Tapioka (Eerste dressuurles)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Tapioka (Eerste dressuurles)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 20:56

N.a.v. ons vorige topic, nu dus aan het werk met bit. Tapioka pakt het heel goed op, overschakelen was geen enkel probleem voor haar.

Tapioka is ondertussen 4.5. Ik heb haar zelf (bitloos) ingereden en we reden in het begin vnl. buiten. Half september ben ik bevallen en nu zijn we dus écht aan de slag gegaan. Vandaag hadden we voor het eerst dressuurles, voor Tapi de eerste keer, bij mij was dat ook alweer een tijdje geleden. We zijn nu basic bezig. In het begin vooral wat lager proberen in stellen, wat nog wat moeilijk is. Ze loopt liever met haar knappe koppie in de lucht. Verder stelling, buiging, tempocontrole. Heel basic dus. En wat conditie opbouwen natuurlijk, na onze lange zwangerschapsstop. :D

Mijn houding is al verbeterd, maar sleutelwerk is er nog altijd aan. Ik moet er aan werken om mijn benen lang te laten en mijn hakken uit te drukken. (Heb halverwege ook mijn beugels een gaatje korter gemaakt.)

Genoeg werk dus, maar al bij al ben ik al heel tevreden en super trots op mijn lieve maflinger. :+:
Tips en commentaar, op een manier zodat ik er ook iets mee kan, zijn natuurlijk heel erg welkom!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik helemaal vrolijk... :D
    Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:08

ik vind het er al netjes uitzien :j zoals jezelf zegt hakken beter uitdrukken, je mag je tenen ook meer naar binnen doen. verder erg leuke haf :D

edit : heel veel verandert in goede opzicht met vorige topic :)

Kaaaren

Re: Tapioka (Eerste dressuurles)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:25

Dat ziet er al veel gecontroleerder uit.
Leuk stel zijn jullie en volgens mij goed bezig! :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:32

Ik vind je peesjes raar ze kloppen niet te klein en te small ofzo

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:44

tita schreef:
Ik vind je peesjes raar ze kloppen niet te klein en te small ofzo

ziet er idd anders uit, maar ik denk dat het door de lange haren en sokjes komt.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:18

Leuke haf, mooi diep warm kleurtje ook:)Tof dat je zelf het zadelmak maken hebt gedaan en lekker buiten hebt gereden, mooie start voor ieder jong paard. Je rijdt steeds met een strengere binnenhand, doe die naar voren, op dezelfde hoogte als je buitenhand, dan zakt je paard in de wendingen vanzelf mooier naar voren, en houdt je handen altijd voor het zadel,niet terugwerken met de hand op het been, losser, meer naar voren en probeer te voorkomen dat ie achter de loodlijn zakt, eerst zichzelf leren dragen vanuit de achterhand, dan komt de hoofdhalfhouding vanzelf.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:12

Wauw, wat zijn jullie gegroeid! :)

Probeer inderdaad niet je handen op je benen te klemmen, maar netjes boven je zadel te houden. Als je licht rijd heb ik het idee dat je op een bepaalde manier je buik erg naar voren steekt, probeer daar op t eletten, bekken kantelen, rug recht :) Maar ga vooral zo door Vietje en Tapi'tje :D

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:01

Voor je eerste dressuurles, heb je dat super gedaan! Zeker als je bedenkt dat je nog maar een aantal keer met bit hebt gereden. En ik moet toegeven dat het er in 'real life' nog beter uitzag dan op de foto's! Echt waar, het was een nette prestatie die je neerzette. Ik was zelfs een beetje jaloers na mijn eigen les (die naar mijn gevoel totaal niet lekker liep), haha. Jouw paardje liep echt tig keer beter dan die van mij... Dat heb ik je wel doorgestoken ook hè ;) Ach, jij en Tapi verdienen een dikke pluim voor wat jullie samen al bereikt hebben!

Over die handen, op de foto lijkt het inderdaad zo dat je ze precies boven je been 'vast' zet. Maar die indruk kreeg ik zeker niet tijdens de les zelf. Denk eerder dat het een momentopname is. Instructrice is ook aan het werken op het 'lang en laag', het ontspannen losrijden, dacht ik, niet? Er werd daarbij aangeraden om met iets bredere en lagere handen te rijden, maar na het inrijden werd er dus wel 'gewoon' gereden. Dus handen netjes dragen boven het zadel en iets dichter bij elkaar brengen.

Instructrice gaf ook al aan dat Tapje graag achter de loodlijn kruipt. Daar hebben ze, geloof ik, tijdens de les dus ook op gewerkt. Althans, toch wat ik er van gezien en begrepen heb. Echt waar, voor een eerste keer vond ik het best een fijn en ontspannen beeld geven. Op deze manier zal Tapi zichzelf echt wel leren dragen en haar rug correct gaan gebruiken. Vooral blijven lessen en jullie komen er wel!

Dressuurhaf in wording, dat is zeker! Ik kijk er al helemaal naar uit om in de toekomst samen wedstrijdjes te gaan rijden :D hihi.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 08:45

Wat me op het eerste gezicht het meeste opvalt is dat je je handen te wijd houdt, en je teugels aan de lange kant zijn. Waardoor je in je pols gaat buigen, zonde.
Verder leuke combi hoor, blijf lekker lessen en geniet van je paardje.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:57

Gaat mooi zo te zien met Tapioka, ik vind het een mooi ontspannen beeld geven (om eerlijk te zijn, meer rust en ontspanning dan bitloos).
En ik zie dat je in september bevallen bent, gefeliciteerd! Knap dochtertje!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:03

Wauw dat is echt een heel stuk verbeterd sinds je vorige topic! :) Mijn complimenten. Dit is een veel fijner beeld, ontspannend, vriendelijk... en jullie hebben er allebei lol in! Werk vooral zo door. Dat komt helemaal goed.
De laatste foto, ziet er echt al goed uit... Jullie gaan nog menigeen voorbij in de dressuurring straks!

En, zo te zien ben jij ook een stuk afgevallen, petje af daarvoor.. ;)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:55

Bedankt voor de reactie's, kan ik zeker wat mee. ;) En natuurlijk ook voor de complimentjes! Ik ben idd al wel wat kilo's weer kwijt. Nu alleen die buik nog wat weg werken, ik blijf zwanger lijken. :P

In de opwarmingsfase rijd ik lager en breder, dat klopt. Al klem ik mijn handen niet op mijn benen, ik hou ze losjes daar en probeer Tapi wat lager te rijden aangezien ze er een handje van weg heeft om lekker met koppie de lucht in lopen. Verder heeft tweety_be prima verwoord waar we in de les aan werken. Thx! :D

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 18:20

Dankjewel! :o
We plannen nu elke week een les, binnenkort nog eens een update.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:18

het ziet er in opzichten wel mooi uit. Blijf wel je hand dragen en goed bij elkaar houden. Je houding verder is wel goed, doe alleen bij het aandrijven je benen iets minder ver naar achter. Ik weet natuurlijk niet of je dat altijd doet, of dat dat gewoon net het fotomoment was. Voor de rest heb ik niet veel meer aan te merken _/-\o_ .. haha. Succes verder.

Edit; je peesjes zijn volgens mij ook wat te klein. Maar dat kan ook aan de wintervacht van je pony liggen. Kijk je of hij geen blaren heeft?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 08:45

Thx. Peesjes zijn overigens niet te klein... Mijn Mafje heeft nu eenmaal korte, dikke pootjes die in de winter ook nog eens héél pluizig zijn, waardoor het nergens meer op lijkt. Het is een Cob, maat Full komt tot in de knieholte dus is niet echt een optie. :)

Acceptance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:28

Wat een leuke haflinger!
Wel heb ik het idee dat hij iets meer voorwaarts mag en ook ziet het er uit alsof je te veel steun aan je handen zoekt. Maar ik kan het
ook fout hebben omdat het een moment opname is!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 20:13

We werken net aan tempocontrole omdat ze zó voorwaarts is. Ik moet toegeven dat het voor mijn gevoel ook traag leek, maar dan liep ze net goed en niet over haar tempo. Steun aan mijn handen zoeken is niet de bedoeling, we laten net af en toe 'los' om te checken of ze zelf ok loopt. Ze durft wel achter de loodlijn kruipen, hier werken we dan ook aan natuurlijk. Als het weer een beetje mee zit, woensdag update foto's. We zijn ondertussen al weer een paar weekjes en lessen verder en naar mijn gevoel gaat het in stijgende lijn. :)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:08

Leuke foto's Vie! :) Lang geleden.
Bij jonge paarden is het beter wat over het tempo te rijden dan te veel terug te werken. Zolang ze neerwaarts en ontspannen blijft, kan je beter de voorwaarts dan de terugwaarts oppakken. :)
Verder moet ik ook wel zeggen dat je je binnenhand te veel gebruikt. En dan zeg ik niet dat je vast houdt of dat het paard hangt of iets dergelijk negatief, ik bedoel gewoon dat je je binnenhand meer gebruikt dan je buitenhand. Probeer met je buitenhand en buitenbeen te sturen, te begrenzen, zodat Tapi je binnenhand los laat. Je binnenhand komt dan meer naar voren en hoger dan je buitenhand.
Nu je weer dressuurmatig rijdt.. Geen spijt dat je destijds al je spullen hebt verkocht? :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 15:19

Thx. :) Ik heb al weer een halve winkel nieuwe spullen, dus nee. Geen spijt. Integendeel: reden te meer om opnieuw te beginnen... :D

Ondertussen zijn we alweer een tijdje verder, en aan bovenstaande punten wordt ook nog steeds gewerkt.

Over het stukje tempo-controle. Hoe meer tempo Tapi maakt, des te meer spanning er in komt, des te hoger haar hoofd. Ze drukt dan ook haar rug weg, gaat onregelmatig lopen. Balans is dan ver te zoeken, gevolg: nog sneller. We komen dan een beetje in een visieuze cirkel terecht. Daarom werken we dus liever terugwaarts en niet te voorwaarts. Ze is idd een jong paard, maar heeft ondertussen wel de nodige kilometers op eigen benen gelopen (buiten, rechtuit) en ik moet zeggen dat ik haar toen ook af en toe onregelmatig vond lopen. Vooral als ze dus over haar tempo liep. Hier merk ik nu niets meer van.

Over mijn binnenhand: helemaal akkoord. Soms lijk ik te denken dat ik alleen maar een binnenhand en -teugel heb. Buitenhand, waar? :+ Maar wordt ook aan gewerkt en op gehamerd door mijn instructrice.

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:39

wat een super leuke haf!
op sommige foto's vind ik je handen wel een beetje streng lijken. of lijkt dat zo?
en soms mag je je teugels ook wel wat korter nemen. je tenen iets minder naar buiten. verder ziet het er super uit! vooral voor de 1ste dressuurles!

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:23

Daar zeg je het zelf. De nodige kilometers op eigen benen, onregelmatig. Dat lijkt me dan juist niet op eigen benen en bij gevolg overbodige kilometers. Zeker vermits ze nu nog steeds uit balans valt, de rug wegdrukt en van zichzelf probeert weg te lopen als het tempo wat omhoog gaat. Maar dat is een andere discussie. :)
Ik denk dat het jullie in elk geval goed doet dat jullie het bit hebben opgenomen. En met deze lessen zullen jullie snel vooruit gaan. Er zit tussen deze en vorige foto's immers ook al een heel verschil! :) succes!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:01

Merci! :D Overbodige kilometers vind ik persoonlijk nogal wat om te zeggen... :+ Ik verwacht geen perfectie vanaf stap 1, ik ben zelf ook niet perfect en samen moeten we nog veel leren. Waar geleerd wordt, gaat het ook wel eens fout natuurlijk... Er moet ergens een begin gemaakt worden en ik durf wel te zeggen dat ik er achter sta hoe ik met haar ben begonnen. Overbodig dus zeker niet in mijn ogen.

Op eigen benen is voor mij: (min of meer) eigen tempo, zonder gepruts, zonder dat ik te veel in de weg zit. Misschien een verkeerde bewoording..., maar dat is wat ik verwacht van een jong paard in het begin. Gewoon rechtuit, geen 'moeilijk gedoe in de bak' als ik het zo even mag noemen. Eerst even gewoon worden aan gewicht, rem-stuur-achteruit en dat liefst in een ontspannen sfeer.

Ik verwacht natuurlijk niet dat ze van het éne op het andere moment haar balans perfect gevonden heeft, daar zijn spieren voor nodig, daar is training voor nodig, dus dat is zeker een werkpunt. En daar is ondertussen ook al aan gewerkt, het gaat steeds beter , ze kan steeds verder zakken en ze gebruikt haar rug steeds beter. En ze valt nagenoeg niet meer uit balans.

In ieder geval bedankt voor de tips en commentaar, altijd goed om met meerdere ogen te (laten) kijken. :j

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:52

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:57

Ik heb met sommige foto's een beetje het idee alsof het zadel te ver naar voren zit? Verder ziet het er heel goed uit, ze mag nog wel iets meer over de rug gaan lopen en wat soepeler worden met haar achterbenen. Jullie zijn iig wel echt heel veel vooruitgegaan! Ga zo door!!