De faq van HAW

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

De faq van HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 09:26

Lieve bokkers/boksters,
Even een kort verhaaltje van de moderators van dit forum.

Natuurlijk kun je hier foto’s plaatsen van je paard of pony. Ja waar is het HAW-forum anders voor. Maar zoals bij alle forums zijn ook hier een paar regels om alles in iedereen van de foto’s te kunnen laten genieten.

Op alle fotofora mogen maximaal 15 foto's per topic geplaatst worden.

Tip:
Probeer je foto’s niet te groot te maken. Zorg dat je foto’s ongeveer 800x600 pixels zijn of kleiner, dan passen ze op iedere monitor en blijven de download tijden ook een beetje binnen de perken voor bokkers met een modem.

Hoe plaats je een foto?
Waar kun je foto's uploaden?
Boktverkleinmachine
Wat mag wel en wat mag niet?
Wat nu als je iets op Bokt ziet wat er niet thuis hoort?
Hoe reageer je op elkaar?
Verkiezingen, Verzameltopics en Fotorequests
Rechten van een fotograaf
Hoe plaats je een filmpje
Mag ik iemand op de openbare weg fotograferen?
Het plaatsen van foto's van handelspaarden
[RT-HAW] Even jullie aandacht mbt het bewerken van te plaatsen foto's
Laatst bijgewerkt door Eline op 11-09-04 12:59, in het totaal 8 keer bewerkt


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 09:28

Hoe plaats je een foto?
Voor de bokkers die nog nooit een foto geplaatst hebben. (Ja, die zijn er... Knipoog )
Als je dit stappenplan volgt lukt het vast:

  • Je load je foto's up bij een uploadsite of op je eigen site als je die hebt.
  • Volg de aanwijzingen op de uploadsite die je daar krijgt.
  • Klik met je rechtermuisknop op je foto die je zojuist geupload hebt.
  • Klik op eigenschappen.
  • Kopieer het adres van de foto
  • Vervolgens ga je naar je topic op Bokt
  • Plak het adres van de foto in je bericht.
  • Zorg dat er voor het adres [img] staat en achter het adres [/img]
  • Je kunt ook het adres selecteren en op de knop Img klikken.
Laatst bijgewerkt door Mickey op 21-10-03 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 09:31

Waar kun je foto's uploaden?

Het handigste werkt het als je zelf een internetsite hebt waar je je foto's op plaatst en dan ze doorlinkt naar Bokt.

Omdat er telkens gevraagd wordt waar je kunt uploaden, plaats ik een overzicht.

Dus als je nog een aanvulling hebt op de onderstaande adressen reageer dan eventjes aub.


[*]http://www.gofoto.nl (* let op: doorlinken niet (meer) mogelijk !)
[*]http://www.fotohub.com
[*]http://www.clubs.nl
[*]http://upload.flappie.nl
[*]http://uploadimages.net
[*]http://photos.msn.nl (foto's verdwijnen na enkele dagen)
[*]http://www.picturetrail.com/
[*]http://members.lycos.nl
[*]http://www.tripodnet.nl
[*]http://www.myimager.com/myImager.cfm?p=open&f=0
[*]http://www.photobucket.com/

Sommige uploadsites zijn niet altijd even goed bereikbaar.

http://www.geocities.com kun je niet als uploadsite gebruiken. Dat werkt niet vanuit geocities uit.

Als je een foto hier op bokt zet, let er dan aub wel op dat het maximaal 800x600 pixels mag zijn.
Laatst bijgewerkt door Mickey op 29-01-05 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 09:34

Wat mag wel:
  • Je mag hier werkfoto’s plaatsen van je paard/pony
  • Je mag hier op een constructieve wijze op elkaar reageren.

Wat wordt niet op prijs gesteld?
  • Plaats geen foto’s die je van internet geplukt hebt.
    Bijvoorbeeld plaatjes van mooie paarden, of juist mishandelde dieren. Je kunt dan een verwijzing plaatsen als je wil dat anderen die zien, maar wellicht past het dan ook in een beter forum.
  • Wanneer een foto het niet doet reageer dan niet met de mededeling dat je kruisjes ziet.
    Stuur de betreffende persoon dan een pbtje als je de foto wilt zien en meld even dat de foto’s het niet doen (anders wordt je bericht toch verwijderd). We stellen het ook erg op prijs als je ons inlicht via Tip een Mod (TEM, het rode uitroepteken).
  • Als je niets positiefs of opbouwends kunt zeggen over een foto reageer dan niet.
    Als je toch wilt reageren op een foto die je het gezien, doe dit dan via de PB.
  • Plaats geen link naar een (foto)album
    Graag de foto's even apart uploaden of via een aanklikbare link plaatsen. Het is niet de bedoeling dat je alleen een link plaatst naar een webalbum.
  • De quote-knop liever niet gebruiken om foto’s te quoten.
    Daardoor wordt het topic onnodig traag.
  • Oneliners zijn niet geliefd.
    Probeer iets meer te schrijven dan een regeltje.
Laatst bijgewerkt door Oscar op 21-10-03 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 09:35

Wat nu als je iets op Bokt ziet wat er niet thuis hoort?

Meld het bij de moderators door op het rode uitroepteken te klikken en het te melden in het TeM-forum.
Laatst bijgewerkt door Oscar op 21-10-03 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 09:36

Hoe reageer je op elkaar?

Natuurlijk hoeft niet iedereen dezelfde mening te hebben over wat wel en niet mooi/goed is.
Dat mag ook zeker wel gezegd worden. Alleen is het helaas voor een aantal bokkers nog erg moeilijk om dat op een dusdanige manier te doen dat de topicstarter er ook iets mee kan. Of in ieder geval zo dat je iemand niet volledig afkraakt.
Kritiek is goed, maar probeer het eens opbouwend te schrijven. Of vraag eens hoe iemand tot een mening komt.

Natuurlijk speelt het ook mee of de topicstarter snel op zijn.haar teentje is getrapt. Kun je niet tegen kritiek (ook al is die opbouwend) dan is het heel simpel en moet je niets op Bokt plaatsen, dan kun je ook geen kritiek krijgen. Sta je open voor anderen en ben je bereid om die standpunten eens te bekijken is HAW een hele mooie mogelijkheid.

Maar net als hier boven wordt gezegd in het "echte" leven heb je ook mensen die het altijd beter weten en ook mensen die niet tegen kritiek kunnen. Ik weet niet hoe jullie dat dan doen, maar bij sommige mensen neem je dingen niet meer zo serieus of reageer je niet eens meer. (Misschien iets om dat ook eens op Bokt te doen. )

Verder wil ik nog even zeggen dat wanneer je merkt dat je in een discussie merkt dat je alle twee niet bereid bent om toe te geven, het misschien verstandiger is om te zeggen: "Goed we verschillen van mening en zullen niet tot een gezamenlijke komen, waarom stoppen we de discussie dan niet?". Het is dan een welles-nietes-spelletje geworden en dat is meer een verspilling van energie die je ook in leukere dingen had kunnen stoppen.
Laatst bijgewerkt door Mickey op 21-10-03 10:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 09:37

Verkiezingen, Verzameltopics en Fotorequests

Gelieve geen verkiezingen plaatsen, en ook geen topics van rassen die zich kunnen verzamelen. (Want dat komt eigenlijk toch ook weer een beetje op hetzelfde neer...) Eigenlijk komen deze verzameltopics van plaats hier je, leukste, mafste, lekkerste ... foto's op hetzelfde neer.

Alleen de verkiezing pony en paard van het jaar mogen, deze worden evt. georganiseerd door de moderators.

Veel bokkers vinden de verkiezingen niet prettig en daarom wil ik het bij deze twee laten. Dus niet nog een verkiezing voor ieder ras apart.

Daarbij komt nog eens dat er op deze manier veel andere topics sneller zakken naar pagina 2 of 3 terwijl ze op dezelfde dag geplaatst zijn. En je begrijpt dat dat ook niet leukt voor de topicstarter is.

Fotorequests mogen niet behalve als ze erg specifieke fotos betreffen.

Als je met een beetje nadenken en www.google.com binnen 5 minuten 40 fotos gevonden kan krijgen over het gevraagde onderwerp dan mag een fotorequest topic niet.

Vandaar dat ik dit soort topics sluit.
Laatst bijgewerkt door Oscar op 21-10-03 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 09:38

Laatst bijgewerkt door Mickey op 13-02-05 17:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-03 09:39

Rechten van een fotograaf

Houd rekening met de volgende dingen als je de foto's niet zelf hebt gemaakt:

Fotografenfederatie.nl"]
Naamsvermelding.
Fotografen hebben op grond van art. 25 van de auteurswet recht op naamsvermelding.
Fotografen hechten aan het vermelden van hun naam bij iedere foto:

[list][•] Het is een erkenning voor de bijdrage die de fotograaf aan de publicatie heeft geleverd.
[•] Het maakt het gebruik van foto’s zonder toestemming moeilijker. Immers niet iedere fotograaf zal elke foto die hij gemaakt heeft nog herkennen. Naamsvermelding bij iedere foto geeft hem de mogelijkheid om te controleren of er toestemming is gegeven.
[•] Het geeft anderen de mogelijkheid de fotograaf te benaderen. [/list]
Uiteraard kan van fotografen worden verwacht dat ze alle foto’s die ze afleveren voorzien van hun naam en adresgegevens.
Verder is de zin: “Voor ieder gebruik is toestemming vereist, en bij ieder gebruik is naamsvermelding verplicht” een nuttige aanwijzing voor de gebruikers en een bescherming tegen misbruik.
In het Engels: “No reproduction without creditline.”
[/quote]



[quote="Fotografenfederatie.nl schreef:
Digitaal.
De ontwikkelingen op digitaal gebied zijn nog steeds in volle gang. Het is inmiddels duidelijk dat de ontwikkelingen voor fotografen grote gevolgen hebben. Uiteraard bieden nieuwe media nieuwe mogelijkheden en nieuwe problemen. Hoewel het auteursrecht gewoon blijft gelden, zodat zelfs de eerste stap, het digitaliseren van een foto, niet is toegestaan zonder toestemming van de fotograaf, is vooral het beschermen van het auteursrecht moeilijker geworden door het grotere gemak waarmee zonder kwaliteitsverlies kopieën van foto’s gemaakt kunnen worden. Daartegenover staat dat er ook technieken zijn ontwikkeld om digitale bestanden voor het menselijk oog onzichtbaar van een watermerk te voorzien, zodat de auteur altijd weer aan te wijzen is.
Verder moeten de bestanden door de klant van de vaste schijf van de computer worden verwijderd nadat ze gebruikt zijn, behalve wanneer er schriftelijke toestemming is van de fotograaf om ze te bewaren.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 20:09

Codes voor de titel

De laatste tijd wordt er regelmatig een code voor de titel weergegeven.
Bijvoorbeeld
[KWPN] Mijn paard @ work
als die verschillende codes komen rommelig over en voegen vaak niets toe aan een topic, Wanneer een bokker het topic opent ziet hij/zij vanzelf wel waar het over gaat.

Graag dus het vriendelijke verzoek om de codes achterwege te laten.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 13:03

Let op de lengte van je bericht.
Zoals je weet en in de regels ook kunt lezen zijn oneliners niet geliefd op Bokt.
Maar het toppunt van oneliners plaatsen zijn toch wel reacties als onderstaande:

Citaat:
Kwijl


Citaat:
Haha!


Citaat:
Aaaah lieeeff ! Haha!


Citaat:
whaaaaaaaaa


Citaat:
thanx Haha!


Dit soort reacties worden dus allemaal verwijderd. Kom op bokkers, jullie kunnen vast wel langere reacties bedenken op een leuke foto topic.

Wanneer je een bericht als bovenstaande ziet of iets in de trant, schroom niet om Oscar of mij even te pben met een quote van het bericht en een link naar het bericht. Zo kunnen we samen er voor zorgen dat het ook weer wat leuke is om ook de reacties op de foto's te lezen.



Citaat:
leuke fotos


Citaat:
mooie foto's

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-04 12:58

Hoe plaats ik filmpjes?
Filmpjes plaatsen gaat vrijwel hetzelfde als het plaatsen van foto's. Filmpjes zijn alleen niet in je bericht zelf te zien, plaats het adres/URL daarom tussen de tags [url] en [/url].

Ook een filmpje moet je eerst uploaden op het internet, bijvoorbeeld naar je eigen homepageruimte of naar een webspace provider:


www.tripod.lycos.com
www.freewebspace.com
www.angelfire.lycos.com
www.zippyvideos.com

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: De regels van HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-05 09:44


Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: De regels van HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-05 17:43

Op Horses at Work zien wij helaas steeds vaker topics voorbij komen waarbij de TS duidelijk zegt geen commentaar te willen ontvangen. Dat is niet helemaal de bedoeling van HAW.

Wanneer je geen opbouwend commentaar wilt ontvangen, dan is het niet langer toegestaan om foto's op HAW te plaatsen.

HAW is bedoeld om foto's te tonen aan andere bokkers waarbij je paard getraind wordt of actief is in een wedstrijd. Dus eigenlijk een verslag van je training of van je wedstrijd (rekening houdend met de diverse disciplines).

Wanneer je trainingsfoto's plaatst en je zegt bijvoorbeeld al dat je geen kritiek wilt op je gympies en dat je geen cap draagt omdat je dat eigen keuze vindt, dan wordt vanaf vandaag je topic gesloten. Wanneer je geen kritiek - hoe opbouwend dan ook - wilt ontvangen, dan is het niet langer toegestaan om foto's op HAW te plaatsen.

Natuurlijk ga je bij endurancefoto's niet zeuren of een paard al dan niet netjes aan de teugel loopt en bij een dressuurpaard ga je niet zeuren waarom diegene hem zo hard laat werken terwijl het paard liever in de wei staat te grazen. Als er al kritiek wordt gegeven, moet die te maken hebben met het onderwerp van het topic.

Om dit te kunnen waarmaken, is het wel van belang dat kritiek op een opbouwende en positieve manier wordt gegeven. Eindeloos blijven doormekkeren over iets wat al eerder is opgemerkt, is dus ook niet de bedoeling. Ook hierop zal strenger gemodereerd gaan worden.

Het is niet de bedoeling dat je je foto's dan maar op ITP gaat plaatsen. ITP is voor andere paardenfoto's (die niet tijdens trainingen of wedstrijden zijn gemaakt) en alle topics die daar niet thuis horen worden dus ook afgesloten.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: De regels van HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-06 12:38

Mag ik iemand op de openbare weg fotograferen?
Je mag fotograferen wie en wat je wilt. De enige uitzonderingen zijn staatsgeheime objecten (al zul je die niet snel voor je lens krijgen) en situaties waarin je vooraf afgesproken hebt dat je geen foto's mag maken. Denk bijvoorbeeld aan een rondleiding in een fabriek of een bezoek aan een discotheek. Die toestemming hoeft niet op papier met een handtekening te worden vastgelegd; een bordje aan de deur is al genoeg.

De volgende vraag is natuurlijk, mag ik die foto dan publiceren? Normaliter mag een foto niet openbaar gemaakt worden zonder toestemming van de geportretteerde: hij heeft, zoals dat heet, een portretrecht op de foto. Echter, dit geldt voor foto's die in opdracht zijn vervaardigd (artikel 20).

Een foto van een persoon op de openbare weg is meestal te kwalificeren als "een portret dat vervaardigd is zonder daartoe strekkende opdracht". In dat geval is openbaarmaking daarvan door de fotograaf niet geoorloofd als de geportretteerde (of zijn nabestaanden) een redelijk belang heeft tegen publicatie (artikel 21). Dit gaat overigens alleen op als de gelaatstrekken van de geportretteerde hier herkenbaar op staan. Een foto van een menigte in een voetbalstadion mag dus gepubliceerd worden zonder dat de individuele supporters hier iets tegen kunnen doen.

Er zijn diverse gronden die als redelijk belang kunnen tellen. Zo geldt een inbreuk op de privé-sfeer als redelijk belang, bijvoorbeeld bij een foto op een naaktstrand. Een bekende persoonlijkheid heeft een commercieel belang bij zo'n verbod, want die verdient vaak geld door het verkopen van foto's van zichzelf. Zie voor meer informatie Foto's en het portretrecht.

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/n ... perkingen/

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: De faq van HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-06 19:52

Handelspaarden
Als je paarden van een ander rijdt die voor de verkoop bedoeld zijn, mag je er natuurlijk ook best foto's van plaatsen. Het is echter NIET de bedoeling dat je daar expliciet melding van maakt. Hou er ook rekening mee dat de eigenaar/verkoper misschien helemaal niet blij is met foto's van z'n handelspaarden. Vraag dus van te voren even toestemming en meldt die toestemming ook in het topic.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: De faq van HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:42

Reageren op oude topics

Op HAW worden topics waarin langer dan 2 weken niet gereageerd is, als "oud" gezien.
In deze topics worden reacties niet meer op prijs gesteld, ongeacht of je al dan niet nuttig commentaar te geven hebt.
HAW is een drukbezocht forum, we hebben deze regel ingesteld om de recentere topics wat langer op de eerste pagina's te laten staan zodat ook deze topics de verdiende aandacht krijgen.
Mocht er toch nog gereageerd worden op een oud topic, dan stellen we het erg op prijs als je even op het rode uitroepteken (Tip een Mod) drukt, wij zullen dan het topic alsnog op slot zetten.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers