McDreamy aan het werk in t voorjaarszonnetje!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

McDreamy aan het werk in t voorjaarszonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-12 21:09

Het alweer een hele tijd geleden dat ik foto's heb geplaatst van ons...

_karin_ heeft zondag weer eens wat foto's geschoten en wilde ze toch even showen :D

Over Mac:
Haflinger
Manic (ook wel Mac, sportnaam McDreamy ;) )
Geboren: 18/7/2006
Nivo: L1 + 8 , maar we zijn uiteraard richting L2/M1 aan het trainen.

Over mij:
Inmiddels 33 jaar, eigenlijk altijd recreatief gereden en sporadisch een onderlinge wedstrijd gestart met wisselend succes. Manic heb ik zelf gefokt en met behulp van mijn instructrice beleerd. Inmiddels alweer bijna 2 jaar terug ben ik hard van hem afgevallen (stuitje gebroken) en heb ik een jaar niet gereden (Mac werd gereden door _karin_). Vorig jaar april weer opgestapt en dat ging eigenlijk zo fijn, dat we half Juli voor het eerst samen gestart zijn.
Nu ben ik echt een fanatieke dressuurprikker geworden :Y)

Mijn houding moet echtecht beter -O- Borstbeen vooruit, heb na les dus zere buikspieren :')
Handen rechtop houden, ik zie dat ik soms piano aan het spelen ben.

Waar we op het moment mee bezig zijn:
In de winter heeft hij ongeveer 1,5 maand niets gedaan, begin maart heb ik hem weer opgepakt en was hij weer behoorlijk scheef.
Eerst dus vooral bezig geweest met rechtrichten. Inmiddels is dat alweer een heel stuk verbetert, maar moet ik daar echt mee aan de gang blijven. Hij kantelt als ik rechts er niet genoeg bij heb en gooit linksom zijn rechterschouder er nog makkelijk uit. Gelukkig is dit alweer erg verbeterd de afgelopen 3 weken :j

Hij heeft nogal wat looplust en dat vind ik soms nog moeilijk om te zetten in impuls, vooral met losrijden, moet ik heel bewust zijn met terugschakelen-loslaten-tempo behouden-vooruit rijden. Vooral het tempo behouden, zonder stiekem weer harder te gaan is dan lastig.
Kortom, actiever van achteruit, door veel te schakelen en overgangen te rijden en zelf van me af blijven rijden. Ik merk dat ik hem teveel onder me wil houden voor mijn idee.

Galop mag nog veel verbeteren. Met aanspringen maakt hij zich heel lang en springt hij niet aan op de eerste hulp, maar met nog een paar drafpassen ertussen. We zijn dus bezig om hem met de overgang stap-galop sterker te maken en hem zo wat meer gesloten en op de eerste hulp aan te laten galopperen. Dat lukt soms, soms ook niet :Y)
Losrijden:
http://i219.photobucket.com/albums/cc27 ... aart01.jpg
Afbeelding
http://i219.photobucket.com/albums/cc27 ... aart03.jpg

http://i219.photobucket.com/albums/cc27 ... aart04.jpg
Pasje terug

Afbeelding

Afbeelding
Wijken, we zijn hier wat in aan het schakelen; kort en scherp opzij (zoals hier, om beter achterop te komen) en wat groter vooruit (om meer lenigheid te creëren in de schouders).

http://i219.photobucket.com/albums/cc27 ... aart07.jpg
Uiteraard wisselen we in halshouding tijdens training :+

http://i219.photobucket.com/albums/cc27 ... aart08.jpg
Wijken rechterbeen

Afbeelding
Voorbereiding stap-galop

Afbeelding
Gelukt *\o/*

http://i219.photobucket.com/albums/cc27 ... aart11.jpg
Soms lukt het ook niet een drukt hij zich er weer onderuit voordat ik überhaupt een hulp geef...

Afbeelding
Nogmaals wijken

Serie foto's achterelkaar gemaakt van ons 'gepruts' aan de SB:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Schouderbinnenwaarts is moeilijk :P Vooral de inzet moet beter; hij kantelt omdat ik hem niet genoeg aan mijn rechterteugel heb en hem te schuin in wil zetten. Uiteindelijk corrigeren we het nog redelijk volgens mij.
Valt niet mee om het aan een paard te leren als je het zelf ook nooit op een ander paard hebt leren rijden, maar we doen ons best ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Overgang stap-draf

Afbeelding
Draf-halt, laatste beentje er nog bij :))

http://i219.photobucket.com/albums/cc27 ... aart21.jpg
Achteruit, nu nog recht :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn nog een hoop verbeterpunten, we doen ons best in elk geval :D


elinelovebud
Berichten: 17
Geregistreerd: 24-01-12

Re: McDreamy aan het werk in t voorjaarszonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:54

Super leuke haf!
Ziet er goed uit.

Mijn enigste puntje is je houding maar dat gaf je zelf ook al aan.

Groetjes Eline

Bud Lily TexasPoco

Anoniem

Re: McDreamy aan het werk in t voorjaarszonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 06:59

Recht achteruit doe je door niet naar je paard te kijken, maar je focussen op een vast punt recht voor je :)

Anoniem

Re: McDreamy aan het werk in t voorjaarszonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:04

Leuk paardje! Maar verbeterpuntjes zijn meer vooruit kijken, kijk waar je heen gaat dan gaat dat alleen maar makkelijker. En als ik zo snel zie op de foto's gaan je benen alle kanten op zeg maar, meer op z'n plek houden en tenen naar binnen :P maar voor de rest leuke combinatie, succes!

Bellex

Berichten: 9293
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:08

Wauw ziet er lekker uit Judith! Mac oogt zo machtig!! Ik zou wat meer omhoog kijken als ik jou was, al zou ik mijn ogen ook niet van zo'n lekker ding af kunnen houden :)) Succes!

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Re: McDreamy aan het werk in t voorjaarszonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-12 09:55

Recht vooruit kijken, i know... Lastig :') Wordt wel aan gewerkt hoor :j

Es_ther

Berichten: 18689
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:02

Wat een leuke haf! Jouw stap - galop "dribbel probleem" ken ik heel goed van mijn merrie. Ik rij haar gewoon eerst rustig, wat soms best lang kan duren en dan opnieuw beginnen, weet neit of het bij jou ook helpt :)?

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:14

Gave haf zeg! :D Vind het er wel fijn uitzien, op de meeste foto's fijn het neusje eruit, beengebruik is fijn, zie ook wel ontspanning. Allen vind ik je op sommige foto's zelf een beetje gespannen tonen in je armen en schouders, en daardoor iets wat onrust in de mond (kan het niet heel goed zien, maar lijkt alsof hij op een paar foto's de mond wil opendoen, daar lijkt de sperriem namelijk ineens heel strak, en zo'n slijmdraad komt ook meestal door wat onrust). Verder is je houding erg net vind ik, mooie rechte lijn van heupen naar hak en ellebogen naar bit (alleen je handen mogen iets rechter op, is maar een klein puntje), maar rechtuit kijken helpt denk ik al een stuk om de lijn van je heup naar schouders en hoofd wat rechter te krijgen, die helt nu een beetje naar voren. Maar over het algemeen fijn plaatje, keep up the good work!

www.ab-horsemanship.nl ~ Coaching en training voor paard & ruiter
www.paardenpedagogiek.nl ~ Orthopedagogische praktijk voor kinderen en jongeren, hulp mbv paarden en pony's
'If your horse says no, you either asked the wrong question, or asked the question wrong.'
- Pat Parelli

anniekasaur

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Delfzijl

Re: McDreamy aan het werk in t voorjaarszonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:28

Allereerst wat een leuke haf!
En inderdaad, meer naar voren kijken en proberen je benen stiller te houden (zoals al gezegd is).
Maar ik vind het er goed uitzien hoor!

Marjan && Chuckie in de sneeuw (klik)
steffie, zo bijzonder als je was, zo moeilijk is het om je te laten gaan..

It’s easy to love someone when they’re happy. What’s hard is loving someone when they’re crying on the bathroom floor at 2am because everything came crashing down at once.

Fendt936
Berichten: 73
Geregistreerd: 03-11-11

Re: McDreamy aan het werk in t voorjaarszonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:21

ziet er super goed uit! dit is hoe ik het graag zie! een mooi activerend paard die zijn lichaam goed gebruikt. het enigste wat me opviel is dat ze soms der hoofd iets te ver kantelt. verder ziet het er prima uit

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-12 21:16

Dank jullie :D Ik ben trots op mijn puppie :+:

Mijn benen liggen stil, behalve wanneer ik een hulp geef. Tenen mogen naar binnen en ik moet ze niet afsteken, dat klopt :j

Vanavond opgelet waar ik nu naar kijk en dat is niet zijn mooie hoofd, nee, naar de schaduwen/enge plekken op de grond, waar hij misschien van zou kunnen schrikken := Hij kon in t verleden daar nog al heftig op reageren, waardoor je er dan zomaar naast lag... Helemaal niet meer nodig, maar wel een irritante tik :(

Dat hij zijn mond open wil doen, dat lijkt denk ik zo. De sperriem zit nl zo los, dat je dan echt een open mond zou zien ;) ik ben het niet eens met de reden van kwijlen/schuimen volgens jou. Maar dat is een andere discussie. Wel op mijn pianohandjes gelet vanavond, dat was me ook opgevallen.

Hij kantelt idd als ik ongelijke druk op de teugels heb. In de sb is het vooral een kwestie van balans en de juiste hulpen leren vinden. Maar het is nog deels wel iets scheefheid, gelukkig is t alweer erg verbeterd ;)

Dreamdust

Berichten: 401
Geregistreerd: 26-03-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:21

Wat en leuke Haflinger! en ik vind jullie leuk bij elkaar passen! Verbeterpunten geef je zelf al aan en zijn hierboven ook genoemd. :) Valt me op dat als hij lang en laag gaat, je heel erg naar voren gaat zitten.
Verder vind ik het een fijn beeld geven :D

Treppy <3

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:47

Hey Judith. Ook ik vind het een erg fijn beeld om naar te kijken. En ga met je mee met de kracht die nog meer getoond kan worden. Maar gezien de oefentijd die je vanaf maart hebt gemaakt gaat het al super!

Nikita80
Berichten: 45
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Dorst nb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:40

Ziet er echt super uit, leuke combi en leuke haf.
Mijn enige tip is eigenlijk, kijk vooruit, ik zoek ook al jaren geld in de bak maar vind het ook niet :-p
Succes verder , ga zo door

When life gives you a hundred reasons to cry , show life that you have a Thousand reasons to smile !!

Quir

Berichten: 17337
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: McDreamy aan het werk in t voorjaarszonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:58

Wat een gave haflinger zeg! Vind hem ook erg netjes aan het lopen en je zit er helemaal niet slecht op!

Alleen geef je de hulpen voor schouderbinnenwaarts verkeerd om, je moet namelijk je binnen been op de plek houden (op de singel) en je buiten been waakt op de achterhand. De hulp is het zelfde als bijvoorbeeld een (kleinere) volte op rijden, alleen duw je dus met je binnenbeen hem op de hoefslag. Snap je het? :)

Zo is het bijvoorbeeld ook makkelijker om een volte 15/10m te rijden en dan in de buiging van de volte hem schouderbinnenwaarts te zetten, ofwel je binnen been duwt hem de hoefslag op. Als je dan de buiging behoudt zet je hem vrijwel nooit te scherp in.

Het is namelijk schouderbinnenwaarts en niet kont buitenwaarts, ofwel je rijd de schouder naar binnen en nu duw jij zijn achterhand naar buiten. Begrijp je het verschil??

Maar ook deze foto's van de sb geven op zich geen verkeerd beeld! ;)

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-12 21:31

Ik snap hoe je sb moet rijden hoor, ik heb alleen moeite met de inzet. Heb hem te scheef ingezet, wil dat corrigeren door binnenbeen en meer contact krijgen op rechts, de 2 foto's eronder zijn een paar passen later gemaakt en daar issie al gecorrigeerd. Had de eerste foto ook achterwege kunnen laten, en een paar andere foto's kunnen plaatsen waar de Sb al beter is, maar dat bewust niet gedaan, om ook onze valkuilen te laten zien ;)
Tnx voor de tip iig

En verder nogmaals dank voor de complimentjes op Mac :o

maartje_h

Berichten: 8068
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: achterhoek

Re: McDreamy aan het werk in t voorjaarszonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:13

Zag net tot mijn schaamte dat ik nog helemaal niet had gereageerd :o

Ziet er netjes uit voor zo`n korte tijd weer opgepakt Juud..
Wat is het een toch ook een machtig dier , ruilen?? :Y) ;)

Probeer idd voor je te kijken, dan zie je die enge plekken ook nog eerder dan hem en wie weet is het dan nog makkelijker erop te reageren.

Gaat helemaal goed komen met jullie, ben benieuwd hoe hij zaterdag loopt :D

Judibo

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Fryslân

Re: McDreamy aan het werk in t voorjaarszonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-12 20:14

Dank jullie :D die schaduwen zoeken is ook redelijk onbewust en ook niet echt meer nodig hoor :n zit in mijn hoofd :P
Je mag m zaterdag wel proberen Maartje, maar ik wil m niet kwijt :+: :+

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:50

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van HAW verwijderd.

Xannee100

Berichten: 160
Geregistreerd: 25-02-10

Re: McDreamy aan het werk in t voorjaarszonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:09

Jullie zijn een mooie combie!
ik zou alleen je handen heel iets meer dragen


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers