Jinja is Dressuurpony geworden. 1e x HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FelineNanet

Jinja is Dressuurpony geworden. 1e x HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 14:09

Jinja is springgefokt maar bang voor balken daarom doen wij aan dressuur :D Alleen hopen de eigenaar en ik nog steeds dat we er ooit mee kunnen springen en crossen. Voor dit topic heb ik toestemming van de eigenaar. Ik rijd Jinja 5 tot 6 keer in de week. De eigenaar 1 tot 2 keer.

Paspoortje:
Jinja
6 jaar (geboren 26-6-2006)
Merrie
Connemara
V. Rory Rasputin
M. Norlunds Nikita (ster) (is trouwens nog steeds in ons bezit)

Jinja is toen ze 4 was zadelmak gemaakt en tot haar 5e is dat rustig opgebouwd tot 2x per week rijden (+/-30 minuten). Sinds toen ben ik haar gaan rijden. Ze kon toen een beetje zakken met haar hoofd (wat haar 'aan de teugel' toen was :o), en vooral heel hard draven en nog harder galopperen. Ik rijd haar dus nu anderhalf jaar en in deze tijd is zij (onder begeleiding van 2 instructrices) goed vooruit gegaan, zich meer gaan verzamelen. En afgelopen heeft mijn instructrice (na een week haar trainen ivm mijn vakantie) zelf een klein stukje passage gedaan met haar.) Ze heeft haar evenwicht wel, maar hangt af en toe super erg. We zijn vooral bezig met ontspannen en over de rug rijden bezig. Ze is bitloos ingereden en o.a. ook met de methode van Emiel Voest. Sinds januari 2012 loopt ze aan het bit en dit jaar zijn we ook wedstrijden officieel gestart. (2 tot nu toe. 180&174 + 169&206) Ze kan oefeningen van de L en ook beginselen van de M, maar hier zijn we niet echt mee bezig (meer met ontspannen)

Ik zoek vooral tips zodat ze nog meer ontspannen kan lopen en wat ik tegen het hangen en 'hard in haar mond zijn' kan doen. Bovendien het zadel ligt nu niet meer super (het is een WOW-zadel voor kenners en 3/4 jaar helemaal op maat aangepast) de zadelmaker komt binnenkort. Ik zit heel erg naar voren, ik los het nu vooral op met mijn bekken omhoog drukken en schouders naar beneden, meer tips graaaaaaaaag! :+

Afbeelding 8 mei 2011, eerste onderlinge wedstrijd.
Afbeelding Eind zomer 2011, nu al meer ontspanning.

Wedstrijd Zaanse Ruiters 24-6
Afbeelding Moet meer ontspannen
Afbeelding Dit beeld is dus helaas de overgang galop naar draf, om te janken... We proberen de overgang zo lang mogelijk te maken en nu gooit ze niet meer de hoofd in een keer omhoog en kan je haar makkelijk naar arbeidsdraf rijden.
Afbeelding Ontspannen beeld, mag voor de wedstrijden hoger, maar hier gingen we volgens mij naar het halsstrekken :o
Afbeelding Vind ik wel een mooi beeld :)
Afbeelding Mijn houding :(
Afbeelding Middendraf, beetje uit elkaar en moet meer ontspannen

Keuring gister, 26-8 (verplicht zonder dekje trouwens)
Afbeelding Bestgaande rijpony, 1e van de merrie's en 4 van het totaal. (in de finale)
Afbeelding Fijn beeld, iets meer ontspannen

Afbeelding Fijn beeld thuis middendraf oefenen
Afbeelding Thuis loopt ze altijd meer ontspannen, we logisch..

Afbeelding
Afsluiter, Jinja vond de lintjes eng en ze kreeg er een boel... 1e premie en ster geworden plus dagkampioen. En ook nog 4e van de best gaande rijpony's :D

http://www.connemara.nl/keuring/keuring2012foto.htm
Hier staan nog foto's op van de keuring, maar die plaats ik hier niet ivm copyright.
als de foto's niet werken: http://www.mijnalbum.nl/Album=6DFGQOZU

Eerste keer op HAW dus beetje lief :o

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:21

In de galop achterover blijven zitten en je mag je rug rechter houden, niet in een kommetje.
Ik vind het eigenlijk wel een ontspannen beeld geven maar zodra ze gaat hangen moet je haar naar voren gaan rijden.
Voor de soepelheid (helpt ook voor de nageeflijkheid) veel kleine/grote voltes en slangenvoltes rijden, vaak van volte wisselen (8-tjes) en van stelling wisselen (dit kan ook als je rechtuit rijd, stelling naar buiten, stelling naar binnen) en deze oefeningen in verschillende tempo's. :)

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 14:44

@Chaos @elynevb dank jullie wel!
@ILoveJip vaak als ik haar naar voren rijd schiet ze meteen weer met haar hoofd omhoog en gaan crossen, veel van oefeningen die je hebt genoemd doen we ook inderdaad dankjewel :)!

ILoveJip

Re: Jinja is Dressuurpony geworden. 1e x HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:52

Dan zou ik gaan werken aan je tempocontrole, als je een keer aandrijft schiet ze er toch niet vandoor?
Haar hoofd zou ik op die momenten laten voor wat het is, tempowisselingen zijn dan juist goed voor haar en misschien helpt het om dit op een zithulp te zetten.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 21:38

@ILoveJip ze gaat niet echt er vandoor, maar meer rennen met d'r hoofd weg en dan heb je geen ontspanning meer. Snap je wat ik bedoel? Tempowisselingen kan ze prima en ze heeft alleen vanuit middendraf wat problemen met terugrijden, maar nu ook steeds vaker blijft ze dan ontspannen. Ze is nog niet lang onder het zadel en zeker niet met bit en zoekt af en toe haar evenwicht nog.

dieselmegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 15:31

Probeer soms wel wat rechterop te gaan zitten ;)
Jullie zijn een leuke combi :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:22

ik heb wel een goede tip om beter te gaan galopperen, nu ga je voorwaarts zitten, en dat lukt alleen met beugels, anders dan doe je jezelf zeer.
ga dus heel veel(desnoods aan de longe), zonder beugels galopperen zodat je jezelf leert om netjes op je kont mee te gaan met de beweging.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 22:20

Dank jullie wel allemaal, ik ga de tips zeker uitproberen (heb al een deel uitgeprobeerd.)
Super bedankt :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 06:50

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:01

Probeer zelf soms wat rechterop te gaan zitten en schouders naar achteren te doen, en gewoon blijven oefenen, zitten iig al mooie stukken tussen!