basculeren - springtechniek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:25

new forest :
ik vind dat die pony best ruig springt!hij heeft net voldoende bascule,hij zou wat meer lengte in de hals mogen hebben (handen naar voren Knipoog )
voorbenen zouden meer ingevouwen mogen worden en iets dichter bij elkaar.
maar,zo te zien blijft ie goed van het hout af, dus die voorbenen zullen echt geen balkjes kosten !:D

sieltjuh
dit is echt een typisch voorbeeld van een pony die totaal zonder rug springt,hij houd zijn rug helemaal hol en springt volgensmij ook in twee stukken , vooral op de tweede foto krijg ik dat idee
de laatste foto maakt ie een soort van noodsprong, hij krult zijn hals teveel op
voorbenen worden slecht opgevouwen
om je pony beter te leren springen kun jij met hem veel in-uitjes oefenen , en hindernissen vanuit draf , met drafbalk ervoor gaan springen, hij is duidelijk slap van achteren namelijk
verder vind ik jou houding niet overdreven slecht hoor
tips :
knieen naar binnen draaien, handen voor je uit houden en tijens de sprong naar voren doen, jij doet ipv je handen naar voren , je ellebogen naar buiten Verward Haha! (I feel like ...... tonight ;: lol)
enne, kwartjes zoeken heeft echt geen zin hoor Tong uitsteken

Sieltjuh

Berichten: 11644
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:29

Dankje crossmonster. Ik had de foto's wel eens in een topic geplaatst, maar dit is echt een reactie waar ik echt wat aan heb
Btw, dit was geloof ik ook de laatste keer dat ik had gesprongen (op de foto's), maar als ik het nog eens een keer ga doen, dan zal ik erop letten Knipoog

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:25

crossmonster schreef:

dundee: benen zijn niet voldoende opgewouwen, en hij krult zich teveel op,meer is van deze foto niet af te lezen, ik vind wel dat de ruiter er op dat moment best netjes op zit, alleen zou de ruiter het paard wel meer ruimte moeten geven in de hals (handen naar voren !!!) maar de verlichte zit is gewoon erg netjes, veel mensen liggen al helemaal plat op zo'n klein sprongetje, dat hoeft helemaal niet! zo is het keurig, op de handen na dan


maar crossmonster, het is toch niet zo vreemd dat voor zo'n klein sprongtje een paard de benen niet echt opkrullen? ik zou daar bij zo'n klein sprongtje ook geen moeite voor willen doen...

dank u voor de houding, Knipoog de ruiter ben ik namelijk, ik vind zelf ook idd dat ik het paard meer ruimte moet geven, dit is waarschijnlijk dan ook de reden dat ze zich teveel opkrult...

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:29

Shiloh"]
[quote="crossmonster schreef:

dundee: benen zijn niet voldoende opgewouwen, en hij krult zich teveel op,meer is van deze foto niet af te lezen, ik vind wel dat de ruiter er op dat moment best netjes op zit, alleen zou de ruiter het paard wel meer ruimte moeten geven in de hals (handen naar voren !!!) maar de verlichte zit is gewoon erg netjes, veel mensen liggen al helemaal plat op zo'n klein sprongetje, dat hoeft helemaal niet! zo is het keurig, op de handen na dan


maar crossmonster, het is toch niet zo vreemd dat voor zo'n klein sprongtje een paard de benen niet echt opkrullen? ik zou daar bij zo'n klein sprongtje ook geen moeite voor willen doen...

dank u voor de houding, Knipoog de ruiter ben ik namelijk, ik vind zelf ook idd dat ik het paard meer ruimte moet geven, dit is waarschijnlijk dan ook de reden dat ze zich teveel opkrult...
[/quote]

idd, maar sommige paarden zijn jong en heel voorzichtig, die zie je op lage sprongen al flink de benen intrekken, daarom vind ik dat je vanaf een foto met zo'n lage sprong niet veel kan zeggen over techniek,tuurlijk kan je wel wat zien, maar het is maar een momentopname
toen ik B/L reed met tobias was hij ook nog lui en liet hij zijn benen te veel hangen, maar nu in het Z gaat ie er echt voor werken, hij heeft niet meer zo graag een balk voor zijn pootjes Haha!

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 01:10

Arabier in aktie
Afbeelding
Afbeelding

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 16:45

Wat van vinden jullie van deze paarden hun techniek:

Reinhard:

Afbeelding

Majestic:

Afbeelding

Winningstar (3 jaar en op zijn eerste jumping, sprong nog wat scheef)

Afbeelding

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:25

arabier : te weinig bascule, drukt de rug teveel weg, benen ongelijk opgevouwen en hoofd mag meer naar voren worden gebracht, ik vind het ook niet echt mooie foto's om het paard te beoordelen,ruiter zit tijdens de sprong ook te ver voor de beweging

reinhard : springt ruig! , voorbeen zou iets meer opgevouwen mogen worden, je moet hem wel meer lengte in de hals geven boven de sprong, dan kan ie rug en hals meer gaan gebruiken

majestic:
op de foto springt ie in mijn ogen slecht, hij laat alles maar hangen en springt zonder rug, ruiter zit achter de beweging (lijkt ) hij gebruikt zijn rug niet en hals mag ook veel meer naar voren worden gebracht

winningstar springt ook niet echt netjes op deze foto, hij springt teveel omhoog, scheef ,brengt hals niet voldoende naar voren, rest is moeilijk te zien op deze foto, is geen gunstige foto

dundee, daar heb je helemaal gelijk in , maar ik beoordeel nu alleen puur vanaf wat ik van de foto af zie, ik zeg gewoon precies wat ik zie, ik probeer niet beleefd te zijn door te zeggen dat ie wel mooi springt op de foto of iets dergelijks. en in het echt kan het heel goed anders zijn!
en als iemand iets anders ziet als ik , dan hoor ik dat ook graag Haha! !

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:45

deze pony, heeft o zo veel power in zich, springt zo makkelijk,maar de techniek vind ik , maar de pony is wel vreselijk wendbaar,maar er komt weinig tot geen ruggebruik voor(dit overigens ook te zien in haar dressuur) maar je ziet(dat zie ik,jullie zien alleen de foto Haha! ) dat de pony zijn kop heel hoog houd, meisje wil nog wel te veel met haar handen regelen,kan zo die kop intrekken,waardoor de pony omhoogschiet ipv mooi naar voren) pony kan trouwens wel mooi de benen opvouwen,alleen door het pluk en rukwerk(waardoor paard niet naar voren springt) gooit ie zijn benen onder het lichaam!
maar ben even benieuwd wat crossmonster ervan vind Haha!


Afbeelding
drukt rug weg!
Afbeelding
die rug........
Afbeelding
Afbeelding
te laat met de sprong mee,
Afbeelding

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:48

crossmonster schreef:
thirza : idd laat ie alles hangen op die laatste foto van jou,koudbloeden zijn vaak wat minder flitsend en minder voorzichtig, wel hebben ze veel kracht, dus hoogte hoeft eigenlijk geen probleem te zijn ,maar omdat ze vaak"onhandig" zijn , word de hoogte wel een probleem,veel trainen, en veel in-uitjes springen maakt een paard handiger met springen ;)



voor sya is de hoogte idd geen probleem... en ik moet zeggen dat ze ook steeds voorzichter is geworden sinds ik les heb... in-uitjes vind ik echt een kriem maar ik zal het zaterdag maar weer eens gaan doen...
ik heb hier nog een oude foto van sya hij is ook weer niet echt super maar ze trekt haar benen meer naar voren op dan op mijn andere foto's
ik zal mijn broer toch maar gaan stalken dat hij de video camera op zijn p.c. aan sluit en dan kan ik hier stills neer zetten.
Laatst bijgewerkt door Thirza op 20-11-03 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 19:57

Hé Crossmonster! Hoe weet jij dit allemaal?
Ik vind dit echt heel erg interesant, maar snap het volgens mij nog steeds niet helemaal. na je uitleg wel, maar ik zou zo'n uitleg bij zo'n foto dnek ik neit kunnen geven

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:11

tobias:
idd ik zie ook een pony wat met een hele erge holle rug springt,misschien heeft ie ook in zijn bouw een erg holle rug?hij heeft nul komma nul bascule en houd zijn hoofd in de wolken !
zijn voorbenen laat ie maar wat hangen , en houd ze tever uit elkaar
springt ronduit slecht .
maar goed , je hebt idd gelijk,goed voor het beestje is het niet, zeker niet als de ruiter ook flink tegenwerkt, grote kans op rugproblemen!

sya :
idd vouwt ie zijn benen meer op! alleen ruggebruik is weer matig
maar voor een tinker is het niet verkeerd!

annetje: ik heb daar les in gehad en vond dat onwijs leuk om te doen ! ook dressuurfoto's heb ik veel moeten beoordelen ,
twil nog niet zeggen dat ik het altijd bij het juiste eind heb !
ik doe gewoon mijn best en zeg wat ik denk Knipoog
enne gewoon proberen hoor! zeg bij de volgende foto ook maar eens wat je denkt! als het fout is maakt het toch niet uit? alleen maar goed van je als je het probeert OK dan!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:04

dit is tosca, 3-jarige die tijdens het maken van deze foto,maar net zadelmak was, en dit was de derde keer losspringen , voorheen bakte ze er niets van , beoordeel haar nu maar eens !
Afbeelding

dit is mijn concordemerrie tijdens het springen van de cross in ijsselsteijn vorig jaar mei.
Afbeelding


en pino mijn trouwe paardje :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en het bewijs dat een foto een momentopname is! kijk maar eens hoe die zijn beentjes hier laat hangen ! :
Afbeelding
maar als je goed kijkt dan zie je dat het moment van de foto ook niet optimaal is, hij gaat al bijna weer landen en sja dan moet dat landingsgestel weer uit, foto's van de afzet en net iets daarna zijn het beste te beoordelen
nou annetje, doe eens een gooi!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:22

tja, gelukkig zijn we het met elkaar eens

ik vind het wel goed dat er hier besproken wordt, een foto zegt niet altijd alles en als er kritiek wordt gegeven op een foto hoeft dat natuurlijk niet zo te wezen, we zeggen alleen wat we zien, het blijft immers een foto opname, en om eerlijk te zeggen zijn de meeste foto's niet van topkwaliteit om er alles van te zeggen

hier nog wat bezies om te analiseren Haha!

Afbeelding
amazone gaat nooit mooi mee naar voren met de sprong,[img][/img]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
btje ongelukkige foto, maar dit paard heeft vorige week de selectie M paarden gewonnen en zal op 1 februari op Jumping Amsterdam te zien zijn!
Afbeelding

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:25

crossmonster schreef:
nou annetje, doe eens een gooi!


nou ben benieuwd annetje.....ik zal nix zeggen Lips are sealed , oh en je mag mijn foto's hierboven ook wel doen, door veel te kijken en te horen(nu dan te lezen) leer je al veel!
succes Haha!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:40

Wat een leuk topic! Is idd erg intressant om te lezen en te kijken!
Ben eigenlijk nu ook wel benieuwd naar de techniek van Kim....


Afbeelding

Ik denk zelf dat ze haar hals niet helemaal goed gebruikt, aangezien ik ook veel te weinig mee ga met m'n handen ( iig op deze foto ) Bloos
Maar ja, je eigen paard is altijd moeilijk te beoordelen, vandaar dat ik benieuwd ben naar wat anderen er van vinden!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:40

Haha! Oké ik doe een gooi, zal wel niet helemaal goed zijn

tosca: tja Scheve mond vouwt de voorbenen ongelijk op, maar brengt zijn voorbenen wel mooi naar voren en opgetrokken. Toch vind ik het er een beetje raar uitzien, maar ik weet niet waarom Verward misschien omdat dit paard zoveel schoft lijkt te hebben?

pino: heeft volgens mij een hele goede springtechniek! Vouwt op de eerste 2 foto's zijn benen mooi op, gebruikt zijn rug goed en brengt zijn hoofd mooi omlaag. Alleen bij deze foto:
Afbeelding
maakt hij zijn rug hol, dat is toch niet goed? of komt dat doordat hij hier ergens doorheen spring inplaats van overheen? ( waar zit jij op de laatste foto trouwens naar te kijken? Breng je je paard niet snel uit zijn balans als je boven de sprong zo ver een kant opkijkt (en dan niet naar voren)?)

reddytobias foto 1: paard spring niet echt mooi, naar mijn mening. Mag zijn hoofd verder omlaag brengen en zijn hals en nek wat meer strekken. Trekt zijn benen wel mooi op, maar mogen iets verder naar voren, dnek ik. Haha!

foto 2: volgens mij vertoond dit paard ook een mooie/goede bascule. Alleen ligt de ruiter een beetje te plat op het paard

foto 3: beetje moeilijk te zien eigenlijk, maar vouwt in ieder geval zijn benen ongelijk op en volgens mij ook niet hoog genoeg. ook springt hij te ruim over de hindernis, daardoor zou hij zijn benen ook wel een beetje laten hangen dnek ik

foto4: Verward weet ik eigenlijk niet zoveel over te zeggen Haha!

foto 5 (eenerlaatste): paard vouwt zijn voorbenen te ver onder zijn lichaam, ze moeten verder naar voren. Ook gebruikt hij zijn rug niet helemaal goed geloof ik. Lijkt ook een klein beetje een noodsprong/ sprong die niet helemaal uitkwam

laatste foto: paard mag zijn voorbenen hoger optrekken en met name zijn (voor het paard) rechtvoorbeen verder naar voren brengen. tja verder Verward

en? heb ik het een betje goed? Haha! Of helemaal fout?

_Michelle_Jarig

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:41

Sorane"]
[quote="_Michelle_ schreef:
misschien een rare vraag hoor maar hoe kan je zorgen dat je paard goed basculeert? is dat aan te leren of ligt het gewoon aan de techniek die een paard in zich heeft of niet?



Er zijn oefeningen die ervoor zorgen dat het paard gestimulleerd wordt zijn lichaam goed te gebruiken. Een balkje op de grond om te zorgen dat de afzet beter bepaald kan worden, en een balkje achter de hindernis om te zorgen dat het paard wat afremt. Hij zal naar dat balkje gaan kijken en daardoor zijn hoofd/halslijn mooi maken.

Een paard dat niet goed basculeert is niet meteen een slecht springpaard. Er zijn zat olympische paarden die slecht basculeren.
[/quote]
op hoeveel meter ervoor en erachter moet dan een balk liggen (voor een paard)? als ik mijn paard los laat springen zie ik wel dat hij het moeilijk vind om het in te schatten. hij zet of te vroeg af of te laat dus ik zou het graag eens met hem willen oefenen door er een balk voor en achter te leggen.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:45

Sommige foto's doen me meer denken aan rondspringde antilopen Knipoog

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:49

Dan plaats ik ook nog ff wat van mijn jumping Dirk:

Afbeelding

Deze vind ik zelf zo gek nog niet voor een nogal onervaren combinatie:
Afbeelding

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:54

Bij die eerste foto laat Dirk zijn rug echt helemaal hangen! Dat is neit zo goed Hij moet zijn rug dus meer gebruiken. Volgens mij zet hij bij beide hindernissen te vroeg af en dan krijg je al sneller dat de rug hol word inplaats van bol, doordat ze zich zo uitmoeten rekken

En het enige wat ik over de foto van Anne heb te zeggen: meer lengste in de hasl, maar dat zeg je zelf ook al, handen mee naar voren.

Crossmonster en Reddytobias ben ik zo een beetje goed bezig of heb ik alles helemaal fout Haha!
Ik wel lekker door, maar weet niet eens of ik het goed zeg. *LOL*

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:00

Annetje schreef:
Bij die eerste foto laat Dirk zijn rug echt helemaal hangen! Dat is neit zo goed Hij moet zijn rug dus meer gebruiken. Volgens mij zet hij bij beide hindernissen te vroeg af en dan krijg je al sneller dat de rug hol word inplaats van bol, doordat ze zich zo uitmoeten rekken

En het enige wat ik over de foto van Anne heb te zeggen: meer lengste in de hasl, maar dat zeg je zelf ook al, handen mee naar voren.

Crossmonster en Reddytobias ben ik zo een beetje goed bezig of heb ik alles helemaal fout Haha!
Ik wel lekker door, maar weet niet eens of ik het goed zeg. *LOL*


gaat goed hoor OK dan!
die van anne mag meer halslengte hebben, amazone houd hem te veel tegen/vast

en die van naz: 1e foto drukt ie heel erg zijn rug weg, de afstand is verder wel goed,maar de foto is ook wat ongelukkig genomen, de bascule zal uiteindelijk niet goed geweest zijn vanwege de rug die hij niet gebruikt
2e foto: parad gebruikt ook hier de rug niet goed, wordt wat vlak en in 1 rechte lijn erover heen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:25

annetje : tosca heeft gewoon zoveel hals,idd vouwt ze haar benen nog niet gelijkmatig op, sprong verder is nog niet zo verkeerd

pino : je hebt idd gelijk dat hij op die foto anders springt, dat is een foto van een crosshindernis, die worden in een hoger tempo genomen waardoor de parabool vlakker word,en als de parabool vlakker word ( zespringen de hindernis breder als wanneer het een oxer zou zijn) dan mag de bascule ook daarop aangepast worden Knipoog een paard wat elke hindernis perfect wil springen , is er geen voor de cross,bij de cross gaat het om tijd winnen met ruime galopsprongen en dus ook hindernissen zo vlak mogelijk nemen (zonder te raken )
de reden dat ik naar rechts kijk is heel logisch, tijdens het rijden van een parcours is het erg belangrijk dat je al heel erg betijds naar de volgende hindernis kijkt! , zo breng je oa het evenwicht naar de juiste kant, zodat het paard in die galop land Knipoog
als jij elke sprong naar voren kijkt, en je moet na de landing nog van galop wisselen en een mooie lijn uitzoeken naar de volgende hindernis dan zul jij niet zo'n beste parcoursen springen !

tobias :
foto 1: voorbeen is nog niet zo heel erg slecht, verder houd hij zijn rug gruwelijk vast, hij lijkt op de foto net een springende plank
ruiter komt te ver uit zadel en belemmerd het paard in zijn mond, misschien was dit een noodsprong?

foto 2: matig voorbeen,paard springt teveel omhoog 9zet te laat af?) hals richting is beter als foto 1

foto3: lijkt me een heet beestje die errug hard kan,springt ook teveel omhoog,voorbeen is matig tot redelijk, hals mag meer naar voren verder moeilijk te beoordelen, foto van de zijkant was beter geweest

foto 4 ook niet goed te beoordelen,benen lijken niet goed opgevouwen, verder krult hij zich teveel op boven de sprong

foto 5, dit paard heeft wel een hele eigenaardige techniek Verward maar zo zie je maar weer dat er meer wegen naar rome leiden Knipoog hij laat zijn benen hangen en houd zijn rug vast, wschijnlijk dus een paard wat puur op karakter (wilskracht!!) springt!

foto 6 lijkt wel nep??
voorbeen is redelijk-matig opgevouwen,ruggebruik kan beter,maar is niet superslecht
ruiter zit voor de beweging

anne (kim) : paard springt niet slecht! voorbenen hadden iets meer evenwijdig opgevouwen mogen worden, hals mag nog iets verder naar voren ---> handen naar voren !!! , bascule heeft ie niet zoveel

dirk zet idd (goed zo anne Tong uitsteken ) te vroeg af en springt met een ongelooflijk holle rug voorbeen brengt hij wel goed naar voren maar zou wel meer opgevouwen mogen zijn tweede foto brengt hij zijn hals beter naar voren maar springt weer met die knik in zijn rug en vouwt zijn voorbenen ook niet optimaal op
wschijnlijk is dat paard niet zo sterk in rug en achterhand, ook de bouw is niet zo ideaal, vaak kun je aan de bouw ook al een eind zien of het paard springkwaliteiten heeft Knipoog een sterke achterhand en een sterke rug zijn erg belangrijk!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:37

Ik had het wel een beetje goed! #
Maar dat je al boven de sprong helemaal naar de kant moest kijken waar je heen rijd, dat wist ik niet. Ik dacht vlak voordat het paard neerkomt, of wanneer hij neerkomt.
Vandaar dat ik de laatste (en ongeveer enigeste Haha!) keer dat ik een parcours sprong niet altijd de wendingen goed kon maken en daardoor vaak de wendig opnieuw in moest zetten.
Ik zal het onthouden voor de volgende keer, als ik al mijn moed bij elkaar heb geraapt Haha!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:40

Dirk is trouwens bijnaam, het is een merrie die luistert naar de naam Ironique Knipoog Dat ff terzijde Knipoog

Van die eerste foto wist ik dat het niet een erg representatieve foto is, maar ik was gewoon benieuwd. Wat betreft de 2e foto, ik vind dat ze daar wel goed de voorbenen opvouwt, hoe zou dat anders moeten dan? Bovendien is het maar een banketstaaf sprongetje.

Waar ik ook benieuwd naar ben Crossmonster, is hoe je van zulke foto's de bouw van het paard kunt bepalen?

Overigens spring ik zelden met dit paard, zo af en toe voor de lol, en zijn we beiden nogal groen wat betreft springen.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:45

crossmonster schreef:
vaak kun je aan de bouw ook al een eind zien of het paard springkwaliteiten heeft Knipoog een sterke achterhand en een sterke rug zijn erg belangrijk!


Aan de bouw kan je veel halen... waaronder de (waarschijnlijke) plus en minpunten.

Maar dacht dat in de loop van de jaren wel is bewezen dat zelfs het slechts gebouwde paard nog een z parcours kan springen.

Dat zijn idd, belangrijke punten. maar ik vind van Dirk zeker niet dat hij een slechte rug heeft. Als ik dit topic eens terug kijk, ze ik zoveel minder (c.q. fou) bespierde paarden met een weke rug, waar het commentaar lovender is.

Vind dit opzich een leuk en voor veel mensen leerzaam topic, maar tussen een foto en real live zit een wereld van verschil.