Gitan in de les ( video)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Gitan in de les ( video)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 13:28

Vrijdag zijn er nog eens filmpjes gemaakt van mijn les met Gitan.
Gitan is een bijna 7 jarige ruin. Hij is nu zo'n 2 jaar zadelmak. Ik heb hem zelf ingereden en dat bleek een zwaardere klus als gedacht.
Sinds augustus vorig jaar hebben we de juiste lesgeefster gevonden en nu gaan we vooruit als een trein.
Gitan is nogal een kijkerig paard. Het is moeilijk hem rustig te houden als we langs 'enge' dingen moeten. Gelukkig is dat al heel hard verbeterd, want vroeger kreeg ik niks met hem gedaan. Ook heeft hij nogal moeite met galop, maar dit gaat ook de goeie kant op.
Ons niveau is B. Werkpunten bij mij is vooral mijn houding ( mijn benen waren tijdens deze les weer heel beweeglijk) en voor hem het tempo.

Genoeg blabla hier de filmpjes

Draf

Draf en de galop

En een blooper ( zo ging het vroeger dus altijd)

PinkyPie

Re: Gitan in de les ( video)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:35

Hoi,
leuke filmpjes, die blooper :-)
Wat mij opvalt:

- naar voren !! Ik vind je paardje niet heel actief ogen, weet natuurlijk niet wat je voor een oefening moest doen daar, maar het mag volgens mij echt veel actiever. Hij reageert ook niet echt op je been heb ik het gevoel. Daar zou ik iets beter aan werken, drijvende hulp is naar voren. Niet in het zelfde tempo door blijven "sjokken". (maar dat heb je zelf ook al als werkpuntje)
- verder zou ik proberen je handen wat meer te dragen, waardoor ze ook stiller worden (elleboog/onderarm meer in een hoek van 90 graden zeg maar)

Succes !

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:51

Ik ga mee met PinkiePie, maar..... op het moment dat jij eerst aan de voorkant bezig bent er een krulletje in te krijgen is het oneerlijk om van het paard te verwachten dat hij lekker door loopt. Je hebt er de handrem op van voren.
Wat ik hier zie is neerwaarts-voorwaarts, en geen voorwaarts-neerwaarts. Eerst activiteit, gymnastiseren en dan komt dat ''krulletje'' als kado op het moment dat je goed bezig bent.
Maar het paard moet ook het rest van het lijf gebruiken en loslaten en niet alleen in een krulletje lopen.

Het is jammer dat goede instructie zo slecht te vinden is... maar ik ben bang dat je met deze instructise binnenkort vast gaat lopen en het paard dan weer achteruit gaat.
Ik weet zo in België geen instructeurs, dan zou ik adviseren om eens een les te nemen van iemand van Antoine de Bodt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:00

Ik denk dat als je hem echt aan het werk zet dat hij geen tijd meer heeft om kijkerig te zijn. Ik vind hem ontzettend traag en niet aan het been, ga daar eerst mee aan de gang voordat je die voorkant aan zet. En als hij kijkerig is ga er dan niet op zitten wachten maar zet hem ook dan aan het werk, rijd figuren, praat tegen hem, neem zijn aandacht.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:17

Ik vindt het er goed uit zien! Je geeft zelf al wat werk punten aan dat komt wel goed!

Even een tip voor het laatste filmpje met het schrikken. Hoop dat ik het een beetje duidelijk kan typen.

Wat er nu gebeurd: Jij komt aan rijden, paard schrikt op zij, je wend af, maakt een rondje en gaat er nog een keer langs rijden. Door het afwenden bevestig jij je paard eigenlijk in zijn gedrag, je zegt: ja daar is het eng dus we gaan snel de andere kant op.

Hoe het ook kan: Jij komt aan rijden, paard schrikt, jij blijft je lijn aanhouden en rijd gewoon recht door als of er niks aan de hand is. Volgende keer kom je er weer langs, je zorgt dat je hem bezigt houd door bijvoorbeeld stelling te vragen naar binnen. Wanneer hij weer opzij springt, gewoon recht door blijven rijden.

Zo ben je er sneller doorheen als dat je rondjes gaat rijden bij de 'enge' plaats.
Succes!

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:40

hai hai, goed bezig hoor:) ga mee met PinkiePie en Air wat mij opviel was inderdaad dat je je handen moet dragen en misschien je voeten naar binnen draaien en hakken uitdrukken. nu waren het een beetje kapstokjes.
xx

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 14:44

Knap dat je hem zo hebt gekregen terwijl het een moeilijkere klus was dan je dacht!
Zoiets vind ik erg mooi.
Je benen, maar volgens mij heeft 9 op de 10 mensen daar wel last van, inclusief ikzelf, haha! :P
Ik ben het verder eens met Kaaaren dus eigenlijk heb ik er niet veel meer aan toe te voegen.

talievlietie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:59

Ooh naar voren inderdaad! Wel erg mooi paardje trouwens!

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:12

Ik vind hem al veel beter lopen Sarah! Die blooper is wel leuk :)
Ik vind dat jullie al veel verbetert zijn sinds vorige zomer! *\o/* Goed bezig!!!! :j

Air schreef:
Het is jammer dat goede instructie zo slecht te vinden is... maar ik ben bang dat je met deze instructise binnenkort vast gaat lopen en het paard dan weer achteruit gaat.
Ik weet zo in België geen instructeurs, dan zou ik adviseren om eens een les te nemen van iemand van Antoine de Bodt.

Ik krijg van dezelfde instructrice les en ik ben, net zoals Sarah, ook op deze manier begonnen. Mijn paard en ik zitten op L2 niveau en ben ik M1 startgerechtigd, na 3 jaar wedstrijden te rijden. Dus ik denk niet dat ze binnenkort weer achteruit zal gaan met haar paard aangezien ik al enkele jaren langer les krijg van Nele ;)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:26

Allereerst vind ik het een heel leuk paard om te zien! Die ook wel meer in zijn mars heeft dan nu te zien is.

Een paar minuten film is natuurlijk maar een kleine afspiegeling van de hele les, maar ook ik vraag me af, welke oefeningen doe je samen met je instructrice om je paard voorwaarts(er) te krijgen? Ik zie namelijk vooral veel beengewiebel (maar dat geeft je zelf ook aan) en weinig actie/reactie van het paard. Hij loopt inderdaad met de handrem erop. Wat zegt je instructrice op het moment dat hij in die houding kruipt en de motor van achter uitvalt? Want wat ik zie is een paard dat in zn eigen tempo doorsukkelt maar er ook niet veel ondernomen wordt om dat patroon te doorbreken. Ik wil hierbij niemand aanvallen (jou of je instructrice) maar ik zie zo weinig gebeuren als ik eerlijk ben. Overgangen, schijnovergangen, pasje naar voren, pasje terug. Been=reactie, geen reactie is nog duidelijkere hulp. Je hebt het niet mee dat je benen wat wiebelen, dat is ook echt iets lastigs maar je paard oogt erg lui aan het been, en dat is niet zo gek als hij de hele tijd hulpen doorkrijgt waar ie vervolgens niks mee hoeft te doen. Ik denk dat het echt al een wereld van verschil is wanneer je een paar weken ZEER consequent gaat zijn met je hulpvoering. Maar dat is ook echt een taak van je instructrice om je daar continue op te blijven wijzen, en dat zie ik nu niet echt terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:24

Ik zou eerlijk gezegd ook echt weer op zoek gaan naar iemand anders voor les..

Je paard is echt niet door het lijf, wordt veel te veel vastgehouden van voor, is niet voorwaarts enz enz
Zoek iemand die minder op de hand werkt, maar meer met buiging en loslaten in het lichaam.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:57

Ik dacht het zelfde als Joolien, Als je hem aan het werk zet, meer voorwaarts dan zal hij geen tijd hebben om te schrikken. Ik spreek uit eigen ervaring, mijn merrie is precies zo. Maar mijn instructeur zat er op en ze deed het niet!! toen ging er bijmij een knopje om!
Aan het werk, lekker spiertjes trainen! Heel veel plezier samen.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:47

Kaaaren schreef:
Ik vindt het er goed uit zien! Je geeft zelf al wat werk punten aan dat komt wel goed!

Even een tip voor het laatste filmpje met het schrikken. Hoop dat ik het een beetje duidelijk kan typen.

Wat er nu gebeurd: Jij komt aan rijden, paard schrikt op zij, je wend af, maakt een rondje en gaat er nog een keer langs rijden. Door het afwenden bevestig jij je paard eigenlijk in zijn gedrag, je zegt: ja daar is het eng dus we gaan snel de andere kant op.

Hoe het ook kan: Jij komt aan rijden, paard schrikt, jij blijft je lijn aanhouden en rijd gewoon recht door als of er niks aan de hand is. Volgende keer kom je er weer langs, je zorgt dat je hem bezigt houd door bijvoorbeeld stelling te vragen naar binnen. Wanneer hij weer opzij springt, gewoon recht door blijven rijden.

Zo ben je er sneller doorheen als dat je rondjes gaat rijden bij de 'enge' plaats.
Succes!

Wat mij vooral opviel is dat TS al spanning aannam en dat toen haar paard wegsprong.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 14:02

Iedereen al bedankt voor de opbouwende commentaar.

Ik heb met dit paard al een lange weg afgelegd. Omdat ik nog nooit een paard had ingereden was ik nogal afhankelijk van goede begeleiding. Mijn eerste lesgeefster ( geen slecht woord over haar lessen maar er kwam niet echt verbetering) heeft ook met ons gewerkt zonder echt veel te vragen vanvoor. Maar hij in de 'enge' hoeken bleef hij zich er steeds uitdrukken. Ook had ik echt het gevoel niet veel controle te hebben over hem ( niet gelogen, ik durfde enkel in de les op hem te rijden. Was dan 2 keer in de week en elke keer ziek vd zenuwen voor ik erop ging. Eens ik erop zat ging dat wel over). Het leverde op het laatste wel veel frustratie bij mij en ik ging echt twijfelen aan mijn kunnen als ruiter. Omdat er geen vooruitgang in zat ( hij liep net als een kreupele op het laatst). Toen heeft een lieve stalgenoot mij aangeboden les te nemen van haar omdat zij het niet meer kon aanzien. Bij haar kreeg ik meer vertrouwen in mijn paard. Ik durfde nu ook vaker te rijden. We werkten veel aan het tempo. Dat ging ook echt beter, want het is vele erger geweest als dit :s. Bij haar moest ik ook iets meer vragen vanvoor. Maar ook hier bleef hij zo opzij springen en zich eruit drukken. Ik kon er al beter mee om als eerst maar het bleef een probleem.
Stalgenoot is helaas verhuisd met haar paard en toen heb ik een tijd zelf aangemodderd. Tot ik mijn huidige lesgeefster gevraagd heb. Bij haar werken we echt aan nageven nu, maar ook aan tempo. Ik moet veel overgangen rijden waarbij been vooruit is. Ook tempowisselingen in draf. Nu krijg ik hem gewoon goed geplooid langs de 'enge' dingen. Het schrikken blijft beperkt tot 1 a 2 keer bij de eerste keer dat we er langs gaan. Terwijl dat vroeger de ganse les zo was.
Het tempo is al verbeterd. Maar soms hebben we een terugval ( dit was de eerste keer terug buiten in een paar weken tijd, ik had verwacht dat hij heviger zou zijn, hij was juist lomer als anders. Binnen was ons tempo de laatste tijd veel beter.
Ik probeer zelf nu ook goed te letten op mijn benen om er tussendoor met mijn been vanaf te blijven. Enkel hulp wanneer hij vertraagd. Of bij overgangen.
Hij is trouwens ook redelijk licht in de hand. Wat mij wel opviel was dat hij buiten veel onrustiger met zijn hoofd was als wanneer we binnen rijden.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 20:12

Indien gewenst kan ik ook filmpjes van vroeger laten zien

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:55

Vind dat je een leuk paard hebt, ook ik vind dat hij wat vlotter door mag lopen, maar ik lees net dat hij nu slomer was dan anders, misschien komt het ook wel een beetje van de muziek die er achter zit, die gaat sneller dan je paard waardoor je nog meer het gevoel van langzaam krijgt (heb de muziek uitgezet :) ).

Alle goeds komt langzaam als jij er een goed gevoel bij hebt en ook het gevoel hebt dat je vooruit gaat dan lekker zo doorgaan, we zijn niet allemaal van die top ruiters/amazones die het in de vingers hebben om eigenlijk elk paard goed te laten lopen.
Gewoon lekker door oefenen, zo nu en dan ook even lekker aan de lange teugel laten draven of halsstrekken daar worden ze vaak ook weer wat ruimer van.

Longeren vind ik zelf ook een hele fijne trainingsmethode en dan kun je er ook balkjes bij pakken of een laag hindernisje ter afwisseling.

Succes.