Knappe Baltimore : Graag tips voor verbeteringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koetje89

Knappe Baltimore : Graag tips voor verbeteringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 18:17

Hee Bokkers!

Hier weer een nieuw topic van mij en Baltimore. Mijn vorige topic was [RT-HAW] 3 jarige Bali aan het werk!
Ondertussen hebben Baltimore en ik les genomen, en dat gaat super goed en alles gaat steeds beter!
We zijn nu vooral bezig met het rijden onder het tempo met been, zodat ze niet onder me uit loopt. Daarbij rijden we veel overgangen, om haar actief te houden en rijden we veel figuren. We zijn vooral bezig met de basis dingen, en zorgen dat haar achterhand mee doet en zodat ze ontspannen gaat lopen aan de been , daarna wordt ze zelf nagevelijk. Maar ik moet er wel opletten dat ze dan niet te diep gaat lopen, want dat kan ze soms wel eens doen. De bedoeling is lekker het snuitje naar voren en ontspannen aan been te rijden, met veel geduld!
Dit doen we 3 keer per week een half uurtje. Verder staat ze lekker buiten in de wei bij de andere paarden. En het rijden wisselen we ook af met longeren, zodat ze ook goed leert reageren op de stemhulpen, wat ze al goed doet!

Paspoortje:
naam paard: Baltimore
Naam vader: Gameboy ( Gribaldi)
Naam moeder: Maron ( Holland)
Leeftijd: 3 jaar en 3 maanden
Geslacht: Merrie
Ras: NRPS
Hoelang zadelmak en onder het zadel ? Ongeveer 3 a 4 maanden
Presentaties : Nog niet gestart! Wel 1e premie gewonnen bij de veulenkeuring!

Verder moet ik nog aan mijn houding werken, schouders naar achter, niet naar beneden kijken, handen wat hoger dragen.

Hieronder de foto's met Baltimore en mij tijdens het rijden, ze staan niet in de volgorde. Alle Tips zijn welkom!!! Want ik wil samen met Bali alleen maar beter worden;)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Sanne__x

Re: Knappe Baltimore : Graag tips voor verbeteringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:31

Ik vind het er erg ontspannen en netjes uitzien alleen stoor ik me een beetje aan je voeten (steken bijna overal naar buiten) en je handen mogen meer rechtop maar dat haalde jezelf ook al aan.

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 20:40

Pevinetto schreef:
Ik vind het er erg ontspannen en netjes uitzien alleen stoor ik me een beetje aan je voeten (steken bijna overal naar buiten) en je handen mogen meer rechtop maar dat haalde jezelf ook al aan.

Dankje! Dat van mijn voeten zie ik ja! Ik zal er voortaan opletten om die niet meer te laten uitsteken!

JamieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:42

Koetje89 schreef:
Pevinetto schreef:

Dankje! Dat van mijn voeten zie ik ja! Ik zal er voortaan opletten om die niet meer te laten uitsteken!

Soms willen laarzen ipv chaps ook wel helpen :)
Een ontzettend leuke merrie trouwens!
Laatst bijgewerkt door JamieC op 14-06-13 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:42

zoals hierboven genoemd, probeer je tenen wat naar binnen te draaien. Verder ziet het er netjes uit! veel succes!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:48

mooi paard, lekker ruim in het voorbeen.
Ik vind zowel je beenligging als je hand-draging niet mooi.
Je moet je handen hoger en rechter op dragen.
Wat al gezegd is over je benen: mooi lang je been uit drukken
Heeel veel succes!

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 21:55

Bedankt voor jullie tips! Ik zal er op gaan letten! Hmm misschien wel een idee om weer aan de laarzen te gaan. Is dat z'n verschil vergeleken met chaps?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 07:06

in principe moet dat niet uitmaken.
Als je je hakken goed uitdrukt en je kuiten goed aanspant maakt het niet uit wat er om je benen zit, al zou je bij wijze van spreken met blote benen gaan.
Maar als je er toch al moeite mee hebt kan een laars je iets meer steun geven, doordat het stugger is.
Sommige mensen vinden chaps weer fijner als ze echt moeite hebben met deze stuggigheid

Nevaeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:14

Mooie foto's! :)
Klein puntje zijn inderdaad je tenen zoals hierboven al genoemd werd.

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:19

SelleNajran schreef:
Wat loopt ie mooi

Haha dankje! Ben er ook echt trots op! Hele fijne gangen heeft ze

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:21

Nevaeh schreef:
Mooie foto's! :)
Klein puntje zijn inderdaad je tenen zoals hierboven al genoemd werd.

Klopt! Het was me in eerste instantie helemaal niet opgevallen. Maar het is idd storend! Daarom is het fijn dat jullie die kleine dingen zo kunnen zien. Ik zal er aan gaan werken!

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:23

Klopt het trouwens dat de meesten de jonge paarden na het doorrijden tijdens de winter lekker laten staan om wat rust te geven?

Nevaeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:04

Koetje89 schreef:
Klopt het trouwens dat de meesten de jonge paarden na het doorrijden tijdens de winter lekker laten staan om wat rust te geven?

Ik heb mijn paard in de zomer van 2012 zadelmak laten maken. Dit was ook echt zadelmak en geen stap meer..
Daarna ben ik onder begeleiding van mijn instructrice er een paar keer op geweest en van de winter heeft hij veel stil gestaan door de kou, bevroren bak ect...
Hier heb ik achter af spijt van. Ik was er liever elke week even opgestapt, ook al was het alleen maar even om rond te stappen..
Nou heb ik gelukkig wel een paard wat je even weg kan zetten en zo weer op verder kan rijden, jaja zelf ondanks zijn leeftijd.

Ik zou toch aanraden om er toch minimaal 1x in de 2 weken even op te stappen, ook al is het alleen al voor het gevoel..

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 23:12

Nevaeh schreef:
Koetje89 schreef:

Ik heb mijn paard in de zomer van 2012 zadelmak laten maken. Dit was ook echt zadelmak en geen stap meer..
Daarna ben ik onder begeleiding van mijn instructrice er een paar keer op geweest en van de winter heeft hij veel stil gestaan door de kou, bevroren bak ect...
Hier heb ik achter af spijt van. Ik was er liever elke week even opgestapt, ook al was het alleen maar even om rond te stappen..
Nou heb ik gelukkig wel een paard wat je even weg kan zetten en zo weer op verder kan rijden, jaja zelf ondanks zijn leeftijd.

Ik zou toch aanraden om er toch minimaal 1x in de 2 weken even op te stappen, ook al is het alleen al voor het gevoel..

Okee bedankt! Misschien is het ook wel beter om dat te doen ja! Ben ook bang als ik haar de hele winter laat staan dat ik dan weer terug bij af ben. Het is een super lief paard, maar als je een tijdje niets van d'r vraagt kan ze best link zijn. Kan ook aan het karakter liggen, ze kan soms wel eens dominant zijn;)

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 16:35

Zijn er nog meer tips die ik kan gebruiken?

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:30

Ik heb geen tips voor je, behalve dat ik de bak erg zwaar vind.
Vooral voor jonge paarden kan dit funnest zijn. Flink sproeien bij droge dagen.

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:40

Latruda schreef:
Ik heb geen tips voor je, behalve dat ik de bak erg zwaar vind.
Vooral voor jonge paarden kan dit funnest zijn. Flink sproeien bij droge dagen.

Klopt, de bak is erg zwaar! Hebben er al 2 x iets aan laten doen, zonder succes.
De bak wordt nu ook flink gesproeid! Maar Ben nu ook aan het oefenen om in een afgezette wei te rijden met haar.

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:36

Ik denk dat je beugels te lang zijn, je staat nu echt op je tenen. Op foto 4 zie je dat vooral goed.

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:33

Leuk dier en je houding is niet slecht hoor je zit gewoon lekker ontspannen
En daar gaat t toch om....... misschien kun je proberen je tenen wat meer naar binnen
Te draaien voor een betere been ligging. En mijn ervaring is hoe lekkerder je paard loopt hoe beter je houding is.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 23:53

Leuk paard!

Wat ik ook zie is je tenen probeer die echt naar binnen te houden je hebt extreem ''kapstokjes'' en dat verstoort het beeld heel erg
Probeer je handen rechtop te houden en een tikje hoger zodat je ook die knik in je ellebogen krijgt
Als je dat al doet is het beeld al heel anders. nu heb ik echt het idee dat je met je handen op zn hals leunt?

Doordat je je handen zo laag hebt en geen knik in je ellebogen lijkt het net of je op de voorhand rijd terwijl dat nog wel meevalt denk ik, als je het boven staande doet is dat namelijk al een stukje minder!

Leuk paard met goede gangen fijn ruim foto 9! daar heb ik alleen het idee dat je binnen hand wat strenger is dan de rest daar zijn je beugels ook wat korter en ''sta je ook niet zo op je tenen''
Echt een leuk paard met een leuke toekomst!

Volgens mij heb je je strijklappen verkeert om de bolling moet na achtere wijzen dus rechter om het linker been en andersom ;)

Veel succes in de toekomst maar dat gaat wel goed komen denk ik
Vooral omdat je luistert na advies van anderen gaat dat helemaal goed komen

Heb je les?

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 08:03

Gentlegiant schreef:
Leuk paard!

Wat ik ook zie is je tenen probeer die echt naar binnen te houden je hebt extreem ''kapstokjes'' en dat verstoort het beeld heel erg
Probeer je handen rechtop te houden en een tikje hoger zodat je ook die knik in je ellebogen krijgt
Als je dat al doet is het beeld al heel anders. nu heb ik echt het idee dat je met je handen op zn hals leunt?

Doordat je je handen zo laag hebt en geen knik in je ellebogen lijkt het net of je op de voorhand rijd terwijl dat nog wel meevalt denk ik, als je het boven staande doet is dat namelijk al een stukje minder!

Leuk paard met goede gangen fijn ruim foto 9! daar heb ik alleen het idee dat je binnen hand wat strenger is dan de rest daar zijn je beugels ook wat korter en ''sta je ook niet zo op je tenen''
Echt een leuk paard met een leuke toekomst!

Volgens mij heb je je strijklappen verkeert om de bolling moet na achtere wijzen dus rechter om het linker been en andersom ;)

Veel succes in de toekomst maar dat gaat wel goed komen denk ik
Vooral omdat je luistert na advies van anderen gaat dat helemaal goed komen

Heb je les?

Bedankt voor je advies!
Mijn handen zitten idd te laag, maar ik rij haar van achter naar voren, voor doe ik eigenlijk helemaal niets, ze geeft zelf na. Maar ik merkte wel dat ze soms moeite had om mijn hand te vinden. Ik zal er op letten dat ik mijn handen hoger zal dragen, want het lijkt zo idd dat ik haar van voren rij, maar dat is niet zo. En mijn tenen natuurlijk ;)

Jaa Volgens mij zie ik ook op een foto dat ik de sluiting niet naar buiten is gericht op de strijklappen!
Ik heb sinds kort les! Maar deze foto's zijn niet tijdens de les gemaakt. We zijn met de les vooral ook bezig met mijn houding en met het tempo , figuren , overgangen enz echt de basis en dan stap voor stap vooruit.

_YVN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:15

Wauw Chloe, wat wordt ze gaaf! Ik blijf haar gangen echt een sterk punt vinden!

Alleen ik ga wel mee met de rest, je houding is nog niet onafhankelijk genoeg om alles perfect te krijgen. Dat maakt niet uit, maar wel iets waar je aan moet werken.
Als je niet teveel aan de voorkant gaat rommelen maar jezelf eerst goed kan laten zitten dan kun je haar ook echt gaan rijden, begrenzen daargelaten. Maar het is vooral van belang dat je zelf ook een goede zit hebt om haar goed los te rijden. Misschien een paar keer wat zitlesjes? Voor je tenen kan ik je alleen maar meegeven, zorg dat je knieen goed aansluiten op het zweetblad. Zo gaan je tenen al veel beter naar binnen staan.

Ik zou ook even je zadel goed na laten kijken, hij lijkt wat op de schouder te liggen en iets iets teveel voorover te liggen. Hierdoor kun je later misschien rugproblemen krijgen en dat wil je natuurlijk niet..

Veel succes!

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 17:31

_YVN_ schreef:
Wauw Chloe, wat wordt ze gaaf! Ik blijf haar gangen echt een sterk punt vinden!

Alleen ik ga wel mee met de rest, je houding is nog niet onafhankelijk genoeg om alles perfect te krijgen. Dat maakt niet uit, maar wel iets waar je aan moet werken.
Als je niet teveel aan de voorkant gaat rommelen maar jezelf eerst goed kan laten zitten dan kun je haar ook echt gaan rijden, begrenzen daargelaten. Maar het is vooral van belang dat je zelf ook een goede zit hebt om haar goed los te rijden. Misschien een paar keer wat zitlesjes? Voor je tenen kan ik je alleen maar meegeven, zorg dat je knieen goed aansluiten op het zweetblad. Zo gaan je tenen al veel beter naar binnen staan.

Ik zou ook even je zadel goed na laten kijken, hij lijkt wat op de schouder te liggen en iets iets teveel voorover te liggen. Hierdoor kun je later misschien rugproblemen krijgen en dat wil je natuurlijk niet..

Veel succes!

Dankje Yvon!!
Aan de zit wordt al gewerkt! Haha!
Kam het zijn dat ik het zadel hier iets te veel naar voren heb liggen? met de lessen is er nog niets over gezegd , misschien dat ik het zadel toen meer terug had gelegd. Maar ik ben sowieso aan het kijken voor een ander dressuur zadel, ze zal hier straks denk ook niet meer in passen. Waar blijven jouw foto's ?!
Haha.

rosieusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:49

Leuk paard! Zoals al genoemd zijn je voeten een verbeterpuntje!
Ik zou echter nooit rijden met een paard in een dergelijk zware bak. Als hij hierdoor blessures oploopt dan vergeef je het jezelf nooit!

Koetje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 10:03

NVB12 schreef:
rosieusa schreef:
Leuk paard! Zoals al genoemd zijn je voeten een verbeterpuntje!
Ik zou echter nooit rijden met een paard in een dergelijk zware bak. Als hij hierdoor blessures oploopt dan vergeef je het jezelf nooit!

Dankje! Van de bak weet ik, had al eerder een reactie op een eerder berichtje daarop gegeven ;) maar in de bak doen we het rustig, geen moeilijke dingen en rustige tempo's . Rij de laatste tijd ook veel in de wei, wat heel goed te doen is! Maar door veel te sproeien en vaak glad te maken gaat het een stuk beter met de bak.