Dressuurtechniek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:00

De schimmel:

Afbeelding


Dit was in de thirza clinic op m niveau,

En dit een tijdje geleden in de L1:

Afbeelding

Zullen we het maar weer niet over mijn zittechniek hebben? Haha! Bloos!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:43

Piropo, 10 jaar oude Spaanse hengst, wij rijden geen geregistreerd niveau en daarom noem ik ook geen niveau hier Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 15:01

Suzy: foto met middendraf is te laat genomen om de draf te kunnen beoordelen, ze zou iets meer door de nek mogen, wel fijne lengte in de hals (in ieder geval niet opgekropt zo), halsstrekken zou ik iets meer voorwaarts doen, zeg maar het neusje er wat meer uit, neerwaarts is genoeg zo en anders valt ze teveel op de voorhand. Ze volgt wel fijn je hand!

flair: je hele been zou iets verder naar achter kunnen liggen, beugel misschien een gaatje langer? 1e foto ziet er goed uit, maar mag iets meer gesloten worden, hij wordt een beetje lang (denk aan iets meer oprichting)

Sharir: 2e foto goed achterbeengebruik, zou haar toch iets meer sluiten en vanuit die actieve achterhand voor wat meer omhoog laten komen (maar geloof niet dat dat echt bij de westernfilosofie hoort?!), ziet er wel goed uit.

Jamy: geeft een 'braaf' plaatje, ze zou achter meer mogen dragen zodat ze wat van de voorhand af komt. Wat me opvalt is dat jij op elke foto je handen op dezelfde plek hebt, voor je zadel, niet te hoog, niet te laag, goed dus.

leoni_M: ziet er netjes uit, probeer iets rechterop te zitten en je handen wat meer naar voren te plaatsen.

peeky: 1e foto idd achter de teugel, maar al zou je hem op die hoogte wat meer lengte geven (idee van neusje iets eruit en de hele hals een paar cm laten 'vallen') heb je wel een fijne houding om in los te werken.

liesje4ever; iets 'eng' in de nek, op het moment dat je je handen wat meer naar voren plaatst zal dat er minder zo uitzien, achterbeen komt zo te zien goed onder, je zou zelf iets langer, rechterop kunnen zitten.

Rinske; ziet er netjes en braaf uit, zij zit er iets in elkaar gezakt op, onderrug rechter maken, schouders naar achteren.

janneke87; het lijkt er door je hoge handen op alsof je het paard iets in de oprichting 'hijst', handen wat lager instellen, rechtop zitten en voor je uit kijken. laatste foto heeft de beste oprichting, alleen je handen.....

lientje; zou meer lengte in de hals mogen, beetje opgekropt zo. je polsen zijn naar beneden 'geknikt', probeer die rechterop te houden. verder valt er uit deze foto niet veel af te leiden (te vroeg genomen)

Heleen007: handen verder naar voren, rechter op zitten. op de 1e foto lijkt het alsof ze zich fijn loslaat, 2e foto houdt ze zich heel vast in de rug

cloris; iets meer richting de loodlijn, geeft een wat ongedwongener beeld. Je zit iets achterover, handen zouden iets meer naar voren kunnen en wat meer lucht geven. plaatst zo te zien het achterbeen goed onder en gebruikt de achterhand goed

Nuv; zit wat voorover, paard zou iets meer bij elkaar gereden kunnen worden, geeft een heel net plaatje.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:17

Remember schreef:
Rinske; ziet er netjes en braaf uit, zij zit er iets in elkaar gezakt op, onderrug rechter maken, schouders naar achteren.



Ziet er idd braaf uit, maar het kan me toch een donderjager zijn Haha! ~~}>
Laatst bijgewerkt door Rinske op 27-11-03 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sall

Berichten: 6713
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:21

Zou iemand nog een deskundig oog op mij kunnen 'gooien' (pagina 3)?
Of zijn de foto's niet duidelijk genoeg..

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:37

Remember, oprichting is juist iets dat ik nog niet wil. Ik wil haar zo laag hebben als ik haar kan krijgen. Die beugels, ik heb ze ooit eens geprobeert langer te doen, maar ik kan er niet mee overweg als ze langer zijn
Ik zal eens kijken of ik nieuwe foto's kan laten maken wanneer de buitenbak weer wat droger is, deze zijn namelijk van ongeveer een jaar geleden.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:08

Sall schreef:
Zou iemand nog een deskundig oog op mij kunnen 'gooien' (pagina 3)?
Of zijn de foto's niet duidelijk genoeg..


Hier ook *LOL* Kom op bokkers normaal levert ook bijna iedereen overal commentaar op, nu mag het en gebeurd er niks Scheve mond Knipoog

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:55

Ook maar een (voor mijn 'bos-cross-nivo'tje') hele knappe foto.
Nimber was hier 7 dacht ik. Nooit gestart. Ik zelf ook niet.
Afbeelding

En het kan dus ook duidelijk wat minder.
Afbeelding

En nog wat foto's van een nog minder nivootje.
Ik met Dennis, van de zomer. Dennis is hier 6 en nivootje bos-cross-pony. Inmiddels zijn we zo ver dat hij een B proefje zou kunnen lopen als ik hem regelmatig rijd(en dus niet zo als nu, 1x in de 3 weken een keer langs de weg zonder zadel).
Afbeelding

Afbeelding

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:28

Hmz...nou ik ben benieuwd wat jullie gaan zeggen Haha!

Ow ja...we zitten op L1 niveau

Afbeelding
Afbeelding

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:23

uhhmm tjah ik heb over de bovenstaande foto's niet echt veel te zeggen:
Ziet er goed uit Evy!!!

Nou dan ook maar een fototje van mij en Pasha!!
Zeg der is wat van, ben erg benieuwd Knipoog
ohh en ik weet dat ik hier heel erg naar beneden kijk Knipoog
* zal haar hoofd er echt niet afvallen Verward * Tong uitsteken

Oja Pasha is nou 5 jaar, kheb haar zelf ingereden en we zijn in Januari begonnen met wedstrijden.
We zijn nu L1 Haha!
dit was mijn eerste wedstrijd in de L1

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pasha op 27-11-03 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:28

Sall schreef:
Zou iemand nog een deskundig oog op mij kunnen 'gooien' (pagina 3)?
Of zijn de foto's niet duidelijk genoeg..


Ik wilde gaan kijken, maar helaas liggen je foto's eruit?!

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:29

MacavityL"]
[quote="Sall schreef:
Zou iemand nog een deskundig oog op mij kunnen 'gooien' (pagina 3)?
Of zijn de foto's niet duidelijk genoeg..


Ik wilde gaan kijken, maar helaas liggen je foto's eruit?!
[/quote]

Je mag ook wel wat van ons zeggen hoor Knipoog

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:40

Pasha schreef:

Je mag ook wel wat van ons zeggen hoor Knipoog


ook goed Knipoog

Ik weet niet precies met wat voor oefening/figuur je bezig bent (een volte? wat wijken?). Maar op de foto zit je wat scheef op je pony, waardoor je ziet dan je pony ook wat scheef buigt (zie je in zn hoofd/hals), misschien iets minder de binnenteugel er aan. Ze loopt ook nog wat teveel op de voorhand, maar als je wat verder bent en meer gaat 'oprichten' (iets hoger en bij elkaar rijden) komt dat denk ik wel. De kont is mooi rond en ze zet dr achterbeen er goed onder.
Veder vind ik het een leuke pony met een suuuper mooie staart Haha!

Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:17

Ik volg dit topic al een tijdje, heel interessant
Ben benieuwd wat jullie van Raysa d'r houding vinden...en die van mij natuurlijk Bloos!
Oja, ze is 5 jaar en een jaartje onder het zadel
B dressuur niveau, net 3 keer gestart

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kom maar op met dat commentaar Haha!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:17

Pasha schreef:
uhhmm tjah ik heb over de bovenstaande foto's niet echt veel te zeggen:
Ziet er goed uit Evy!!!



Nou.... Scheve mond
Nee hoor geintje, het ziet er prima uit. Alleen moet e rnog even aan je handjes gewerkt worden Knipoog En aan je hakjes af en toe... Schijnheilig Knipoog

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:37

Aifa, je paardje moet nog een stuk meer op de achterhand komen, en dan bedoel ik niet meteen verzamelen oid (hoeft nog niet in de B Knipoog ) maar wel meer actief vanuit de achterhand. Ze lijkt daarmee nog wat traag mee te komen (waardoor ze ook op de voorhand valt). Meer overgangen stap/draf zou een goede oefening voor haar zijn.. Voltes maken ook wel om rond te maken in dr geheel (en voor het been)..
Over je houding zou je kunnen zeggen dat je je iets langer kunt maken, de teugels wat korter te nemen en naar voren kijken.


Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:26

MacavityL"]
[quote="Pasha schreef:

Je mag ook wel wat van ons zeggen hoor Knipoog


ook goed Knipoog

Ik weet niet precies met wat voor oefening/figuur je bezig bent (een volte? wat wijken?). Maar op de foto zit je wat scheef op je pony, waardoor je ziet dan je pony ook wat scheef buigt (zie je in zn hoofd/hals), misschien iets minder de binnenteugel er aan. Ze loopt ook nog wat teveel op de voorhand, maar als je wat verder bent en meer gaat 'oprichten' (iets hoger en bij elkaar rijden) komt dat denk ik wel. De kont is mooi rond en ze zet dr achterbeen er goed onder.
Veder vind ik het een leuke pony met een suuuper mooie staart Haha!
[/quote]

Wahaa Thanx!!
Mjaa... ik ben eigenlijk al erg blij dat ze heel laag loopt want normaal loopt ze dus wat hoger, en hier lijkt het of ze eindelijk over de rug loopt.
Mjaa dat scheve zitten vaag, volgens mij was ik toch echt rechtuit aan het rijden Knipoog
maar ik zag ook al ja dat ze wat buiging in haar hals had jaa..
en over dat achterbeen heb je helemaal gelijk want dat zei mijn instructeur maandag nog Schijnheilig
En jaa die staart!!! Het heeft lang geduurt maar dan heb je ook wat OK dan!

ingvdh

Berichten: 6372
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 22:46

Nou, dan Owen ook maar een keer, deze is vorig jaar genomen, hij was toen 6 jaar en op B nivo. Commentaar welkom Lachen

Afbeelding

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 23:13

Okkie1 schreef:
Kom op bokkers normaal levert ook bijna iedereen overal commentaar op, nu mag het en gebeurd er niks Scheve mond Knipoog


Helemaal mee eens!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 23:40

Remember"]
[quote="Okkie1 schreef:
Kom op bokkers normaal levert ook bijna iedereen overal commentaar op, nu mag het en gebeurd er niks Scheve mond Knipoog


Helemaal mee eens!
[/quote]

Oke nog een paar dan! Knipoog Ik verveel me toch iets.. (profiel updaten is ook niet alles Lachen ). Maarre, hou me dr niet aan he?! haha

De schimmel van nuv: Je ziet wel dat hij (zij?) vooruit gegaan is, ook in bespiering etc. Maar het geheel (eerste foto) mag er nog wat meer 'ontspannen' uitzien (in z'n hals en rug). (2e foto ziet er meer ontspannen uit dan 1e).. (en ik zeg nix over je houding Knipoog )

Cloris: 2e foto is mooi beengebruik! Z'n hals is natuurlijk heel 'dik' waardoor het er al sneller wat krampachteriger uitziet, verder is het een compact paardje. Probeer er ook wat 'lengtebuiging' in/mee te rijden..

Dennis: de foto's van het paard zijn in stap, maar wat je hier wel aan kunt zien is dat het paard niet voorwaarts is, daar zou ik het eerste aan werken, ook in stap moet je de drang naar voren hebben..

evy: ziet er leuk uit, 2e foto nog wat beter dan de eerste, op de eerste foto zie je dat hij echt wat op de voorhand valt omdat hij wat te diep loopt. De 2e foto is daarentegen wat beter..

En Ingrid: ook bij jou weet ik niet wat voor oefening je aan het rijden bent, maar probeer je paard recht te houden (op de rechte stukken) en bij een buiging niet alleen in de hals, ook in het lijf.. Probeer ook zijn achterhand meer te activeren, die neemt hij nog niet optimaal mee (volgens mij is/was hij nog niet helemaal op conditie?), verder nog wat voorwaartser. Voor je huiding: schouders naar achter en je ellebogen aansluitend houden


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 00:11

MacavityL schreef:

Cloris: 2e foto is mooi beengebruik! Z'n hals is natuurlijk heel 'dik' waardoor het er al sneller wat krampachteriger uitziet, verder is het een compact paardje. Probeer er ook wat 'lengtebuiging' in/mee te rijden..



Ja idd met die lengte buiging zijn we idd aan het werk, die dag werkte hij daar niet echt in mee maar hij heeft idd nu wel betere momenten, voorheen gooide hij dan zijn hoofd omlaag maar de laatste tijd wil hij de lengte wel aanpakken, bedankt Knipoog

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 00:19

Ik heb hier wel last van mijn rug (op die foto).

Met Kadance rij ik MII dressuur. Een hele fijne pony, maar hij zit ontzettend moeilijk, wat ik heel jammer vind, nu heb ik hem niet meer gereden omdat ik last van mijn rug heb.

Afbeelding

Afbeelding

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48406
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 00:32

Beetje heel erg onduidelijk.... maar dit zijn Banjer en ik toen we nog dressuurmatig reden.... vorige winter, in de koudste periode... Banjer was toen net 6... we reden geen bepaald niveau.....

Afbeelding
Afbeelding


Banjer en ik zijn nu aan het omscholen naar western... dit is met mijn instructrice (helaas ook onduidelijke foto's ... duidelijkere foto's wordt aan gewerkt.... Haha!)
Afbeelding
Afbeelding

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 01:07

Goh, ik zou ook best commentaar van de deskundigen willen
Interessant topic iig!

Ik rij Bruun, ze is 20 jaar. In een ver, ver verleden ZZ-L gelopen. Ik ben een eenvoudige voorover-zittende B amazone met piano handjes Bloos Ik start (nog?) niet met haar. Foto's zijn van september. Ze was toen net weer een maandje onder het zadel, na 3 jaar 'rust'.

Afbeelding

Afbeelding

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 01:23

Deskundig wil ik mezelf zeker niet noemen Maar leuk vind ik het wel

Liberty: een super mooie pony heb je, de eerste foto is echt heel mooi, maar hij lijkt me niet de makkelijkste, vooral in het nageven, kan je hem op alle hoogten (diepten) laten nageven? Het lijkt alsof hij zijn hals vrij 'vast' houdt en één houding dat hij fijn vind lopen aanhoudt.. Op de tweede foto mag hij zijn achterhand meer activeren..

Banjer: de eerste foto is te onduidelijk, wat ik van de tweede foto kan zien is een wat gespannen beeld en lijkt hij erg kort te lopen.. De andere foto's zijn in stap genomen, daar mag hij wel wat 'actiever' in worden en op de 4e foto niet zo op de hand 'hangen' en de laatste foto wat meer de aandacht bij de ruiter Lachen

Tenslotte Lis, je ziet op de eerste foto (in vergelijking met de tweede) dat hij iets hoger met zijn hoofd is, maar zijn achterhand er wel goed onderzet. Op de tweede foto is hij lager, maar gaat dit ten koste van de achterhand. Probeer dus ook bij dit laatste (ik zie dat je vwnw rijdt) de achterhand er wel goed bij te houden! Ook moet je hier op letten dat je hem op twee teugels blijft rijden (buitenteugel erbij). Op de eerste foto heb je dr al wat hoger ingesteld, hou hier wel het buitenbeen bij (anders loopt ze/hij daar wat makkelijk doorheen). Verder vind ik het er lekker ontspannen uitzien!!