Dressuurtechniek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:59

Bij Anoukie valt me alleen op dat op foto 2 en 3 (1 een beetje maar in mindere mate, waarschijnlijk door minder stelling). Je je handen op dezelfde manier houdt, dat is, de binnenhand naar achteren zet om stelling te krijgen en er waarschijnlijk meer 'aan' is dan de buiten teugel.

en voor SamSam, is het gezichtsbedrog of lijkt hij zijn hoofd een beete te kantelen? verder mooie foto, maar ook de linker hand rechtop houden Knipoog

Yoline, hou ipv je handen zo dichtbij je waardoor je houding minder wordt, je teugels wat korter en je handen iets verder.

Leonie, probeer meer ontspannen te zitten, niet alleen meer rechtop, maar helemaal in je schouders, en benen lang houden, het ziet er niet lekker 'losjes' uit, waardoor je paardje ook met meer spanning gaat lopen.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:02

Remember schreef:
Ben ik nog iemand vergeten??



ja, mij!! Lachen

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 00:06

Beauty_A: ziet er netjes uit, lijkt er op dat de pony wat vlakke gangen heeft (van nature). Je zou zelf je benen langer kunnen maken en wat rechterop gaan zitten.

Ireentjuh: het lijkt erop dat je pony idd wat veel op de voorhand loopt, maar het lijkt er ook op dat het achterbeen wél goed onder wordt gebracht. Je zegt zelf al dat ze nogal een korte nek heeft in verhouding tot de rest, probeer onder het zadel dan met wat meer lengte in de hals te rijden, dit geeft een zo'n opgekropt beeld.

Nathalie: geen goede aanleuning, foto is ook te laat gemaakt om een goede middendraf te kunnen beoordelen

Cowgirl: wat rechterop zitten, wat meer voorwaarts neerwaarts rijden maar het geeft een net plaatje.

Anoukie Kyvaso: mooie foto, goede verzameling die goed gedragen wordt waarbij een fijne aanleuning gehouden wordt (helemaal mijn type paard ook!!)Roxanne: brengt het achterbeen mooi onder, aanleuning zou iets 'vanzelfsprekender' kunnen zijn
Sarabande: brengt het binnenachterbeen goed onder de massa, nette oprichting, binnenhand zou iets meer mogen ontspannen

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:08

Marko, geen wedstrijden gereden, loopt op ong. L2 niveau

Afbeelding

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/25031/incoming/Im000005(7).jpg[/img]
Al een oudere foto, tijdens het doorzitten.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:08

flutterby, ik vind jou pony geweldig!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:09

Oké kom maar op Lachen geef me maar wat huiswerk *LOL*

Op Treasure: 3 jarige, B Dressuur-startklaar

Draffoto:
Afbeelding

Galopfoto:
Afbeelding

Op Osmanthus (mijn ex paard), 7 jarige L1 dressuur
Draffoto:
Afbeelding

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 00:12

Mause"]
[quote="Remember schreef:
Ben ik nog iemand vergeten??



ja, mij!! Lachen
[/quote]

Je zou je handen iets verder naar voren kunnen houden, het lijkt op een van de foto's of je pony zijn hoofd iets kantelt (aanleuningsprobleem). Het ziet er verder voor een b-proef netjes uit
Laatst bijgewerkt door Remember op 26-11-03 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:13

Hier nog wat foto's van mij en Omar ik ong L niveau, heb Omar ingereden, die zit zo'n beetje aan B/L niveau.
Hier op wedstrijd:
Afbeelding
hier "hang" ik teveel
Afbeelding
en nog een:
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben benieuwd.

Echt leerzame topics dit!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:16

MacavityL schreef:
Bij Anoukie valt me alleen op dat op foto 2 en 3 (1 een beetje maar in mindere mate, waarschijnlijk door minder stelling). Je je handen op dezelfde manier houdt, dat is, de binnenhand naar achteren zet om stelling te krijgen en er waarschijnlijk meer 'aan' is dan de buiten teugel.


Apart Verward, juist omdat ik meer op de buitenteugel rijd dan op de binnenteugel,... Heb wel de neiging om mn teugels te lang te laten worden, met mn handen te dicht bij mn buik te rijden, en helaas zijn beide foto's op de linkerhand genomen,... (links is mn "slechte" arm zoals ik het noem).

2e foto, van Roxanne, is de buiging inderdaad nog wat afgedwongen. Wilde ook niet graag buigen, maar als ze er eenmaal was, liet ze wel los.

Leuk zo'n observatie. Als ik tijd heb zal ik eens naar de andere foto's van de mensen hier kijken + aandachtspunten benoemen!

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:20

Remember"]
[quote="Mause"][quote="Remember schreef:
Ben ik nog iemand vergeten??



ja, mij!! Lachen
[/quote]

Je zou je handen iets verder naar voren kunnen houden, het lijkt op een van de foto's of je pony zijn hoofd iets kantelt (aanleuningsprobleem). Het ziet er verder voor een b-proef netjes uit
[/quote]

eeuuuuhm, mijn merrie is geen pony, maar weldegelijk een paard.... Schijnheilig En heb je het echt over die van mij, want ik heb maar 1 foto geplaatst en jij hebt het over meerdere foto´s... Verward

Wat betreft het kantelen, op de foto ben ik stelling aan het vragen voor een wending bij E. Het kan zijn dat ze in de stelling iets te veel nog kantelt. Maar thanx voor je reactie. Zijn er nog meer mensen met op of aanmerkingen op mijn foto??

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:25

Ok, there we go then..!

Om te beginnen van de zomer, toen had ik al een poos geen les gehad. Kore is 11, ik rij geen wedstrijden, en rij ongeveer op L1 niveau..
Afbeelding

Ja dat vreselijke handje, I know...
Afbeelding

paar weekjes terug tijdens Judith Scholte clinic
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 00:26

smiley: ziet er keurig uit, mooie aanleuning, zo te zien gebruikt hij zijn achterbenen goed. Op de eerste foto zou je je rug wat rechter kunnen houden en je handen iets naar voren plaatsen. 2e foto is je zit zo te zien netter, maar die is helaas wat verder weg

Okkie1: 1e foto ziet er prima uit, no comments! foto 2 is moeilijker te beoordelen (galop is altijd lastiger), maar hij lijkt behoorlijk gesloten te blijven met een goede aanleuning. foto 3 'hang' je iets en lijkt zijn achterbeen wat minder actief dan op de 1e foto.

Sjimmy: het lijkt op de foto's alsof je teveel op je hand rijdt, probeer je hand wat meer naar voren te plaatsen en hem meer van achter naar voren te rijden. Op de laatste foto ziet het er het meest uit alsof hij zich over de bovenlijn laat werken, op de eerste 3 lijkt het erop alsof hij zijn rug niet/nauwelijks loslaat.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:27

Mause schreef:
Afbeelding

De merrie is nu 6 jaar, 1 jaar onder het zadel en we zijn net begonnen met B dressuur. Deze foto is gemaakt tijdens een demo van een 4-tal waar ik aan deelnam.


Ik vind het er netjes uit zien, maar om je toch wat punten te geven Knipoog :
Je zou je handen iets verder naar voren mogen zetten, en iets hoger.
Verder loopt het paard netjes, de achterhand mag er nog wat meer onder om haar wat opwaartser te rijden. Maar dat zijn ook dingen waar je naar mate je verder komt in de africhting meer van haar zal 'eisen'.
Verder mag je best wat meer laten zien wat je hebt. Haha! Schouders naar achteren.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 00:30

Was inderdaad eerst in de war (vandaar foto's!), maar heb wel degelijk de goeie foto bekeken! En sorry voor de vergissing, bij deze: het is een paard! Op het moment dat je stelling gaat vragen zou de hele hals en hoofd gebogen naar binnen moeten komen, het lijkt er hier op dat het neusje wat achterblijft terwijl de nek wel stelling aanneemt, vandaar dat kantelen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:31

Remember schreef:
Okkie1: 1e foto ziet er prima uit, no comments! foto 2 is moeilijker te beoordelen (galop is altijd lastiger), maar hij lijkt behoorlijk gesloten te blijven met een goede aanleuning. foto 3 'hang' je iets en lijkt zijn achterbeen wat minder actief dan op de 1e foto.


Dankjewel, ja Okkie heeft een wat minder sterke achterhand dan Treasure, zijn 2 verschillende paarden Knipoog Wat bedoel je ermee dat ze gesloten is met een goede aanleuning (tis al laat dus ben een beetje trager van begrip Bloos )

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:33

Remember schreef:
Sjimmy: het lijkt op de foto's alsof je teveel op je hand rijdt, probeer je hand wat meer naar voren te plaatsen en hem meer van achter naar voren te rijden. Op de laatste foto ziet het er het meest uit alsof hij zich over de bovenlijn laat werken, op de eerste 3
lijkt het erop alsof hij zijn rug niet/nauwelijks loslaat
.


Klopt helemaal. OK dan! Daar heeft hij veel moeite mee. Hij pakt jou op je hand, en dan is het moeilijk om 'm daar weer te ontspannen.
Sinds ik hem ben gaan longeren met dubbele longe voor het rijden is het stukken beter geworden.

Alleen op de eerste foto liet hij die lijn wel aardig los voor mijn gevoel (ik kan dan veel beter zitten namelijk). En op die laatste foto ook inderdaad.
Op die tweede foto was er net even een miscommunicatie geweest. En de derde foto is erg donker, maar daar liet hij idd ook nog niet lekker los.

Wat vind je van 'm qua beenzetting?

Maar helaas rijd ik 'm nu niet meer (verhuisd) en heeft hij inmiddels een bek als beton en een figuur van een ezel Verdrietig (heb er nog even op gereden een maand nadat ik gestopt ben)

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:36

Anoukie schreef:
Apart Verward, juist omdat ik meer op de buitenteugel rijd dan op de binnenteugel,...


Het is natuurlijk een moment opname, daarom kan ik verder niet zien of je (wel of niet) meer op de buitenteugel rijdt, maar doordat op de foto's de binnenteugel er meer aan is en je je hand naar je toe ipv naar binnen brengt, lijkt dit zo en de begrenzing aan de buitenkant wat minder (jammer dat je niet kan zien hoe hij de volgende passen maakt). Veder vind ik het een heel leuk paard en loopt ook erg leuk voor een 4 jarige!

Okkie, bij de eerste foto kun je meer contact zoeken met de mond van het paard, en met wat meer been, want hij lijkt hier erg uit elkaar te lopen.. Verder is je houding daarintegen juist wel mooi.
En meer naar voren zitten hoeft volgens mij bij die derde foto niet gezegd te worden Knipoog misschien wel dat hij meer voorwaarts gekund had.

Koortje, probeer je buitenteugel er wel goed bij te houden, anders loopt hij daar te makkelijk doorheen. Ik vind het beeld van de laatste 2 foto's er erg fijn uit zien, helemaal mbt je handen (maar wel je buitenteugel eraan houden).

En voor Mause, ik zou je teugels iets meer op maat nemen, zodat je handen (zoals eerder gezegd) op een betere plaats komen en je meer contact hebt met de mond van je paard..

En ook ik vind dit wel een leuk topic Lachen
Laatst bijgewerkt door MacavityL op 26-11-03 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 00:37

Tja, allebei bruin met een kolletje! Dacht dat de laatste foto gewoon wat lichter was! Veel paarden worden in de galop wat lang, op de foto zie je dat ze 'bij elkaar' blijft, dus gesloten. De achterbenen worden goed ondergebracht. Sommige paarden gaan ook wat te diep lopen in de galop, of steken het neusje er net wat uit (dit gebeurt veel met paarden die te lang worden), maar hier blijft de aanleuning netjes op (? kan het niet helemaal zien maar lijkt me wel zo) de loodlijn en hou je voldoende oprichting.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:48

Ok dan nu ik op mijn verzorgpaard oscar..

Paard heeft M1 gelopen, maar stond al weer een tijdje stil toen ik erop ging rijden.
Ruiter (ik dus) is niet veel beter dan een b niveau...

Afbeelding

Afbeelding

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 00:50

Mause,
ik zou je merrie liever iets meer 'aan elkaar' willen zien, ze loopt nu voor het oog in 3 verschillende delen. Dmv (schijn)overgangen zou ik meer verbinding proberen te krijgen.

Van Samsam zou ik eerst zijn benen 3 maanden spalken Tong uitsteken
Ik vind het moeilijk om hem te beoordelen van deze foto, helemaal aangezien ik een klein beetje heb kunnen volgen hoeveel progressie dit paard en de ruiters de afgelopen maanden hebben geboekt. Volgens mij kan er wat meer gewerkt worden aan de lengtebuiging.

Woody heeft volgens mij een wat onrustige zoekerige aanleuning, ik zou de teugels een stuk korter willen zien en de hand iets meer voor. Dan meer van achter naar voren rijden.



Dit zijn zo de enige foto's waarbij ik een mening heb waarop positief doorgeborduurd kan worden,
bij andere foto's kan ik ook wel wat vertellen maar ik ben bang dat er dan thuis teveel gecreadoet gaat worden wat de vooruitgang niet ten goede zal komen.


Hier Jonkvrouw, mijn fokmerrie.
Ik wil volgend jaar proberen haar na het veulen in conditie te brengen en eventueel haar nog uit te brengen.
Op deze foto is ze 11 en heeft ze net 3 maanden ervoor een klap aangehad omdat haar veulen tijdens de geboorte verongelukt is. Ze is nooit echt dressuurmatig doorgereden en dit is de 1e keer dat ik er op zit.
Ze is hier zeker 6 maanden niet onder het zadel geweest.
Afbeelding

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 01:05

Shiloh, bij de eerste foto zou ik zeggen hup hup wat meer voorwaarts, meer "rijden", en wat meer buitenteugel, dus meer stelling vragen met binnenbeen. Bij de tweede foto is het wat lastiger omdat hij door het mulle loopt, maar hij lijkt wat vast in zn hoofd/hals houding.

Bij sjuimpje is het erg moeilijk om er zo iets over te zeggen, omdat je er voor de eerste keer weer op zit. En dan ben je volgens mij toch iets minder dressuurmatig bezig, maar eerder wat fijn rondrijden.. Geen foto van je wedstrijdpaarden? Hier vind ik je beenligging wel mooi, maar je handen nog wat ongelijk, verder valt er weinig over te zeggen..

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:16

Tiko, hier ca. 7 jaar. Geen noemenswaardig niveau.

Hier zit ik er wat vaag op Verward
Afbeelding

Hier mag hij sowieso meer op de achterhand
Afbeelding

Mijn handen Lips are sealed
Afbeelding
Afbeelding

Handen weer Lips are sealed
Afbeelding

Sall

Berichten: 6716
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:42

Ik en mijn 6 jarige merrie, is altijd als fokmerrie gehouden, niet veel mee gedaan, ik heb haar sinds 10 oktober.

Afbeelding

Afbeelding

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 09:50

free: 1e foto iets te weinig aanleuning, zo verlies je het 'contact met het achterbeen'. 2e foto heb je een hele nette zit


Euhm, ik dacht juist dat ik hier een echt beroerde zit had???

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 10:53

Ik kan zelf niet goed beoordelen over anderen, maar over mijn foto's hebben jullie iig gezegt wat mn instructice ook altijd zegt, ik zal een kijken of ik binnekort weer is een keer foto's kan laten nemen.