Bijna 4jarige arab ziyyah @ work, verbetering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Bijna 4jarige arab ziyyah @ work, verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:31

Ruim een maand geleden had ik hier op bokt een topic gepost, [RT-HAW] 3.5 jarige arab Ziyyah @ beginnerswork. Het commentaar luidde vooral (waar ik het trouwens erg eens mee was), dat ik veel te gespannen op mijn paard zat. Ik ben nu ruim een maand verder en wilde graag jullie mijn/onze vordering laten zien. Ik ben veel minder gespannen en bang op ziyyah en ik merk dat ook aan haar. Bovendien heb ik nu een hele fijne bijrijdster die Ziyyah ook veel goed doet.

Ik wilde jullie dus de foto`s laten zien van hoe het er nu uit ziet. Het zijn voornamelijk foto`s van het losrijden, maar het geeft toch wel een aardig beeld denk ik. Er stond een hindernis + balkjes in de bak dus vond mevrouw erg spannend.

Om nog even aan de HAW eisen te voldoen:
- Ziyyah is bijna vier dus nog groen (en ik ook). Tijdens het losrijden concentreer ik me heel erg op het lang en laag. Daarna pak ik haar meer op en doen we veel overgangen, figuren rijden, 2e/3e hoefslag rijden en de galop blijft sowieso een groot verbeterpunt. Ze vindt dat nog erg moeilijk (+ vaak geen zin hebben) en dat gaat dus nog redelijk met vallen en opstaan. Maar we gaan vooruit dat is het belangrijkste! Er wordt 2/3 keer per week op haar gereden (waarvan 1 a 2 keer met les) en 1 keer gelongeerd of los gesprongen.

verbeterpunten voor mij:
- houding (rechtop, goed scharnieren in mijn armen etc.)
- niet gespannen en frustie raken als het even niet wil
- belangrijk punt waar ik tegenaan loop is dat ziyyah nogal snel van hoofd/halshouding wisselt. Ik moet handigheid ontwikkelen om goed mee te gaan, dus op tijd meegeven of juist teugels op maat.
en zo vast nog flink wat punten :)

graag opbouwende kritiek bij de foto`s en goed het bovenstaande en het eigen commentaar bij de foto`s lezen
foto`s staan niet op volgorde

1
Afbeelding
Lang en laag instappen, teugels op maat maken
2
Afbeelding
teugels meer op maat, hier zie je heel goed dat ziyyah kantelt, verbeterpuntje waar in de les aan gewerkt wordt
3
Afbeelding
zelf een nette houding volgens mij. Hier pak ik ziyyah net op na het losrijden, maar ze is hier nog niet lekker los, rond en over dr rug. Komt ook mede door de hindernis + ander paard in de bak
4
Afbeelding
Nette ziyyah. Handen meer dragen en bij elkaar. Ik kijk even naar hindernis. Wil er zo graag overheen, maar nog even wachten tot Ziyyah wat meer uitgegroeid is.
5
Afbeelding
laag losdraven, ik kijk ergens naar, weet niet meer waarheen :P
6
Afbeelding
Hier loopt ziyyah ontzettend netjes naar mijn idee. Ik zit wat voorover om nog wat extra mee te geven.
7
Afbeelding
braaf paard. Ik gooi haar veel tussendoor even "los" om haar even te laten ontluchten tussendoor.
8
Afbeelding
Niet heel slecht, mag wat ronder
9
Afbeelding
en omdat baasje gek is moet paardje het ook ontgelden :+

Nou ik ben benieuwd of jullie vooruitgang zien!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:12

Wat mij erg opvalt bij het zien van je foto's is dat je zit nog niet onafhankelijk genoeg lijkt. Je neigt naar een stoelzit, waardoor je niet goed met de bewegingen van Ziyyah mee kan komen. Wat mij erg helpt is om in draf af en toe een paar pasjes extra te blijven staan bij het lichtrijden, of juist blijven zitten. Kan ik dat zonder op het zadel te klappen oid, heb ik een veel onafhankelijkere zit :)

*andere topic ook even bekeken*
Ik heb het idee dat Ziyyah korter gaat lopen, met name van achter lijkt ze wat te gaan krabbelen. Misschien wat langer lang en laag werken?

freeride

Re: Bijna 4jarige arab ziyyah @ work, verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:35

Mooi arabiertje, in het eerder topic liep ze beter, je bent nu vooral de voorkant aan het regelen, ik zou daar mee stoppen, ze loopt nu veel korter, niet alleen achter, ze loopt over de kop en hangerig op de hand, je zet zelf je handen geblokkeerd op het zadel of naast haar hals, handen naar voren , en neus eruit rijden het liefste nog voor de loodlijn en niet erop, maar zeker er niet achter.
Een paard moet kijken waar het heengaat.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:39

Moet het andere topic nog bekijken.
Let op je zit, je zit niet alleen in stoelzit, hebt af en toe ook je benen vrij recht schuin naar voren.
En je handen heb je nu bijna in je broekzak zitten, dus teugels iets korter (ik zeg niet dat je er meer aan meot trekken, maar iets korter en je handen iets meer dragen en naar voren.)
Je zit heel raar ver op de lepel van je zadel.
Past het zadel wel fijn voor jou en ligt hij goed op je paard?
Want dat kan soms heel veel uitmaken voor je houding.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 20:58

thnx voor de reacties. Ik deel jullie mening volkomen. Ik vind haar zelf ook beter lopen in het vorige topic en ze was vandaag ook erg hangerig en over de kop (door de stress ook van paard in de bak + hindernissen en dan ga je zelf ook meer trekken en aan de voorkant zitten). Vind het beeld van Ziyyah ook niet fijn op de foto`s. Volgende keer weer goed de focus op lekker lopen en niet teveel aan de voorkant. Het ging mij meer dit topic even over mijn spanning, die vind ik hier beter
Het zadel zit niet heel fijn voor mij, wel voor mijn paard. Heb even geen geld om voor een nieuw zadel te kijken. Maar ben ik voor aan het sparen :)

Betere vraag dus denk ik: vinden jullie de spanning in mijn houding verbeterd?

Ravenna31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 22:53

Het gaat echt al heel veel beter. Maar probeer toch beter rechtop te blijven zitten. En bedenk je kunt niet ineens naar perfect dat kost echt tijd. Zorg dat je er plezier in blijft houden en dan komt het allemaal goed.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 07:10

Je steekt je benen veel meer af als in de vorige topic, probeer deze mooi aangesloten te houden. En het is verstandig dat je genoeg les neemt vooral omdat het paard nog zo jong is en jijzelf ook nog een hoop moet leren. Het zou mooi zijn als je op een wat ouder en braver paard zit oefeningen zou kunnen doen om je onafhankelijke zit te verbeteren.

Wat ik kan zien van de foto's lijkt het wel alsof je er zelfverzekerder op zit!

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:52

Ziyyah ziet er goed uit zeg! Ze is een prachtige volwassen merrie aan het worden. Vanaf deze foto's lijkt het inderdaad dat je minder gespannen bent. Lekker gaan lessen en vertrouw op haar en jullie band samen, dan komt het helemaal goed :) Enne... dat hoofd op de laatste foto spreekt boekdelen :D Ik zie veel van haar grote zus terug in haar gezichtsuitdrukking op de foto's :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 12:55

Ik vond haar in het andere topic wat beter lopen met dr hoofd omdat dit eigelijk te laag is om te rijden , begrijpelijk dat je haar hoofd netjes op de plek wilt hebben maar ik zou zeker met zo n jong dier eerst overgangen en voltes ect. rijden. En als je dan netjes contact hebt op twee teugel komt ze vanzelf wel naar benenden dan wordt ze ook wat losser in haar lijf en gaat ze haar rug wat meer gebruiken !

Jij hebt dan ook de tijd om op je zit te letten want soms gaan je benen wat aan de wandel en ga je muntjes zoeken volgens mij ! Ik hoop dat je iets met deze tips kan ! Want ik vindt dat je netjes met een jong dier omgaat en niet zit te trekken ect. !

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 19:10

bedankt voor alle goede tips! Ik zit idd te denken om op een braver paard wat zitlessen te nemen. Dit zal mij goed doen denk ik :)
iloontjeeh: ja volwassen wordt ze hè? Ik vind dr ook echt mooi worden (afgezien van dr dikke buik :P). En grappig dat de uitdrukkingen zo op elkaar lijken van hun hoofd! Eigenlijk zou het leuk zijn als we eens buiten konden rijden samen in het voorjaar :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:49

Het ziet er wel goed uit, alleen moet je je hand blijven dragen. de reden dat hij steeds met zijn hoofd naar de grond gaat is dat hij wil gaan ontspannen. ga dan even met je handen mee naar voren en pak hem dan met je benen weer op. Als je dit vaak genoeg doet dan gaat hij ook een beetje nageven. Succes verder.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:48

Het ziet er op het eerste zicht wel goed uit. Maar..
Ik vind dat je benen op sommige foto's, wel erg naar voren liggen..
- Een goeie tip hiervoor [die bij mij ook heel veel effect heeft gehad] zijn spoorriempjes.
Je doet ze rond je singel en rond 1 kant van je stijgbeugel niet te strak natuurlijk. Zo kan je je benen al niet naar alle kanten bewegen, maar blijven ze mooi op hun plaats liggen dmv die spoorriempjes.
Je mag je ook wel wat trotser zetten hoor, met zo'n mooie knol onder je kont! :j
Verder mooi assortie met je trui en haar setje :D

Probeer haar ook niet naar de grond te doen lopen, is niet zo'n mooi zicht ..

Verder leuke combi!
mvg