helemaal los laat maar dat je lichte druk houdt) en haar dan telkens te vragen naar beneden te gaan door mee te geven en als ze dan haar neusje naar voren/beneden doet belonen.
Ontspanning is het allerbelangrijkste wat ze moet leren, het zal als je er net opzit wat lastig zijn maar als je een half uurtje rijdt zal ze zeker wel naar beneden willen als jij dat vraagt en toelaat!
Zomaar te los laten lopen is ook niet goed hoor, ieder paard loopt weer anders qua zelfhouding dus dat ze iets ronder loopt maakt niet zoveel uit als ze maar niet gespannen loopt/met veel druk.
Je kan dit ook heel goed aan de longe oefenen.
Succes!



Dankje! Ik heb veel aan je feedback, en zal dit meenemen als ik weer met d'r aan de gang ga! Heb je voor aan de longe hier nog goede tips voor?
Dankjewel!!

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 21:01

Sieltjuh schreef:
Ook ik vind je tweede serie foto's er een stuk fijner uitzien. Ga voor de rest mee met bovenstaand commentaar.

Verder nog één ding: doe alsjeblieft je neusriem een paar gaten hoger, deze zit echt veel te laag. Ik denk dat deze echt wel twee of drie gaten omhoog kan.

Voor de rest is het fijn dat je het commentaar hier serieus neemt, dat zie ik helaas meestal anders :j En wat hierboven ook al gezegd wordt, mooi beengebruik. Leuk paard, lekker aan je rijden werken en dan kijk ik graag uit naar je volgende topic :)



Bedankt! Ja ik neem alles wel serieus, want ik vraag jullie mening. Als ik dit alles niet serieus zou nemen, of iemand anders. Dan moeten zij of ik maar geen topic open;)
Ik vind het juist fijn dat iedereen feedback geeft want iedereen kijkt vanuit een ander punt. Nu heb ik mooi veel dingen waar ik aan kan werken. Ik had ook niet verwacht dat alles zo perfect zou zijn dat ik meteen een dressuurproef kan gaan rijden, want ik ben er nog lang niet!
En neusriem ga ik meteen doen! Thanks!

Duhelo

Berichten: 28601
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:02

foto 1:
wat doe je met je handen? handen laag is in principe geen groot probleem, maar je handen moeten rechtop staan, met deze houding heb je totaal geen gevoel wat je paard doet, en ben je gewoon vééél te streng.
Als gevolg dat paardje achter de loodlijn loopt en wat opgekropt
achterbeen komt 2 voet achter het voorbeen heen, imo wil dit zeggen dat je haar niet genoeg laat doorkomen, waardoor het voorbeen ten eerste niet vlug genoeg wegkan, en ze ook totaal niet kan instappen.

foto 2:
jouw handen ...
rest moeilijk fotomoment

Foto 3:
hakken zijn uitgedrukt maar je valt in stoelzit, wederom veel te streng met die handen, paardje loopt achter de ll en opgekropt

foto 4 en 5: handen zijn beter, paard loopt ook iets meer doorgelaten.

foto 6: idd mooi voorbeengebruik, dat is het zowat wel, achterhand komt totaal niet door, paard loopt erg opgekropt. Jij zit in stoelzit en wederom die handen.

7 ziet er beter uit, handen zijn ook al fijner.

8: Daar loopt ze inderdaad beter kwa beengebruik. Maar nog altijd veel te opgekropt (en als ik me niet vergis kantelt ze naar links)
voor jijzelf: je handen, en kom uit die stoel :D

Het is wel een leuk paardje, hoofdtip: let op je handen, en laat los, laat ze doorkomen, éérst voorwaarts neerwaarts dat ze op eigen benen komt. Daarna schuif je die kont eronder en komt ze zelf wel omhoog.

Autumnn

Berichten: 8089
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:05

Ze is 3,5 jaar en nu al 4 a 5 maanden onder het zadel?
ik weet natuurlijk niet hoelang je gereden hebt maar de bak is (voorzover ik kan oordelen op foto's) onwijs zwaar. Lijkt me niet echt prettig voor zo'n jong paardje.
Wat al eerder is gezegd vind ik ook dat je vrij 'streng' bent met je handen wat je ook terug ziet in haar uitdrukking.
Probeer even je teugel een klein stukje langer vast te nemen, zal je zien dat ze er vast iets beter op loopt :)

Verder heb je echt een paard om jaloers op te zijn! :o
Veel succes (maar vooral heel veel plezier!) met haar :)

Casarell

Berichten: 9605
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 21:06

Oei meid... ik schrik een beetje van deze beelden.. :oo
Het is zo'n leuk paard.. en op de eerste 2 topics zie je een paard wat wil ontspannen.. +:)+

Tip:
Geef dr meer lucht aan de voorkant, zodat ze zelf dr balans daar kan zoeken en daardoor dr bovenlijn kan ontspannen.
Zeker met een zware bodem heeft ze die ruimte nodig.
En probeer zelf ook je balans te vinden in je zit ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 16-07-13 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 21:09

Duhelo schreef:
foto 1:
wat doe je met je handen? handen laag is in principe geen groot probleem, maar je handen moeten rechtop staan, met deze houding heb je totaal geen gevoel wat je paard doet, en ben je gewoon vééél te streng.
Als gevolg dat paardje achter de loodlijn loopt en wat opgekropt
achterbeen komt 2 voet achter het voorbeen heen, imo wil dit zeggen dat je haar niet genoeg laat doorkomen, waardoor het voorbeen ten eerste niet vlug genoeg wegkan, en ze ook totaal niet kan instappen.

foto 2:
jouw handen ...
rest moeilijk fotomoment

Foto 3:
hakken zijn uitgedrukt maar je valt in stoelzit, wederom veel te streng met die handen, paardje loopt achter de ll en opgekropt

foto 4 en 5: handen zijn beter, paard loopt ook iets meer doorgelaten.

foto 6: idd mooi voorbeengebruik, dat is het zowat wel, achterhand komt totaal niet door, paard loopt erg opgekropt. Jij zit in stoelzit en wederom die handen.

7 ziet er beter uit, handen zijn ook al fijner.

8: Daar loopt ze inderdaad beter kwa beengebruik. Maar nog altijd veel te opgekropt (en als ik me niet vergis kantelt ze naar links)
voor jijzelf: je handen, en kom uit die stoel :D

Het is wel een leuk paardje, hoofdtip: let op je handen, en laat los, laat ze doorkomen, éérst voorwaarts neerwaarts dat ze op eigen benen komt. Daarna schuif je die kont eronder en komt ze zelf wel omhoog.



Zo! Feedback bij elke foto ! Dat is erg fijn!
Dit is meteen heel duidelijk! Ik zal goed aan mijn houding en handen werken!
Bij het volgende topic zal ik is wat verbeteringen zien!
Heel erg bedankt!

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 21:13

Lizzyy schreef:
Ze is 3,5 jaar en nu al 4 a 5 maanden onder het zadel?
ik weet natuurlijk niet hoelang je gereden hebt maar de bak is (voorzover ik kan oordelen op foto's) onwijs zwaar. Lijkt me niet echt prettig voor zo'n jong paardje.
Wat al eerder is gezegd vind ik ook dat je vrij 'streng' bent met je handen wat je ook terug ziet in haar uitdrukking.
Probeer even je teugel een klein stukje langer vast te nemen, zal je zien dat ze er vast iets beter op loopt :)

Verder heb je echt een paard om jaloers op te zijn! :o
Veel succes (maar vooral heel veel plezier!) met haar :)



Haha bedankt! Ben ook erg blij met haar haha!
Maar dat van de bak klopt, vaak aangedrukt,besproeid enz.. Is al 2 keer wat aan gedaan maar dat zand blijft zwaar. Maar ik wissel het ook af met de wei, zodat ze niet elke keer in die zware bak rijdt en of blessures daardoor krijgt. Ik doe daar ook erg voorzichtig in de rijbak en in de wei is het niet zwaar gelukkig! Ze is zadelmak gemaakt toen ze 3 was, vanaf toen steeds stukje voor stukje gedaan. En dat van mijn handen weet ik, daar ga ik meteen aan werken!

Koetje89

Berichten: 66
Geregistreerd: 18-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 21:14

Casarell schreef:
Oei meid... ik schrik een beetje van deze beelden.. :oo
Het is zo'n leuk paard.. en op de eerste 2 topics zie je een paard wat wil ontspannen.. +:)+

Tip:
Geef dr meer lucht aan de voorkant, zodat ze zelf dr balans daar kan zoeken en daardoor dr bovenlijn kan ontspannen.
Zeker met een zware bodem heeft ze die ruimte nodig.
En probeer zelf ook je balans te vinden in je zit ;)



Dankje! Ik ga er meteen aan werken! Aan alle tips;)
Zal over een tijdje wel weer een mooi topic openen;)

jjustangela

Berichten: 226
Geregistreerd: 13-09-10
Woonplaats: Overijssel

Re: Baltimore (3 jr) een maandje verder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:45

Complimenten voor het aannemen van de tips die je krijgt!
gelukkig wil je er aan gaan werken.
Veel succes!

Babbelbrittx

Berichten: 101
Geregistreerd: 21-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:55

als je wat ontspannener gaat rijden, ziet het er beter uit, voor je rest heel mooi paard :o

Princesj

Berichten: 4552
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Baltimore (3 jr) een maandje verder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:08

Naar aanleiding van je 2e topic waarin je goed vooruit was gegaan ging ik even kijken, maar hier word ik niet heel blij van.

Allereerst je tuigage:
- De neusriem zit veel te laag, mag echt 2/3 gaatjes om hoog en mag niet in het midden naar beneden getrokken worden door de sperriem
- Je zadel, hij ligt op de schouders en lijkt achterover te liggen. Hierdoor kan jij nooit correct zitten

Het rijden:
- Je handhouding: Je handen moeten rechtop en veel meer richting de mond. Je wilt dat het paard de hand gaat volgen, geef dan ook de mogelijkheid om deze te volgen. Ik zou er op dit moment ook niet voor kiezen om je handen al zo te dragen, probeer ze net boven de schoft te houden.
- Je beenhouding: Met het uitdrukken van je hak kom je in de "waterski houding" zoals ik hem graag noem. Benen komen naar voren en het bovenlichaam gaat achterin hangen. Laat je been afhangen naar beneden, niet je hak extreem uitdrukken, maar zo dat als het paard onder je vandaag wordt gehaald jij nog op je voeten kunt landen. Ik denk dat laarzen een heel verbetering kunnen geven, of een stel goede leren chaps.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:10

Als ik je een concrete tip mag geven is dat je benen verder naar achter plaatsen om zo meer balans te creeeren.
Voor het gevoel zou je eens een stukje verlichte zit kunnen pakken, je hebt dan meer balans op de voeten nodig en zult zien dat je voeten dan automatisch naar achter gaan. Als je paard het aan kan (jonkie, haha) zou je ook kunnen proberen om tijdens het lichtrijden 2x te staan en 1x te zitten. Ook dan zul je merken dat je die oefening alleen uit kunt voeren met veel balans. Door je voeten verder naar achter te plaatsen gaat dat een stuk makkelijker.

Vergelijk het met skien (niet waterskien, haha): zodra je je benen te ver naar voren steekt en achterover hangt schiet alles onder je weg. Zolang jij stevig staat (denk: schouder heup hak) oefen je enkel druk uit naar beneden en is er voor het paard ook geen reden om vooruit te schieten :)