Bonte Sjors aan t werk, na een slechte start

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderen

Bonte Sjors aan t werk, na een slechte start

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 20:39

Lang getwijfeld of ik hier wel mijn rijfoto's zou plaatsen. Toch de stoute schoenen maar aangetrokken.

Sjors is bijna 7 jaar en is lang hengst geweest. Bij zijn vorige eigenaar is dus van alles fout gegaan, zo ik me heb laten vertellen. Hij zou dus steigeren en achterover slaan. Ik heb hem nu 7 maanden, helaas toen ik hem net een paar maanden had, kwam ik in t ziekenhuis terecht met een hartinfarct. We waren net begonnen en Sjors heeft daarna weer stil gestaan een aantal maanden, dit omdat ik geen conditie meer had. Nu gaat het weer beter en zijn we zachtjes aan weer begonnen.

Sjors moet je dus eigenlijk zien als een groen paard dat gewoon helemaal opnieuw ingereden moest worden. Hij kende maar 1 ding en dat is sterk worden en hard gaan. Bij mij heeft hij verder geen streken. We passen dus wel bij elkaar. Wel heeft hij een mega dominant karakter maar is tegelijkertijd ook weer heel lief.

Nu dus onze rijfoto's van een aantal weken geleden 5 april.

verbeterpunten die ik zelf al zie:
meer achterover zitten
mijn tenen naar binnen en hakken meer uitdrukken

los stappen, het waaide en meneer zag en hoorde van alles.
Afbeelding

stap, al iets meer ontspannen
Afbeelding

Draf, ik zit voorover
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

galop, is inmiddels al een stuk beter geworden, hier zie ik nog veel spanning

Afbeelding

Angela

Re: Bonte Sjors aan t werk, na een slechte start

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:44

Leuk paard, en fijn dat je weer met hem aan de slag bent.

Op alle foto's zie ik dat je je hand erg naar beneden drukt. Zorg dat er altijd 1 lijn is van mond van je paard naar je hand, en naar je elleboog.

Verder niet denken aan "meer achterover zitten" maar aan je lijf lang, en daardoor rechter maken.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:46

wat een leuke bonte!

niet slecht voor een eerste keer na alles wat jullie hebben meegemaakt.
ik stoor me een beetje aan je handen krijg de indruk dat je op sommige foto´s probeert hem als het waren door je handen naar beneden te drukken hem in de krul wilt krijgen.
Daarnaast vraag ik me af of je zadel niet te ver naar voren ligt. ik zou proberen wat meer de billen erbij te krijgen en hem wat meer over de rug te rijden veel voltes openen en sluiten en vooral km maken met elkaar en dan komt het vast goed geniet er van in ieder geval!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 20:49

Angela schreef:

Op alle foto's zie ik dat je je hand erg naar beneden drukt. Zorg dat er altijd 1 lijn is van mond van je paard naar je hand, en naar je elleboog.

Verder niet denken aan "meer achterover zitten" maar aan je lijf lang, en daardoor rechter maken.

dank je wel, ik heb altijd de indruk dat mijn armen daarvoor te kort zijn of mijn bovenlijf te lang hahaha dus als ik 1 rechte lijn maak dat ik dan de teugels veel te lang en te hoog heb.

Ik moet me idd veel langer maken in mijn lijf.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 20:55

@Laura1982: ja ik weet nu dat als ik hem in t begin gewoon met een lange teugel rij hij niet harder gaat, dus dan laat ik hem nu gewoon de eerste rondjes in draf op zijn eigen benen lopen en stuur ook niet, hij moet dus zelf de bocht door. Hij heeft dan zoiets van ok, is ook niet leuk zo hoog met mijn hoofd in de lucht lopen en gaat dan toch vanzelf mijn hand opzoeken. Nu kan ik hem zelfs met bijna zijn neus over de grond laten draven. Maar goed we zijn nu ook alweer een aantal weken verder

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:04

ik heb juist het idee dat hij meer geholpen moet worden in de bochten meer ondersteuning in plaats van hem zo los te laten. Teminste doen wij wel met alle jonge dieren als ze net zadelmak zijn en wat meer onder het zadel maar ieder zn ding als het je helpt lekker verder gaan dan komt het vast goed.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 22:58

ja als ik hem meteen ondersteun in t begin dan wordt hij meteen sterk, kop in de lucht en je hebt niks te vertellen, hij gaat dan ook alleen maar harder. Laat ik hem los (wel heel losjes contact, maar vraag niks) dan vindt hij het niet meer leuk en gaat je hand opzoeken. Hij kan de bochten goed maken hoor.

Ster_Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 17:24

Ziet er netjes uit, al vind ik wel dat het op sommige fotos lijkt of je erg streng bent met je handen/trekt. Verder veel succes en plezier

Pareltje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:11

Leuke bonte! Als tip zou ik je willen meegeven wat meer voor je uit te kijken i.p.v. naar het hoofd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:45

Sjemira schreef:
Angela schreef:

dank je wel, ik heb altijd de indruk dat mijn armen daarvoor te kort zijn of mijn bovenlijf te lang hahaha dus als ik 1 rechte lijn maak dat ik dan de teugels veel te lang en te hoog heb.

Ik moet me idd veel langer maken in mijn lijf.

Juist als je kortere armen hebt is het veel fijner je handen wat meer te dragen, nu zet je ze toch vast, want op het moment dat hij rond/nageeflijk is heb je nog steeds druk, vooral met je linkerhand (foto 5/6/7/8/9) dat moment moet juist licht zijn (en buitenteugel om te steunen) zodat hij ontspant en het fijn voor hem is, dat is zijn beloning voor het loslaten.
Voor je houding is het ook beter je handen meer te dragen, je komt dan automatisch meer rechtop te zitten. :j
Je kan het al merken als je gewoon op een stoel zit, doe je je handen omhoog gaan je schouders naar achter.
Verder loopt hij wel lekker, fijn dat jullie weer aan de slag kunnen en dat het weer beter met je gaat!
Jullie zijn een leuke combi. :))

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:18

Mooi bont paard,
Ben zelf een fan van bonte paarden.

Als tip zou ik mee willen geven meer op de houding van je paard letten.
Hij drukt namelijk op alle fotos zijn rug weg.
Dit komt doordat(wat boven al veel is gezegd) je paard te veel naar beneden wilt rijden.
Hierdoor is het hoofd naar beneden, rug weg en achterbenen slingeren er achteraan.
Ga eens met alleen bitcontact rijden hij zal in verloop van de tijd je handen gaan volgen.
Heb je al les?

Groetjes en succes

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 18:20

Ja ik heb 1x per week les, ook rijdt mijn lesgeefster hem 1x per week. Ik moest juist mijn handen laag doen en vindt dat zelf eigenlijk helemaal niet fijn. Nu ik jullie reacties lees ga ik idd gewoon mijn handen hoger houden en de teugels wat langer, want daardoor wordt ik ook naar voren getrokken. En wat ik al eerder zei, nu ben ik hem gewoon heel relaxed aan t rijden, eerste rondjes in draf gewoon met een wat langere teugel, ook al gaat hij met zijn kop heel hoog de lucht in. Na een paar rondjes zo lopen merkt hij vanzelf dat het niet fijn is en komt hij zelf naar beneden en zoekt mijn hand op. Ik vind dat veel fijner ook al ziet het er in t begin niet mooi uit. Heb daar zelf een beter gevoel bij en hoef ik hem niet in de weg te zitten. Ik merk ook dat ik dan wat meer aan mijn eigen houding kan werken, meer rechtop zit en meer voor me uitkijk. Al met al heb ik dan meer plezier in t rijden en Sjors ook.

TheMelgut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:47

leuk paard hoop dat je er nog veel plezier mee kan hebben!

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:23

Mooi paard <3

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:29

Ik zie dat je je handen erg naar beneden drukt en het zijn een beetje pianohanden, daardoor zijn je handen vast en kan je niet goed meebewegen als je snapt wat ik bedoel. Probeer je handen wat hoger te houden en je handen recht op daardoor kan je beter met je handen meebewegen en is dus fijner voor de paardenmond. Ik zie ook dat je paard zijn rug wegdrukt, als ze met haar hoofd lager komt dan loopt ze beter over de rug. Over wat rechter zitten heb je al tips gekregen
Verder ziet het er goed uit. Normaal ben ik niet zo van de bonte paarden maar dit is wel een leukerd.
Succes met oefenen komt vast goed

kathy9814

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 23:58

Ben gek op je Paardje! Wat een scheetje :o

Babbelbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:57

Ik vindt dat je erg netjes rijdt maar naar mijn gevoel mag je iets beter naar voren kijken maardat is mijn gevoel want voor de rest rijd jehem erg netjes !

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:43

Wat een enorm mooi paard!

Ik vraag me ook af of je zadel niet wat ver naar voren ligt, stiekem. En als je hem met een lossere teugel laat galopperen, misschien ontspant hij dan meer? Misschien het uitproberen waard (:

Veel plezier met je mooie man! :D