Arwen: een waarheidsgetrouwe training deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Arwen: een waarheidsgetrouwe training deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 21:34

Hoi allemaal!

Na ons eerste topic [RT-HAW] Arwen: een waarheidsgetrouwe training nu een deel 2!

Het concept:
- 1 waarheidsgetrouw paard
- 1 waarheidsgetrouwe ruiter
- 1 waarheidsgetrouwe cameraman
en de instructie om veel filmpjes te maken! Daarna plak je de filmpjes aan elkaar, e zet er geen irritant muziekje onder en voilà: een waarheidsgetrouwe training!

Ons lijstje:
- Arwen (Kigali x Joost), 13 jaar oud, KWPN
- In een ver verleden M1 dressuur
- Nu recreatiepaard ivm kissing spines en hoefkatrolontsteking, maar ze kan nog wel bereden worden :)

Sinds twee weken ben ik haar weer een beetje aan het oppakken. Ze is verhuisd naar een stal in Groningen, waar ik ook nog met mijn studie bezig ben. Momenteel hebben we geen les (eigenlijk was onze laatste les samen in april 2010 :P. Ik heb daarna nog wel les gehad met bijrijdpaarden). Daarom ook dit filmpje, zelfreflectie is altijd goed. We werken nu aan ontspanning in de rug, een actief achterbeen en een constante aanleuning.

Als ik mijn eigen filmpje zo zie denk ik: meid, goed dat er een filmpje gemaakt is! _O-. Ik vind dat ik eruit zie als een paling te paard, maar ik kan mijn draai ook nog niet helemaal vinden in dit zadel. Vergelijk ook maar even dit filmpje, waarin ik op een boomzadel zit: http://www.youtube.com/watch?v=H0SozP9SSQc .

Ik ben benieuwd naar jullie commentaar, zowel kritiek (onderbouwd) als positief commentaar (onderbouwd). Schroom niet! :D

lx3

Re: Arwen: een waarheidsgetrouwe training deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:53

Ik vind het er vriendelijk uitzien, vooral je hand! Wel een klein puntje dat je constant met je benen aan het drijven bent, terwijl ze (voor zoals ik zie, misschien voelt het anders) wel hetzelfde tempo blijft lopen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 14:08

Dat viel mij inderdaad ook op, dat is een onderdeel van mijn niet-evenwichtigheid (of vind je dat ik het op het andere filmpje ook doe?). Ik heb er vandaag extra op gelet bij het rijden :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:09

Op het andere filmpje ben je inderdaad ook erg veel aan het aandrijven.

Je bent net overgegaan op een boomloos zadel? Probeer eens een tijdje zonder beugels licht te rijden, ik gok dat veel van het geslinger met je benen, het aandrijven, komt van het kracht zetten met je benen, wat juist niet moet met een boomloosje.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:46

Allereerst een compliment: Je zit al veel rechter (dus minder ver achterover) dan in je vorige topic! Maar, je bent er nog niet. Waar ik echter aan de hand van het filmpje niet uit kom is wat oorzaak is, en wat gevolg. Dan zou ik je in het echt moeten zien rijden denk ik.

Er gebeuren namelijk twee dingen die samen hangen: Je zit nog steeds iets achter de beweging én je benen liggen te ver naar achteren. De vraag is, heb je het gevoel zoveel te moeten drijven waardoor je naar achteren gaat zitten, of zit je zoveel naar achteren waardoor je niet anders kan dan dit met je benen te gaan doen.

Als je dát probleem kan tackelen, mén, wat zouden dan veel mensen jaloers op je zijn. Ook nu al trouwens, want ik vind je een ontzettend vriendelijke, rustige ruiter. Maar je stoort je paard nu net in zijn beweging en dat is erg zonde.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 16:36

Bedankt voor de reacties!

@Julius_juut: dat zal ik eens gaan doen, eens kijken hoe het dan gaat. Uiteraard heb ik niet het gevoel dat ik veel kracht zet met mijn benen, maar het kan maar zo zijn _O-

@Lalidan: hoe vind je dat ik zit op het filmpje met boomzadel (de link staat in het topic)? Als ik daar hetzelfde probleem heb, zal ik in het algemeen wel te veel naar achteren zitten en daarom dus zo onrustig zijn met mijn benen. Ik heb namelijk niet het idee dat ik veel moet drijven, ik heb het idee dat ik evenwicht moet houden, en dat lukt niet zo best. Het heeft denk ik ook te maken met het feit dat ik mijn hakken in het boomloze zadel niet goed uit kan drukken, ik moet nog even kijken hoe ik daar een oplossing voor kan vinden :)

En dank je :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:16

In een boomzadel vind ik je houding al beter, maar ook daar neig je net iets achterover en ook daar ben je veel aan het drijven. En vaak (geld ook voor je eigen zadel trouwens) met holle rug. Vorige keer gaf je zelf ook aan dat het niet voelde alsof je achterover zat, dus ik denk dat het iets is wat je aangeleerd is. Balans vind je door in een rechte lijn op je paard te zitten, nu heb je halverwege een knik naar voren in je lijn (schouders en benen naar achteren, betekend dat er ergens in het midden iets naar voren staat).

Waarom kan je trouwens je hakken niet goed uitdrukken in een boomloos? Even los van het feit dat te veel uitdrukken juist niet goed is, maar ik ben benieuwd waar je daar tegen aanloopt.

Overigens is het echt maar een heel klein stukje en denk ik dat als iemand je net even in de juiste positie helpt, er een kwartje bij jouw gaat vallen en het dan gewoon super is wat je doet. Er zijn heel veel mensen die véél verder achterover hangen, dus neem het vooral niet al te zwaar op.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 18:00

@Lalidan: ik merk het zelf inderdaad niet, dat ik achterover zit. Ik krijg er in de lessen ook nooit wat over te horen, terwijl ik het zelf wel zie (misschien komt dat ook doordat ik alleen nog maar groepslessen had en/of de rest nog beroerder zat dan ik :') )

Waarom ik mijn hakken niet goed kan uitdrukken weet ik niet... het voelt alsof de beugels te lang zijn, maar als ik de plaatjes zo zie zijn ze absoluut niet te lang. Maar zo'n gevoel is het wel. Het paard gooit hoog op en jij kunt niet meer bij je beugels.

Daarom vind ik zulke filmpjes ook zo leerzaam :j

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:22

Ja, op het andere filmpje valt me dat ook op.
Maar ben benieuwd naar een vervolg :)
Ik zie trouwens niets van die kissing spines?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 20:54

Er komt zeker een vervolg, als ik weer wat langer aan het trainen ben. Intussen mogen jullie best meer tips geven hoor!

Eergisteren heb ik weer eens in een manegelesje meegedaan met haar, en daar kreeg ik te horen dat ze wat meer opgericht mocht lopen. Persoonlijk ben ik allang blij dat ze nu een beetje wil zakken...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:48

Ik heb ook je filmpje bekeken maar bij mij haperde hij erg dus ik kon niet alles goed zien Y;(
Het eerste dat mij opvalt is dat je paard mooi ruim beweegt en zo'n rustig meedeinende staart heeft, top dus +:)+
Nou ben ik een westernruiter dus misschien is mijn kijk anders dan die van een dressuurruiter, misschien kun je er wat mee en anders leg je het maar lekker naast je neer.

Je paard loopt mooi door, is het dan nodig om in draf bij iedere pas te drijven, doe je dat bewust? of lijkt dat maar zo. (sorry ik zie net dat je daar al op hebt geantwoord)
Ik zie ook dat je paard zijn hoofd wel rustig heeft maar eigenlijk voortdurend achter de loodlijn, doe je dat bewust?
Als ik Kid oppak dan heeft ze haar hoofd ook zo en dan heb ik mijn benen er ook zeker aan. Maar zodra ze een regelmatig tempo heeft, zich rond maakt, laat ik haar los.
Geen been en meer teugellengte (zeg maar los :D )
Ik weet dat losse teugels bij dressuur niet gewenst zijn maar ik zou haar wel wat meer lengte geven en minder been als ze netjes loopt.
Bij "ons" is het een beloning; als het paard goed loopt blijf je ervan af. Zodra ze uit frame gaat pak je weer op.

Ik zit eigenlijk altijd door, ik vraag me af hoe dat zit met kissing spines, wat is makkelijker/ beter voor het paard lichtrijden of doorzitten? Of maakt dat niet uit.

Ik gebruik achteruit heel veel om het paard goed op het achterbeen te krijgen. Ik zie bij jou ook een paar passen achteruit.
Misschien kun je dat nog wat uitbreiden? Je ziet dat ze die paar passen makkelijk doet maar dat ze nog vooruit denkt.
Met nog meer passen achteruit maak je het haar wat moeilijker maar bolt ze de rug ook wat meer.

Er is een heel mooi stukje waarbij ze schaart (wijken?) ziet er erg goed en moeiteloos uit :j

Het valt me in het algemeen op dat dressuurruiters "altijd" hetzelfde doen :P
Ik zou zeggen wijk eens af van die voltes en de hoefslag, het wordt zo voorspelbaar voor je paard.
Maak vierkanten, driehoeken, rechtomkeert, plak eens een aantal kleine voltes achter elkaar, maak kleine achtjes, rechte lijnen overdwars.
Zodra je voelt dat je paard "weet" waar jij heen wil stuur je de andere kant op.
Zeker wanneer je de bak voor jezelf hebt zijn er zoveel meer mogelijkheden dan alleen de grote en kleine voltes en diagonalen.

Wij rijden wel eens met zijn drieen in een 20/ 40 bak (ongeveer) en dan sturen we dwars door elkaar, rijden we allemaal een andere kant op en we botsen nooit.

Wat ik zo op het filmpje zie ben je een vriendelijke ruiter met een erg mooi tevreden paard :)

Veel succes!

edit; ik heb wel eens de tip gehad dat je niet je hakken moet uitdrukken maar je tenen omhoog moet doen/denken, t is hetzelfde maar werkt net iets anders.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:13

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 16:30

Ik vind het fijn ogen, ze zou wel iets meer opgericht mogen lopen, maar als het juist lastig is om haar te laten zakken kan ik me voorstellen dat je hier voor kiest.

Ik ben echt verbaasd over wat je benen doen in dit zadel, want ik vind juist dat je altijd zo ontzettend netjes stil zit.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 17:22

Oeh, wat een lange reactie, dank je wel JK! Het drijven doe ik uiteraard niet bewust, mijn benen leiden een eigen leven. Afgelopen tijd gaat het trouwens al wel beter, ik ben er extra op aan het letten en volgens mij liggen ze nu best stil (met uitgedrukte hakken). Ik hou het nog niet zo lang vol, maar dan maar kortere stukjes.
En ook bij de dressuur moet je ontspannen als ze goed loopt, hoor :). Ik probeerde om dan geen druk meer op de teugels te hebben staan, en alleen een licht contact. Ik ga zeker wat met je tips doen!

@Maaike: Jaaa, bijzonder he, die benen van mij :D. Afgelopen week reed ik met Arwen in de les en toen zei Diana dat ook, van die oprichting. Dus nu richt ik haar naar het einde toe meer op :).

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:25

Wat ben jij een vriendelijke ruiter zeg! Probeer je hakken iets meer uit te drukken want die staan een beetje omhoog. Mijn benen leiden ook altijd een eigen leven daarom rijd ik af en toe door met touwtjes mijn beugels aan de singel vast te maken zodat ze niet kunnen bewegen. Als ik dit een aantal keer doe merk ik zelf al dat mijn benen veel stiller komen te liggen. Misschien is dit ook iets voor jou!
In de galop mag het paard naar mijn idee iets meer sprong houden.

Lunakeano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:58

Laat hem op eigen benen lopen !

succes