bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 22:12

Hallo,

Ik had een tijde geleden nog een wedstrijd met mijn merrie.

Korienta is een bijna 20jarige KWPN merrie ( Furore x Kodario )

We rijden gewoon dressuur matig op B niveau, En springen ook gewoon op B niveau
Helaas is ze best sterk en trekt ze erg vaak de teugels uit mijn handen, alhoewel het nu minder is dan in het begin,
Ze heef nogal de neiging om erg op de hindernis af te rennen. Dit wordt wel minder na veel oefenen.
Ook komt ze niet altijd helemaal goed uit, dan kan ze nogal een rare sprong maken.

Waar ik nog op moet letten
- Rechtop zitten.
- hakken beter omlaag.
- voor me uit kijken.
- Iets meer meegeven

Filmpjes:
http://www.savetubevideo.com/?v=PWCdTD6Taok&feature=related

http://www.savetubevideo.com/?v=65hph4tKIJ8&feature=related

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken
Reactie zou leuk zijn

hpfan
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: ingooigem belgiƫ

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:37

leuk paardje en lijkt me nog behoorlijk kwik voor een bijna 20-jarige. je ziet wel dat het paardje zijn werk goed kent, hij zoekt de afstanden voor jou en zal je toch redden wanneer dat niet helemaal uitkomt. het buitenparcours vind ik veel beter. mede omdat je daar meer plaats hebt kan je de bochten wat ruimer nemen waardoor je geen tempo en ritme verliest. daardoor kom je meestal wel goed uit. het balkje (op buitenconcours) is volgens mij omdat je na de hindernis nogal vlug wilde draaien (probeer mooi recht te springen en na de landing te draaien.
op het binnenparcours zou ik proberen om meer ritme te houden in de wendingen, hierdoor zal je makkelijker juist komen en dus minder noodsprongen krijgen. de weigering kon ik niet goed zien omdat de cameraman niet zo vlug was als jij ;) maar ik denk dat ze gewoon niet recht genoeg was toen je aanreed (de wending ervoor was nogal kort dus ook ritme zal waarschijnlijk beetje verloren zijn gegaan.
het lijkt wel een hele boterham maar eigenlijk vind ik de parcours er wel vriendelijk uit zien. je zit is behoorlijk rustig, je balans op de sprong mis je soms nog een beetje (vnl wanneer er een noodsprong is) maar dat kan alleen maar komen door vaak te springen. :)
ik vind jullie een leuke combinatie en thuis veel balkjes doen dat helpt om het ritme, ik legde vroeger zelfs als training een volledig parcours als cavaletti dan kon ik me echt concentreren op afstanden zien en ritme behouden. en kom je dan eens helemaal verkeerd nu ja, tis maar een balkje, dit kan je dan vervangen door een laag sprongetje en zo opbouwen. is zeer goed voor het vertouwen, afstanden en ritme. ik kan wel nog 100 oefeningen geven, maar mijn bericht is al zo lang ;)
nu ja, onthoud dat ik je niet wil afbreken maar dat het opbouwende kritiek is en dat het er eigenlijk best wel goed uit ziet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:33

ziet er opzich netjes uit. probeer alleen om meer controle te houden over de afstanden. thuis trainen door de passen tussen een hindernis zelf te controleren. dan rijd je er 5 dan 6 en dan 7.

en de plaatsen komen me heel bekend voor haha :P

sannie275

Berichten: 221
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Nederland

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:52

Ik vind je er vrij gespannen op zitten en na de sprong 'klap' je vaak terug in het zadel of stuiter je, probeer te vertrouwen op je paard en probeer toch echt te ontspannen, diep in en uitademen vanuit je buik kan helpen. Verder vind ik t een leuke combinatie en met oefenen kom je er wel! :)

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 14:10

Bedankt voor de reacties!

hpfan: Ik vind je uitleg erg duidelijk! Hier heb ik zeker wat aan, vind het fijn dat je alles duidelijk neerzet! Bedankt!

Jules_JP

Berichten: 27
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Blankenberge

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:08

Je zou idd niet zeggen dat je paard al 20 jaar is ;) ziet er goed uit, maar mss nog een tip: maken dat je goed mee bent met de sprong en nog iets meer naar voor gaan zodat je ook wat meer teugel geeft.. (is misschien door beetje te weinig zelfvertrouwen/zekerheid?) is trouwens helemaal niet nodig, just go for it! dat geeft je paardje mss ook de extra motivatie om de sprong te nemen en zo neem je bij haar ook enige twijfel weg (waardoor ze wss weigert) voor de rest blijven oefenen en dat wordt top! *\o/*

sjimmiepony

Berichten: 149
Geregistreerd: 11-10-10

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 05:15

Ik ben het wel met sannie eens, het ziet er allemaal wat gespannen uit. Misschien werkt het wel door wat lagere sprongetjes te nemen, als je daar zelfverzekerd en ontspannen overheen gaat zijn hoogtes ook een stuk minder spannend! :) En waarom de sporen? Ik zou ze af laten met springen!

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 10:17

Jules_JP schreef:
Je zou idd niet zeggen dat je paard al 20 jaar is ;) ziet er goed uit, maar mss nog een tip: maken dat je goed mee bent met de sprong en nog iets meer naar voor gaan zodat je ook wat meer teugel geeft.. (is misschien door beetje te weinig zelfvertrouwen/zekerheid?) is trouwens helemaal niet nodig, just go for it! dat geeft je paardje mss ook de extra motivatie om de sprong te nemen en zo neem je bij haar ook enige twijfel weg (waardoor ze wss weigert) voor de rest blijven oefenen en dat wordt top! *\o/*


Bedank voor je reactie.
Het probleem bij haar is dat ze thuis alles echt braaf doet, kan goed meegeven zonder dat ze na de hindernis wegrent zegmaar.
Op wedstrijden is het probleem als ik haar meer teugel ga geven is ze na de landing meteen weg, en krijg haar dan erg moeilijk terug omdat ze nogal sterk is. Hier wordt natuulijk aan gewerkt door wat vaker op vreemde plaatsen te gaan springen, zodat ik zelf er meer vertrouwen in krijg en het paard ook.
Het ligt natuurlijk niet aan het paard maar ze voelt mijn spanning op de wedstrijden.


sjimmiepony schreef:
Ik ben het wel met sannie eens, het ziet er allemaal wat gespannen uit. Misschien werkt het wel door wat lagere sprongetjes te nemen, als je daar zelfverzekerd en ontspannen overheen gaat zijn hoogtes ook een stuk minder spannend! :) En waarom de sporen? Ik zou ze af laten met springen!


De lage sprongetjes zijn we zeker aan het oefenen, maar ze voelt op wedstrijden de spanning wat ik toch wel heb en daardoor is het paard ook meer gespannen. Over de spoortjes: in die tijd reageerde ze niet helemaal op mijn been, als ze iets meer voorwaarts moest omdat we anders niet uit zouden komen verrekte ze het om te reageren zonder spoortje. Maar dat was gelukkig in die tijd want we springen de laatste keren alweer zonder spoortje! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:31

Ik zag maar weinig sprongen die goed uitkwamen. Je moet je meer focussen op het 'tellen' tussen de hindernissen, zodat je goed uitkomt en je paard geen noodsprong hoeft te maken. Daardoor kun jij ook makkelijker blijven zitten, en plof je niet terug in het zadel. Er zijn een aantal hindernissen waar je veel te vroeg uit komt, waardoor je paard een gigantische sprong maakt, en ook hindernissen waar je paard juist te laat afzet. Probeer daar goed mee te oefenen, leren kijken hoe je dat in kan schatten. Wel heb je een heel braaf paard! Zou haar die leeftijd niet geven ook!

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 19:42

Bizzybijtje: Ik zal zeggen dat ik niet altijd de controle heb over mijn merrie.
Thuis en met inrijden etc. gaat alles super.
Maar op wedstrijd al die drukte en ze ziet het parcour, dan zit er niet altijd meer een rem op. En aangezien ik niet veel kracht heb in mijn rechterarm aangezien ik die 2x heb gebroken kan ik haar dus niet altijd houden. Maar met meer trainen komt dat vanzelf wel goed.

Het is ook een top merrie! Van haar kan ik alleen maar leren.

Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:18

wat een knappe merrie zeg! Zou haar geen 20 geven! Pracht beestje zeg!
Springen ziet er netjes uit! Leuke combi om naar te kijken, zie lijkt wel best sterk op de filmpjes te zien??

Wel zie ik dat ze vaak erg vroeg afzet, maar alsnog haalt ze de sprong dan netjes!
Door het vroege afzette ben je soms wat achter met het meegaan.
Ook je houding vind ik niet slecht hoor, sommige mogen hier wel een voorbeeld aan hebben!

Door thuis veel te oefenen en veel tempowisselingen wordt dit nog wel een top Combinatie!!

Succes!

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:08

Heej,,

Ziet er super goed uit voor een 20er,, alleen zou ik dr persoonlijk proberen zoals meedere zeggen in het pakketje te rijden,

Wat meer de kont eronder en verzameld naar de hindernis toe galopere, nu zie ik veel dat je paard kies waneer de afzet komt, en eigenlijk moet jij dat bepalen, een goede oefening is door 2 balken neer te leggen in de bak, achter elkaar met een ruime afstand van zon 5 galopsprongen.
Dan ga je zelf zo veel mogenlijk sprongen maken tussen de balken en juist zo min mogenlijk. zo leer je je paard voelen,, heeft mij heel erg geholpen.

Succes en ga zo door:P

Gekkie10
Berichten: 231
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Limburg, Bit

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:02

MarlonNaldo: Als je leest schrijft TS dat haar paard vaak moeilijk te houden is op wedstrijden in het parcour ;) Neem aan dat ze hier hard mee aan het werken is.

Verder vind ik het er goed uitzien. Door veel oefening komt dat allemaal wel goed!

thyra89

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-08-10
Woonplaats: Scheveningen

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:58

Zoals je zelf al zegt merkt je paard tijdens een wedstrijd dat je gespannen bent. Misschien is het dan handig om dit voor de wedstrijd te gebruiken :D http://www.bachrescue.nl/con_rescue_spray.asp
Helpt bij mij ook als ik gestrest ben. Je ontspant er van en daardoor wordt je paard misschien ook wat rustiger?
Het is maar een ideetje ;)
Verder vind ik het er wel leuk uit zien :D Succes!

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 18:30

Gekkie10: Bedankt voor je reactie!

MarlonNaldo: Hier ben ik thuis mee aan het trainen, gaat goed, op wedstrijd gaat het niet altijd helemaal goed! ;) Sterk paard ;)

Thyra89: Bedankt voor je tip! Ga ik zeker eens proberen!

Sellyxx

Berichten: 1202
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:56

Ziet er goed uit! ik zou haar zeker geen 20 geven!
Verder is je springhouding ook netjes en ziet het er goed uit.
Inderdaad is je paard wel aardig sterk, maar ze is waarschijnlijk ook gewoon enthousiast door het springen
Als je blijft zorgen dat je haar onder controle houdt en dat ze niet teveel onder je uit gaat lopen komt het helemaal goed :)
En die spray die hier boven werd aan geraden, ik weet niet of ik mijn paard altijd zulke rustgevende spray zou geven
dan raakt hij naar mijn idee ook juist gewend daaraan en kan hij misschien wel niet meer zonder?
Naja een keer proberen kan natuurlijk geen kwaad ;)

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:28

Sellyxx: Bedankt voor je reactie.
Ze is idd sterk door haar enthousiasme zegmaar. Ze hoeft maar een hindernis te zien en ze springt erover.

Ik moet haar idd niet te veel tegen gaan houden want dan komt ze alleen maar slechter uit. Heb ik een aantal keren geprobeerd. Hoe meer ik haar rustig probeer te krijgen en tegen te houden, hoe slechter ze springt. Maar door veel oefening wordt ze steeds controleerbaarder zegmaar.

De spray hierboven is idd voor de ruiter, niet voor het paard :)
We hebben die toch thuis staan zag ik dus ik denk dat ik dat eens ga proberen.

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:31

Ziet er netjes uit hoor :)
Het enige is dat je op iedere foto lijkt te prikken met je sporen, probeer daar wel op te letten en anders desnoods je spoortje af doen.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 14:21

xSaarSaar: zoals ik al eens heb gezegt, rijd ik haar nu NIET meer met sporen.
verder bedankt voor je reactie

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:38

Geweldig goed paard met een goede techniek. Wat heeft dit paard in het verleden gepresteerd? Ik kan zien dat ze heel ervaren is.

Wat ik bij jou zie is dat je niet passend aan rijdt, je hebt [nog] geen oog voor de sprong. Je paard maakt alles passend voor je. Mijn tip is om in een goed basistempo aan te rijden en dan 3-4 galopsprongen voor de hindernis je hand weg te steken [naar voren] en voorwaarts te rijden op een been ri hindernis. Zo geef je je paard de gelegenheid om zelf de sprong passen te maken.

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 21:15

@ Abacab: Bedankt voor je reactie en voor je tip! Als de bak weer te rijden is kan ik weer een beetje beginnen met wat springen en dan ga ik je tip eens toepassen.

Ik zou eerlijk gezegt niet weten wat ze heeft gepresteerd, ik weet dat ze tot haar 7e of 8e fokmerrie is geweest, zou niet durven te zeggen of ze veel springervaring heeft, zover ik gehoord heb is het meer een recreatie merrie geweest waar 1x in de zoveel tijd eens een springles mee gereden werdt. TOen ik haar kocht had ze 2 jaar stil gestaan en ben ik rustig met haar wat gaan springen :)

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:59

leuk paardje en hij red je er best vaak uit jah
als je moeite heb met meegeven, pak dan een plukje van de manen
voor de sprong, dan neemt het paard je eigenlijk mee
werkt heel goed als een keertje niet helemaal uitkomt
verder veel grondwerk doen, overgangen, tempowisselingen
tel je de passen tussen de hindernissen ook? dan weetje ong. wanneer de afzet komt
en kun je je voorbereiden

hoop dat je er wat aan hebt en heel veel succes

Xip

Berichten: 309
Geregistreerd: 25-01-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:57

Wat mij erg opvalt (vooral bij het parcours binnen) is dat je bij bijna elke sprong terugploft in het zadel, je gaat te snel na de sprong weer zitten. Het zou kunnen komen omdat je de teugels weer snel aanneemt om te voorkomen dat ze een sprintje trekt, dat begrijp ik heel goed, maar het zou mooier zijn om iets langer in verlichte zit te blijven na een sprong. Toen ik nog sprong bleef ik meestal het hele parcours in verlichte zit. Als dat te zwaar is kan je dat gewoon thuis oefenen door een paar rondjes te galloperen en proberen in verlichte zit te blijven.

Wat zijn jullie trouwens een leuke combinatie!

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: bijna 20 Jarige Merrie (v Furore) @ oefenspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:58

karin1994 : bedankt voor je reactie, normaal ga ik gewoon goed mee. maar ze heeft af en toe sprongen die ik gewoon niet verwacht. De passen naar de hindernis toe tel ik ja..

Xip : Het binnenparcour was idd niet echt geweldig, de laatste keer tijdens een parcour heeft een vriendin er eens opgezeten en is het niet helemaal goed gegaan, ze was zelf onzeker en ik was ook onzeker, gelukkig heb ik een top merrie die me er meestal uit red.. :)
de tip van de verlichte zit werkt helaas niet, ik moet het parcour blijven zitten anders gaat ze er echt tussenuit.. vandaar ook mijn korte teugels na de sprong.. helaas.. Hier ben ik gelukkig mee aan het werken, wel bedankt voor je tip!! :D