Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 23:53

Hoihoi!

Vanavond heb ik heerlijk gereden met Winston, mijn verzorgpaardje. Marlies (Bellatrix) is meegegaan en heeft wat foto's gemaakt van Winston en mij!

Ik
Ik rijd al 11 jaar op Manege Kraaij in Nijkerkerveen. Momenteel rijd ik daar F11 proefjes. Ik moet erg aan Winston wennen qua houding en zit. Ook heb ik pas 3x met mijn nieuwe leren rijlaarzen gereden en ook dat is wennen. Waar ik voornamelijk aan moet werken, is mijn handhouding. Deze is te breed en mijn teugels zijn te lang. Hoewel het wel erg zo lijkt op de foto, zet ik mijn handen niet op mijn bovenbenen neer. Ik ben ook echt bewust van dat ik dat doe. Ik heb niet het idee dat ik heel streng ben in mijn handen. Zodra Winston ontspant en nageeft, ontspan ik in mijn handen.
Qua beenligging moet ik heel erg wennen aan rijlaarzen, zadel en paard. Het zadel is een voorgevormd veelzijdigheidszadel en ik moet daar erg aan wennen.

Winston
Winston rijd ik nu 2x in de week. Vandaag was de 4e keer dat ik erop zat en de 2e keer dat ik serieus met hem aan het werk ging. De eerste twee keren was kennis maken.
Hij liep naar mijn idee erg lekker. Was wel wat fris, maar dat is niet erg.
Winston is een echte fjord, als jij niets doet, doet hij ook niets. Zodra hij nageeft, komt hij ook gauw terug in tempo. Ik ben zeker van plan om les te nemen met Winston, en ook zullen er zitlessen komen.

Ik ben benieuwd wat jullie van het rijden vinden. Houd het aub lief, aan onderbouwd commentaar heb ik het meeste!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En ik heb lekker zonder zadel uitgestapt!

Groetjes!
Marjoow.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:58

Hee mar!
Ik heb het idee dat je beugels veelste lang zijn. Daardoor zit je af en toe een beetje raar. Weet niet of dat lekker is met dat zadel maar zou proberen om ze korter te doen.
En waar gaan die handen vanjou heen :D lekker bij elkaar houden.
Komt goed!

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:59

Hij is wel een beetje dik.
Maar naast dat, dit zijn mijn tips:

-voor je uit blijven kijken
-handen hoger
Op sommige fotos heb ik het gevoel dat je je handen vast zet, dit kan natuurlijk ook gewoon zo lijken.
Het is ook pas de 4de keer op hem dus dat komt allemaal wel goed!

Oja en in galop zit je ook een beetje naar voren. Je mag best wat trotser zitten :)

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 00:01

liekec: Beugels heb ik zo lang vanwege mijn laarzen :P Zal het vrijdag eens proberen :)
xAnnouk: Ja hij is wat te dik, maar het is niet mijn paardje... Bedankt voor je tips!

xxLarella

Berichten: 266
Geregistreerd: 13-12-09

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 00:06

Ik vind, zoals ik het op de foto's zie, dat je vriendelijk rijd.

Verder betreft houding ga ik mee met XAnnouk.
Leuke combi!

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 00:06

Knappe winston! Hoe groot is hij? Hij lijkt een ukkie :+:

Tips? klein lichtrijden, laat het paard je omhoog brengen ipv voor hem uit rijden, handen breed is niet zo erg, zolang je niet met waslijnen rijdt. je mag hem best een beetje aanwijzen waar te lopen.
Ik vind hem erg leuk, en hoop dat je heeeeeeeeel veel plezier met hem mag gaan beleven!

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 00:07

xxLarella: Thanks!
Snackie: Hij is zeker niet groot! Ik denk rond de 1.40?

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 00:12

Hij is mooi hoor, fijn koppie ook. btw, benen mogen een stuk meer naar achter gelegd worden.
Kost veel training, is niet makkelijk.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 00:14

Ja, maar weet je wat dus zo irritant is, in dat zadel zit een kniestuk, waardoor mijn been gedwongen ligt. Als k dat volg, dan steek ik dus enorm mijn benen af :')

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 00:23

Hmm ja, dat is lastig id

JasmijnJoy

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:32

Wat leuk zeg! En idd je handen, niet moeten idd hoger en teugels ietsjes strakker. Verder moet je proberen neit te ver naar voren te "vallen".Vooral neit met je schouders.Laat zien wat je hebt, zeggen ze altijd bij mij in de les xD ( en er rijdt een jongen mee whahah ) en je rug recht maken;) Verder ziet het er netjes uit.Ik heb dat ook met mijn handen en schouders een beetje ,, xD

Marlenepony

Berichten: 203
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:01

ik zou de beugels idd ook een gaatje korter doen, het zal dan wel niet zo mooi staan, maar je kan wel beter meegaan met de bewegingen van je paard ( vind ik )
elke keer als jij nu gaat lichrijden en je staat, steek je je voeten af en dat staat minder mooi als iets kortere beugels :). en met een kortere beugel heb je ook beter evenwicht.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:10

Ik vind je beugels juist op een nette lengte zitten, zo maak je jezelf mooi lang. Als je je beugels korter maakt kun je met de grote kniewrongen op dit zadel je knieën nergens meer kwijt (en met je nieuwe laarzen lukt het toch al niet zo lekker). Ik weet niet of Winston hoog opgeeft maar als dat niet zo is, zou je er in de draf ook voor kunnen kiezen om wat vaker door te zitten. Gewoon goed op je kont, dat geldt trouwens ook voor de galop. Lekker ontspannen met een laag zwaartepunt.

Julie zijn een leuke combi. Gaat helemaal goed komen met jullie.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 13:14

Maflinger_S schreef:
Ik vind je beugels juist op een nette lengte zitten, zo maak je jezelf mooi lang. Als je je beugels korter maakt kun je met de grote kniewrongen op dit zadel je knieën nergens meer kwijt (en met je nieuwe laarzen lukt het toch al niet zo lekker). Ik weet niet of Winston hoog opgeeft maar als dat niet zo is, zou je er in de draf ook voor kunnen kiezen om wat vaker door te zitten. Gewoon goed op je kont, dat geldt trouwens ook voor de galop. Lekker ontspannen met een laag zwaartepunt.

Julie zijn een leuke combi. Gaat helemaal goed komen met jullie.


Ik moet ook zeker meer ontspannen, in de galop vind ik dat nog moeilijk, ook vooral omdat hij heel "anders" galoppeerd. Ik heb op het eind veel doorgezeten, maar daar zijn helaas niet veel fotos van :)

Bedankt voor de tips!

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:18

Mooie kapstokken ;) verder rij je wel vriendelijk probeer wel misschien meer teugel te pakken.. ik vind het soms iets te relaxed :)

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:47

Ik vind je beugels ook prima zo. Als je ze korter maakt ga je waarschijnlijk met je knie over de wrong. Daarbij maak je je been zo mooi lang.

Je mag je teugels een stuk korter nemen en dan je hand mee naar voren brengen. Je zit nu te dicht op je knie/zadel met je hand. Probeer je handen ook wat dichter bij elkaar te houden, ik zeg altijd: Net alsof je het bit in je handen hebt.

Qua dikte vind ik het ook best mee vallen. Fjorden zijn nu eenmaal sneller dik. Zolang je lekker rijd en hij niet veel dikker wordt lijkt dat me geen probleem.

Succes verder, je bent op de goede weg!

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:50

@vulina

Ik vindt niet dat fjorden "nou eenmaal dik zijn".
Ze hebben aanleg om snel dik te worden. Dus mensen moeten goed bedenken wat voor weidegang, voer etc. ze krijgen om ze op een gezond gewicht te krijgen/houden.

Ts kan dat natuurlijk niet bepalen omdat het haar eigen paard is. Dat snapik.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:56

Lezen xAnnouk: Snéller dik.
Edit; daarom kun je er nog wel om denken, maar ik vind hem niet zó dik dat ik denk van: Wauw, die moet hard op dieet!
Maar dat ze nu 'eenmaal sneller dik worden' is gewoon een feit. En uit ervaring weet ik dat dat erg lastig is om ze dan dunner te krijgen.

renate85

Berichten: 2466
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Ederveen

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:18

Heey winston de mini fjord :D :D
Leuk dat je mooie foto's hebt van het rijden.
Winston is een schattig pony
Je moet idd je handen wat meer bij elkaar houden, en soms trek je ze zelfs op je bovenbenen.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:46

Wat ik trouwens soms doe als ik merk dat mijn handen weer fijn een eigen leven gaan leiden en elkaar uit het oog dreigen te verliezen: mijn duimen op elkaar leggen tijdens het rijden. Gewoon het ene duimtopje op de nagel van de andere duim. Blijven ze gezellig samen op pad gaan ...

OnlyFroukje

Berichten: 1406
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:00

Marjoow schreef:
Ja, maar weet je wat dus zo irritant is, in dat zadel zit een kniestuk, waardoor mijn been gedwongen ligt. Als k dat volg, dan steek ik dus enorm mijn benen af :')


Wat een leuke fjord! Ik had ook van die knie stukken die zaten met Kopere busjes( of hoe je ze noemt)
Die kon ik zo verwijderen goed bewaren en er later weer aan zetten:) Rijd veel lekkerder zonder.
Het is een idee weet niet of het mogelijk is natuurlijk.

En verder anouk heeft de puntjes al gezegt dus ik ga niet in herhaling vallen:)

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:27

Tenen naar binnen draaien ( nou ja rechter vooruit) Als je je tenen naar buiten draait komt n.l je knie los van het zadel. Probeer het maar eens als je gewoon op de grond staat.
Op bijna la de foto's is je hand/arm houding fout.
De lijn van de teugel moet een rechte lijn zijn tot je elleboog, nu druk je je handen naar beneden waardoor er meer druk komt te staan op de lagen in de mond van je paard.
En... blijf bij je paard, nu kantel je je bekken te overdreven naar voren waardoor je heel erg uit het zadel komt. Waarschijnlijk omdat je te netjes rechtop wil zitten.
Advies... ga maar af en toe zonder beugels rijden, been lang maken en meeliften met je paard. Licht rijden zonder beugels en handen in je zij enz. enz. dus eigenlijk zitles.
Vraag eens iemand die al wat verder is, voor wat van dit soort oefeningen, leuk om te doen ook nog!

speciallover
Berichten: 80
Geregistreerd: 07-01-08
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:27

Wat een leuk beestje! Ik vind je beugels prima zo hoor, je houdt inderdaad netjes je been lang, dus waarom korter?
Ik heb alleen het idee dat je zadel misschien iets te ver naar voren ligt, of ligt dat aan mij? :+

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15462
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Fjord Winston voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:59

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

leanneboy
Berichten: 18
Geregistreerd: 13-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:58

wat rechterop zitten tenen naar binnen en niet te ver uit het zadel komen