Tapioka, eerste keer HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Tapioka, eerste keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:35

Nu we dan toch van plan zijn er écht in te vliegen, waag ik me ook maar eens aan een HAW-topic. :)

Tapioka is een 4.5 jarige haflingermerrie. Ik heb haar zelf ingereden en we doen eigenlijk een beetje van alles... We zijn veel bezig met grondwerk en hebben verder tot hiertoe altijd buiten gereden. Na een half jaar tussenstop i.v.m. zwangerschap (ik ben 16 september bevallen), zijn we sinds vorige week weer echt begonnen. We zijn nu dus bezig met weer wat kilometers te maken, zodat we (vooral ik) weer wat conditie kunnen opbouwen (en de overbodige kilo's kwijt raken :+ ). Binnenkort gaan we ook lessen. Bitloos of met bit, daar ben ik nog niet over uit. Ik vind dat ze op beide te rijden moet kunnen zijn, maar ik heb haar tot hiertoe nog niet met bit gereden.

We zijn nu dus heel basic bezig: stap-draf-galop, rem, achterwaarts en een beetje leuk rondsturen.

De foto's zijn van twee verschillende dagen. De eerste keer dat ik weer eens aan het werk ging en de rest van enkele dagen later. In het begin (de eerste keer) een beetje gespannen, na zo 'n lange tijd en ik ben eigenlijk ook niet correct gestopt aangezien ik met mijn vier maanden er nog af gedonderd ben... Maar hey, we zijn weer back on track en daar gaat het om!

En we zitten er weer op...
    Afbeelding

Drafje. Tapi heeft er zin in zo te zien...
    Afbeelding

Afbeelding

En we hebben wat gezien.
    Afbeelding

Halthouden. (En niet zo vanachter in m'n zadel kruipen...)
    Afbeelding

Kijken of de galop-knop nog werkt...
    Afbeelding

Filmpje: Targetting Tapi.

Dag 2 reden we samen met een stalgenootje in de wei. Tapi wilde natuurlijk véél liever bij haar vriendinnetje gaan plakken, maar helaas.
    Hup, aan het werk!
    Afbeelding

Afbeelding

Galopje... Even wat meer inwerken met mijn been, aangezien ze liever naar haar vriendinnetje wou racen. Tapi was het er duidelijk niet mee eens...
    Afbeelding

Halthouden en even koffiekletsen.
    Afbeelding

Nog even de andere kant op.
    Afbeelding

En uitstappen.
    Afbeelding

Tussendoor werken we natuurlijk ook hard aan ons vertrouwen: [RIJ-ITP] Tapioka met neckrope..

Anoniem

Re: Tapioka, eerste keer HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:38

Ziet er goed uit hoor, jullie hebben er beide plezier in zo te zien.
Maar als je wat meer dressuurmatig wilt gaan werken, zou ik toch voor bit kiezen of voor een andere bitloze optoming. Met deze optoming lijkt het me lastig om aan nagevelijkheid en buiging te werken, het kan wel, maar ik denk dat je dan eerst wat verder in de training moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:48

Mee eens. Touwhalster is ook erg scherp, en niet nauwkeurig genoeg om duidelijke hulpen te geven.
En je Haf moet echt op dieet, die is echt te zwaar, en kan daardoor onmogelijk lekker bewegen (het ziet er ook uit of ze een stok heeft ingeslikt, zo stijf en stug).
Verder probeer je hakken onder je kont te houden, of je kont boven je hakken, net wat je wilt. De momenten dat je dat doet zien er gelijk heel netjes uit :) Rug recht, niet hol trekken, heb je een handje van. Probeer netjes in het midden van je zadel te zitten, je zit nu een beetje op de lepel :)

Succes!

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:36

Eens met voorgenoemde tips!
Verder mag je je handen af en toe wat lager houden. Ondanks dat vind ik je best netjes zitten, moet ik zeggen.
Wel heeft je paard meer een stuwend dan een dragend achterbeen, probeer daar aan te werken. (Bijvoorbeeld door veel (schijn)overgangen te rijden.)

Veel succes!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:05

Je zadel is echt veel te klein voor jou. Voglens mij heb je er een heel klein pony zadeltje op liggen. hierdoor kun je niet echt op je paard zitten maar hang je er een beetje boven. Dit zadel drukt jouw billen aan de achterzijde helemaal omhoog waardoor je in je bekken naar voren kanteld. je schaambeen gaat te veel naar de boom van je zadel. Dit moet je compenseren in je bovenlijf en daardoor zit je overdreven hol in je rug. Niet prettig voor je paard, maar ook zeker niet prettig voor jou.

Verder vind ik het er niet vriendelijke uitzien met je touwhalster, je paard drukt veel te veel zijn rug weg en dat kan schade aan de ruggenwervels geven. Ik denk dat je met een bit veel kleiner en geoeliger kunt inwerken waardoor ze haar hals wel opd e juiste manier leert dragen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 11:40

Bedankt voor de tips, daar ga ik zeker mee aan de slag. Volgende keer maar eens kijken hoe ze met bit reageert. Ik heb haar wel reeds gelongeerd met bit en dit ging idd beter dan bitloos. (Ik probeer toch alles eens uit om te zien wat het beste werkt.) Ze gebruikte haar rug veel beter, dus longeren deed ik voorts al met bit. Ik had gehoopt/gedacht het rijden bitloos voor elkaar te krijgen, maar ik moet toegeven dat dit het toch niet helemaal is...

Mijn zadel is verder absoluut geen klein pony zadeltje. Het is een 18inch, en net nieuw laten aanpassen. (Ik zit aan zadel 5 ondertussen.) Het klopt dat het nu aan de krappe kant is, maar de bedoeling is wel dat er nog heel wat kilo's af gaan. Zwangerschap + niets mogen doen vanaf maand vier is niet bevorderlijk voor je lijn... :+ Ik was 25kg aangekomen, 15kg zijn er al weer af. Nu de rest dus nog...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:25

Leuk dat je haar bitloos rijdt. :) Maar zoals mijn voorgangers al gezegd hebben, probeer het met een andere optoming. :) Afentoe zijn je teugels ook te strak voor het rijden met touwhalster. Een touwhalster is leuk voor de ontspannen buitenritjes maar voor dressuur-werk niet geschikt. :)

Het ziet er allemaal nog gespannen uit maar dat is niet gek nadat je er eindelijk weer op zit. :) Succes, :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:46

Ziet er leuk uit, leuk paardje! Goed dat je bitloos wilt rijden (heel ipv de mond wel inwerking op de neus) , maar probeer ook met bit te rijden! Op deze manier zie ik geen foto's dat ze nageeflijk wordt gereden, helaas. Erg zonde! Hou vol, altijd lastig een jong paard. :)