Mick @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Movement

Mick @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:03

Vandaag liet ik foto's maken van mij door een vriendin.
Ik vind namelijk dat mick de laatste tijd nogal hangt en ik wil weten of mijn beugels nog langer moeten omdat ik met mijn knieën bij het uiteinde kom. Maar als ik ze langer doe kan ik eigenlijk amper staan en verlies ik aldoor mijn evenwicht. Tips zijn daarom super erg welkom!

Naam: Mick
Leeftijd: 18
ras: Onbekend
Mick is mijn leasepaard en lease hem al bijna 1 jaar.

p.s. de bak was heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vies.

Instappen gaat nog wel met het hangen:
Afbeelding

Draven (hier liep die op zich nog goed!)
Afbeelding

Goed beenwerk maar hier begint hij al sterk te worden.
Afbeelding

Hangen!!
Afbeelding

Hier in galop trekt hij mij aldoor naar voren. (hoofd naar beneden)
Ik heb geprobeerd om de teugel korter te doen maar dan trekt hij nog harder dat ik bijna uit het zadel vlieg. Voltes helpen verder eigenlijk ook niet veel want hij racet onwijs hard.
Afbeelding

Na de galop is hij al wel ontspannender.
Afbeelding

little_birdy

Re: Mick @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:05

wat een mooi paard,
het eerste wat mij opvalt is dat hij een valse knik heeft,
dat komt door jou houding je zit in een stoelzit en je hangt met jouw gewicht in zijn mond,,
probeer netjes rechtop te gaan zitten en niet in zijn mond te hangen

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:08

Wat bij mij heel erg helpt is als een paard in mijn handen hangt is halt houden en een paar passen achterwaarts. Dan weer aandraven en weer heel licht in de handen. Gaat ie weer hangen? Weer halthouden en een paar passen achterwaarts.
Hierdoor leert hij dat hij niet mag gaan hangen in je hand en scherp blijft.
Je hebt een leuk paard onder je kont, heel veel succes

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:10

ponylies schreef:
wat een mooi paard,
het eerste wat mij opvalt is dat hij een valse knik heeft,
dat komt door jou houding je zit in een stoelzit en je hangt met jouw gewicht in zijn mond,,
probeer netjes rechtop te gaan zitten en niet in zijn mond te hangen

Ja klopt dat komt ook omdat hij zo snel gaat. Daarom dacht ik ook beugels langer etc. zodat ik geen stoelzit meer heb. Maar dan heb ik alsnog geen grip meer.
Maar ik zal er op letten :D

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:12

CharlotteMae schreef:
Wat bij mij heel erg helpt is als een paard in mijn handen hangt is halt houden en een paar passen achterwaarts. Dan weer aandraven en weer heel licht in de handen. Gaat ie weer hangen? Weer halthouden en een paar passen achterwaarts.

Ik zal het eens proberen! Mick is alleen niet zo geweldig in achterwaarts maar is ook weer een goede oefening!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:12

als hij gaat hangen probeer dan los te laten dan gaat hij misschien wat harder maar door dan een korte ophouding te maken komt ie weer terug in jouw tempo
hoe meer jij hem tegenhoud hoe sterker hij gaat worden

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:14

Ja oke ik snap wat je bedoelt ;)
Ik denk dat dat inderdaad beter is ja. Zal er aan gaan werken :D
Het is eigenlijk het effect dat je in 1 keer heel veel wind op je af krijgt en achteruit geblazen word.
Zo kun je het vergelijken. :')
Maar dat is wel een goede tip :D

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:15

Leuk paard heb je.
Maar je beugels moeten echt veel langer. Schouder/heup/hak moet 1 rechte verticale lijn zijn. En dat is nu niet het geval. Hak ligt te ver naar voren.

En een paard kan alleen hangen als jij hem iets te hangen geeft.
Dus tip 1 is ontspan zelf.
2 is veel overgangen rijden zowel stap-draf-stap als tempowisselingen.
Waarbij het belangrijk is dat je zacht/licht in de hand blijft, en dat hij op zit-been hulp terug komt en niet op hand.

En de galop. Niet te lang doorrijden in galop. Aangalopperen-paar passen galop en dan weer draf en dit herhalen.
En de galop passen steeds uitbreiden.

Maar het belangrijkste ben jezelf. Durf te onstspannen. Want een paard kan niet ontspannen als de ruiter niet ontspannen is.

Hoop dat je hier wat aan hebt
Laatst bijgewerkt door olanis op 04-12-11 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:19

olanis schreef:
Leuk paard heb je.
Maar je beugels moeten echt veel langer. Schouder/heup/hak moet 1 rechte verticale lijn zijn. En dat is nu niet het geval. Hak ligt te ver naar voren.

En een paard kan alleen hangen als jij hem iets te hangen geeft.
Dus tip 1 is ontspan zelf.
2 is veel overgangen rijden zowel stap-draf-stap als tempowisselingen.

En de galop. Niet te lang doorrijden in galop. Aangalopperen-paar passen galop en dan weer draf en dit herhalen.
En de galop passen steeds uitbreiden.

Maar het belangrijkste ben jezelf. Durf te onstspannen. Want een paard kan niet ontspannen als de ruiter niet ontspannen is.

Hoop dat je hier wat aan hebt

Ik probeer het te wagen om mijn beugels langer te doen. Ik was inderdaad vandaag ook niet ontspannen want er zaten de hele tijd 2 meisjes zonder zadel te rijden en die keken niet uit. Dus ik knalde aldoor bijna tegen hun op dus ik was nogal kijkerig bezig.
Hoe kan ik mezelf eigenlijk het beste ontspannen als ik merk dat ik niet ontspannen ben?

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:21

Oeeeh respect dat jij durft rijden in zo'n modderige bak, haha :D
Mooi paard hoor! Vooral op de eerste foto zie je inderdaad dat hij in een valse knik loopt. Probeer dat eruit te rijden door veel overgangen te maken en hem iets meer ruimte te geven vanvoor. Voor de rest zijn er al genoeg tips gegeven dus ik ga niet alles herhalen, veel succes! :D

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:30

Elfenor schreef:
Oeeeh respect dat jij durft rijden in zo'n modderige bak, haha :D
Mooi paard hoor! Vooral op de eerste foto zie je inderdaad dat hij in een valse knik loopt. Probeer dat eruit te rijden door veel overgangen te maken en hem iets meer ruimte te geven vanvoor. Voor de rest zijn er al genoeg tips gegeven dus ik ga niet alles herhalen, veel succes! :D

Haha ja het was echt heel vies.
Ik zal het gaan oefenen :D

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:11

belangrijk is is dat jij je handen niet vastzet wat nu wel zo lijkt. Je paard trekt, en jij trekt terug. Wat ik doe als mijn paard gaat hangen is een kleine ophouding maken en dan weer loslaten, zo weet ze dat ze niet mag hangen. Voor elk paard werkt het wel weer anders denk ik, zo heb ik bij een ander paard geleerd om mijn benen aan te leggen wanneer ze wil gaan hangen. Wat ik ook vaak doe is aan het eind een rondje uitdraven met lange teugels, dan moeten ze op hun eigen benen lopen. Wat ik dan merk is dat ze gaan struikelen omdat ze teveel aan je hangen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En nog een tip die ik je kan geven is les nemen!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:20

Hoe kan ik mezelf eigenlijk het beste ontspannen als ik merk dat ik niet ontspannen ben?[/quote]
Goed op je ademhaling letten.
Zingen! (dan is je ademhaling ontspannen)!
Verder zijn er al goede tips gegeven!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:32

Is het zadel wel de goede maat voor je? Omdat je aangeeft dat, als je de beugels nog langer doet, dat je dan je evenwicht verliest. En dat valt op de foto's te zien, je hebt je beugels al netjes lang.

En die ontspannenheid, ga liedjes zingen! Heeft bij mij heel erg geholpen :)

Veel succes :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 11:42

Wat betreft stoelzit vond ik voor mezelf de handigste tip om niet op de onderkant van je bovenbenen te gaan zitten, maar op de zijkant. Dan ga je vanzelf al een heel stuk beter zitten. Dan strek je in principe ook je benen veel verder naar beneden en kun je dus inderdaad je beugels een aantal gaten korter doen. Dat maakt het ook makkelijker je hakken uit te drukken en om correct aan te drijven, met je kuit dus, zodat het paard minder gaat hangen.

Verder merk ik dat je de neiging hebt om je binnenhand verder naar achter te trekken dan je buitenhand. Hiermee zorg je dat je paard alleen maar meer gaat hangen :j concentreer erop dat je je paard aan de binnenkant ruimte geeft, al helemaal in de galop.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 11:59

Les heb ik al ja. Maar door het weer is het de laatste tijd aldoor afgezegd. En de instructrice let ook meer op hoe het paard loopt dan hoe de ruiter rijd.

Ik denk dat het zadel niet bepaald het goede maat is.
Ik heb hele lange benen en eigenlijk is mijn bovenlichaam heel kort.
Maar voor Mick was er geen ander zadel meer. Of ik moet zelf 1 kopen.

Haha ik zal de anderen wel even mijn zangkunsten laten horen :')

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:21

Het lijkt mij niet zo gek dat je paard hangt als ie door zo'n natte zompbak moet sleuren.
Hij moet zich als het ware bij iedere pas lostrekken uit de blubber. Dat loopt niet echt lekker.
Kun je met dit baggerweer niet trainen tijdens een buitenrit? Voor schouderbinnenwaarts, kleine slingertjes rijden, overgangen etc. heb je geen bak nodig - en dat zandpad achter de rijbak ziet er een stuk beter uit dan de bak ...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:23

Dier lijkt inderdaad met een valse knik te lopen, ik vind hem wat eng in de nek, verder lijkt hij me ook te hangen..

Zeker bij de galopfoto is er duidelijk te zien dat het dier op de voorhand valt, niet geheel dramatisch oefening baart kunst..

Zadel lijkt ook wat te kiepen maar dat zie ik niet goed af aan de foto's?

Wel een erg leuk paard!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 16:02

Dat paadje achter de bak is van steen. ;)
Verder hebben we geen buitenrit gelegenheden. Alleen een grote weg.
Er is verder geen andere optie om te rijden dan in die bak helaas.

Of het zadel kiept. Volgens mij valt dat nog wel mee. Ligt er aan welk dekje er onder zit.
Aan die valse knik ga ik werken. ;)

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:56

Askja schreef:
Het lijkt mij niet zo gek dat je paard hangt als ie door zo'n natte zompbak moet sleuren.
Hij moet zich als het ware bij iedere pas lostrekken uit de blubber. Dat loopt niet echt lekker.
Kun je met dit baggerweer niet trainen tijdens een buitenrit? Voor schouderbinnenwaarts, kleine slingertjes rijden, overgangen etc. heb je geen bak nodig - en dat zandpad achter de rijbak ziet er een stuk beter uit dan de bak ...

dat de bak modderig is heeft niks te maken met het hangen. Als het paard gewoon op zijn eigen benen loopt is er niks aan de hand. Door de modderige bak wordt er wel meer van zijn kracht gevraagd, maar dat zit meer in de benen dan in de nek.

radinamerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:04

ik wil je een tip geven :) als hij in galop aan springt laat de teugels dan juist maar loser dan gaat hij mischien wel wat harder maar dat kun je later dan wel weer op pakken dan heb je dat trek strijd niet meer

groetjes

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 10:38

Ok ik ga het proberen :D

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:19

Leuk paardje hebj e onder je kont!

Tips zijn allemala wel gegeven.
Ind respect dat je in zon blubberbak rijd :D hahah!

Met het vastzetten, als hij je buitenhand vastpakt, loslaten dan verliest hij zn evenwicht omdat hij dus ana jou buitenkant hangt, en jij die loslaat.
En zo ook je binnenhand ;).

Probeer hem dus echt op 2 handen en je benen te rijden.. het is moeilijk ik heb er zelf rechtsom ook moeite mee ;)!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 21:39

Dankjee!!

Ik zal het eens proberen :D

terug nemen met lange teugel gaat echt heel moeilijk.
Hij merkt het eigenlijk niet eens dat ik wil dat hij langzamer gaat.
Hij is gewoon heel sterk in zijn mond!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:44

CharlotteMae schreef:

Dat helpt omdat hij dan weer voor een paar passen op de achterhand komt. Zodra ze weer afzwakken van achter worden ze ook sterker van voor. Het is puur een kwestie van achterhand activeren met je been en je hand openen. Een paard kan alleen sterk worden als hij weerstand heeft :) Wat ik merk als je vaak achter elkaar halthoud en achterwaarts gaat is dat ze veel spanning opbouwen. Bij mijnes werkt het beter kleine overgangen. Dus stukje middendraf en weer een stukje terug, maar in dat terug rijden wel dezelfde activiteit van de achterhand verlangen. Worden ze fijner, vlugger en uiteindelijk ook sterker van :)

Erg leuk paard ts! ik hou van bonten en deze heeft ook nog eens een leuk hoofd :D
ziet er helemaal niet verkeerd uit :D