Vorige week zondag heb ik mee gedaan met een clinic Houding en Zit, gegeven door dressuuramazone Barbara van den Broek. Hierbij zijn foto's gemaakt, die ik wel geschikt vind voor een topic.
Ik reed op mijn New Forest pony Florian. Ik heb hem nu bijna een jaar en hij loopt nu ongeveer een half jaar onder het zadel. In april is hij 4 jaar geworden, dus ik begin hem nu wat meer aan het werk te zetten, wat hij eigenlijk super op pakt!
We zijn momenteel bezig om een goede basis op te bouwen kwa ontspanning, tempobeheersing, nagevelijkheid en simpele figuren rijden. De afgelopen weken gaan we als team echt hard vooruit, en we hebben echt plezier in het rijden. Florian vindt dit denk ik ook, want hij is de laatste tijd meer voorwaarts en leergieriger geworden
.Stap en draf doet hij nu redelijk goed (naar mijn gevoel), alleen aan de galop moet nog veel gewerkt worden. Hierbij moet hij, zoals Barbara zegt, echt nog op vier benen leren lopen i.p.v. scheef door de bochten. Ik pak de galop er gewoon af en toe bij, en ik merk wel dat het langzaam steeds iets beter gaat. Stelling en buiging probeer ik ook steeds meer mee te pakken!Tijdens de clinic heb ik uiteraard tips gekregen voor mijn houding; mij beugels moesten een gaatje langer, hakken goed blijven uitdrukken, benen lang en bovenbenen ontspannen (ook in galop, lastig vond ik dat!). Mijn schouders moet ik ook blijven ontspannen.
Barbara vond dat Florian al fijn liep gezien de korte tijd dat hij bereden wordt. Wel moet hij meer stelling en buiging in de bochten krijgen; neusje naar binnen. Hier gaan we ook zeker mee aan de slag.
Het was zeker een leerzame clinic!
Foto's zijn van de eerste 20 minuten rijden.
Tips/commentaar/opmerkingen? Laat een berichtje achter!
Genoeg gekletst, hier de foto's!
Beugels een gaatje langer

Met indraven is hij nog wat kijkerig

Maar uiteindelijk loopt hij lekker ontspannen

Figuurtjes stappen tussendoor

Hij kauwt af en toe op het bit. Ik vind het er zelf niet zo fijn uit zien, maar tijdens het rijden merk ik het nauwelijks...

galopfoto's van tijdens de clinic heb ik niet. deze is gemaakt tijdens een onderling wedstrijdje, de week hiervoor. Hier zie je wel dat hij zijn balans nog moet vinden in de galop.

& deze foto vind ik zelf erg leuk

Tevens nog een filmpje van het rijden. Dit zijn wel al iets oudere beelden; begin Juni 2013
Groetjes!