basculeren - springtechniek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:46

Het klinkt misschien raar, maar ik ben toch wel eens benieuwd hoe corretje nou springt. Ik wel ooit van iemand gehoord dat hij zijn voorbenen heel mooi houdt, dus wat is jullie menig ?


Afbeelding
Afbeelding

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:49

De 2e is hoe sommige het hier zouden willen zien...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:57

Miss_Petit"]
[quote="crossmonster schreef:
vaak kun je aan de bouw ook al een eind zien of het paard springkwaliteiten heeft Knipoog een sterke achterhand en een sterke rug zijn erg belangrijk!


Aan de bouw kan je veel halen... waaronder de (waarschijnlijke) plus en minpunten.

Maar dacht dat in de loop van de jaren wel is bewezen dat zelfs het slechts gebouwde paard nog een z parcours kan springen.

Dat zijn idd, belangrijke punten. maar ik vind van Dirk zeker niet dat hij een slechte rug heeft. Als ik dit topic eens terug kijk, ze ik zoveel minder (c.q. fou) bespierde paarden met een weke rug, waar het commentaar lovender is.

Vind dit opzich een leuk en voor veel mensen leerzaam topic, maar tussen een foto en real live zit een wereld van verschil.
[/quote]


er word meerdere malen gezegt dat het een beoordeling is van een moment opname,en ik zeg ook eerlijk dat ik het ook niet goed hoef te hebben,ik zeg wat ik zie en onderbouw dat
dat paarden met een holle rug een Z parcours kunnen springen , ga ik niet ontkennen, ik heb ook al meerdere malen gezegt dat karakter belangrijker is als techniek,een paard met een supertechniek dat niet wil springen, daar red je het niet mee

oftewel iedereen die hier fanatiek meeleest weet dat het een moment opname is en dat het gewoon een platte beoordeling is,door mensen die niet op keuringen moeten punten, dus trek er ook niet te hard aan,maar probeer van elkaar te leren Knipoog


dirkje houd ook op de tweede foto haar rug vast,ze zet ook te vroeg af waardoor de sprong niet zo mooi word, dat het een laag hindernisje is , dat zorgt er idd voor dat de voorbenen niet optimaal worden opgevouwen.
in dit topic gaan we uit van wat we eigenlijk willen hebben dat ze doen met het springen, dirk vouwt op de tweedefoto zijn benen niet perfect op, hij mag ze meer naar voren en meer opgevouwen houden boven de sprong
dat het hindernisje laag is,is dus terzijde want we beoordelen in dit topic het plaatje wat de foto vertoont Knipoog

de bouw achterhaal ik doordat op beide foto's de rug hol word gehouden en de sprong erg vlak is, wat op een zwakke achterhand kan duiden, maar nogmaals, ik zei er ook bij "waarschijnlijk" ik kraak niet het paard af,maar het plaatje van dat moment, snapje?

corretje gebruikt de rug te weinig maar idd met zijn voorbeentjes doet ie super zijn best!hij vouwt ze best goed in,maar hij zou ze wat meer naar voren mogen plaatsen, maar waarschijnlijk heeft hij daar te weinig schoudervrijheid voor (een te steile schouder)
maareh je pony springt hoog voor zijn doen hoor OK dan!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:03

Wat ik al zei:

"Vind dit opzich een leuk en voor veel mensen leerzaam topic, maar tussen een foto en real live zit een wereld van verschil."

Denk dat mensen die dit topic lezen, "hun oog" wat paarden betreft verbeteren.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:03

wat een geweldig leuk voorbeentechniek voor zo'n kleine opdonder!

crossmonster:
die 1e foto, is idd een stug paard,
2e foto: is voor haar doen goed, pony laat snel de benen hangen, mara gebruikt de rug toch wel goed
3e foto: jong beest, met weinig ervaring, net als de amazone, zijn voorbeentechniek is toch redelijk, deze sprong werd wat scheef genomen,
5e foto: paard wordt nu door prof gereden en is in de tussentijd flink veranderd, het heeft wel wat weg van een noodsprong
6e foto: is echt niet nep...

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:05

Afbeelding

Deze vond ik Lachen

Ben benieuwd naar het commentaar van de ruiter zelf Lachen

en de achtergrond van het paard zelf...

Wat ik ook interessant vind:
Kan je aan de manier van springen zien of een paard jong is?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:07

dit is een foto van mij en rena, eerste keer dat ik het paard reed en tweedekeer dat het paard onder de man sprong, paard houd zijn rug teveel vast en brengt hals teveel omhoog , verder is dezefoto geen goed moment om te beoordelen, het landingsgestel is alweer ingedaald , dus beentechniek is niet te zien
wat je wel kunt zien is dat ze erg goed van het hout af blijft.dat was in het echt ook zo, ze sprong elke hindernis alsof er 1.40 stond, dit is voor een onervaren paard niet zo erg,maar als je een paard hebt wat steeds maar weer lappen lucht springt, die red het ook niet als het steeds hoger word, een paard kan dus ook te voorzichtig zijn.
ik beken eerlijk dat ik weet dat dit paard geen goede voorbeen techniek heeft, maar dat is op dezefoto niet te zien.
Laatst bijgewerkt door CM_ op 21-11-03 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:16

Afbeelding

ook ik ben benieuwd naar commentaar van ruiter zelf Haha!

Thirza

Berichten: 9263
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:19

crossmonster schreef:

sya :
idd vouwt ie zijn benen meer op! alleen ruggebruik is weer matig
maar voor een tinker is het niet verkeerd!



haar rug was altijd al een probleem ja de ruggegraat lag er meer op er was haast geen spier te bekennen ik heb er toen een fysio bijgehad die had gezegd dat haar ruggegraat zo sterk was dat je er evt. met een rubberen hamer op zou kunnen slaan.
deze foto is trouwens anderhalf jaar oud... en haar rug is inmiddels wel verbeterd ik zou vandaag nieuwe foto's gaan maken maar ik kan de digi niet vinden Verdrietig ik ga nog even verder opzoek hoor...
het is niet zo dat ik op alles een excuus zoek hoor! maar ik ben gewoon trots op mijn meisje Haha!
thnx dat je het niet verkeerd vind voor een tinker zoals ik al zei ben echt mega trots op haar Pling

Thirza

Berichten: 9263
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:25

ik heb hem gevonde de digi vanaaf dus foto's Haha! van sya nu

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:29

sya, idd, iedereen is trots op zijn eigen paardje,ik ben dat ook, ik heb ook niet drie toppaarden staan,maar voor mij zijn ze dat wel!en misschien zou mijn concorde met een topruiter makkelijk Z kunnen springen, mijn ambitie ligt daar niet,ik rijd liever voor de lol en dan het liefst crossjes Haha!ik geloof goed dat je paard verbeterd is, bijna elk paard kan met de juiste training beter leren springen!
vaak ligt het probleem nl bij de ruiter, zoals je bij jou ziet is dat niet het geval,want los springt ie precies hetzelfde, een rugprobleem kan wel op het verkeerd rijden van de ruiter duiden, maar hoeft natuurlijk absoluut niet!
ik ben erg benieuwd naar je nieuwe foto's!!

Thirza

Berichten: 9263
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:42

crossmonster schreef:
sya, idd, iedereen is trots op zijn eigen paardje,ik ben dat ook, ik heb ook niet drie toppaarden staan,maar voor mij zijn ze dat wel!en misschien zou mijn concorde met een topruiter makkelijk Z kunnen springen, mijn ambitie ligt daar niet,ik rijd liever voor de lol en dan het liefst crossjes Haha! ik geloof goed dat je paard verbeterd is, bijna elk paard kan met de juiste training beter leren springen!
vaak ligt het probleem nl bij de ruiter, zoals je bij jou ziet is dat niet het geval,want los springt ie precies hetzelfde, een rugprobleem kan wel op het verkeerd rijden van de ruiter duiden, maar hoeft natuurlijk absoluut niet!
ik ben erg benieuwd naar je nieuwe foto's!!


ik vind het leuk dat je het zegt dat het tijdens het springen niet aan de ruiter ligt daar ben ik blij om! haar rug was idd mijn schuld ik kon niet rijden. Hij was al niet zo goed hoor die rug maar daar kwam dus bij dat ik niet kon rijden. Maar nu heb ik al een poosje les en het gaat super sya loopt nu veel beter over der rug en haar achterbenen komen er steeds meer bij soms lijkt het onder het zadel zelfs dat ze niet overbouwd is zegt mijn lesgever.
haha ik ga er zo heen dan gaat iemand foto's maken van mij en zij gaat er ook nog op en dan maak ik nog een paar foto's van haar dan weet ik iig dat er een paar gelukte foto's zijn Haha!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:03

ben blij toe dat het goed gaat met je lesgeefmens!!
en wanneer rijd je goed?ik denk dat iedereen zijn eigen streven heeft en zijn eigen kunnen, ik vind inzet en passie veel belangrijker!
ben erg benieuwd naar de foto's van vanavond! veel rijplezier alvast!

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:09

Nog een Tinkertje erbij dan maar.

Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij trekt hij z'n voorbenen wel redelijk op Lachen Ruggebruik zou wel wat meer mogen.
Leef je uit Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:05

idd tequila,helemaal goed gezien, en weer een tinker die netjes kan springen !!! OK dan!
voorbenen zijn zeker niet verkeerd, alleen mist hij de bascule,ik moet wel zeggen dat zijn ruggebruik veellijkt op die van sya, dus de bouw vand e tinker zal een grote invloed hebben op het springen

Thirza

Berichten: 9263
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:39

oke hier zijn nieuwe foto's

ze zijn dus niet echt goed geworden ze zet bij de eerste foto veelste laat af...


en deze

dat wordt dus maar weer wachten op de stills

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:47

2e foto kun je volgens mij wel weer weghalen Haha!

Thirza

Berichten: 9263
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:50

ja je ziet toch haast niks maar goed...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 19:01

Miss_Petit schreef:
Wat ik al zei:

"Vind dit opzich een leuk en voor veel mensen leerzaam topic, maar tussen een foto en real live zit een wereld van verschil."

Denk dat mensen die dit topic lezen, "hun oog" wat paarden betreft verbeteren.


Idd, ik vind het heel interessant om te weten waar op gelet wordt. Ik kan het wel al een beetje zien, maar het is altijd leuk om het eens met voorbeelden erbij te zien.

Maar echt beoordelen of een paard nu goed kan springen of niet, nee dat denk ik niet
Het is dan nog eens een moment opname van 1 sprong.

Verder ken ik ook paarden die volgens 'het boekje' geen goede techniek hebben, maar toch overal overheen komen.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:17

Dit is er 1 van Jordy, helaas heb ik geen betere foto's, ik denk dat de hindernis ook een beetje te laag is op deze foto.
Bij hogere hindernissen doet hij beter zijn best, op deze hoogte 'huppelt' hij er maar een beetje overheen vaak.
Afbeelding

karleylover

Berichten: 484
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Leidschenveen (Den Haag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:15

hier wat springfoto's van mijn vorige fjord...helaas is ze overleden...ze was super in alles...en vooral in springe...ze was er dol op!! wat vinden jullie van haar fjordentechniek..?? Schijnheilig Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik heb nu een nieuwe fjord...die is nog erg jong die vind springen wel onwijs gaaf alleen heb ik daar nog geen foto's van..!!

sorry voor de grote foto's kan iemand ze anders kleiner maken..??

xxx lisanne

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:15

Whajoo, al had ze een fjordentechniek van niets, die komt wel heel erg hoog! Scheve mond OK dan!
Ik ben ook wel benieuwd of de techniek van trix ook goed is, ik heb er alleen geen foto's van. Scheve mond

vvexx
Berichten: 40
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: op d'n buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 11:41

effe ,off topic
Enkele foto's hiervoor ,Reinhart
een Renvillex Skippy II afstammeling ?

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:12

_Michelle_"]
[quote="Sorane"][quote="_Michelle_ schreef:
misschien een rare vraag hoor maar hoe kan je zorgen dat je paard goed basculeert? is dat aan te leren of ligt het gewoon aan de techniek die een paard in zich heeft of niet?



Er zijn oefeningen die ervoor zorgen dat het paard gestimulleerd wordt zijn lichaam goed te gebruiken. Een balkje op de grond om te zorgen dat de afzet beter bepaald kan worden, en een balkje achter de hindernis om te zorgen dat het paard wat afremt. Hij zal naar dat balkje gaan kijken en daardoor zijn hoofd/halslijn mooi maken.

Een paard dat niet goed basculeert is niet meteen een slecht springpaard. Er zijn zat olympische paarden die slecht basculeren.
[/quote]
op hoeveel meter ervoor en erachter moet dan een balk liggen (voor een paard)? als ik mijn paard los laat springen zie ik wel dat hij het moeilijk vind om het in te schatten. hij zet of te vroeg af of te laat dus ik zou het graag eens met hem willen oefenen door er een balk voor en achter te leggen.
[/quote]

kan iemand mij dit alsjeblieft even vertellen??

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 12:30

thirza : wauw wat een verschil!!!! hier basculeert hij al veel meer (1e foto) en brengt hoofd veel beter naar beneden, benen mogen meer opgevouwen worden,maareh het ziet er echt super uit op deze foto!

jordy:
idd een te lage sprong om te beoordelen, want op deze hoogte basculeert hij minimaal,laat benen hangen en houd de rug hol
dat kan op een hogere sprong totaal anders (en beter!) zijn!

fjord : foto's van de voorkant zijn moeilijk te beoordeleb,de laatste foto, van opzij,brengt ie hals mooi naar voren,basculeerd een beetje, voorbenen hadden meer opgevouwen mogen zijn
maar voor een fjord springt ie echt super, hoe hoog is dat wel niet? hij zal geen cm hoger springen als nodig is,zo te zien,maar hij haalt de hoogte wel, de meeste fjorden breken af als het te hoog word,zit gewoon niet in het ras , maar deze is een uitzondering!

antoinette schreef:
Maar echt beoordelen of een paard nu goed kan springen of niet, nee dat denk ik niet
Het is dan nog eens een moment opname van 1 sprong.

Verder ken ik ook paarden die volgens 'het boekje' geen goede techniek hebben, maar toch overal overheen komen.

ik kan van een foto ook echt niet beoordelen of een paard goed kan springen of niet, daarom zeg ik nogmaals , er word hier een momentopname beoordeeld, dit kan in het ehct heel andres zijn Knipoog
en idd zijn er heel veel paarden die niet volgens het boekje springen, ik denk dat in de topsport meer paarden zijn die niet volgens het boekje springen , als paarden die dat wel doen.
naast kwaliteit speelt karakter een onwijs grote rol, paarden die super kunnen springen,maar het echt niet voor de ruiter willen doen daar zul je niet ver mee komen,een paard die als een geit springt (bij wijze van Haha!) maar voor de ruiter door het vuur gaat, die zal in de sport wel presteren, wil het paard het niet dan houd het gewoon op!
wij hebben thuis een fokmerrie staan, een zandigo (zegt al genoeg)
ze kan super springen,draait haar hoef niet om voor 1.60
maar, als zij een dag geen zin heeft, dan krijg je haar niet eens over een balkje, echt totaal helemaal niet.(gelukkig fokt ze dat kl*tekarakter helemaal niet door ! )

michelle :
ik weet niet precies de standaard maten daarvoor, maar als jij voor en na de hindernis op 2 tot 2,5 M ongeveer een balkje neerlegt, zet de hindernis eerst heel laag en kijk of de afstanden voor het paard kloppen, elk paard heeft een andere afstand nodig ,hangt er vanaf waar je paard in verbeterd moet worden ! als hij teveel omhoog springt, dan moeten ze verder uit elkaar, gaat ie te hard, dan moeten ze dichter bij elkaar
doe dit niet in je eentje, maar in begeleiding met een instructeur!